Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7620
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 10:54

Wat doen jullie met de huidige weersomstandigheden? De harde ondergrond en sneeuw?

Marije_jiplover

Berichten: 25374
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 10:56

Donderdag heb ik nog gewoon getraind.
Mooi vlakke paden opgezocht.
Vandaag stond er eigenlijk een rustige staptraining gepland, maar door de koude gevoelstemperatuur was ik daar al over aan het twijfelen.
Nu met nog een beetje sneeuw erbij denk ik dat ik het vandaag even zo laat.
Vanaf komende week lijken de temperaturen weer goed op te lopen dus ontdooit de boel ook weer.

WendyBZJarig

Berichten: 13138
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:11

Geen sneeuw, alleen koud, dus gewoon op pad :) Paard staat op kunststof dus ik kan prima draven op de weg. Lange winddichte jas aan en ik had het zelfs warm gisteren :+

F3nn3

Berichten: 1253
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Midden-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:11

Ik zou wel tips/les willen geven maar hoef er niks voor. Soort meetrainen + ;) Afbeelding

Hilli

Berichten: 22950
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:16

Malenka, als ik het erf af kan komen doe ik een rondje over de goed gestrooide rustige wegen. Anders is het toch wachten op warmer weer :)

Duidelijk, Fenne :j

Malenka

Berichten: 7620
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:31

Om eerlijk te zijn weet ik niet eens of we goed gestrooide wegen hebben rondom stal...
Misschien dat ik dat vandaag eens uit moet gaan zoeken. Het bos is nu denk ik niet erg veilig. De paden zijn door de regen behoorlijk onregelmatig en met sneeuw kun je er dan natuurlijk niet veel meer van zien. En de bak is al helemaal niet te doen. Soms zou ik wensen dat we een binnenbak hadden. Maar we staan hier verder zo perfect dat het maar zonder moet.

Overigens is er bij ons ook plek vrij (Leusden)... en een enduranceruiter erbij op stal zou ik wel heel leuk vinden. Dus als iemand zijn/haar paard in Leusden vlak bij het bos wil hebben staan, dag en nacht buiten in de kudde, onbeperkt hooi en water van een altijd stromende bron met een ruime schuilstal... stuur me even een pb.;)

S_imonee

Berichten: 3845
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 14:54

Iemand vroeg over het gewicht van de kifrahorse beugels, kan het zo niet meer terug vinden. Ik vind ze niet heel zwaar. Lichter dan normale stijgbeugels.

Ik train op dit moment nagenoeg niet.. paard is buiten erg fris dr laatste tijd. Ik wil het risico niet nemen om onderuit te gaan.
Ik heb geen bak en in het land in het niet te doen nu.
Volgende week ga ik paard verhuizen naar een stal, daar is de bak nagenoeg altijd berijdbaar. Ik hoop dat het wat gaat dooien volgende week, zodat ik daar ook het bos in kan :)

Malenka

Berichten: 7620
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 16:12

Wij hebben ook een bak die met regen prima te rijden is. Maar nu met de vorst is het helaas niet te doen.

Hoe pak jij het trainen weer op voordat je op wedstrijd gaat?

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:44

hier gelukkig de luxe van een binnenbak. Met Goliath met deze temp de weg uit is alleen een optie als je levensmoe bent. Die is gewoon veel te fris met dit weer om veilig naar buiten te kunnen.

Goed; is op dit moment ook niet van toepassing aangezien het op dit moment longeerwerk is om weer wat bespiering te kweken.

S_imonee

Berichten: 3845
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:28

Malenka schreef:
Wij hebben ook een bak die met regen prima te rijden is. Maar nu met de vorst is het helaas niet te doen.

Hoe pak jij het trainen weer op voordat je op wedstrijd gaat?


Ik was voor de vorst al begonnen met trainen.. de eerste wedstrijd staat voor 1 april. Ik hoop dat hij tegen die tijd fit is. Ik heb me al wel ingeschreven, maar als ik er geen goed gevoel over heb, rijd ik hem niet of begin ik met een korte of lange klasse 1. Ligt er maar net aan.
Ik pak het straks weer op met bakwerk, longeren en rustige rondjes door het bos. Rondjes wil ik wel dan gaan opbouwen qua tempo. Ik zie wel hoe het gaat lopen.

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:54

Maar conditie om een 20 kilometer uit te rijden zit er toch zo op?
Met onze haflinger is dat lastiger maar met mijn draver red ik dat haast nog wel zonder training :+
Kan me idd voorstellen dat het bij hogere klasses meer voeten in aarde heeft maar voor een korte klasse 1 is het niet heel veel training toch?

F3nn3

Berichten: 1253
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Midden-limburg

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:56

Een klasse 2 aan het begin van het seizoen rijden kan prima. Ook zonder al teveel training. Mits!!!! Het je het tempo op wedstrijd laag houdt.

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:59

Ja dat snap ik.. en ras/paard scheelt vast ook een hele boel..

Ik bedoel als mn draver een paar maanden stil staat door blessure/weer/omstandigheden/enz en ik pak hem weer op kan die makkelijk 5 km met gem. 8 km/h zonder echt moe te zijn.. onze haflinger zou dan echt bek af zijn :')

S_imonee

Berichten: 3845
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:16

Dat is waar Licor. Ik ga hem ook verhuizen volgende week. Ik weet niet wat dat voor impact op hem gaat hebben. Dan begin ik liever een tandje lager dan gelijk al een klasse 2 :P
Op zich kan ik nu ook makkelijk een rustig rondje van 10km rijden en dat verder uit bouwen.
Het plan is wel om gewoon de korte klasse 2 te starten en om die rustig aan te rijden. Ik heb ook een Draver, dus ik denk dat het wel goed komt :o

Smart

Berichten: 1630
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Wenum Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:21

Wij trainen voor de K1 helemaal niet overdreven.. Poown staat de hele dag buiten in een paddock paradise, hebben geen bak. Ik rij 1 keer in de week een uur mee in de les in een binnenbak dat is nu wel fijn met dit weer...

