Endurance 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monody

Berichten: 216
Geregistreerd: 28-09-19
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 20:06

Wat heerlijk om jullie wedstrijdverslagen te lezen en gefeliciteerd met de resultaten! *\o/*

Hebben jullie een bepaald trainingsschema wat jullie aanhouden?

marsyl

Berichten: 1648
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 20:13

Super leuk om jullie verslagen te lezen! En gefeliciteerd met de overwinningen :D

Ik heb ook een super leuke dag gehad! Chopin was echt heel lief, waar hij normaal de hele rit alleen maar hard wil bleef hij nu echt fijn om te rijden! Zelfs het koelen bij GP 3 lukte heel goed <3
Helaas ergens een stukje verkeerd gereden (pijltje was idd omgedraaid..) maar geluk bij ongeluk daarna wel met iemand samen gereden wat goed klikte. Helaas op finish 64 hartslag maar na 8 min 48 dus toch nét niet lang genoeg gestapt. Had ik toch iets beter op mijn eigen gevoel af moeten gaan, maar dat is weer een les voor mij :j maar ben helemaal trots op mijn paardje <3

Miriam91

Berichten: 2865
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 06:33

Zonde van de hartslag marsyl, maar het klinkt alsof je fijn gereden hebt!

Heeft iemand misschien tips om mijn paard beter aan het eten te krijgen? Hij eet altijd slecht op een wedstrijddag. Hij had nu bijvoorbeeld maar 1/3 van zijn normale hoeveelheid brokken op, een paar happen hooi, wel wat gras maar ook appels en wortels gaan met lange tanden. Dit is ook de 2-3 dagen na een wedstrijd zo. Ik heb het idee dat hij sneller zou herstellen als hij wel goed zou eten dus ik probeer er vanalles in te krijgen maar dat werkt nog niet echt. Eenmaal thuis eet hij wel gewoon hooi, maar dan heb ik er niet echt zicht op omdat hij in een kudde staat die onbeperkt hooi krijgt. Rondom een flinke training eet hij z'n brokken ook altijd slecht.

SandraWierda

Berichten: 1442
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 08:24

Miriam91 schreef:
Zonde van de hartslag marsyl, maar het klinkt alsof je fijn gereden hebt!

Heeft iemand misschien tips om mijn paard beter aan het eten te krijgen? Hij eet altijd slecht op een wedstrijddag. Hij had nu bijvoorbeeld maar 1/3 van zijn normale hoeveelheid brokken op, een paar happen hooi, wel wat gras maar ook appels en wortels gaan met lange tanden. Dit is ook de 2-3 dagen na een wedstrijd zo. Ik heb het idee dat hij sneller zou herstellen als hij wel goed zou eten dus ik probeer er vanalles in te krijgen maar dat werkt nog niet echt. Eenmaal thuis eet hij wel gewoon hooi, maar dan heb ik er niet echt zicht op omdat hij in een kudde staat die onbeperkt hooi krijgt. Rondom een flinke training eet hij z'n brokken ook altijd slecht.


Heb je ook al een geprobeerd wat hij doet als je hem op vreemde locatie na een training eten geeft? Als hij dan hetzelfde doet kun je in die situatie gaan kijken wat hij heeeel lekker vond en dan wel wil eten.

Heb een haflinger die altijd wel wil eten :j Bakje Bietenpulp met wat muesli gaat er dan zeker wel in en zo krijgt ze ook meteen vocht binnen.

Miriam91

Berichten: 2865
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 09:03

Ook dan eet hij slecht. Ik denk dat het echt met de intensieve training zelf te maken heeft. Na een rustig buitenritje of gewone dressuurtraining eet hij normaal. Maar zodra ik een 25+ km training of endurancewedstrijd heb gedaan eet hij slecht.
Hij krijgt al lekkere dingen er door heen. Ik week zijn brokken want zo eet hij ze makkelijker en krijgt hij inderdaad direct vocht binnen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2449
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 09:07

Misschien eens proberen om voor de training een maag spuitje te geven? Een Gastrogard of als je geen medicatie wil een gastroaid van naf? Wie weet heeft ie wat last van z’n maag tijdens de langere afstanden?

