Endurance Klasse 1 en extra voeding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Endurance Klasse 1 en extra voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 10:37

Over 3 weken is het zover: Endurance Katwijk. Bij ons op stal doen er 8 combinaties mee. In de dagelijkse gesprekken gaat het dus over niets anders dan: trainingsschema's, hersteltijd, 'hoe ver zijn jullie met trainen?', 'wat doe je de dag erna', intervallen, heuvels, cooling down, afstanden, 'de route al een keer gereden?' en noem maar op.

Bij al deze onderdelen heb ik wel een basis idee wat past bij ons paard en hoe ver ons paard in de training zit. Gister werd er een nieuw onderwerp aangekaart: voeding en supplementen.

De een voert niets bij, de ander is begonnen met slobber met daarin een handje muesli met haver, weer een ander begint de dag voor de wedstrijd met appelazijn, een vierde voert al tijden Max-H.

Tnt ben ik niets extra's gaan doen. Paard krijgt naast zn normale voer (brok en kuil) elke dag een slobber van zemelen, maismeel, zonnebloemolie en een sinaasappel. Ik dacht erover om misschien rondom de wedstrijd een vitaminespuit te geven, maar dat was nog een vaag idee.

Graag advies van de Endurance ruiters: wat raden jullie aan? of juist af? Een muesli met haver toevoegen aan de slobber? (hoeveel?). Niets veranderen aan het voerschema? Andere supplementen waar goede ervaringen mee zijn (of juist niet).

Even voor het beeld: paard in kwestie is van een hoogbenig model, groot en moeilijk op gewicht te houden. Hij is energiek genoeg met rijden, niet heet, maar ook niet flegmatisch. Eventuele problemen of stress uiten zich het eerste in zijn gewicht. De slobber voeren we ook vnl als dikmaker.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:53

Voor een klasse I wedstrijd vind ik alle toevoegingen wat overbodig. Ik houd me altijd aan mijn normale voedingsschema (ze krijgt enkel lucerne als ze hard gewerkt heeft) en op de dag zelf voor ik na de rit bietenpulp. Verder niks bijzonders.
Gewoon je eigen voerschema aanhouden dus en lekker slobber als dikmaker blijven voeren als je gaat merken dat ze door de trainingen toch energie gaat verliezen kun je het dan nog aanpassen door meer krachtvoer te geven.
Echter .... voldoende ruwvoer is belangrijker !

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:53

Voor een klasse 1 lijkt het me overdreven om echt aan het voer te sleutelen. Als je het maar opvoert in relatie tot het werk, dus als de trainingen toenemen in zwaarte (dus naar de wedstrijd toe) wat meer gaan voeren. Op de ochtend van de wedstrijd voeren veel mensen slobber, om er alvast flink wat vocht in te krijgen en omdat het lichter op de maag ligt.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 12:00

Bedankt! Jullie advies sluit aan bij mijn eigen idee hierover. Voorlopig doe ik dus niets anders dan normaal. Mocht ik aan hem merken dat hij door de training minder energie krijgt of begint in te vallen dan kan ik altijd nog sleutelen aan het voer. Ruwvoer heeft hij trouwens altijd tot zn beschikking dus dat zit wel goed Lachen.

De slobber vroeg op de dag van de wedstrijd is wel een goed idee . Paardlief is overigens wel een makkelijke drinker dus het is geen punt om extra vocht erin te krijgen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 12:08

handje zout doet het trouwens goed door die slobber. Door de verandering en spanning van een wedstrijd gaan veel paarden ineens moeilijker drinken. Ik was het zout vergeten in Kootwijkerbroek en nu staat het op de 'Niet-vergeten-voor-wedstrijden' lijst.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 12:10

Wat is de werking van het handje zout? Om vocht vast te houden?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 12:21

maakt dorstig! En een paard kan op zo'n dag nooit te veel drinken hoor.. Maar als die van jou makkelijk drinkt is het niet echt nodig. Rowan vind het om zich heen veeel interessanter en drinkt hoe dan ook geen 'vreemd' water ("Smaakt niet zoals thuuiiiss..") dus voor ons is het erg handig.

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 12:47

Zowiezo nooit kort voor een wedstrijd opeens nieuwe dingen gaan geven.
Je kan een aantal dagen vooraf nat voer (geef je al) en nat hooi voeren. Meningen of dit helpt voor het aanmaken van een zgn waterreserve zijn verdeeld. Mijn ervaring is dat dit wel degelijk werkt.
Daarnaast vooral veel ruiterverstand meenemen.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 12:52

Ik hou niet zo van dat handje zout. Stel je voor dat je paard dan nog niet drinkt, dan krijg je dus een flink dorstig paard, met een totaal verkeerde turgor.

Het werkt ook niet naar mijn mening. Want het extra water dat het dier moet drinken, is alleen maar nodig om de zoutconcentratie weer goed te krijgen, en je krijgt er dus echt geen betere turgor van. En je hebt even snel als zonder zout een uitgedroogd paard, ook al dringt ie meer.

Niet doen dus. Mijn advies: niets extra's. Klasse I stelt nog niets voor, dan is dat echt niet nodig.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 18:51

Mooi!

Gisteren overigens 24,5 km gereden (praktisch gezien de hele Endurance route op het stukje naar de P/A na) op tempo 8,5 km/u (snel genoeg voor Katwijk Haha!).
Vandaag weer de 2 uurs rit als begeleiding meegereden. Ongeveer 14 km met 7 km/u. Paard heeft tot drie keer toe geprobeerd aansluiting te vinden bij snellere groepjes Haha!. Met de conditie zit het nu dus wel ok. Nu nog wat doortrainen, tempo wat opvoeren, reserves opbouwen.

Ik ga verder niet rommelen en sleutelen aan zn voer. Ik vond het wel een goede tip om de ochtend van de wedstrijd wat slobber te geven. Dan heeft hij in elk geval wat extra vocht binnen. Verder is het voor ons natuurlijk een thuisrit dus het water is bekend (verwacht dus niet veel problemen met drinken en plassen).

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 15:38

Ik voer eigenlijk nooit extra van te voren, ook niet gedaan voor de klasse 3, ik zie het nut er niet van in. Persoonlijk lijkt me dat handje zout ook absoluut geen goed idee, mijn paard drinkt altijd erg slecht als ze van huis is, en ik weet zeker dat dat ook niet beter wordt door haar zout te voeren, wat schiet je er mee op, je brengt alleen de vochthuishouding uit balans...

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 19:25

Ik geef mijn paard wel zout, maar dan om de tekorten aan te vullen en niet om haar meer te laten drinken. Als ik het me goed herinner verliest het paard met zweten kalium, natrium en chloride. (verbeter me als ik het fout heb Verward )
Kalium zit in het voer en natrium en chloride in zout. Dus om dat aan te vullen gooi ik 2 theelepels zout na afloop door de slobber (of bietenpulp) en als het al een paar dagen bloedverziekend heet is ( nauwelijks gebeurt afgelopen zomer Knipoog ) dan krijgt ze het ook vooraf.
Verder rommel ik ook niet te veel aan het voer. Zonnebloemolie krijgt ze standaard tijdens het seizoen tussen de middag in de bietenpulp.
Ze krijgt gewoon over het algemeen wat meer brok tijdens het seizoen maar ook dat kijk ik aan.
Vorig jaar deed ik Wittelte klasse 1 en was er een dag eerder. Vanaf het moment dat ik daar kwam heeft mijn paard geen hap meer gegeten (ze was alleen) alleen gedronken en hooi. Ze liep super, dus ze had genoeg reserves. Ze was iets ingevallen, maar de dag na de wedstrijd weer thuis zat het er bij wijze van spreken binnen een uur weer aan.
Ik zelf eet op de dag van de wedstrijd ook weinig tot niks en kom ook prima de dag voor!! Hoewel ik soms wel blij ben dat ze mij niet nakeuren. Ziek Knipoog
Gewoon goed je paard in de gaten houden, op Katwijk om je heen kijken wat anderen doen. En elke wedstrijd leer je weer wat.
Over trainen kan ik ook uren doorkweppen, maar het is zo voor nu lang genoeg, toch??
Succes!!!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-03 19:35

Ik zat idd qua zout te denken aan het aanvullen van de broodnodige mineralen die hij kwijtraakt tijdens de Endurance.
Knollebol heeft een mooi zoutblok in zn boks en hij staat binnen 3 minuten na de Endurance daar weer mooi uit te rusten dus ik ga geen extra zout toevoegen.

Er zijn overigens al wat mensen die wat averij hebben opgelopen tijdens de training. Paarden ok, maar meerdere mensen met doorrijplekken Haha!.

