endurance of westernzadel? of wat anders....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aygo

endurance of westernzadel? of wat anders....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 15:50

Graag wil ik weten hoe ik erachter kom wat voor mij het beste zadel is. Wegens gezondheidsproblemen (fibromyalgie) is het erg belangrijk dat ik een zo zacht mogelijk zadel koop waar ik toch lange afstanden op kan rijden. Hij mag niet (te) zwaar zijn. Ik heb altijd op een stubben zadel gereden. Podium lijkt me wel wat maar ik ben niet zo weg van die boom...Weet iemand of ik in het Noorden zadels kan proberen?
Groetjes van Anita :D

Lenneke_

Re: endurance of westernzadel? of wat anders....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:05

Ik heb mijn zadel gekocht bij Country Mill www.countrymill.nl Ze komen door het hele land.

Waarom ben je niet weg van de Podium boom? Ik rij nu zelf ook met een Podium en dit is een van de weinige zadels die op mijn paard past. Daarbij is hij heel erg ligt.
Hiervoor had ik een Massimo Trail, ook een fijn zadel, maar wel een stuk zwaarder.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:07

De meeste westernzadels zijn wel zwaar of je moet een kunstof zadel nemen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:35

Massimo vind ik niet heel zwaar, wel een fijn zacht zadel :) Waar woon je in het noorden? Je mag hem wel een keer proberen als je niet te ver weg woont.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:37

Vergeleken met westernzadels is de Massimo idd niet heel zwaar. Maar toch wel zowat twee keer zo zwaar als een Podium champion

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:38

Ja goed, hij is ook zwaarder dan de Wintec IJsland die ik heb liggen, die til ik aan een vinger op :+ Maar het andere ijslanderzadel wat ik heb liggen is toch wel zwaarder.

Aygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 18:42

hallo
Die boom lijkt me zo recht :o beetje onnatuurlijk. Maar dat is maar een gevoel, misschien helemaal fout. Ik ben me nu aan het orienteren op de Barefoot. Lijkt me een heel fijn zadel. Vooral de dry tech is erg licht.
Bedankt voor je reactie
Lenneke_ schreef:
Ik heb mijn zadel gekocht bij Country Mill http://www.countrymill.nl Ze komen door het hele land.

Waarom ben je niet weg van de Podium boom? Ik rij nu zelf ook met een Podium en dit is een van de weinige zadels die op mijn paard past. Daarbij is hij heel erg ligt.
Hiervoor had ik een Massimo Trail, ook een fijn zadel, maar wel een stuk zwaarder.

Aygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 18:43

hoi hoi, ja en gewicht is voor mij wel een zwaar punt helaas |(
Lenneke_ schreef:
Vergeleken met westernzadels is de Massimo idd niet heel zwaar. Maar toch wel zowat twee keer zo zwaar als een Podium champion

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:57

Ik rij zelf (heb ook fybro) op een kiefer malmo (dressuur), wil je perse een endurence zadel, of mag het ook anders.
Ik zou gewoon van alles proberen, kijken wat jou en je paardje past.

Aygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 19:08

dank je. Dus jij rijd ook nog lekker door ondanks de fibro? Fijn te lezen. Hoor zoveel negatieve dingen als je de "diagnose" aan je broek hebt hangen *D Ik ben net weer begonnen, ben er half jaar tussenuit geweest. We hebben sinds anderhalf jaar zo'n heerlijke pony voor onze dochter gekocht, dat het bij mij ook weer "kriebelt" en weer ga rijden. Dit tot vreugde van onze dochter, gezien tijd tekort ;) vanhaar kant. Ik wil heel graag lange heerlijke bosritten gaan maken. Lijkt me SUPER
fannetje schreef:
Ik rij zelf (heb ook fybro) op een kiefer malmo (dressuur), wil je perse een endurence zadel, of mag het ook anders.
Ik zou gewoon van alles proberen, kijken wat jou en je paardje past.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:22

Ik rij sinds vorig jaar endurence, heb inmiddels 3 ritten uitgereden (van boven de 30km) en dat gaat goed. Ik heb alleen een langere voorbereiding nodig dan de gemiddelde ruiter (als die al bestaat). Alleen in de winter gaat het wat slechter.
Maar wat dat zadel betreft, wilde gewoon even zeggen dat een dressuur ook prima is voor langere afstanden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:30

http://www.trekkingsaddles.com/html2006 ... ex_131.htm

De Continental endurance is een zadel met een hele fijne zit, veel lichter dan een westernzadel en dus zeer comfortabel. De pasvorm van deze zadels is wat lastig omdat de flexboom op sommige ruggen echt niet goed ligt. Ook voor de zwaardere ruiter is het niet ideaal.
Ze zijn 2e hands te vinden voor zeer aceptabele prijzen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:04

Ik heb die Continental ook geprobeerd. Lag perfect op Anouar, maar ik kon na 5 minuten al niet meer zitten wegens beurse zitbeenknobbels.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:33

Ik denk dat een goed passend westernzadel een betere drukverdeling heeft als een podiumzadel.
Ik rij nu 10 jaar lang endurancewedsrijden en heb dit gedaan op zowel engelse als westernzadels.
Als lichtgewicht kan het bij internationale wedstruijden zelfs erg handig zijn als je zadel wat zwaarder is.