En vreemd voer wat je anders nooit hebt. Hierom heb ik een zak subli muesli staan. Die eet ie dan ineens wel

Piekosjj

Berichten: 5486
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 09:22

Gefeliciteerd iedereen met goede resultaten van de wedstrijd! :D

Miriam ik herken dit wel van de dravers die slecht eten na een wedstrijd, ze zijn dan eigenlijk 'te' moe. Ik heb het zelf ook gehad toen ik veel lange afstanden deed hardlopen, je etenslust verdwijnt terwijl je eigenlijk méér zou moeten eten. Is inderdaad vaak de maag die zich niet goed houd en kan best iets van maagzweren zijn.

Monody ik schrijf zelf individuele trainingsschema's voor anderen als je daar geïnteresseerd in bent. (ik ben gediplomeerd dierwetenschapper met focus op voeding & training) Anders is het trainen voor endurance relatief simpel want je hebt 1 doel: het uithoudingsvermogen verbeteren. Dus elke week een beetje meer, met zo nu en dan een rustweek om het lijf wat rust te gunnen. En vooral niet té veel willen trainen, je paard wordt er juist beter van door regelmatig vrij te krijgen en 'maar' 3-4 dagen per week te rijden. En je hoeft ook thuis niet de wedstrijd-afstand te kunnen rijden om goed een wedstrijd uit te kunnen rijden. :j

Stelvio
Berichten: 831
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 07:10

Miriam91 schreef:
Heeft iemand misschien tips om mijn paard beter aan het eten te krijgen?


Mijn ervaring is dat paarden niet graag krachtvoer eten na (grotere) inspanning, maar liever ruwvoer(mix) eten. Je kunt proberen verschillende soorten hooi/voordroog en ruwvoermixen mee te nemen, van alles een beetje zodat hij kan kiezen wat hem op dat moment het beste smaakt.

Voor vertrek thuis en bij aankomst op het wedstrijdterrein geef ik nog een bakje met bietenpulp/lijnzaadmengsel dit eet hij dan goed en heeft een beschermende functie voor de maag.

Miriam91

Berichten: 2865
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 10:16

Bedankt voor de tips! Ik ga er eens naar kijken :)

marsyl

Berichten: 1648
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 12:22

Zou de fotograaf spannend zijn? :+

Afbeelding
Afbeelding

scooby09

Berichten: 2217
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 16:04

Echt wel Leanne is heel spannend hoor. :D

Slecht eten na training of wedstrijd dn denk ik evt aan te zware dag voor het paard...
Eens kritisch naar je training kijken wanneer eet hij wel en wanneer eet hij niet.
Wat heb je da gedaan ten opzichte van de andere training dat hij wel at.

Ik vond een dagboek bij houden met dit soort memo`s erin altijd heel fijn schreef alles op wat ik voelde hoe ze was bijzonderheden mooi naslag werk krijg je na een poos en soms zie je dan een patroon.
Tja en in de vetgate is het eten van je buurman gewoon lekkerder. :D

Monody als ik ergens serieus naartoe werk wel.
Voor nu doe ik te weinig nog.

Oeps zou zonde zijn Van als je je horloge zou kwijt raken.

Hier nog steeds te weinig aan het echt trainen.
Maar zaterdag voor een weekend nar de Eifel dat gaat wel een Boost geven.
Is weer zolang geleden dat ik er was dus heb er zin in.

Stelvio
Berichten: 831
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 20:25

Vandaag de 20km in Mont-le-Soie gereden, Tip-Top liep weer heerlijk en 3 minuten later dan ideale tijd binnen gekomen. We hebben niet meer op de prijsuitreiking gewacht, die is in België altijd zo laat. Tip-Top heeft weer flink wat hoogtemeters in de benen, 410m! (ter vergelijking de Maasduinen vorige week had 50m op dezelfde afstand)

lideli

Berichten: 2457
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 07:47

Tof stelvio! Lijkt me leuk om die wedstrijd ook een keer te rijden maar wel pittig :oo

Zijn er bokkers die de wedstrijd in Villers Potterie kennen? Hoe zit het daar qua hoogteverschil?

Piekosjj

Berichten: 5486
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 08:46

Gefeliciteerd Stelvio, jeetje wat een hoogtemeters!