Verder ben ik door de mand gevallen: volgens 1 van de wat fanatiekere deelnemers 'gedragen wij ons alsof we weinig extra's doen, maar zitten we ondertussen wel stevig in de training en gaan we ervoor' Haha!.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 19:45

Mmmm, ja, die training. Daar was ik vorig jaar te fanatiek in. Gevolg: kwartje op tijdens de wedstrijd.
Tussen mijn 2 klasse 2 ritten dit jaar zat een maand. De week ervoor en de week erna doe ik niks tot weinig. (paard wel altijd naar buiten de hele dag) Bleven er nog 2 weken over en daarin het ik rustig de conditie bijgehouden. Hartslag in de gaten gehouden maar geen heavy ritten gemaakt. Wel wat interval training. Dus meer in de trant van kort maar krachtig.

Doorgereden ben ik nooit!!! Gelukkig!! Maar mijn onderrug zit na die rit vast en de volgende dag mijn schouders! Terwijl ik mijn paard niet hoef in te houden. Zal wel spanning zijn!!
Knipoog

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-03 19:58

Komende 2 weken wat interval training en wellicht nog 1 keer de route. De week voor de Endurance wat rustig aan.

Ik merk dat knollebol het wel fijn vind om het wat af te wisselen met gewoon wat dressuur in de bak, dus mn dressuurlessen lopen gewoon door (eerlijk gezegd loopt hij nu lekkerder in de dressuur sinds ik aan het trainen ben voor de Endurance Lachen, gaat dus heel goed samen).

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 22:25

Ja, dat ken ik!! Als ik in het endurance seizoen hooguit 1 keer in de week dressuur loopt ze super!!! Vaak niet een s 1 keer per week. Als ik dus 's winter vaker dressuur. wordt ze alleen maar chagerijnig en zelfs het gevoel of ze stijver wordt i.p.v. soepeler.
Even een buiten ritje en ze is weer helemaal het vrouwtje!!
Ik heb voor de gein eens gedressuurt met hartslagmeter. Ze kwam zelfs in galop niet boven de 100.
Dus dat kan echt geen kwaad voor de wedstrijd!!!
Ben benieuwd hoe je het gaat vinden!!! Katwijk is best heavy!!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-03 22:31

Katwijk heeft ook als minimum snelheid 8 km/u ipv 9. Dat scheelt allicht. En verder is Katwijk voor ons de thuiswedstrijd dus ik heb er alle vertrouwen in .

(stuk in duin is zwaarst. Doen wij nu met intervallen 10 minuten stap, 5 minuten draf. Dat is zwaar genoeg en evenueel 'verlies in tijd' maken we weer goed op het strand Haha!.).

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 10:02

Als het en thuiswedstrijd is, scheelt het enorm, ja
Moet het weer een beetje zijn best doen. Maar dan ben je rot weer ook wel gewent. In '98 was het zeer slecht weer!! was niet grappig
Je bent in iedergeval goed voorbereid dus ik denk dat je er alle vertrouwen in mag hebben!!
Ben benieuwd hoe het je vergaat en of we je volgend seizoen terug zien in andere wedstrijden! OK dan!

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 12:25

Westernfreak schreef:
Voor een klasse I wedstrijd vind ik alle toevoegingen wat overbodig. Ik houd me altijd aan mijn normale voedingsschema (ze krijgt enkel lucerne als ze hard gewerkt heeft) en op de dag zelf voor ik na de rit bietenpulp. Verder niks bijzonders.
Gewoon je eigen voerschema aanhouden dus en lekker slobber als dikmaker blijven voeren als je gaat merken dat ze door de trainingen toch energie gaat verliezen kun je het dan nog aanpassen door meer krachtvoer te geven.
Echter .... voldoende ruwvoer is belangrijker !


Waarom voer je bietenpulp NA de wedstrijd??? Zelf geef ik voor een k1 rit niets extra's. Bij k2 en k3 krijgen ze bij mij bietenpulp VOOR de wedstrijd en tijdens de vetgate, bietenpulp is namelijk goed voor de duurenergie.

Apple ik zou niets veranderen. En zeker niet vlak voor een wedstrijd, verandering in voeding moet je toch wel enige tijd van yte voren uit testen denk ik.

groetjes Gerritje

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 19:48

Ja, dat klopt van die bietenpulp. En bietenpulp is volgens mij ook wel een dikmaker. Scheutje z-olie en je schiet weg!!!

