onregelmatig & endurance ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

onregelmatig & endurance ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 22:10

Het verlangen om ook Endurance te gaan rijden gaat steeds erger kriebelen , al zal het er voorlopig niet van komen ben ik bang

Maar misschien mag ik met Rena geeneens meedoen aan echte Endurance-wedstrijden Verward

Ik heb begrepen dat de paarden dus meerdere keren gekeurd worden ,
ook op het gangenwerk. Als een paard maar een beetje een teken van onregelmatigheid geeft , dan is dat al reden voor afkeuring , niet mogen starten / niet verder gaan. Toch ?

Als dat zo simpel is , dan mag Rena waarschijnlijk nog geeneens starten misschien.....

Ze maakt namelijk linksvoor een iets korter pasje doordat ze wat littekenweefsel in haar borst/oksel heeft daar.... heeft ze verder geen last van en ze kan alles doen , maarja daardoor heeft ze toch NET een onregelmatig loopje natuurlijk.

Bertekend dit dat Rena nooit zal mogen starten Verward


pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 22:28

Dat zat ik dus ook te denken Lachen

Maar het blijft natuurlijk lastig , want wat als zo'n paardje nu ineens WEL last heeft van dat beentje , tja dat is dan niet duidelijk natuurlijk want ze loopt er toch al iets onregelmatig mee
Ben benieuwd of iemand zoiets wel eens in de praktijk aan de hand heeft gehad Lachen

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 11:00

Het is geen kwestie van iets wagen of durven , het is een klein foutje waarmee ik Rena heb gekocht en dat er misschien van veulen af aan al inzit Lachen

Toen ik haar een tijdje had en ze voor de eerste keer bij mij beslagen was , voelde ik ineens een (verder niet/nauwelijks zichtbaar) onregelmatigheidje.

Zat me niet lekker en heb toen meteen een goede paardenarts uit Ridderkerk laten komen *ping* , om meteen uitsluitsel te krijgen wat het nu was.

Dus de beste man nam er de tijd voor , bekeek haar goed met grazen , voelde hier en daar en begon na een tijdje bekijken en buigen en doen aan haar linkervoorbeentje te trekken richting achterkant.
Zo hard dat die kleine bijna op haar snufferd viel Haha!

Toen legde hij dus uit , dat ze de kracht miste om dat voetje uit zijn handen te trekken anders had ze dat beentje al lang losgemaakt.

Het witte plekje onder haar oksel/borst is dus een oud litteken , en hij was er zeker van dat dat de oorzaak was van het iets kortere pasje.

Ze heeft misschien ooit op een paaltje ofzo gezeten en een wond gehad , stukje spierweefsel verloren , is vervangen door bindweefsel.

Toen ik vroeg of en hoe ik daar nu rekening mee moest houden zij hij dat dat niet hoefde , en ze gewoon nog (hoog) in de sport kon lopen , mochten we dat willen natuurlijk Tong uitsteken

Dus het is gewoon een vaststaand iets , paardje liep met vorige eigenaresse in Laag-Soeren regelmatig flinke ritten waarin ze ook wel verdwaalden en 6 uur onderweg waren , zonder problemen.

Dat beentje is ook niet gevoelig ofzo en ze kan gewoon alles doen.

Ze is nu toevallig door een rare draai waarschijnlijk , gevoelig op een achterbeentje , ik denk dat je daar aan dacht Vippie , dit is iets heel anders Lachen

Ik zag wel in het gisteren binnen gekregen reglement van de DER , dat er bij aparte dingen een dierenarts-verklaring overlegd kan worden.

Maar niet specifiek voor een onregelmatigheidje in het gangenwerk.

Het zou best kunnen dat ze dat voor de zekerheid liever niet alten starten , kan ik me goed voorstellen.

Overigens is het zo miniem dat de meeste (paarde-) mensen het geeneens zien hoor , maar een goed kijkende veterinair mag het niet ontgaan.

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 12:17

Mmmh..het is al best een probleem om mee te gaan doen aan wedstrijden , vervoer enzo he .....

En dan een nerveuzig paardje dat tegenwoordig op zich wel cool in het koppie is , maar nog wel de kriebels krijgt van ''het onbekende'' .

Het kan best zijn dat als ik haar mee zou nemen naar de eerste de beste Endurance-rit dat ze zich perfect gedraagd hoor en de dag van haar leven heeft , maar het kan ook zijn dat de diarree er bij wijze van meteen spontaan uitfluit Haha!

Ik zou dus eerst een paar keer meer gewenning en meer coolheid willen kweken door zelf eens met de trailer ergens heen te gaan en op het gemakje een paar keer een goeie rit gaan maken in een mooi gebied.
Zodat ze vetrouwen en rust kan kweken daarin.

Lijkt me niet zo geslaagd om haar direct mee te nemen naar een druk wedstrijdterrein , zou nog wel eens vervelend uit kunnen pakken met die kleine Lachen

Maarja ik zou zo niemand weten die er plezier in heeft om met die kleine in de trailer een ritje te gaan maken , dan moet je toch iemand hebben die het zelf ook leuk vindt om zoiets te ondernemen en waar Rena en ik ons bovendien prettig bij voelen. Geen gestress is heel belangrijk voor haar. En misschien zouden we wel eens met iemand mee kunnen in de trailer , maar dan kunnen we misschien nog niet samen rijden omdat Rena zo vlot loopt , als ik haar constant in moet houden om bij iemand anders te blijven dat is ook niet fijn natuurlijk. Daarom rijden we ook eigenlijk altijd alleen.....

Best moeilijk dus.

Het is idd wel een goed idee om als Rena daar klaar voor is (en dat kan ik dus niet testen op dit moment ) , gewoon eens naar een kennismakings-klasse te gaan en te kijken wat ze ervan zeggen , en dan kan ik altijd nog zelf een fijn ritje maken.

Is wel een goed idee denk ik Lachen
Bedankt !

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 13:21

Nee , ik dacht dat je er vanuit ging dat ik met dat kreupele beentje van vorige week wilde rijden , en dat je daarom het erover had van ''risico en meer last krijgen'' enzo Lachen

Dit is dus echt maar een heel klein iets wat Rena heeft en ze heeft er echt geen last van. Het is geen kreupelheid of pijn , het is al een heel oud iets dat al lang en breed geheeld is en nauwelijks wat voorstelt.

Zoals gezegd maakte ze dus echt behoorlijke ritten bij haar vorige eigenaresse en de meeste mensen zien het geeneens.
Ook bij Rena haar aankoopkeuring is het niet opgevallen.

Ze ontlast ook niks omdat ze er gewoonweg geen last van heeft , het diertje weet waarschijnlijk niet beter en het stelt echt weinig voor Lachen

Het gaat er dus alleen maar om of een veearts het ook goedkeurt bij zo'n rit , als ze het al zien Haha!

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 13:36

Ik wil wel , maar zoals hierboven : hoe kom ik er Haha!

En kan ik het al maken tegenover Rena , is ze er aan toe ?

En nu heeft ze natuurlijk weer een tijdje stilgestaan , zou ik sowieso te vroeg vinden na dat kreupele achterbeentje Lachen
Ga er strakjes weer eens voor het eerst opklimmen voor een rondje van een half uurtje in stap denk ik. Als ik ook maar iets zie dat me niet bevalt dan ga ik aan de hand , dat gaat prima.

En m'n schoentjes piepen...Knipoog

Afijn , nog problemen genoeg , maar als het aan mijn wil alleen lag stond ik er hoor !!

Het vervoer en gebrek aan enthousiast iemand is alleen het probleem ,
balen !!

Zal ik toch zelf moeten regelen , BE halen en dan nog een auto die nog kan trekken ook...maarja dan moet ik nog helemaal alleen..ook niet ideaal Lachen

Maar misschien dat ik zonder paard kom naar Katwijk , dat gaat een stuk makkelijker *LOL*

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 14:33

Hier trouwens 2 foto's waarop als je goed kijkt het plekje te zien is bij haar linkeroksel/borst :

Afbeelding
Afbeelding

Da's alles Lachen


pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 18:54

Het is niet ECHT onregelmatig , ik zie het zelf eigenlijk niet , maar kan ook omdat ik het gewend ben. En de meeste mensen zien het ook niet ,
je moet het echt weten , en er dan nog heel goed op letten , en dan KAN het idd zo zijn dat je ziet , al ben je er dan nog niet zeker van Tong uitsteken

Ik heb het al meerdere keren aan Denz hier van bokt probreren te laten zien , maar volgens mij denkt ze dat ik gek ben want ze ziet het niet *LOL*

Ik VOEL het vooral , en dan alleen zonder zadel.
Als je je benen losjes erlangs laat hangen voel je dat dat lijfje je linkerbeen een stuk meer heen en weer klotst terwijl je rechterbeen veel lekkerder rustig blijft liggen.

Het lijkt me ook wel mooi als ik aan die wedstrijden mee zou kunnen doen , dat je dan regelmatig die veearts-controle hebt , vind ik ook wel een prettig idee

Ik heb overigens niet meer ambities dan een klasse 1 en als we doorzetten 2 hoor ,
en dat kan die kleine hittepit van mij best aan mits haar conditie er weer naar is Lachen .

Zal nog eens aan Denz vragen of ze het haar nu al eens is opgevallen ,
een jaartje geleden heb ik haar er eens opgelaten om te voelen (met zadel dan , zie profiel-foto's) , maar nee hoor , ze vond Rena alleen maar heerlijk zitten Haha!

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 21:12

Ik zou jou ook wel meewillen , je bent tenminste lekker normaal en niet zo'n zemelmiep Tong uitsteken

Hahaha , nouja race-eend , dat kan ik niet ontkennen natuurlijk , maar als ze gewoon relaxed loopt dan heeft ze nog aardig de gang erin natuurlijk Lachen

Ik PB je even over iets anders hoor , hoop dat je nog even on-line bent Lachen

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 21:21

Een tutmuts *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 2 bezoekers