Nog mensen die een wedstrijd rijden dit weekend? :)

Clara doet het heel goed na haar eerste wedstrijd van een paar weken geleden. Bijna iets té goed :+ Een weekje vakantie en een explosie aan muggen zorgen er voor dat ze echt gigantisch fris is, en tijdens het rijden is ze op het moment heel gespannen en gevoelig door alle overtollige energie en de muggen in het bos. Je kan eigenlijk bijna niet meer stappen zonder helemaal leeggeprikt te worden := Helaas toch weer losse achterijzers na de wedstrijd, dus we hebben haar ijzers er weer afgehaald.. Even aankijken of ze dat kan op onze harde paden of dat ze bijv hoefschoenen moet, ze heeft een lastige vorm qua hoeven dus hoop dat ze gewoon zonder kan en dat we over een maand of twee er weer netjes een ijzer onder kunnen zetten.

scooby09

Berichten: 2217
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 08:56

Lijkt mij super mooie wedstrijd in Mont Le Soie.
Maar voor mij erg uit de buurt.
Echt weer goed gedaan.

Nee die wedstrijd ken ik niet.

Oeps Piekosjj een fris en fit paard dus :=
Dan zijn ze niet altijd even leuk/ makkelijk.
Wat doet ze met de achter ijzers dat ze weer los zitten?


Hier het rijden weer beetje aan het oppakken na alle drukte.
Eens kijken waar ze mag gaan starten.
Ze liet zich van de week in het bos voor het eerst goed achterop rijden dat geeft wat vertrouwen voor een wedstrijd .
Ze was lange tijd heel scherp met alles wat achter haar gebeurde.

Piekosjj

Berichten: 5486
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 09:17

Ze heeft helaas in het najaar/vroege winter vaak haar ijzers verloren door het vele rennen/spelen in het weiland, dus we hebben heel vaak die ijzers er weer opnieuw onder moeten zetten en daardoor veel verschillende nagelgaten, wat uiteindelijk heel erg is gaan brokkelen. Ook aan 1 hoef het ijzer er heel lelijk afgetrokken dus daar zat een hele hap in :roll: Het ging het hele voorjaar nu wel weer goed, maar tijdens de wedstrijd was ze toch weer 2 nagels verloren, weet nogeneens hoe want ze zaten echt nog heel stevig maar goed :') dus die hebben we er daarna weer opnieuw in gezet maar het is helaas toch weer gaan brokkelen en precies die nagels zaten vorige week weer los. Nu is de hoefwand zo lelijk geworden, dus ze 'mag' eerst even de hoef wat uit laten groeien voordat we er weer fatsoenlijk ijzers onder kunnen zetten. Ze heeft ook een hele krachtige draf van achter en denk dat er daardoor ook zo veel kracht op het hele ijzer komt waardoor de nagels zo snel los laten. Ze heeft nu achter speciale extra sterke ijzers, en precies aan de takken waar dat extra sterke materiaal er niet op zat was het hele ijzer verbogen := Terwijl de rest eigenlijk nog amper versleten was. We gebruiken nu ook al extra sterke nagels met zo'n puntje er in, maar we gaan nog even verder puzzelen wat het beste werkt. Voor gaat nu in ieder geval heel goed met normale ijzers, al zou ik graag eens Duplo willen proberen, in ieder geval voor de voorhoeven.

Stelvio
Berichten: 831
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 17:24

@Lideli, Villers Poterie heb ik jaren geleden gereden, zover ik me kan herinneren zitten er meer hoogtemeters in dan de gemiddelde NL wedstrijd en een hardere ondergrond, maar is het parcours niet te vergelijken met Spa of Mont-le-Soie.

@Piekosj ik herken het ijzer-verlies-probleem van onze draver. Wanneer haar hoefwanden te broos waren werkten we met plakijzers zodat de hoef kon herstellen totdat ze weer goed genageld kon worden.

nessinator
Berichten: 1801
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 17:40

Ik zag een paar van jullie terug in de uitslagen van Grolloo, gefeliciteerd!
Hier zijn we de training stevig weer aan het oppakken, met het doel om in juli een klasse 1 te proberen. Stinky en mijn enkel doen het beide erg goed, we lopen nu zelfs voor op het schema dat ik voor juli had gemaakt!

