Zware dobber in Leersum

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Zware dobber in Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 20:20

Omdat er verder nog niet veel over Leersum te lezen is, hier alvast mijn "verslag van de dag"!

Leersum was vorig jaar een zware rit, waarbij mijn ritgenoot en ik jammerlijk buiten de tijd zijn geëindigd. Dit jaar tijd voor revanche!

Nou had ik al 3 heel goede ritten op rij gereden en Leersum is mijn laatste dit seizoen, dus wilde ik het nog min of meer rustig aan doen. Maar ondanks dat is het me opnieuw tegengevallen... het blijft pittig terrein!

Vanmorgen om 09.30 uur arriveerden we op het startterein. Vet-kaart e.d. opgehaald en op naar de voorkeuring. Daar begon het al leuk, want mijn lekkere kleine meid had helemaal niet zo'n zin in dat in haar ogen ongetwijfeld zinloze voordraven.... een paard op blote voeten met een banketstaaf drafje leverde mij daarmee gelijk een B op op de vet-kaart. Ha, fijn, en we moeten nog starten....

Vol goede moed paardje gepoetst en gezadeld en na een minuutje of 10 stappen en draven op naar de start. Om 10.52 uur mocht ik weg. Al heel kort na de start kom je twee veehekken tegen. Had heel duidelijk met Ronald (vriend en zoals gewoonlijk mijn groom) afgesproken, dat hij ze even open zou houden, maar bij het eerste hek: geen Ronald. Frusty Dus, snel eraf, hek door, er weer op en gelijk maar even een galopje, want die hekken vreten tijd. Bijna bij het tweede hek kijk ik nog even om: ja hoor, daar kwam Ronald aangesjeesd op z'n fietsje! Die zag mij natuurlijk galopperen.... Haha! Dan moet je hard fietsen! Maar goed, het tweede hek kon hij gelukkig openhouden. Daarna gingen onze wegen weer uiteen, want alle lussen die wij met de paarden rijden slaat hij op z'n fiets zoveel mogelijk over. Anders moet ik hem groomen, in plaats van hij mij.

De eerste 5 km. gingen lekker, daarna begon het gedoe. Je rijdt de heuvels in (ja, echte heuvels, die vind je dus ook buiten Limburg!) en het leek gelijk of het kwartje op was. Dan rij je ook nog een keer verkeerd, plus een stuk of 3 keer op de rem, omdat je bijna verkeerd rijdt... de bewegwijzering was niet echt top. Soms hingen de gele "bevestigingslintjes" dusdanig verstopt tussen de struiken, dat het net gewoon gele blaadjes leken en andere markeringen hingen zo hoog, dat je ze door de rand aan je cap vaak op een haar na miste. Je moet echt naar boven turen. Ik snap wel dat dat gedaan wordt, om te voorkomen dat de lintjes uit de bomen geraafd worden, maar het is niet echt handig eigenlijk.... Er reden ook regelmatig mensen verkeerd en 1 maal ben ik zelf voor verkeerd rijden behoed, omdat er ineens wel een stuk of 6 deelnemers in tegenovergestelde richting aangedraafd kwamen, die hadden al voor mij uitgevogeld dat dat in ieder geval niet de goede richting was en al met al was ik toen pas een paar tientallen meters de juiste afslag voorbij.

Het enige stukje voor de P/A wat echt lekker ging, dat was vanaf vlak na het 15km-bordje tot aan de 1 km P/A. Daar had mijn pony er echt even zin in, temeer ook omdat ze daar ineens heel vaak andere deelnemers in zicht had, die ze graag in wilde halen. Op dit stuk stond ook een profi Arwen met een camera op statief, dus ze heeft een blije foto van me kunnen maken!

Op de P/A ging de keuring vrij normaal. Moest vanwege de B natuurlijk nog wel even draven, maar eigenlijk was er niet echt iets bijzonders te zien. Het bleef "natuurlijk" wel een B... helaas.
Wat wel erg fijn was: Monica heeft eindelijk eens gedronken!! Bijna die hele teil leeg! (nou ja....)

Goed, P/A gehad, weer op weg. Gezien de fantastische tijd die ik inmiddels had neergezet (NOT), leek het me een wijs idee om verder maar lekker rustig te rijden en in ieder geval binnen de tijd te finishen, verder niet. Dus ik in een rustig drafje er vandoor.
Na een minuut of 10 bedacht ik me dat ik helemaal niet had gekeken wat Moon d'r hartslag nou eigenlijk was. Even stappen. Vet-kaart gepakt. En wat zie ik tot mijn grote schrik: 68 (schrijve: achtenzestig)!!! Nou moe??? Dan had ik toch in de wachtkamer gezet moeten worden? Heeft niemand iets over gezegd? En ook: wat abnormaal hoog! Normaal heeft ze 54/56, ze was rustig en op adem, hoe kon dit nou? Teruggaan leek me nou niet echt een goed idee. Bij de finish zien we wel wat er gebeurt... zou wel erg l*llig zijn als ik nou ook nog eens gediskwalificeerd zou worden...

