Woohooooo! Klasse 3 startgerechtigd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Woohooooo! Klasse 3 startgerechtigd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 21:10

"I guess it's time for us to say, that this has been a perfect day and retire... please retire!" Om maar even met een quote te beginnen (van Anouk uit het liedje Margarita Chum).

Ik ben heel happy, hoewel mijn smile waarschijnlijk geen drie dagen om mijn mond blijft spelen en ook niet van oor tot oor is, maar I MADE IT! Yep, ikke, en dus niet mijn paps die geblesseerd ging groomen/coachen. Mijn zusje moest nog begeleiding en omdat ik ook in klasse II mag starten, Polleke goed ken én ook nog eens ouder dan 18 ben (en dus m'n zussie mag begeleiden), was gister de optelsom snel gemaakt. Zeker omdat ik me een beetje snielig had laten ontvallen dat ik het toch echt jammer vond dat paps & zuslief beter waren en ik dus mocht groomen. Ik had nl. best graag gereden. En toen zei paps dat het wsch niet zo verstandig was als hij ging rijden (knieprobleem), gebeld en toen mocht ik.
Dus gister begon het met om 9 uur naar bed gaan... beetje slaap inhalen was het idee. Vervolgens lag ik tot 2 uur 's nachts wakker (don't ask me why)... Maar goed, dat mocht de pret niet drukken en toen om 6 uur het huis vol leven was werd ik ook nog wakker ook. Ik had wel heel sterk het gevoel nauwelijks m'n ogen dicht gehad te hebben, maar 4 uur slaap is toch best een hoop, of niet dan? Tong uitsteken
Paardjes werden gevoerd, geladen, spullen nog een keer gecheckt enzo en toen was het op naar Austerlitz. Ik had m'n riem nog niet eens vast of we waren er al (handen vol met hartslagmeterspul, en dat kon ik niet kwijt, bovendien is Austerlitz echt een piepeindje voor ons). Voltrack was braaf, grooms waren nog heel lief & serieus en alles ging heel voorspoedig. Voorkeuring was prima, Patent stond bij een merrie en had dus 58 *slik*, maar dat mocht (60 is de max), dus dat was een nippertje. Vervolgens met het draven zag ik de bui al hangen, ze lieten werkelijk waar IEDEREEN tig keer draven en als er iets is wat ik niet zo leuk vind is het dat wel. Patent ging eerst en die moest 2 keer, opgefokte hengst he, beetje maf doen. En daarna waren Polleke en ik dus. Nou, taptaptaptaptap en hij was in 1x goedgekeurd Haha! , eat this!
Daarna nog even bij de trailer gestaan, onze finish-act geoefend waarop ik opeens hoor: Dat kan alleen Laudine zijn. Uh, Maarten! Haai! Dus even met hun (Marco, Maarten, Lautje en Karin) gekletst, paps nog even groomroute uitgelegd en toen was het alweer opzadel tijd (time flies when you're having fun).
Zijn we een beetje aan het instappen, vraagt iemand: Is dat Patent? Nou ja, die vraag krijgen we regelmatig (beroemd beest), maar dit was wel uniek. Iemand die via bokt erachter was gekomen dat wij Patent hadden (ben nu stikbenieuwd via wie...) en zij heeft dus een video van Patentje, paar jaar geleden wilde ze hem nl. kopen... Tof dus! Mijn paps kwam er al aan en die hebben we het gesprek even overgedragen, want wij moesten echt even draven, spiertjes losmaken (vervolgens ging ik veel te hard en werd Patent gek en dus ging Guinz gillen Tong uitsteken ).
En daarna was het al zo'n beetje starttijd. Daar stonden onze groompjes achter het hekje en toen gingen we, paps kwam nog even singel aantrekken en dus gingen we te laat weg. Ohoh, maar dat gaf helemaal niets, wij starten liever 5 minuten later, dan heb je niet zo'n last van de meute (massastart, 30 min na ons kwam de 2e groep met Karin).
De afspraak was dat Voltrack eerst voorop zou gaan om Patent's tempo te temperen, maar Patatje was best druk dus hij MOEST voorop, hoewel Polleke best lekker doordraafde (beetje spoken hier en daar, maar goed, daar kijkt hij scheel voor, *smak* voor Polleke, want hij is LIEFFFFF). We hadden gedacht zo'n 12 km te rijden de hele wedstrijd, maar het 5 km bordje kwam al na 22 min... inclusief het delay bij de start. Ok, dat was dus bijna 15 km/h en ze gingen heel lekker, dus waarom paard tegenhouden als het lekker gaat? Niet doen dus. Lang teugeltje, hals strekken, galopje en zo kwam het dat we bij elk afstandsbordje 15 km/h reden en we ons erover verbaasden. Zo erg dat we elkaar gingen opstoken dat we véél te hard reden en dat we nog een rondje moesten, en dat houdt Patent nooit vol, dus gas eraf... maar Patent galoppeerde zo lekker... Dus kwamen we volledig volgens schema voor de vetgate aan, daar hebben we uitgebreid gestapt om Patents hartslag goed laag te krijgen. In de groomarea nog even gepoekeld en toen voor de keuring gegaan. Wat denk je? Staat er weer zo'n merrie achter... precies 56 *fieuw*! Voltrack vond het wel best en zo stonden ze samen lekker te keuvelen in de rust. Naast Patent stond een hengst die de boel afbrak en naast Voltrack stond een ruin die de boel afbrak, en zij stonden lekker te knabbelen en te soezelen. Perfect! En dat voor onze onervaren hengstemans! (na afloop verbaasde Lautje zich er nog over dat Patent (hengst!) zo rustig in de vetgate stond, keurig naast Polleke)