SandraWierda

Berichten: 1442
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 19:52

Ja wij waren erbij in Grolloo _/-\o_ Mijn kleine blonde race muis wist de klasse 1 lang uit te lopen met 12,6 km/uur en bij de finish direct een hartslag van 58 en een vetkaart met allemaal A’tjes, wat goed was voor een mooie 2de prijs <3

12,6 km/uur is hierbij meteen ons nieuwe persoonlijke record. *\o/*

Ik vond persoonlijk de paden van het 30,3km rondje niet echt heel mooi, veel grind, fietspaden of wegen waarbij je net wel of niet in de berm kon rijden en helaas toch wat slechte stukken door het slechte weer van afgelopen dagen. Maar ondanks dat heb ik fijn gereden :D
Afbeelding

Stelvio
Berichten: 831
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 19:55

Gefeliciteerd Sandra!

jazzejam

Berichten: 405
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 20:03

Pracht resultaat Sandra. Jammer dat de route veel verhard was. Waren er ook stukken met zand en bospaden?

Nou hier hebben we hoefzweer nummer twee te pakken. Wel andere voet, maar baal Wel. Lijkt gelukkig niet zo heftig als de vorige keer maar zit als nog best diep. Heb een gat met stinkende plek kunnen vinden en beetje kunnen opensnijden maar durf zelf niet te veel er aan te prutsen. Lijkt wel te helpen met de druk eraf te krijgen en het schoner te maken.

SandraWierda

Berichten: 1442
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 20:06

jazzejam schreef:
Pracht resultaat Sandra. Jammer dat de route veel verhard was. Waren er ook stukken met zand en bospaden?

Ja zaten ook wel mooie stukken bij hoor, we hebben nog zo’n 4,8km galop kunnen doen wat voor ons best veel is. Maar ook bospaden met in het spoor steentjes, dus moest je echt in het tussenstuk rijden. En op de mooie paden her en der ineens dikke drek dus moest je boven op de rem om blessures te voorkomen. De halfinger waar ik mee samen reed is een ijzer verloren en ik hoorde sws van nog iemand die een ijzer kwijt was geraakt.

jazzejam schreef:
Nou hier hebben we hoefzweer nummer twee te pakken. Wel andere voet, maar baal Wel. Lijkt gelukkig niet zo heftig als de vorige keer maar zit als nog best diep. Heb een gat met stinkende plek kunnen vinden en beetje kunnen opensnijden maar durf zelf niet te veel er aan te prutsen. Lijkt wel te helpen met de druk eraf te krijgen en het schoner te maken.


Oh das echt balen hopelijk doordat de druk eraf is dat het ook snel hersteld.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2449
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 23:03

Ah wat balen jazz veel beterschap!

Hier mocht Arie knallen op de 80 en haalde een gedeelde 2de plaats in huis. Hij heeft het super gedaan! We staan dan als 2/3/4 in het klassement maar we zijn gewoon samen uit samen thuis geweest. Echt heel fijn!
We hebben de eerste lus 51 minuten gegaloppeerd en een uur gedraafd. De 2de lus uur gegaloppeerd en 45 min gedraafd en laatste lusje 58 minuten gegaloppeerd en 17 min gedraafd. Je ziet dus wel dat daar draven om stenen een heeeeeeel stuk minder was in de 20 lus

Die 30 en 20 lus was dag en nacht verschil. De 30 zou ik niet zonder ijzers aangedurfd hebben. De 20 lus was echt de hemel op aarde!
Het was ook de eerste keer dat het vanaf deze locatie was, dus het was wat zoeken voor de organisatie maar wel hele lieve terrein eigenaren! Echt tof!

Maar even. Wat was het benauwd pfff

SandraWierda

Berichten: 1442
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 07:23

Goed gereden billy3105 :j Ik had zelf gelukkig geen last van het weer, maar tja de route was ik niet echt blij mee. Nu rijden wij altijd zonder ijzers dus zijn wat gewent, maar houdt wel in dat je toch net even wat vaker stukje moet stappen.

Van

Berichten: 6530
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 09:06

Ik heb de korte klasse 2 gereden, dus 2x de korte route en die was prima inderdaad.
Red liep ook zoo fijn! En ook nog eerste geworden.