Welke endurance om de eerste keer te rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Welke endurance om de eerste keer te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 12:41

Jaja, ik wil een keer een poging wagen met Dennis. Misschien is het een beetje raar dat je met een shethengst het wil gaan proberen, maar ik denk dat hij het kan. Al weet ik ook dat een Klasse 1 rit voor hem een top prestatie is.

Waar kan ik het best starten dan?
Het zal al zwaar genoeg worden, dus het liefst een lichte route. Hij staat niet op ijzers, (kan wel rustig met hem 4x per week de weg op zonder dat ik me zorgen hoef te maken over zijn hoeven, vandaar dat hij lekker op blote voeten loopt) dus een route met extreem veel asfalt is voor ons ook niet echt aan te raden.

Zelf dacht ik aan Holten als ik de informatie daar vorig jaar over gelezen had. Toen zeiden ze dat het een leuke beginners rit was.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:20

De 26 kilometer in Austerlitz schijnt ook vrij licht te zijn, over bospaden. Dat is op 4 april... Dit jaar onze eerste wedstrijd

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:58

Ik ga ook voor het eerst starten en dat doe ik in Austerlitz omdat dat de lichtste rit schijnt te zijn

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:08

Wat leuk dat je met Dennis een endurance wedstrijd wilt rijden. Ik zou zeker, om te kijken of het bevalt eerst gaan voor een lichte wedstrijd.
Persoonlijk vind ik Austerlitz geen lichte wedstrijd, hij is kort, dat is waar. Maar de ondergrond kan nogal veranderlijk zijn. Je hebt veel 'vals plat' en daar komt bij dat het in april vaak erg nat kan zijn en de paden daar dan echt super slecht zijn. Ik heb er met Joey gereden (1.51 m hoog) en die zakte al tot over de kogel weg op hele delen van het parcours. Niet om te ontmoedigen maar dat lijkt me niet eerlijk voor Dennis.

Ik zou, afhankelijk van waar je woont een wedstrijd als Onstwedde (groningen) proberen, is 33 km maar heel makkelijk. Wel veel bermen dus verkeersmakheid is geboden. Onstwedde is 18 juni.
Anders is Holten een zeer goed aternatief daar kun je 27 of 37 km rijden en de ondergrond is goed te doen. Slechts een keer een 'berg' (vandaar Holterberg) maar deze is goed te doen en je bent er zo overheen. Deze wedstrijd is 4 september.
Als je meer informatie of iets dergelijks wilt dan kun je altijd mailen of PB-en. Ik organiseer endurance Ommen-Vilsteren-Omloop. Maar die is niet superlicht. (Ik vind hem niet zwaar maar ik ben er opgegroeid en dat scheelt)

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 20:20

Verkeersmak enzo is geen enkel probleem. Hier in de polder ben ik gebonden aan rijden langs de weg(het is een zeldzaamheid dat ik daar niet rijd Lachen ).

Ik moet met Dennis eerst wel voor een lichte wedstrijd gaan omdat natuurlijk 'maar' een shetlander is van 94 cm. En dat terwijl ik waarschijnlijk zelf met de trailer voor kom rijden Lachen (ben zelf 19).

Ik hou Austerlitz in m'n achterhoofd. Maar ook zeker Holten.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 09:46

Ik heb totaal niet de ervaringen die Ganna heeft met Austerliz, ik vond het vorig jaar een heerlijke route om te rijden (op Tjo, 140 hoog) van wegzakken geen last gehad, ja kleine duinachtige stukjes maarja dat heb je overal in de bossen. Holten is ook leuk maar vond ik wel een stuk zwaarder juist door die berg die niet ff in een sprintje te doen is maar lange tijd met lichte helling en dat vond ik toch vrij zwaar..
Maar beide zijn dus goeie beginnersritten, ben heel benieuwd of ik je bij een van beide tegenkom, vinnet echt stoer...