Daarna moesten we natuurlijk weer weg, en toen had Voltrack zijn post-vetgate dipje, hij wou niet meer. Dus ging Patent voorop (het eerste rondje had Voltrack voorop gereden, Patent vond het wel best Verward prima!) en die wilde weer lekker galopperen. En Polleke hing er dus zo'n 50 meter achter en keek dan kwaad naar mij (ik: je moet mij niet aankijken, dit is niet mijn idee!) en zo reden we weer vrolijk verder met zo'n 15 km/h. Na een halfuurtje had Voltrack er vrede mee en ging hij ook weer mee scheuren en zo kwamen we dus al behoorlijk snel in de buurt van de finish. Ik dacht nog even dat ik me doorreed, we zongen liedjes (American Pie, Batman (tenenene tenenene BATMAN, Patents nick is Batman, vanwege z'n oortjes) en 'we zijn er bijna') en hebben vreselijk gelachen om mede-ruiters (en dat was niet zo aardig van ons...).
Eerst dacht ik na de VG echt: jemig, 35 km pas, wat een end. En toen zaten we op 45 en toen was het al minder dan 10 km te gaan en opeens was daar dan het bordje: 2 km finish en kwamen we achterop allemaal klasse I ruiters (stappend), bij het 1 km bordje was de horde nog groter en kwamen er nog 2 klasse II ruiters achter ons aan. Dus wij: Passé, klasse II, vier ruiters. Tot de finish doorgedraafd (hartslag maakt niet uit) en daar moesten we even wachten, had Patent 60 en Voltrack 52. En dat na 52 km! Again a big EAT THIS...
Bij de trailer gezeten en toen voelde ik het wel. Maar ik heb me helemaal niet doorgereden, beetje spierpijn, last van m'n SI-gewricht (erg vervelend met bukken m.n.), maar verder alles echt zoals het hoort te zijn als 20-jarige die 'even' een klasse II rijdt. Was wel blij dat mijn lijf het allemaal maar doorstond. Being 20 is very ok!
Daarna naar de nakeuring. En dat was nog wel even verrassend. Voltrack viel zowat in slaap, had wat weinig darmgeluiden, maar verder was hij echt heel relaxt en kon het hem allemaal gestolen worden. Patent leek heel rustig, maar die vond die horde paarden in de bak wel mega interessant en hij had dus een hartslag van 80. Gelukkig begreep men ook wel dat het voor een hengst niet makkelijk is tussen een horde paarden en vooral omdat hij er zo ontzettend flex uitzag mochten we even uit de bak lopen en werd hij daar geteld: 52. Kijk, zó moet dat Patatteke! Daarna monsteren en toen hebben we dankbaar gebruik gemaakt van het recht dat je als klasse II hebt: voordringen. Geheel legaal onder begeleiding van de jury. Voltrack had er echt geen zin meer in en liep alleen maar even wat harder om te laten zien dat hij echt niet kreupel was, maar van harte was het niet. Patent skeurde heen en weer, schudde met zijn kop en was ook ok.
Toen hebben we nog even wat gepraat (Naz hoi gezegd, de rest alleen maar gezwaaid en nog even Mayo gespiekt) en toen ik terug kwam hadden ze de knollen alweer in de trailer. Dus wij naar huis, paardjes thuis uitgeladen, auto schoongemaakt (die hooizooi was echt óveral, vetgate-je spelen...) en toen was ik begonnen aan dit verslag... Maar de prijsuitreiking kwam nog, dus wij weer terug. Duurde het nog wel even en toen zijn echt de verschrikkelijkste foto's ooit gemaakt. Het is dat ik niet kan ontkennen dat ik het ben (thx Marco, echt... voor de rest van m'n leven dankbaar... Boos! ). Ook Marco's sokken fetish gevoed en toen kwam de prijsuitreiking en stonden we dus op de tocht (kkkkoud). Klasse II was vrij hard gegaan, Guinni is 15e geworden en ik 16e (alleen maar omdat ik direct achter haar over de streep kwam, Polleke was béter!)... Toen kwam nog de DA voor de BC (best condition) en ik dacht: kat in 't zakkie, da's Polleke Tong uitsteken en toen was het Karin! Dus ik greep flink mis Tong uitsteken , ach, ik moest toch morgen nog naar de veevoeder handel!
Paardjes gaan heel goed, 14,7 km/h gereden en ze hebben er zelden zo florissant uitgezien. Patent zou zo nog een rondje gaan, interesseert hem geen bal. Voltrack krijgt dan wel een eeuwige dip vrees ik en vergeeft het me niet, maar hij kán het best. De bedoeling was echt om 12/13 km/h te gaan rijden en ik had eerlijk gezegd gedacht dat 10 ook wel genoeg was Haha! . Ze gingen zo goed, en zelfs toen we allebei dachten: nu komt Patents dipje zometeen, bleef hij gaan... Echt, mr Patentius!

