Schema opgesteld.. haalbaar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_V

Schema opgesteld.. haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 14:49

Vanaf vorig jaar ben ik serieuzer bezig ons voor te berijden op een kennismakingsklasse.
Het grootste probleem, waardoor de voorbereiding ook lang duurt, is dat er bij mij nog een stukje vertrouwen mist. Daar hebben we in 2009 al hard aan gewerkt, dus erop uit trekken is al niet zo spannend meer als eerst :)

Een kennismakingsrit zit er dus aan te komen en gezien de kalender van 2010 zijn er heel wat kansen.

Nu moeten we nog hard trainen na een winter veel stil staan..
Daarom heb ik een schema opgesteld aan de hand van mijn schoolrooster en andere bezigheden:

Afbeelding

Hopelijk is het schema leesbaar, anders hier de link naar een grotere versie:
http://i85.photobucket.com/albums/k68/n ... hema-1.jpg

Hierin staat niet de training zelf beschreven, maar wel richtlijnen van wat ik op welke dag wil doen.
Een keer in de maand wil ik proberen tijd te maken om met de trailer ergens heen te rijden. Hiervoor ben ik ook afhankelijk van vervoer, dus vaker zal helaas niet gaan.

Korte beschrijving:
- Paard: KWPN merrie van 17 jaar, met redelijk wat pit. Was zeer goed op conditie, maar door stilstaan in de afglopen wintermaanden moet die conditie weer even op peil gebracht worden.

- Dressuur: 1x in de week intensief een uur lang les, de andere keren zelfstandig een halfuur tot een uur (minder intensief)
- Longeren: Met bijzetteugels, ongeveer een half uur. In het begin opbouwen met de bijzet.
- De oefenritjes: Deze doe ik meestal over het industrieterrein moerdijk. Ik kan hier grotendeels in de berm rijden. Kleine stukjes over het asfalt. Vorig jaar hebben we dit elke week wel gedaan en dat ging zeer goed! Deze kunnen we grotendeels in draf. Het gaat om een ronde van ongeveer 7km in 3 kwartier tijd te rijden. Door oversteken ed kunnen we helaas niet veel snelheid maken..
Oefenritjes zijn ook mogelijk hier in het bos, maar dat is maar 5km ruiterpad, dus dat breid ik altijd wel uit met een rondje industrieterrein.
- Overig bijvoorbeeld strand, duinen: overige oefening wil ik zeker een keer in de maand doen. Zo wil ik een keer naar het strand en oefenen met mul zand, dus de duinen in (Drunense Duinen oid)

Galop doe ik overigens alleen in de bak, want buiten is dat geen optie (soms wil het lukken, maar in de meeste gevallen wordt dat racen en dat willen we niet.. )

Dit is natuurlijk nog maar 1 week, maar valt wel als globale planning te zien.

Nu is mijn vraag of dit schema haalbaar is, en ook of het niet te zwaar zal zijn (ook voor mijzelf) ?

Verder zou ik heeel graag nog tips hebben! :D

PBA_

Re: Schema opgesteld.. haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:36

Ik denk dat je eerst moet werken aan het buiten galoperen voordat je aan iets anders denkt. Stap voor stap.

Voor de rest als je paard in een goede basis conditie is kan je makkelijk een kennismakingsrit rijden.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 20:04

Volgens mij moet een kk ook wel lukken in draf, bovendien loopt ze in draf makkelijker dan galop :)

Galop hebben we ook al wel een paar keer buiten gedaan, maar alleen als ik het volle vertrouwen heb dat ze rustig blijft (tja en dan wil het nog weleens mis gaan, maar dan kan ik wel ingrijpen :) )

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:08

maar hoe wil je dat doen als er ruiters voorbij galoperen of je tegemoet galoperen. Mag niet tenminste niet zonder aanroepen maar zegt niet dat het niet wordt gedaan.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 20:14

Dan galoppeer ik zelf toch niet ;)
Dat moet denk geen probleem zijn, al gaan we nog oefenen met andere paarden erbij :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:20

Hmmm, het lijkt me pas verantwoord als jullie alle gangen buiteen onder de knie hebben en anders hoor je daar nog niet thuis. Eerst blijven oefenen dan pas verder kijken.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:04

Daar ben ik het niet mee eens hoor, je hoeft helemaal niet te galopperen tijdens een kennismaking! :) Ik heb zelfs al klasse 2's gedaan bijna zonder galop. ;) En ik ken een paar mensen met Dravers die alleen maar draven en niet galopperen, omdat dat hun paarden teveel energie kost (wat trouwens niet voor alle dravers geldt hoor).

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:45

dat is wat anders dan dat je het niet doet omdat anders je paard ervandoor gaat, of in ieder geval het vermoeden hebt dat hij dat doet. Je hoeft ook niet te galoperen dat is geen probleem maar ben wel van mening dat je tenminste de drie basis gangen onder de knie hebt voor je op een wedstrijd uitkomt. Dat je het dan niet doet is ten 2de. je hebt nog een heel jaar dus alle tijd. En zolang hij niet op andere galoperende paarden reageert. De meeste paarden zijn op wedstrijd anders dan normaal iets vrolijker.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:20

De meeste paarden zijn volgens mij tijdens hun eerste endurancewedstrijd idd wel wat heftiger dan thuis. Het met hordes paarden door het bos rennen, wakkert het vluchtinstinct nogal aan, zeg maar ;)

Als je paard er thuis al er tussenuit piept bij een galopje dan weet ik niet of je het risico moet nemen. Maar goed, dat moet je zelf inschatten.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:46

Van je schema kan ik niet zoveel zeggen. Ik mis het echte conditionele trainen, 7km is natuurlijk niet genoeg. Als je gericht wilt trainen voor je eerste kennismakingsklasse dan moet je af en toe wel ritten van 2 uur maken met veel draf. Maar misschien is dit het beginnetje van je training ofzo?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:00

Hoeveel doe je trijdens je dressuur?

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 21:46

Pfoe,, weer even tijd om te reageren!

Een paard is inderdaad op wedstrijden altijd heel anders, hoe Tuub hierin zal zijn, daar heb ik totaal geen idee van, omdat ik nog nooit een wedstrijd met haar heb gereden. Behalve toen ik haar net had, maar dat was een suf manegewedstrijdje := .
Dat is denk even afwachten, ik ga er wel vanuit dat ze drukker wordt van het zien van andere paarden, aangezien ze dat thuis ook doet. Maar op die momenten luisterd ze wel, ze is enkel wat kijkeriger.

Bella24 Conditionele training staat inderdaad niet in dit schema. Daarvoor heb ik ook nog niet echt een idee, omdat we pas net het rijden weer oppakken. Dit is dus pas een beginnetje inderdaad ;) .
Hier hed ik daarnaast ook niet echt de mogelijkheid om lange ritten te rijden. Industrieterrein is namelijk té veel asfalt naar mijn idee. Je kan niet altijd in de berm rijden omdat die niet altijd even schoon is.
Juist daarom wil ik er regelmatig op uit trekken met de trailer naar grotere gebieden. Om daar te gaan rijden én ik ga dan mensen meevragen zodat ik met andere paarden erbij kan oefenen :)

PBA_ dressuur in de les is behoorlijk intensief. Wat ik dan vooral moet doen is veel overgangen rijden, veel voltes, galop ook wel aardig wat (al galoppeer ik meer buiten de les om). Eigenlijk doen we voornamelijk wat basiswerk, maar wel intensief.
Als ik zelf dressuur is dat wel minder intensief dan tijdens de les, omdat ik dan wat stimulans mis. Vaak ook geen vol uur lang. Ik probeer dan voornamelijk oefeningen uit de les te doen. Galop neem ik dan wat vaker mee, omdat ik vaak de bak voor mij alleen heb :)

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:06

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 20:48

Dat schema heb ik inderdaad al eens vaker gezien!
Wel handig inderdaad, maar zou ik een paar weekjes daarvanaf kunnen trekken, aangezien haar conditie wel behoorlijk goed is?
Of kan ik beter van begin af aan beginnen?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:56

Misschien kun je het wat aanpassen, wat meer op maat voor jouw paard. Maar je kunt beter rustiger aan beginnen dan ineens te snel willen, want dan is de kans op verzuring ook groter. Jouw paard heeft ook minder gedaan vanwege de winter, juist dan denk ik dat je er beter aan doet om rustig aan te beginnen.
Voor mij is het een heel goed schema, omdat ik weinig gedaan heb met mijn paard in de winter. Ik ga het proberen dmv dit schema om conditie goed te verbeteren, de opbouw lijkt mij erg goed!
Staat jouw paard buiten (overdag)? Dat is wel belangrijk natuurlijk om goede basisconditie te houden.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 21:07

Heb eens zitten kijken,, ik denk dat we nu iig op week 6 wel makkelijk zitten.
Ga het van het weekend nog een uitgebreid bekijken en proberen aan te passen.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:16

Succes ! Lekker genieten van de buitenritten ;-)

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 10:31

Dankjewel ! :D