En inmiddels werd ik ook ingehaald door een groepje deelnemers en Moon vond ineens dat ze eigenlijk toch best wel wat harder kon. Dus heb ik echt een enorm eind met hen opgereden, allemaal in galop, en op het moment dat ik dacht "nu is het wel welletjes" ging madam in protest. Ze is echt rijp voor een klasse hoger zo langzamerhand, want ze heeft gewoon aardig wat opwarmtijd nodig zo lijkt het inmiddels. En als ze het dan eenmaal in haar bol heeft, dan houdt ook niets haar meer tegen en wil ze gewoon gáán! Al met al zijn die laatste 10 kilometer op deze manier alsnog erg hard gegaan: de Amerongse berg in volle galop, het Ginkelduin in volle galop en als ik haar had laten gaan ook de finish in volle galop... maar dat leek me niet zo handig. Liever extra lang stappen, zodat ze heel netjes binnen zou kunnen komen. Misschien zou de rare vermelding op mijn vet-kaart dan door de vingers gezien kunnen worden.

Bij de finish wisten ze niet zo goed wat met mijn hartslag op de P/A te doen. Dat moest ik maar aan een jury vragen. Ja ja. Nou, eerst maar eens nakeuren. En wat denk je? De DA die de locomotie moest keuren bekijkt mijn kaart en zegt: dat is toch geen zes, dat is een vier. Huh? 48? Dát lijkt me nou weer extreem laag. Maar goed, geen protest, als je er een vier in ziet... maak er maar een 4 van dan. En dat deed 'ie. Vervolgens wel alsnog een B voor het draven, maar goed. In ieder geval geen angst meer voor diskwalificatie.

En revanche is gelukt, want ik ben nu in ieder geval netjes binnen de tijd gebleven. Ik heb er 3 uur en 3 minuten over gedaan, dus net geen 10km p/u rond.

Spulletjes weer ingeleverd en tijd om naar huis te gaan. Mijn laatste keer in Leersum, dat wel. Klasse II in deze omgeving wil ik mijn pony echt niet aandoen en op de een of andere manier is het gewoon een dag die niet lekker loopt, zowel vorig jaar als dit jaar vormde het niet bepaald de beste dag van het seizoen.

Maar toch: in ieder geval goed volbracht en Monica ziet er bij thuiskomst goed uit en dat is toch het belangrijkste!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:31

Het zag er inderdaad fris en vrolijk uit toen jullie langs kwamen scheuren! Ik hoop dat ik jullie er mooi op heb staan, weet ik niet helemaal zeker, maar ik denk het wel. En ja, die bergen he... dat valt best tegen als je altijd op vlak terrein traint...

wuppie102

Berichten: 102
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:33

hey leuk joh! ik woon in leersum dus ik herken het allemaal wel. rij daar ook vaak in het bos. gelukkig dat de harslag uiteindelijk nog goed was.
en succes nog met de volgende wedstrijden

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 21:29

Jaha, Leersum is zwaar ja, daar kwamen wij vorig jaar ook achter. En dat was nog klasse 1. Dit jaar wilden we Holten rijden dus zat Leersum er toch niet in. Inmiddels dus 2 x klasse 2 gereden en weet dus ook nog niet of ik hem volgend jaar rijd. Wel lekker in de buurt. Maar ja, Lage Vuursche vind ik ook vrij pittig met al die boomwortels.
Ach, eerst de agenda van volgend zeizoen afwachten. En joh, wat maakt die tijd uit, je hebt hem goed uitgereden!! Daar gaat het op de eerste plaats om!!! Dus gefeliciteerd!!!!!!!!!!!
Groetjes Jorie

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 08:40

Jorie, je kunt toch gewoon klasse 1 starten, dat ga ik in Katwijk doen, die zit nl tussen Ommen 73 km, en Wanroij 75 km, in dus is de planning om in Katwijk gewoon een superrelaxte klasse 1 te doen van 26 km samen met een stalgenootje die in de kennismakingsklasse start. bovendien is het laag water in Katwijk, mooi hoor!

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 09:32

Maar dan rijd je Horse Concours toch??
Dan maak ik elders wel een lange rit. We gaan nog wel een naar de Loon en Drunense duinen, beetjes trainen in omhoog en omlaag.

En Katwijk is voor ons niet gunstig, zeker klasse 2 niet. Dan zit ze midden in de verharing.

Ach, ik ben nog steeds aan het bijkomen van Holten!! Slapen
Ik zie het volgend jaar wel.

Aan het begin van het seizoen hadden Jolanda en ik een planning gemaakt. En toen kwam de vogelpest. Boos! Frusty
Dus ik plan niet meer!!!

In Ommen ga ik groomen en dat lijkt mij ook leuk.
Doe jij Katwijk dit jaar?? Misschien dat ik daar ook kom!! Toch even het laatste endurance gevoel opsnuiven!!

Vingers aflikken

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 09:36

hi mandy,

gefeliciteerd! heb je niet gezien. ik startte pas om 12.07. het was inderdaad zwaar. ben zelf ook een paar keer verkeerd gereden. maar goed het was een mooie dag om zo'n route te rijden.

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 09:39

Jorie schreef:
Maar dan rijd je Horse Concours toch??

Vingers aflikken


hi jorie,

nasir is ook kl2. heeft 1 kl2 gelopen maar ik start ook gewoon k1 met hem. en dan echt niet HC. HC telt niet mee voor klassering ed. ik rij toch niet voor de prijzen en wil d ekm wel als gereden km zien. uck is al k3 (met succes Haha! Haha! ) en die loopt ook wel eens k1 (met moeders, oke nieuwe ruiter) maar als ik er zelf bijv. in katwijk k1 mee zou starten dan zou ik ook niet HC starten hoor.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 09:50

O, ik dacht dat als je een klasse lager gaat rijden je niet meer mee doet voor de uitslag!!
Dus ook al ben ik klasse 2 kan ik toch met hetzelfde paard klasse 1 starten en toch in het klassement komen???
Wist ik niet. Ik denk dresuurderig, daar kan je ook niet terug als je eenmaal heen bent!!

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 09:58

gelukkig is het nog niet zover bij de endurance. Zou ook wel een heel vreemd beeld geven. Zijn namelijk zoveel mensen die een kl lager starten. je kunt het ook niet vergelijken. paard heeft k3 gelopen. moet begin seizoen toch weer opbouwen en dat doe je dan dmv k2. als dan alleen ruiters erin komen die k2 zijn (je bent na 3 keer al k3) dan blijft er denk ik weinig van de uitsalg over.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-03 10:10

Hoi Gerritje! Ik heb wel naar je uitgekeken, wilde Nasir ook wel eens van dichtbij zien. Helaas, dat wordt het volgende seizoen pas weer denk ik!

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 10:24

op naar volgend jaar dan. je start dus niet meer??? ik ga misschien nog in katwijk rijden. is lekker dichtbij.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 10:43

Gerritje, Thanks!!!
Dat opend weer perspectieven voor het volgend seizoen.
Ik vond vorig jaar Leersum wel oke maar dan meteen kl2?? Dus is kl 1 ook een optie!!
HC vind ik geen optie. Wel de stress maar zonder "resultaat"
Ga ik liever zelf een lange rit maken. Loon en drunense duinen bijvoorbeeld.
Ga je een mee??

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 10:43

eens dus

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 10:44

Jeetje, wat een uitputtingsslag! Ik weet hoe wanhopig je je kunt voelen als je voor de tigste keer verkeerd rijdt, en lintjes mist die er wel hadden moeten hangen etc. etc. Voor je paard ook niet eerlijk, je hebt je ingesteld op een bepaald aantal km en rijdt daar ook naar. Maar goed, jullie hebben het weer volbracht! Leersum valt idd niet mee, ik heb 'm vorig jaar gereden en ondanks dat we flink door hebben getuft, reden we toch 'maar' ongeveer 11 km/u.

Ik zag je vanmorgen al in de uitslagen staan op de DER-site. Jammer van die B, maar jullie hebben iig weer een wedstrijd goed volbracht! Lachen

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-03 10:49

Vind ik ook... en ik las dat er ook alweer mensen met een GPS-je geconstateerd hebben dat de rit ook dit jaar stiekum wat langer was dan gemeld in het boekje. Dat was vorig jaar ook al zo. Het blijft een wat vreemde wedstrijd altijd....

En Gerritje, ik start dit jaar idd niet meer. Eerst lekker op vakantie en als ik terugkom zou ik alleen nog Wanroij kunnen rijden... maar dat is weer niet naast de deur, dus die laat ik maar schieten. 't Was voor mij een kort maar krachtig seizoen!