En dan nu het laatste heugelijke feit: na deze wedstrijd ben ik officieel klasse III startgerechtigd, en als ik deze wedstrijd zo bekijk denk ik dat eht best gaat lukken. Beetje afzien wel, want ik kan niet álles hebben, maar het moet we lukken. 50 km is gewoon een koekie! Vork

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 21:37

Klinkt hartstikke leuk! Volgens mij heb je echt een topdag gehad
Gefeliciteerd hoor *LOL*

Misschien dat ik mijn scheurijzer ook nog weleens meeneem naar een Endurancewedstrijd. Het lijkt me wel leuk om een keer te proberen Knipoog

Xsara
Berichten: 383
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 21:46

Hi,
Wat lekker zeg dat het allemaal zo goed ging, als ik het zo lees kunnen jullie klasse III makkelijk aan.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 21:51

*LOL* Laui het is niet de eerste keer dat ik dubbel lig om je verslagen
Klinkt goed zeg, het lijkt alsof jullie in een poep en een scheet die 50 km hebben afgelegd.
En klasse III startgerechtigd! Super netjes gedaan!
Wees maar trots op de paardjes en natuurlijk op jullie zelf!

(super trouwens dat Karin de BC had gewonnen, die komen er ook wel!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 22:26

Gefeliciteerd!!! Hardstikke gaaf joh!

Hoeveel klasse heb je trouwens? Heb echt de ballen verstand van endurance!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 22:51

Haha, dacht ik dat IK vandaag behoorlijk hyper was, maar jullie kunnen er ook wat van na 52 km! Tong uitsteken

Retje kan wel een voorbeeld nemen aan Patent, zo braaf als die in de vetgate stond en dat op z'n tweede wedstrijd. Ret deed alsof hij voor het eerst endurance reed, de sufferd.

Jullie hebben het super gedaan met de Rarebieren, gewoon gaan met die banaan en lekker 15 km/u lopen! Was leuk jullie eens allebei tegelijk te zien rijden en ook via deze weg van harte gefeliciteerd met je klasse 3-startgerechtigdheid! Cool

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 23:47

Leuk verslagje! Knipoog

Hoeveel km is klasse III?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 23:51

gaaf man.... Haha! Stomme vraag misschien: Hoeveel km is Klasse III?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 23:51

Klasse 3 is 80 t/m 119 km, en volgens mij is dat helemaal niet leuk voor je billetjes... Haha!

Maar ja, wie weet krijg ik ook nog wel eens de smaak van klasse 3 te pakken! Knipoog

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 23:54

Jikes! Hihi, mijn bips is daar iig niet voor gemaakt, wellicht klasse I, who know's Knipoog

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 23:55

hehe.. ik ben al blij als ik een halve Klasse I zou uitrijden... Haha!

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 06:44

Het ging echt heel erg lekker, ik hoef er nu nog maar eentje en dan ben ik klasse III startgerechtigd!
Bij de nakeuring was het een beetje een inschattingsfout, meneer stond gewoon heel rustig om zich heen te kijken dacht ik... Maar ik voelde wel dat hij heel erg gespannen was, maar dat zijn hartslag dan zo omhoog vliegt Verward We hebben er wat van geleerd!
Laui!"]
Want wij moesten echt even draven, spiertjes losmaken (vervolgens ging ik veel te hard en werd Patent gek en dus ging Guinz gillen
[/quote]
Ik ging helemaal niet gillen Tong uitsteken
[quote="Laui! schreef:
Voltrack krijgt dan wel een eeuwige dip vrees ik en vergeeft het me niet, maar hij kán het best. De bedoeling was echt om 12/13 km/h te gaan rijden.

Aan het eind keek hij idd nogal kwaad...

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-03 07:42

Er zijn vier klasses in de endurance.
klasse I tot 40 km
Klasse II van 40 tot 80 km (ik rijd dus meestal 50, langere zijn er niet (meer) in NL geloof ik)
KLasse III van 80 tot 120 (of 119, maar dat scheelt erg weinig, aan het eind zit je er toch wel doorheen)
Klasse IV van 120 tot 160 (en evt hoger als de route iets langer is, dit is nl de hoogste klasse en om nou 3 km voor de finish te stoppen omdat je op 160 zit is ook zo vreemd).
Nu, 1 dag verder heb ik wel een beetje spierpijn... Maar niet zo erg als na het trainingsritje maandag. 1 kuit is pijnlijk (niks van gemerkt?), schouderpartij 'n beetje, beetje rug en m'n buikspieren... Verder is alles helemaal flex, ondanks dat ik vannacht weer nauwelijks geslapen heb (nu kun je dus niet zeggen dat dat door de zenuwen komt).

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 09:11

Laui! gefeliciteerd met je klasse III startgerechtigdheid, super! Heb je dat nog niet eerder gedaan dan? (was ik even van in de veronderstelling...)

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 09:16

Laui en Guinni, ook super gedaan van jullie, gefeliciteerd!
Leuk verslagje ook!

Hoe komt het toch dat die verslagen van de endurance altijd leuker zijn dan van dressuurwedstrijden Knipoog

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 09:17

Gefeliciteerd met je klasse III startgerechtigdheid! en wanneer komen de verschrikkelijke foto's???

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 10:54

misschien nog een domme vraag... na hoeveel wedstrijden/winstpunten ben je een klasse verder? en hoe verdien je die "winstpunten"?

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 11:08

ha die klasse III-startgerechtigde! Moeten we je nu ook met 'U' aan gaan spreken en ga je nu ook naast je schoenen lopen? Knipoog Tong uitsteken Gefeliciteerd hoor!! Party!!

Vera: als je 3 ritten in een bepaalde klasse met goed gevolg hebt uitgereden (dus zonder afgekeurd te zijn op locomotie, te hoge harstslag of 'overnemen') dan mag je door naar de volgende klasse. Je moet echter niet en mag dus ook blijven starten in dezelfde klasse, maar dan start je horse concours...

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 12:19

He wat een leuk verslag. Ga je nu ook klasse 3 rijden? Wij hadden gisteren ook een promotie. Voor mijn nieuwe paardje naar kl2 en voor mams ook naar kl2.

Het was een leuke en mooie wedstrijd.

Groetjes Gerritje

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 14:25

Maarten schreef:
Vera: als je 3 ritten in een bepaalde klasse met goed gevolg hebt uitgereden (dus zonder afgekeurd te zijn op locomotie, te hoge harstslag of 'overnemen') dan mag je door naar de volgende klasse. Je moet echter niet en mag dus ook blijven starten in dezelfde klasse, maar dan start je horse concours...