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 10:00

hey,
Ik wil ook graag endurance gaan rijden met mijn pony, maar ik weet er niet zoveel over. Dus ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden:
Moet je er een startkaart ofzo voor aanvragen?
zo ja, waar?
zo nee, wat dan?
hoe kan je het beste je paard/pony erop voorbereiden?

alvast bedankt
kusjes Anouk

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 10:37

Het voordeel van Austerlitz is idd de afstand, 'slechts' 26 km. Maar wat het terrein betreft ga ik met Ganna mee. Katwijk is ook 27 km, maar over het strand met een Shet lijkt me nogal zwaar. Knipoog

De 27 km in Holten lijkt me best te doen voor jullie, er zit idd één 'berg' in maar die red je vast wel. En wat dacht je van de 30 km in Zelhem (op de Achterhoekse Paardendagen is dat). Zelhem schijnt ook vrij vlak terrein te hebben en 30 km moet dan wel te doen zijn.

Leuk dat je toch van de endurance wilt gaan proeven! Lachen

Splash, in de Huiskamer loopt een heel lang topic over endurance, waarin dit soort dingen allemaal uitgelegd staan:
[HK] endurance, wie heeft er ervaring?

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 10:45

oh srry
dat wist ik niet
-xxx- Anouk

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 13:42

Maar nu wel. Knipoog

Ik denk dat daar een hoop info in staat waar jij ook iets aan kunt hebben! Lachen

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 14:58

Je hebt geen ijzers. In Holten zitten wel wat stukken met steentjes. Ik weet niet of dat ook in de 27 zit, want ik heb daar de 55 gereden. Heb ik dus wel beide routes afgelegt, maar weet niet meer in welk stuk de meeste steentjes zaten.

En je moet zeker voor alle info in de huizkamer zijn!!! Het zijn nogal wat blz maar je hoeft het niet in 1 keer uit te lezen, hoor!!!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 16:13

Ik heb al van mensen in de buurt gehoort dat ze het een idioot plan vinden. Maar wie niet waagt wie niet wint. Ik kan altijd nog halverwege opgeven, al denk ik niet dat dat nodig is. Beetje gek in m'n hoofd ben ik wel Tong uitsteken .

Het hoeft echt niet helemaal onverhard te zijn. Ik probeer Dennis z'n hoeven nu al 2 weken een tikkeltje korter te krijgen door iedere dag rustig minimaal 5 km met hem over de weg te gaan maar denk toch dat ik een hoefsmid moet laten komen(voor het eerst sinds 2 jaar!!!!!).

Zelhem zal ik ook onthouden. Dat is misschien ook wel handig want daar in de buurt heb ik familie wonen dus een dagje eerder komen zou dan ook mogelijk zijn(anders moet ik 's ochtends eerst het hele land door crossen en 's avonds weer terug crossen).

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 21:29

Ik denk dat als je de conditie echt goed op orde hebt het niet bij voorbaat al onzin zou moeten zijn. Wat ik wel zou gaan trainen is in gemengd gezelschap, dus merries, ruinen, andere hengsten, die ook nog eens af-en-aan lopen, te oefenen met 'koest houden' en z'n aandacht op jou richten.
Zal je namelijk net zien dat je de rit goed doorkomt maar bij de eindkeuring eruit vliegt op hartslag omdat 'ie naar de andere paarden staat te brullen.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 21:49

ArwenLune schreef:
Ik denk dat als je de conditie echt goed op orde hebt het niet bij voorbaat al onzin zou moeten zijn. Wat ik wel zou gaan trainen is in gemengd gezelschap, dus merries, ruinen, andere hengsten, die ook nog eens af-en-aan lopen, te oefenen met 'koest houden' en z'n aandacht op jou richten.
Zal je namelijk net zien dat je de rit goed doorkomt maar bij de eindkeuring eruit vliegt op hartslag omdat 'ie naar de andere paarden staat te brullen.


Idd, dat gaat al wat beter omdat ik hem op het moment echt overal mee naar toe sleep(het dorp, het bos enzo). Het lollige is, als er veel paarden zijn weet hij niet op welke hij zich moet richten dus houd zich koest houd. En als hij maar met 1 paard rond loopt de longen uit z'n lijf brult.
Maar idd, wat jij zeg is ook mijn grootste zorg. Hij zal best fit zo'n rit uit lopen, zeker als ik hem lekker train.

Wie komt er een keer in het Dijkgatbos rijden met Dennis en mij? Lijkt me gezellig en een goed leerschool voor Dennis.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 12:48

Mijn eerste rit wordt Kootwijkerbroek. Gelukkig is Baduhtje nu helemaal "in shape" dus ik weet zeker dat ie het kan. En zijn beste vriendinnetje Pride gaat ook mee voor wat extra "wedstrijd-spirit".