Ook heb je western/endurancezadels een soort uitgeklede westernzadel dat lichter van gewicht is maar wel een westernboom heeft.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:16

Euh... een Podium heeft toch een westernboom? (van kunststof)
Dus hoezo zou 'een westernzadel' (want dat verschilt ook nogal ;) ) een betere drukverdeling hebben?

Mijn mening: een goed passend westernzadel heeft een betere drukverdeling dan een goed passend dressuurzadel. Wat weer een betere verdeling heeft dan een boomlooszadel (zoals de Barefoot)
Aan de andere kant vind ik een westernboom echt een compromis want onder zo'n betrekkelijk lang (-werpig) stuk hout kan een paard zich nou eenmaal minder goed,- en lekker bewegen dan zónder zadel, of met een boomloos,- of iets met een kortere boom zoals een dressuurzadel.
Ik denk dat het heel afhankelijk is van wat je wilt.
Ik rij kortere ritten en een uurtje in de bak met een boomloos zadel maar de langere ritten of als ik vaker en sneller achterelkaar, langere ritten train met een op maat gemaakt westernzadel. (en de westernwedstrijden uiteraard ;) )
De endurancewedstrijden tot nu toe ook altijd met een westernzadel maar ik ben van plan om de klasse I en misschien klasse II wedstrijden ook met een boomloos zadel te starten.
Daarnaast is het ook nog afhankelijk van wat de ruiter zelf lekker vindt zitten en hoe het paard reageert natuurlijk.
Flexibele bomen heb ik niet echt ervaring mee. Lijken me de druk minder goed te verdelen dan een boomzadel maar beter dan een boomloos zadel. Ook weer afhankelijk van de kwaliteit van allemaal.
Kortom; niet een vraag die je zo maar even makkelijk kunt beantwoorden, lijkt me.
Succes!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:19

Ik hoorde ook veel negatieve verhalen over Podium. Maar als ik kijk naar de hoeveelheid Podiums op internationale wedstrijden wilde ik het toch wel eens proberen. Ik moet zeggen, deze bevalt me het beste tot nu toe.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:21

O? Negatief zoals...?
Voor mijn paard is er niet echt een lekker passende Podium maar anders had ik er best eentje willen hebben. Ik vind ze wel wat voordelen hebben hoor.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:25

ik heb een barefoot drytech en die zijn inderdaad lekker licht, en zitten heerlijk zacht. Boomloos is wel even wennen, maar voor buitenritten etc vind ik het heel prettig.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:30

sflj schreef:
O? Negatief zoals...?
Voor mijn paard is er niet echt een lekker passende Podium maar anders had ik er best eentje willen hebben. Ik vind ze wel wat voordelen hebben hoor.

Slechte pasvorm, slechte drukverdeling, niet geschikt voor arabieren ( :? )... Vanalles.

Ik moet wel zeggen dat ik er een luchtpad onder heb. Maar dat is meer omdat bijna alle zadels problemen geven na 100 km door Anouar z'n megabewegelijke rug.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:33

Als ie goed past, verdeelt ie de druk ook goed, lijkt mij? Anders past ie immers niet goed. ;)
Niet goed passen is de zorg van de ruiter / eigenaar enz en kun je niet Podium verwijten, volgens mij. Hooguit dat ze misschien geen passend zadel hebben maar da's een andere discussie.
Als je endurance gaat rijden met een niet goed passend zadel ben je volgens mij niet zo goed bezig. 8-)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:36

Voordeel van Podium vind ik dat je de kussenvulling heel makkelijk kan vervangen door loodpads.

Niet echt van toepassing voor de TS.

Aygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 19:36

Dus de barefoot dry tech bevalt jou goed? ik had nog even jou fotoalbum bekeken (leuk paard) maar kon dit zadel niet vinden. Ik zit er sterk over te denken om een testzadel aan te vragen hoewel de Londen van Barefoot mij ook weer zo leuk lijkt. Kom steeds stapje dichterbij :(:)
juval schreef:
ik heb een barefoot drytech en die zijn inderdaad lekker licht, en zitten heerlijk zacht. Boomloos is wel even wennen, maar voor buitenritten etc vind ik het heel prettig.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:37

Hou er wel rekening mee dat Barefoot nogal eens problemen geeft op langere ritten.
Mijn paard kreeg er fikse drukplekken van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:20

Lenneke_ schreef:
Ik heb die Continental ook geprobeerd. Lag perfect op Anouar, maar ik kon na 5 minuten al niet meer zitten wegens beurse zitbeenknobbels.

Ik ben dus niet de enig, het was een van de weinige zadels waar Cloud zo mee weg liep. Helaas wel zonder mij aangezien ik al vrij snel er af ben gegaan. :=
Westrenzadels zou ik je dan niet aanraden, die zijn echt zwaar.

Ik weet niet veel van de ziekte die je hebt, maar lijkt het je niet prettig om steun te hebben? Een boomlooszadel kan deze steun niet altijd bieden (volgens mij) daarnaast wil het voor je paard wel eens vervelend worden om het moment dat jij moe wordt en het te zwaar voor je wordt.

Persoonlijk zou ik een zadelmaker laten komen die verschillende zadels heeft, dan kun je een zadel uit zoeken wat bij jou en je paard past.