Irja
Berichten: 8
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 21:18

Als ik dit allemaal lees zakt de moed me bijna in de schoenen. Heb nog maar pas kennis gemaakt met de endurance en keek in onstwedde verwondert naar al die mensen die in de weer waren met water koelgel en wat al niet meer. Ben inmiddels iets meer op de hoogte maar moet nog erg veel leren. Ik zal alle tips onthouden en me op mn eigen paard richten (zwaar warmbloed!!!!!). Allemaal succes!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 01:21

gerritje"]
[quote="Westernfreak schreef:
Voor een klasse I wedstrijd vind ik alle toevoegingen wat overbodig. Ik houd me altijd aan mijn normale voedingsschema (ze krijgt enkel lucerne als ze hard gewerkt heeft) en op de dag zelf voor ik na de rit bietenpulp. Verder niks bijzonders.
Gewoon je eigen voerschema aanhouden dus en lekker slobber als dikmaker blijven voeren als je gaat merken dat ze door de trainingen toch energie gaat verliezen kun je het dan nog aanpassen door meer krachtvoer te geven.
Echter .... voldoende ruwvoer is belangrijker !


Waarom voer je bietenpulp NA de wedstrijd??? Zelf geef ik voor een k1 rit niets extra's. Bij k2 en k3 krijgen ze bij mij bietenpulp VOOR de wedstrijd en tijdens de vetgate, bietenpulp is namelijk goed voor de duurenergie.

Apple ik zou niets veranderen. En zeker niet vlak voor een wedstrijd, verandering in voeding moet je toch wel enige tijd van yte voren uit testen denk ik.

groetjes Gerritje
[/quote]

Ik voer dit met name na de wedstrijd om Salty nog wat vocht binnen te laten krijgen. Drinken doet ze namelijk niet. Bloos
Appeltjes wil ze wel, maar te veel appels zijn natuurlijk ook niet goed voor de spijsvertering.
NA de wedstrijd krijgt ze ook hooi.

Bietenpulp voor de wedstrijd ... dat moet ik onthouden voor volgend seizoen !

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 09:25

Let op bij bietenpulp....goed weken!!!! Zo alleen bietenpulp moeten paarden aan wennen. Je kunt er appelsap doorheen gooien voor de smaak. Of je gooit er wat Vepa door, of haver of peen.
Onze paarden krijgen het elke dag als lunch. Daar gaat dan grasbrok, haver, peen en brood door (en eventueel zonnebloemolie)
Als ik de pulp zo geef zonder iets erin staan ze me aantekijken met een kop van : vergeet je niet wat???
Dus ook op de wedstrijd moet ik er altijd iets lekkers doorgooien. Soms ook gewoon "mensen-muslie"

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:42

Ons normale voedingsschema is

3/4 schep Havens Sportmuesli
3/4 schep H. Reform Muesli.

een week voor de wedstrijd voegen we daar 1/4 schep power plus mix aan toe en 1/4 schep Kentucky Lite E. De laatste heeft al van zichzelf electrolyten in zich wat het handje zout overbodig maakt en maakt teven s dat het paard goed herstelt nadien.

Zou niet teveel veranderen. Ik weet niet wat voor mensen bij jullie op stal welke klasse rijden maar interval als je net begint is wat overtrokken. Eerst die basistraining er maar in en dan kan je telkens een stapje verder gaan.

Veel succes!!!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 19:24

Jorie schreef:
Let op bij bietenpulp....goed weken!!!! Zo alleen bietenpulp moeten paarden aan wennen. Je kunt er appelsap doorheen gooien voor de smaak. Of je gooit er wat Vepa door, of haver of peen.
Onze paarden krijgen het elke dag als lunch. Daar gaat dan grasbrok, haver, peen en brood door (en eventueel zonnebloemolie)
Als ik de pulp zo geef zonder iets erin staan ze me aantekijken met een kop van : vergeet je niet wat???
Dus ook op de wedstrijd moet ik er altijd iets lekkers doorgooien. Soms ook gewoon "mensen-muslie"


Wees maar niet bang, dat doe ik altijd braaf... Lachen
Salty vind alleen bietenpulp overigens heerlijk ! Vingers aflikken, maar niet elke pony is er gek op, kan daar inderdaad proberen wat door te gooien (onze oudste merrie kreeg het vorig jaar toen ze te mager werd)
Super al die tips die je via bokt.nl krijgt !