Zelhem, 90 km op een aalstreep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Zelhem, 90 km op een aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 10:13

Vrijdag al naar Zelhem, ookal is het vanaf stal maar 26 km. Voor Ilonk wel prettig als ze de dag erna 90 km moet lopen. Van slapen kwam uiteraard niet zo heel erg veel en om 05.00 was ik definitief wakker.
Gerommeld tot aan de voorkeuring, die Ilonk met vlag en wimpel doorkwam, HF van 36, mooi tussen al die paarden. Op naar de locomotie, die ik nog altijd spannend vind. Meteen een A. Joepie.
Even later komt Gerrita bij me 'Margreet heeft me de Ridge Way belooft...', oke dat is even een domper als het zo warm is en je op een Fjord rijd. Maar ons niet gek laten maken en gewoon gaan rijden.

We zijn mooi achteraan gestart omdat we geen zin hadden in de tavrelen van Laag Soeren, iedereen lekker achter de Fjorden (gaat m'n paard zo lekker rustig) en wij maar inhouden.
Na een km of wat kwamen we Mandy tegen, en na het massale verkeer rijden ook Lucia. Dus met zijn vieren gereden tot Annelies erbij kwam. Het ging prima zo, tempo lag lekker. Zeker niet te hoog omdat het warm was en er nog vele km's gemaakt moesten worden.
2 km voor de Vetgate gingen we in stap, Annelies ging door maar gevieren stapten we naar de vetgate.
Na 6 minuten aangeboden en Ilonk had 54 (bij het koelen 46, wat gaat die HF toch omhoog als je van schaduw naar zon gaat en tientallen meters loopt)
Alles goed, op naar de locomotie, en de Ridge Way. Slik. Ilonk had 60/60 en was dus goed. Wat me opvoel was het verschil in tellen, bij Ilonk zat de stethoscoop erin toen ik stil stond (terwijl de DA riep dat ik langzamer moest draven, en dat hoorde ik natuurlijk niet) En bij Uck duurd het echt nog wel 1.30 minuut. Ilonk was goed en Uck een recheck.

11.51 mochten we weg, Uck met gemak door de recheck dus met zijn vieren verder. Dit rondje reden we snel maar maakten geen tempo, omdat het met groomen niet lekker ging. Te veel stappen omdat de grooms van de twee dravers op andere plekken stonden dan de grooms van de Fjorden. Het ging nog als een zonnetje en weer 2 km voor de vetgate gaan stappen.
De dravers stapten duidelijk harder en kwamen eerder in de vetgate aan. Het was inmiddels ZO warm... Ilonk kon haar hitte niet kwijt, ze was kwiek genoeg maar de HF zakt maar tergend langzaam. Na 5 minuten nog op 61. Dus ik besloot als ze niet binnen 5 minuten zakt dan stop ik ermee. En daar stonden we in de brandende zon.
9 minuten na binnenkomst aangeboden, HF van 56. En jahoor WEER de RW... Ik moest nog wachten tot 3 mensen hadden voorgedraafd en we stonden nu wel in de schaduw, Ilonk's HF werd lager en lager. (Niet zo handig)
Dit keer had Ilonk geen zin om normaal te doen en rende de berm in, rende van me weg, wilde niet normaal doen. Dus ik weer in stap, paard streng toegesproken en verder. Dan kom je terug, tijd om.
48/56, 8 slagen hoger. Maar van de DA mochten we door, die had wel gezien dat het lag aan Ilonk's gekdoenerij.

Besloten de laatste lus anders te doen qua grooms als we nog weer met zijn vieren zouden rijden. En wat Gerrita en ik reeds besloten hadden was als we het niet zouden halen qua tijd zouden we ons terug trekken voor de finish.
De paarden staan rustig te vreten en ineens haalt Uck uit. Recht op Ilonk's RA been, je zag de hoefijzers er in staan. Meteen koelen, Els haalde 'Cold spray' ook dat erop. Het deed wel pijn.
Margeet erbij gehaald, en die wilde wel kijken maar beter als de vetgate uitgingen, dan had de klap wat kunnen 'inwerken'. Dus gezadeld en even draven. Eerste paar passen onregelmatig, de draai (om het RA been uiteraard) kon je het ook goed zien.
Maar Margreet vond het verantwoord om te verder te gaan. 'Je rijd verstandig genoeg en als het niet gaat, stoppen'.