Ja, ehmm, wat betekend dan locomotie of overnemen in dit geval? Haha! De hoge hartslag kan ik zelf nog bedenken Tong uitsteken

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 14:29

locomotie = manier van bewegen
overnemen = je paard te zwaar belasten

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-03 14:34

Voorlopig ga ik nog niet kl 3 starten. Hoewel ik best denk dat het mogelijk moet zijn, maar ja, we zijn met z'n 3en en we hebben 'maar' 2 paarden en 1 trailer...
Mijn vader wil dit jaar wel kl 3 doen met Voltrack en dan zonder Patent. Maar die gaat als een speer (niet eens dikke benen, echt een superknol! Hij is niet stijf en bokte zich vanochtend een ongeluk en Polleke maar kijken: wat doe jij vreemd) dus het is bijna onvermijdelijk dat hij ook meegaat. Hij moet alleen nog 2x kl 2 (kan niet verder versneld promoveren helaas). Als hij dat gedaan heeft is mijn zusje ook kl 3 startgerechtigd (nog 1 kl 2) en met de nieuwe reglementen mag ze dan ook kl3 starten. Er komt hier thuis dus een waar gevecht over wie deze keer mag rijden. Als ik het telkens een dag van te voren hoor vind ik het ook niet erg. Op het moment gaat het lichamelijk echt super, ik heb alleen spierpijn van een beetje tekort aan rijconditie, maar verder nergens last van. Dus die kl 3 kan ik ook best wel doen. Hoewel dat wel algauw zo'n 35 km meer is dan wat ik als max heb gedaan, maar mijn eerste klasse 2 was ook rampzalig, maar de 2e (jaar later) ging helemaal toppie (vorig jaar Lage Vuursche) en nu ging het dus écht geweldig en kon ik naderhand nog zelf voorbrengen (vorig jaar zakte ik bij de nakeuring echt als een plumpudding in elkaar).
Maarten, u zeg je maar tegen me als ik 50 ben en daadwerkelijk die kl 3 gereden heb... maar dat gaat vanzelf komen, paps heeft al een beetje opgegeven dat hij 160ers gaat rijden (hij zei laatst: 'dat gaan zij doen' en wees naar Guinni en mij, OEPS! Bloos ).

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 15:06

En natuurlijk moet je om goedgekeurd te worden ook binnen de tijd binnenkomen.
Locomotie: Of je paard kreupel is of niet (rad of niet)
Trouwens, met laui 160km opgescheept zitten? Of ik dat volhoud... Weet iemand nog leuke liedjes om te zingen onderweg? Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:50

't Zit 'm in de begrippen 'tot' en 'tot en met':

Klasse 1 = 25 tot 40 km (dus t/m 39)
Klasse 2 = 40 tot 80 km (dus t/m 79)
Klasse 3 = 80 tot 120 (dus t/m 119)
Klasse 4 = 120 t/m 160 (ja, daar dan weer wel Haha!).

Maar klopt dat wel Laui, wat jij zegt? Volgens mij is het in NL juist wel netjes verdeeld met de 50ers, 60ers en 70ers:

50+ = Wittelte (50), Austerlitz (52), Lage Vuursche (53), KWB en Holten (55), Katwijk (57)
60+ = Leersum, Zelhem en Onstwedde (60), Kootwijk (62)
70+ = KWB en Laag Soeren (70), Ommen (73), Wanroij (74)

Anyway, boven de 80 zie ik mezelf voorlopig nog niet zo bezig. Eerst maar eens een 60er goed volbrengen, volgend jaar maar eens richting 80 en dan zien we wel verder. Ik wil eerst meer kunnen trainen, mijn lichaam blijkt dit soort acties niet zo heel leuk te vinden...

BTW je MOET niet hors concours starten in een lagere klasse als je al ooit een klasse hoger bent gestart. Volgens de reglementen mag ik nu bijv. nog gewoon klasse 1 blijven starten en meedoen voor een plaatsing. Maar sommige mensen die in een hogere klasse al meerdere malen met goed gevolg hebben meegereden vinden het voor zichzelf 'netter' als ze die ene keer in een lagere klasse niet meerijden voor de prijzen, en dan heb je dus de mogelijkheid om hors concours te starten. Maar ook dat is dus niet verplicht.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:52

Karin schreef:
BTW je MOET niet hors concours starten in een lagere klasse als je al ooit een klasse hoger bent gestart. Volgens de reglementen mag ik nu bijv. nog gewoon klasse 1 blijven starten en meedoen voor een plaatsing. Maar sommige mensen die in een hogere klasse al meerdere malen met goed gevolg hebben meegereden vinden het voor zichzelf 'netter' als ze die ene keer in een lagere klasse niet meerijden voor de prijzen, en dan heb je dus de mogelijkheid om hors concours te starten. Maar ook dat is dus niet verplicht.


Aha, dat wilde ik nog vragen namelijk, leek me al zo vreemd.
Maar dat mag dus wel, okee.
Anders bedenk je je ook nog wel een keer voordat je de overstap naar een andere klasse maakt omdat er dan 'geen weg meer terug' is.