Opbouw training 4 jarig paard voor de endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Opbouw training 4 jarig paard voor de endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 15:48

Sinds een helf heb ik een arabier Aragon , die ik graag wil opleiden tot een goed endurance paard. Ik heb geen haast en wil het goed doen. 1x in de week heb ik begeleiding van mijn rij-instructrice, die ervaring heeft met het dressuurmatig inrijden van jonge paarden. Aragon wordt in maart 4 jaar. Een half geleden kon Aragon nog niets, je kon hem nog net vasthouden. Ik doe zeer veel grondwerk met hem en kan reeds het volgende.

- Stil staan bij poetsen, op commando opzij reageren en voetjes geven
- Meegaan aan het halstertouw, op commando halthouden, naar rechts, links, stap en draf. Als ik sneller loop, heeft hij soms nog moeite in een sneller tempo mee te lopen en gaat dan vaak in een langzame draf
- 2x in week longeer ik hem met een singeltje omen hij reageer
- in de gehele bak (15x 35 m) kan ik hem op commando gehele baan laten stappen/draven, soms ook galopperen, van hand laten veranderen en ei-vromige voltes laten lopen.
- Als iemand op mijn oudere ervaren paard meegaat, kan Aragon heel goed met mij meewandelen met Monty Robert halster aan, schrikt niet meer van auto's, laat andere vreemde paarden langs zonder machogedrag en reageert goed op de stem.

Als hij 4 is, wil ik hem aan zadel en misschien een bit laten wennen en dus ook ruitergewicht.

Maar wat dan: hoe en wanneer mag ik hem voor endurance ritten laten trainen. Als hij 4 is, hoe lang mogen de stapritten buiten zijn en hoe vaak per week. Dit jaar wil ik natuurlijk nog geen enduranceritten starten. Maar mag ik dit volgend jaar doen, als hij 5 is en hoe moeten mijn trainingen opgebouwd zijn? Graag hoor ik de ervaring van ervaren endurance-ruiters. MOet ik eerst alleen in de bak rijden of ook buiten en hoe lang?

Sok

Re: Opbouw training 4 jarig paard voor de endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:52

In de bak rijden is nooit mis!
Ik zou beginnen met 2 a 3 keer in de bak rijden en 1 a 2 keer op een langzaam tempo buiten kilometers maken!

Ik zoek even een HEEL handig artikel van doorgewinterde endurance amazone en goeroe (als je het mij vraagt) op gebied van trainingswetenschappen!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:55

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:04

Ik heb mijn indertijd 4 jarige niet gericht getraind voor endurance. Maar vooral lekker buiten gereden (ook draf) met het doel hem buiten te leren ontspannen en balans te krijgen. Tonkie zou dit onder de 500 basiskm laten vallen ;)
Pas in het jaar dat hij 5 werd ben ik gericht gaan trainen en ben ik de km uit gaan bouwen. Beginnend met 15km en per week zo'n 2km erbij.

In april heb ik toen voor het eerst een wedstrijd gereden van 26km (ik had toen al een trainingsrit van 28 en 30km gedaan). Ik heb de wedstrijden ook in opbouwende afstand gereden zodat ik gedurende het seizoen mijn paard bleef trainen.
Dus 26km, daarna 30, 33,5 en als laatste in september de 38km.

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:25

He, die artikelen zijn echt leuk.
Ik heb zelf een 5-jarige merrie en ik begin ook net met trainen.

Heb gisteren een ritje van 30 km gedaan om eens te kijken hoe ze reageert. Nou, ze stond er super bij vandaag, fit, mooi droog op de benen en los in het lichaam.

Op 23 maart ga ik voor het eerst starten in Kootwijkerbroek

Tot nu toe train ik gewoon dressuur en regelmatig een buitenritje en een a twee keer per week longeren. Gaat prima.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:30

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:55

Gericht trainen op belastbaarheid is niets mis mee..

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:46

ook hier komt duidelijk weer naar voren: kijk naar je paard

ieder paard is verschillend, de een is veel eerder volwassen dan de ander.

km-ers maken is zeker belangrijk, maar begin vooral met de km-ers maken in stap.

heb je ook een pb gestuurd aangezien ik ook endurance clinics organiseer, van mensen met 0,0 ervaring t/m ....... en mensen eventueel 1 op 1 kan begleiden.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:31

Wellicht heb je iets aan mijn verhaal over mijn vierjarige arabier (nu 8 jaar) die ik rustig (heel rustig ;) ) heb klaar gemaakt voor endurance: http://alterenkarien.nl/page28.php

Mentaal was hij niet de makkelijkste vandaar dat ik er voor heb gekozen om heel rustig aan te doen met hem.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 09:43

Bedankt voor al jullie reacties!

Sok: Ik heb inderdaad veel aan de artikelen van Tonkie
Bella24: dit is voor mij heel interessant en dit is ook de manier hoe ik het met mijn paard zou willen doen.
Im Maart wordt Aragon 4 en gaan we heel rustig beginnen met een zadeltje, gewicht en wennen aan nieuwe dingen en misschien ook al buitenritjes van 10 minuten maken, zodat hij alles leert kennen.

Zelf ga ik waarschijnlijk dit jaar een eerste endurance rit rijden met mijn oudere paard.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:52

ik wil ook heel rustig aan beginnen met trainen met mijn pony van 4,5 jaar. Geweldige artikelen !!

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:25

ik volg even :o
Heb zelf ook een paardje van 4!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 11:46

Heb ook op andere sites gelezen, dat je ene jong paard ook zeer goed kan trainen als handpaard, vooral in stapronden. Hebben jullie dit weleens gedaan? Mijn oudere paard schrikt bijna nooit en Aragon zou daar natuurlijk veel van kunnen leren.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:30

Ik nam mijn shet wel eens mee aan de hand. Niet als endurancetraining natuurlijk, maar gewoon voor beweging en afwisseling. Vonden ze allebei geweldig.

Voor een jong paard is het zeker heel goed. Ten eerste lichamelijk, onbelast bewegen. Ten tweede ook geestelijk, ze hebben immers een voorbeeld naast zich.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:39

Ik neem het paardje van mijn trainingsmaatje regelmatig mee aan de hand op een trainingsrit :j
Eerst even in de bak geoefend en daarna op het zandpad langs de wei en later gewoon de hele rit mee!
Dat gaat prima! Je moet het gewoon even oefenen van tevoren! :j

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 14:28

Heb dit weekend een klein stukje geoefend en vandaag hebben we een staprondje van een uurtje geoefend. Beiden waren heel braaf, en ik vond het zelf ook erg leuk.