Al heb ik vandaag toch lekker ruim 2 uur gereden door de sneeuw, op 1 pad zelfs een galopje kunnen maken..

Draven over asfalt gaat prima...

Afbeelding

Vandaag trouwens mijn S-hackamore uitgeprobeerd... Zijn er meer mensen die bitloos rijden en zelfs starten?

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:32

Ik heb lang met een hack gereden.. vind het een hele fijne optoming! ik heb heel lang buiten met hack en binnen met bit gereden.. binnen vind ik een hack niet geschikt.. maar ik werd moe van de verschillende hoofdstellen en aangezien hij dus op beide even goed reageert, rij ik nu alleen met bit..
maar misschien komt er ooit nog een mooi biothene hoofdstel voor de hack en dan gebruik ik die weer voor buiten :D

Smart

Berichten: 1630
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Wenum Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:39

Dit doe ik idd ook... Heb wel gewoon 1 hoofdstel met meerdere clipjes voor bloem, S en bit... Kwestie van klikken en verwisselen...

Normaal reed ik kingekruisd, maar vind de release niet afdoende, blijft toch wat strak naar mijn gevoel... Voordeel van de hack is echt dat los ook echt los is...

Licor schreef:
Ik heb lang met een hack gereden.. vind het een hele fijne optoming! ik heb heel lang buiten met hack en binnen met bit gereden.. binnen vind ik een hack niet geschikt.. maar ik werd moe van de verschillende hoofdstellen en aangezien hij dus op beide even goed reageert, rij ik nu alleen met bit..
maar misschien komt er ooit nog een mooi biothene hoofdstel voor de hack en dan gebruik ik die weer voor buiten :D

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:54

Ik heb crosslink geprobeerd maar dan ging hij heel erg met z'n hoofd schudden.. dat vond hij echt niets.. en met sidepull heb ik te weinig te zeggen haha..
Hack was idd perfect!

Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:26

Hier ook wat wisselvallig trainen, gelukkig ben ik niet gebonden aan een fulltime baan waardoor ik ook doordeweeks gewoon op pad kan. Afgelopen donderdag nog een lekker rondje gemaakt voor de vorst en nu vriest het ook niet meer (wel veel sneeuw), dus ga morgen wel een sneeuwritje proberen! Echt trainen zal dan ook niet gaan, maar toch even wat kilometers maken :) Plan is om over 6 weken het seizoen te beginnen met een klasse 1.

Ik rij ook bitloos, begonnen met kingekruist maar nu al weer een hele tijd blij met een sidepull!

Malenka

Berichten: 7620
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:41

Wij rijden met een gewoon stalhalster.

En ik ben opgelucht te lezen dat we niet de enigen zijn die weinig doen momenteel.

Nilay staat dag en nacht buiten, we gaan een keer per week het bos in, twee keer in de bak (tenzij hard), keer of drie grondwerk /longeren.

Maar laatst nog een rustig ritje van 40km gereden en dat ging goed.

We gaan klasse 1 startten. Maar ik rij onder het zadel naar wedstrijden. Dus hij moet wel echt goed zijn. We moeten ook nog terug komen.

Hilli

Berichten: 22950
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 09:41

F3nn3 schreef:
Een klasse 2 aan het begin van het seizoen rijden kan prima. Ook zonder al teveel training. Mits!!!! Het je het tempo op wedstrijd laag houdt.

Maar in een topic 'beginnen met endurance' denk ik dat er ook wat minder (zeer) ervaren paarden meelopen. Ik denk dus dat het advies dat je training en wedstrijdplanning bij elkaar moeten passen in dit geval zeker ook geldt voor klasse 1.

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 21:07

Het duurde even, maar ik heb het topic helemaal doorgelezen. :D

Ik wil dit jaar ook voor het eerst gaan starten met mijn jonge Appaloosa.
Is er hier toevallig iemand die in Zeewolde een KK of (korte) K1 wil gaan starten en samen wil rijden?

Het weer gooit hier wel een beetje m'n trainingsplannen in de war. Gister wilde ik buiten rijden en vandaag had ik eigenlijk les in een bak in de buurt, maar de weg er naartoe was te glad.

Marije_jiplover

Berichten: 25374
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 21:40

Clinic over trainen met hartslagmeter was interessant en leerzaam :j
Heb nu niet meteen een hartslagmeter om mee te gaan werken, maar kan er waarschijnlijk binnenkort een keertje een lenen.

Eens zien hoe de hartslag zich gaandeweg zo'n trainingsrondje verhoudt tot hoe ik hem vind aanvoelen.
Heb nog wel een horloge en zender van mezelf trouwens, dus hoef eigenlijk 'alleen maar' losse electroden te kopen. Maar ook die zijn nog duur genoeg, zag ik, dan staan er voorlopig nog een paar andere dingen hoger op de wishlist.

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:03

Aah Marije ik zou ook gaan vanmiddag, maar ik durfde het niet aan met het weer (is voor mij in totaal 3u rijden). Super balen, ik krijg misschien alsnog de hand-out als die op zichzelf een beetje te begrijpen is.
Ik heb sinds twee maanden een Polar horloge met electrodes, dus die clinic kwam op het ideale moment.

Marije_jiplover

Berichten: 25374
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:07

Ah wat jammer.
Het was goed te doen op de weg, tot op het erf was er geveegd.

Het was zeker wel interessant. Met alleen de handouts is het denk ik nog wel lastig om te volgen, ze heeft er echt heel veel bij verteld.