Eerste 200 meter liep ze niet lekker in draf op de weg, daarna oke. We gingen wat tempo maken en draaden van 60-70 km met 15 km/uur. Daarna tandje terug, de tijd zouden we wel halen. Op de P/A (80 km) was er een tuinslang dus paarden onder de slang. Blijkbaar teveel het getrapte been gekoeld want toen we gingen draven liep Ilonk kreupel. Even aangekeken, het was duidelijk RA, en ze liep weer goed.
Besloten voor de finish 2 km te stappen en dan nog een drafje, als ze niet goed was zou ik terug trekken.
De paarden liepen nog zonder aansporing zij-aan-zij oortjes erop. Steeds zagen we in de verte nog een bruin paardje met een ruiter met rood hesje.
Ik begon aan Ilonk te merken dat ze wel wat last had van haar been, HF bleef wat hoger en ze stapte wat trager toen we 2 km voor de finish kwamen. Drafje en Ilonk liep goed. Oke dus rijdend door de finish.

Gedroomd over het feit dat ze 56 hadden op de finish. Hand in hand de finish over, en jahoor Uck had 56! Ilonk had 72 en je zag dat ze moe was.
Margreet kwam direct en raadde aan met haar te lopen als de HF het toeliet. Ilonk zakte gestaag, even gewandeld, en weer stiltstaan.
HF nakeuring 52, en Margreet melde dat ik met en GROTE boog naar de locomotie moest gaan.
Ilonk draafde keurig weg, en toen de draai (wederom op RA been) 5 passen liep ze onregelmatig (LV en kort RA). Maar bij aankomst, applause want op die paar passen na liep ze goed. En tijdens VG2 had ze al op de kaart geschreven, heeft klap gehad.
Advies was wel 2 weken rustig aan doen. (Nou ze kreeg zowiezo al een week rust en dan 2 weken rustig aan doen, maar Onstwedde laat ik nu maar zitten)
Uck was ook goed en mijn grote voorbeeld is nu klasse IV!

Met 10.52 km/uur de 90 km gereden met erg hoge tempraturen en GEEN fjordenweer.
Thuis ging Ilonk in draf de paddock in, dat ging zuiver maar toen ze in draf het land in ging liep ze niet meer zo lekker. Als je in haar RA been duwt trekt ze hem op. Zal wel een week o 2 duren voor zoiets is genezen, grote blauwe plek heeft ze.

Maar ik ben ZO TROTS OP MIJN KNOLLIE!!!

(sorry voor het lange verslag, ben blij!)

The longer, the pony!
Remember it is the speed that kills the horse, not the distance!


Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 15:40

Ben net bij Ilonk geweest. Even met haar gewandeld, was nog levendig genoeg vooral op de terug weg. Alleen RA nog kort en wat gevoelig met LV. RV is een beetje dik maar dat kan ook optisch bedrog zijn, ze heeft er een wondje.
Heb haar ingesmeerd, nee da's niet waar dat heeft Djilan gedaan, met Arnica voor harde klappen van buitenaf. Haar pezen met koelingsgel.

The longer, the pony!
Remember it is the speed that kills the horse, not the distance!

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 20:38

Soxje, ik ben ook begonnen zonder wat voor spullen dan ook. Maar ik heb toen ik verder wilde met de klasse II toch een hartslagmeter gekocht omdat ik de HF van Ilonk slecht kan peilen. Maar daar is wel een x aantal jaren overheen gegaan.

The longer, the pony!
Remember it is the speed that kills the horse, not the distance!

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 22:12

Thanx!

The longer, the pony!
Remember it is the speed that kills the horse, not the distance!

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-04 09:40

Als ik Ilonk weer goed is, en dat gaat gebeuren, dan gaan we in Holten waarschijnlijk de 110 km doen.
Maar eerst lekker rust, en dan KWB klasse I weer.
Ben ook erg trots op jou en Uck, Gerrita. Vind het geweldig dat hij nu klasse IV is!

The longer, the pony!
Remember it is the speed that kills the horse, not the distance!

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 18:25

Inmiddels loopt Ilonk weer 100% goed, is vrolijk en enthousiast en heeft nog steeds erg veel honger. Ik blij en zij blij.

The longer, the pony!
Remember it is the speed that kills the horse, not the distance!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers