Kootwijkerbroek _ begin endurance seizoen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:39

Ik ben op mijn eerste wedstrijd zo'n beetje achterstevoren gestart, mijn paard loopt nl. ook nog SGW's en hij dacht dat het een cross was. Stond al af te tellen met zijn voorhoef. Ik dacht: die ben ik kwijt als ik hem laat gaan. Dus met zijn kont naar de startlijn gezet, op het aftellen heel langzaam omgedraaid en daarna weggestapt. Keek het paard ff raar op. Haha!

Anyway, ik rijd dus ook endurancewedstrijden, maar in KWB start ik nog niet. Wel twee weken later in Austerlitz. Daar is de klasse 2-afstand 52 km en dat lijkt me een mooie start van het seizoen, ook qua bodem. KWB is toch vrij pittig met al dat mulle zand, dat komt later in het jaar wel.

Had je dit topic trouwens al gezien? [WD] endurance, wie heeft er ervaring?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:05

Dat scheelt ja, net als wanneer je op het strand kunt trainen. Wij hebben nauwelijks zand op de Sallandse Heuvelrug, daarentegen hebben wij wel weer heuvels en een aantal steile hellingen, zie bijvoorbeeld [ITP] Retje en het woeste Berglandschap Haha!

Austerlitz is in zoverre minder zwaar dat er vrijwel geen mul zand is, en de afstand is korter (zowel in klasse 1 als in klasse 2).

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 20:10

Vorig jaar heb ik ook KWB klasse 1 gestart en twee weken later Austerlitz klasse 2, en dat is me goed bevallen: het een als 'opwarmertje' voor het ander. Lage Vuursche en Wittelte net zo. Komend jaar ga ik dat niet doen. Ret heeft in april ook al een SGW, en ik wil liever alleen klasse 2 en 3-wedstrijden rijden. Ik kan er al vrij weinig rijden omdat Ret dus ook nog crosst, en tussendoor moet hij wel de tijd krijgen om te herstellen. Vandaar mijn keus. Misschien aan het eind van het seizoen nog een klasse 1 'om het af te bouwen', ik wil tenslotte in Holten klasse 3 starten. Maar eerst maar eens duimen dat het komend seizoen allemaal weer net zo lekker loopt als de afgelopen twee seizoenen. Lachen

Sas, uiteraard duim ik voor jou en Latoy!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 20:33

Een half jaar maar, in september is dat pas (ze moet eerst haar studie afronden). Vandaar dat ik komend seizoen dus Ommen, Katwijk of Wanroij kan rijden. Maar ik wil niet te snel na Holten weer een klasse 2 rijden, dat zal dus eerder een klasse 1 worden.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 22:25

Lage Vuursche vond ik dit jaar echt een ramp, daar stond je dicht op elkaar te wachten bij alle keuringen, in de bloedhitte. Ik vind het niet gek dat paarden en ruiters dan narrig worden en vervelend op elkaar gaan reageren. Austerlitz rijd ik omdat ik het een fijne afstand vind om het seizoen mee te beginnen, de vetgate vind ik iig totaal niet handig gesitueerd.

Ik vind het zo typisch dat Holten als zo'n lichte wedstrijd wordt gezien. Voor paarden en mensen die moeite hebben met hun motivatie op lange zandpaden is het juist psychisch een vrij zware wedstrijd, en naarmate je klasse 1, 2 of 3 rijdt moet je 1, 2 of 3 x de berg over. En tja, die stenen... Mijn paard is er aan gewend, ik rijd daar wekelijks. Voor hem is een rit met veel mul zand weer zwaarder.

Ik zou Zelhem ook wel willen rijden, maar het wordt nog moeilijk kiezen komend jaar, met drie leuke wedstrijden in mei.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:41

Ook wij gaan in februari weer beginnen. Ret wordt deze winter wel dressuurmatig doorgetraind, heeft ook regelmatig springles met mijn zusje, maar geen wedstrijden en ook geen lange ritten in trainingstempo. Gewoon op een laag pitje, conditie onderhouden, in beweging houden, bosritjes, lekker overdag naar buiten. Vooralsnog pikt-ie dat wel Haha! maar ik gok dat-ie wel blij zal zijn als hij in het voorjaar (voor zijn gevoel) weer echt wat mag doen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 19:13

Welke veearts was dat toch, die laatst in een blad zei dat je bij een mens al na tien dagen vormverlies hebt, en bij een paard pas na vijf weken?

In ieder geval kan het IMO geen kwaad om je paard midden in het seizoen twee weken vakantie te geven. Dan kunnen eventuele restbeschadigingetjes in pezen en spieren ook mooi herstellen. Zo lang je er maar aan denkt om de hoeveelheid voer aan te passen, en natuurlijk niet meteen het eerstvolgende weekend dat je weer aan het werk bent een wedstrijd plannen. Alles met beleid. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:37

Joelle, dat kan met iedere andere tak van sport ook best hoor. Als een paard maar zijn dagelijkse beweging blijft krijgen in de vorm van buiten lopen en/of lichte arbeid. Voor conditieverlies hoef je iig niet bang te zijn: een paard dat in goede conditie is, blijft dat ook een hele tijd.

[Edit] typo's [/edit]
Laatst bijgewerkt door Karin op 10-12-03 20:38, in het totaal 2 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 20:05

Ameretto mag van mij best eens voluit. Als je paard goed aan de hulpen staat, moet-ie in principe ook weer terug te rijden zijn en daarna weten dat er weer 'normaal' gelopen moet worden. Kost Ret ook wel eens moeite hoor, maar af en toe mag-ie gewoon gaan. Laatst nog, op dat lange zandpad van Holten naar Nijverdal (tevens deel van de wedstrijdroute). Bij de camping neemt hij dan uit zichzelf al netjes gas terug. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 20:15

Tja, als-ie zichzelf loopt op te fokken, achter de loodlijn gaat lopen en alle kanten op stuitert, dan kan hij zichzelf ook blesseren. Een ongeluk blijft altijd in een klein hoekje zitten, ik probeer dat voluit gaan dan ook tot een minimum te beperken maar ik ga de risico's niet opzoeken. Voluit in een groep doe ik dus ook absoluut niet (dus geen racewedstrijdjes), evenals voluit op een pad waar ik de bodem niet goed genoeg van ken.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 20:21

Met 'achter de loodlijn' bedoel ik als hij in het bos zichzelf gaat opkroppen omdat hij onder de hulpen uit wil, hard wil of gewoon op exploderen staat, niet tijdens de gewone dressuurtraining. Dan staan al zijn spieren gespannen en dan is de kans op blessures ook groot.

Ik weet dat jij geen voorstander bent van hard gaan, Fasel. Maar Ret loopt ook SGW en dat is ook een sport met risico's. En tja, die risico's nemen wij nu eenmaal.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 20:25

Ben ik met je eens. Maar als je eens wist hoe veel gewicht er op pezen komt te staan bij een afsprong van anderhalve meter in een crossparcours, of heel simpel als een paard neerkomt na het nemen van hoge hindernissen. Dan is het niet alleen die rengalop die enorm belastend is. Er is zo veel belastend voor een paard, maar volgens mij kan het allemaal geen kwaad zo lang je het met mate en met beleid doet.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 20:30

Ik heb laatst een slowmotion opname gezien van wat er gebeurt in een paardenbeen wanneer dat neerkomt na een sprong. De kogel raakt zowat de grond (in sommige gevallen doet-ie dat zelfs) en je kunt je haast niet voorstellen dat zo'n beentje dat houdt. Er komt wel een kilo of 5 a 600 op neer met een bepaalde snelheid. Ik kreeg het er bijna benauwd van, maar blijkbaar is een gemiddeld paardenbeen zo sterk dat-ie dat kan houden. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:46

Dat bedoelde ik ook te zeggen. Onze Ameretto loopt ook nog in de SGW en volgens mij kent die tak van sport veel meer risico's dan de endurancesport. Of misschien wel evenveel, maar andere risico's. Wat ik al zei: alles met mate en met beleid. En een ongeluk zit altijd en overal in een klein hoekje. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:56

Ameretto zal dat verschil wel moeten kennen, hij loopt tenslotte in meerdere disciplines die allemaal een verschillend (galop)tempo en verschillende technieken vereisen. Maar wat controle betreft ben ik het volledig met je eens: als je het niet verantwoord vindt om een bepaald tempo te rijden, moet je dat ook gewoon niet doen. Jij kent je paard tenslotte het beste. En de dagen dat Ameretto aanvoelt alsof hij veilig voluit kan, die zijn vaak op de vingers van een hand te tellen. Meestal is hij daarna ook zo heet dat-ie alleen nog maar loopt te stuiteren. Zelfde als ik twee keer achter elkaar met hem door een zandkuil ga, een derde keer gaat niet want dan wordt hij te heet - met ook meer risico op blessures. Met een ander paard zou het misschien wel kunnen, met Ret dus niet.


[Edit] irri typo's [/edit]
Laatst bijgewerkt door Karin op 11-12-03 21:57, in het totaal 2 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 22:02

Nauwelijks. Gewoon dressuurmatig en bosritjes, en mijn zusje neemt hem mee naar de springles. Onderhoud, zeg maar. Maar geen lange ritten in trainingstempo, zeker niet als de wedstrijden dicht op elkaar zitten. Wel wat gehoorzaamheids- en tempotraining, maar dat kan ook op een rit van 10 km. Pas twee weken na een wedstrijd ga ik weer afstanden van 25-30 km rijden. Langere afstanden train ik eigenlijk niet, ik houd altijd in mijn achterhoofd dat een marathonloper ook geen hele marathons traint.

Overigens krijgt Ret na een wedstrijd eerst een dag of twee relatieve rust. Dus lekker buiten lopen, in de wei of aan de hand, eventueel een rustig ritje onder het zadel om stijve spieren te voorkomen. Na twee dagen gaat hij weer aan het werk.
Laatst bijgewerkt door Karin op 11-12-03 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 22:09

De ene keer zoals ik een wedstrijd zou rijden (dus veel galop, afgewisseld met stukjes stap), de andere keer een soort van intervaltraining - stukjes stap, draf en galop afgewisseld. Maar net hoe het paard aanvoelt en wat ik op dat moment belangrijk vind. Op dat soort trainingen heb ik ook mijn hartslagmeter mee.

Het belangrijkste is dat je naar je paard leert luisteren (en je paard naar jou uiteraard, maar dat spreekt vanzelf). Leer je paard aanvoelen: wanneer voelt hij relaxed aan, wanneer merk je vermoeidheid? De aaneengesloten stukken draf en galop kun je langzaam uitbouwen. In het begin zul je merken dat 10 minuten draf of galop al genoeg is, op een gegeven moment kun je probleemloos een half uur achter elkaar draven of galopperen. En dan heb je vaak ook kortere stapmomenten nodig. Heel belangrijk is echter een constant tempo, in welke gang je ook rijdt. Dan kan een paard zijn energie het meest efficient gebruiken.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 22:56

*bloos*

Ik belangrijk? Was het maar waar. Knipoog

Het was idd handiger geweest als dit topic zich had beperkt tot KWB en het andere topic tot alles wat bij wedstrijden in het algemeen komt kijken. Ik kan alsnog dit topic op slot zetten, KWB is tenslotte nog heel ver weg en niemand kan nu al met zekerheid zeggen of hij/zij daar zal meedoen. Openen we tegen die tijd wel weer een nieuw topic over KWB.

Mijn idee dus: slotje op dit topic, en van het andere topic het langste endurancetopic van Bokt maken. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:00


.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers