endurance Wittelte - een tropisch succes! :-)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

endurance Wittelte - een tropisch succes! :-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 20:25

Eindelijk tijd om mijn verslag te schrijven! Bij voorbaat al mijn excuses voor een eventuele enorme lap tekst. Haha!

Donderdagavond verloor Retje nog even een ijzer in het bos. Het hing nog aan één nagel toen ik het ontdekte, en gelukkig kon ik vrijdag nog een hoefsmid bereid vinden om het er opnieuw onder te zetten. Dat was al één zorg minder, dit was niet de eerste keer dat ik last minute een hoefsmid moest laten komen... Afijn, tegen vijf uur 's middags met Maarten en Retje vertrokken naar Wittelte. Marco zou vanuit Utrecht komen met een auto vol DER-zooi (hesjes, klokken etc.). We kwamen ongeveer tegelijk aan in Wittelte, althans Marco nam de juiste route en wij sloegen te vroeg af, zodat we alvast de halve groomroute reden. Tong uitsteken

Ter plekke Retje van de trailer gehaald, even rondgewandeld en zijn stal opgezocht terwijl de mannen het tentje gingen opzetten. Onze buren bleken Mandy en Monica te zijn (met vriend/groom Ronald), leuk! Het was de bedoeling dat we nog even bij Maartens Haf zouden gaan kijken, maar ik vond het niet zo prettig om Retje alleen achter te laten, dus zijn we alleen maar even gaan eten en het bezoekje werd uitgesteld.

Vroeg naar bed en zaterdag vroeg weer op. Gelukkig geen uitgebroken paarden zoals in Lage Vuursche. Retje was ook al vroeg wakker en vanaf een uurtje of 7 begon de drukte voor zijn stal (die lag aan de monsterbaan), dus heb ik hem er maar uit gehaald en ben met hem gaan wandelen. HF bij voorkeuring was (waarschijnlijk mede daardoor) wat hoog (40), maar alles zag er goed uit en voor locomotie kreeg hij een A. Dus op naar de start.

Bij de start rustig weggestapt, een kilometertje of 2 gedraafd en toen ben ik rustig gaan galopperen. Veel gegaloppeerd, hier en daar gestapt, HF steeds rond de 120 en in stap snel zakkend naar rond de 68. Mijn streven was om de HF met dit warme weer niet te vaak over de 130 te laten gaan en dat is gelukt. Alleen op de zware stukken zat-ie er soms boven, maar hij herstelde steeds goed. Heb nergens met Ret hoeven vechten, af en toe even tegengehouden als hij te fanatiek werd maar verder heeft hij voor 90% op eigen benen gelopen in een heerlijk tempo met zijn oortjes er continu op. Gedurende de hele rit heb ik drie keer op mijn horloge gekeken: op 20 km, op 40 km en op de vetgate. Voor de rest heb ik puur op hartslagmeter en gevoel gereden, en dat beviel me prima.

Hele stukken heb ik in m'n eentje gereden, de laatste km voor de vetgate in een groepje van vier ernaast gelopen. Ret kwam de vetgate op met een HF van rond de 50, meteen maar aangeboden dus. Daar moesten we een Ridgway trot doen, met als resultaat 56 als beginwaarde (Retje maakte zich wat druk) en 52 als eindwaarde (afwijking mag 10% naar boven zijn, Ret zat dus zeker goed). Alleen dachten de vets dat ze rechtsvoor 'iets' aan hem zagen. Heb toen uitgelegd van het hoefijzer en dat zou volgens de vets best invloed kunnen hebben. Ik moest vijf minuten voor vertrek uit de vetgate voor een recheck (bleek niet de enige te zijn) en die was helemaal goed. Op voor de tweede helft, uiteraard wel met de nodige voorzichtigheid: ik zou stoppen als ik iets raars zou merken. Maar ook de tweede helft liep Ret als een zonnetje. De klasse 1-ruiters die richting P/A en finish wandelden vormden een goed excuus voor ons om af en toe even lekker rustig te stappen. Knipoog

Uiteindelijk gefinisht in een rustig galopje met een HF van 76 en een paard dat nog wel een kilometertje of 20 door kon, ondanks de hitte. Jammer alleen dat hij weer zo slecht dronk, pas na 40 km ging er driekwart emmer in, maar dat is echt veel te weinig met dit weer. Wortels in het water gooien (hij vrat ze zo uit m'n hand) hielp ook niet, volgende keer maar proberen of hij bietenpulp wil eten, nat hooi eet hij gelukkig al wel, al is het met mate.

Nakeuring verliep goed: HF was 48 en voor locomotie een A (hoefde maar één keer voor te draven). De turgor en slijmvliezen waren echter net op het randje, wat ik al had verwacht. Baal er zelf ook flink van dat Ret zo moeilijk drinkt, maar goed, ook hier was het even niet anders. Gelukkig werd Ret over de gehele linie goedgekeurd en daarmee hadden we onze tweede klasse 2-wedstrijd met een goed resultaat afgesloten! Ik wist echter nog steeds niet wat onze gemiddelde snelheid was, volgens Maarten (die een berekening had gemaakt) zaten we dik over de 15 km/u. Van alle kanten hoorde ik dat we vast wel eerste zouden zijn, maar ik hield nog even een slag om de arm: Mandy en Geke bijvoorbeeld hadden ook erg goed gereden.

En toen kwam de uitslag en ja hoor... Mandy was tweede met haar Navy, en aangezien ik nog steeds niet was genoemd hield dat in dat wij dan wel eerste moesten zijn! Ik was uiteraard ontzettend trots op die gekke Ret, maar ik word altijd enorm verlegen van prijsuitreikingen en ben al helemaal niet gewend om eerste te worden, dus met een rooie kop kwam ik naar voren. Toen moest ik ook nog eens iets uitzoeken van de tafel (had ik nou toch maar Linda's advies opgevolgd om vóór de prijsuitreiking te kijken wat er lag Tong uitsteken) en heb uiteindelijk gekozen voor een map met alle routes van de Veluwe Trail. Kreeg ook nog een petje met daarop in oranje borduursel het logo van de wedstrijd (leuk alternatief voor een oranje lintje!) en een zak voer van Equiral, en pas toen durfde ik trots te zijn: mijn beest had het 'm even goed geflikt daar in Wittelte! Cool

Als ik er zo op terugkijk, heb ik een heerlijke wedstrijd gehad: geen reis-stress 's morgens vroeg, een prachtige route (wat heb ik genoten!) die ook nog eens heel duidelijk was aangegeven, een net zo duidelijke groomroute, een rustige vetgate met veel ruimte om je paard te verzorgen (jammer dat we er maar zo kort waren) en vooral een paard dat er erg veel zin in had en super aanvoelde. Om de hitte leek hij weinig te geven, ik had er zelf ook weinig last van en zo reden we naar onze overwinning toe (overigens totaal niet gepland, het ging gewoon zo lekker dat ik hem maar heb laten lopen). Enige minpuntje was dus dat Ret zo slecht wilde drinken, hoop echt dat het een leerproces is en dat hij ooit nog eens het nut van een paar liters vocht gaat inzien, want ik heb geen zin om mijn paard hierop kapot te rijden.

Mijn antivlieg-gel (van Sectolin) werkte trouwens super, heb overigens maar weinig steekbeesten gezien, alleen op zo'n 3 km voor de vetgate. Inmiddels weet ik wel dat die gel in combinatie met zand een vreselijke zooi veroorzaakt op je paard. Ik had Retje lekker laten rollen in die zandbak bij de finish, maar daarna kreeg ik die koek er met geen mogelijkheid meer af! Dus voor diegenen die aan het eind van de dag een vieze afgetrainde Dravebier aan een touwtje hebben zien langskomen: nee, ik was niet te beroerd om m'n paard goed te verzorgen, ik kreeg het er gewoon niet meer af! *LOL* (gelukkig thuis onder de slang met wat shampoo wel).

Tot slot nog even een hele dikke knuffel voor mijn beide grooms Maarten en Marco, die een super timing hadden en bij elke groompost ruim op tijd waren. Natuurlijk ook aan mijn zusje voor het lenen van haar superknol, zij was op vakantie en kon er dus niet bij zijn. En tenslotte mijn publiek, bestaande uit Fasel en EJ (die mij wel hebben zien finishen) en Paul en Nienke (die net te laat waren Haha!). Volgende keer beter, vond het iig leuk dat jullie er waren! Cool


BTW als Retje een prijs had mogen uitzoeken, dan was het vast dat leuke kleine bruine minipaardje-met-Fjordenkapsel geworden dat daar als gezelschapspaardje rondliep. Ret was er iig hevig van onder de indruk! Lovers

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 21:24

Heb je vanmiddag al gefeliciteerd.. Maar nog een keertje in het topic! Hartstikke goed gedaan! En dit is pas je tweede klasse II rit! Volgens mij kunnen we in de toekomst nog wel meer van jullie verwachten Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 22:11


mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:23

Ik feliciteer je nogmaals...GEFELICITEERD!!!!! echt super gereden!

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:26

Wat goed zeg, gefeliciteerd!
Echt super van jullie. Ik ga meteen de foto's bekijken, was ook benieuwd naar die bidonconstructie Haha!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:30

Had het al via msn gedaan, maar ook zo dan: gefeliciteerd! Echt heel knap. De volgende keer als het hier in de buurt is kom ik ook een keertje kijken hoor (en misshien wel groomen bij iemand Verward )

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:32

Gefeliciteerd!!!!! Toppie meis!!! Jullie redden het wel in die klasse, op naar de volgende! Haha!

Nu ga ik even foto's neuzen *LOL*

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:33

Super joh, gefeliciteerd!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:41

Ik zag het al in de uitslag op de DER-site, wat heb jij hard gereden zeg! Super!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:42

Gefeliciteerd Lachen.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:44

Hartstikke gefeliciteerd !!! OK dan!

Ik zag vanmiddag ook eindelijk eens die foto van jullie bij de genie-plas waar iedereen het maar over heeft Lachen

Heb het kennismakingspakket van de DER ontvangen namelijk

Ziet er echt heel erg leuk uit , dat super-enthousiaste smoelwerk , schitterend Haha!

Ann

Berichten: 13246
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:54

Gefeliciteerd!!!
Ik zit iedere keer te wachten op de verslagen van de endurancewedstrijden en krijg steeds meer zin om zelf ook te starten.

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 23:18

Dan doe je dat toch??

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 23:22

FEEEEEEEEEEELIIIIIIIIIIII

meteen alle debiele telefoonnummers genoterd want dan kan je tenminste nog eens bellen waar Ka uithangst Haha!

Ann

Berichten: 13246
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 23:25

mazzeltje schreef:
Dan doe je dat toch??


Mijn paard moet eerst in betere conditie zijn Lachen

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 23:28

Super Karin Party!!

Gefeliciteerd meid! Ga zo door, nog even en je staat naast Anita(?) in de P&S Knipoog

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 23:30

Nogmaals gefelciteerd! Super gedaan!
Volgende keer iets minder hard rijden, dan zijn wij ook op tijd! Knipoog

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 23:30

Gefeliciteerd!
Grote klasse...
Dat is vast echt zwaar afzien geweest in die hitte!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 23:43

Super hoor, gefeliciteerd!!

Misschien een hele stomme vraag van een dressuurprikker hoor, maar Jesper drinkt op wedstrijden ook niet, dus als ik lang onderweg ben, neem ik wat zemelen mee, en voer die met super veel water.
Dat slurpt hij wel zo naar binnen, en toch krijgt hij niet heel veel zemelen binnen.
Je wilt alleen niet weten hoe hij er daarna uitziet en ik ook niet als ik de mazzel heb om even vriendelijk 'bedankt' te worden door hem.

Is dat misschien een idee, of krijgt hij dan toch teveel 'eten' binnen?

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 23:49

Gefeliciteerd !!! Echt een superprestatie met dat weer !
Enne...er liep ook nog een vieze draver rond bij de prijsuitreiking Bloos Die heeft zich nog even heerlijk tegoed gedaan aan de zandbak...en is thuis ook nog even onder de douche geweest Haha!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 00:36

Heel erg gefeliciteerd zeg!!
Nu mag je niet meer zeggen dat je een recreatieruiter bent Haha!

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 06:21

Gefeliciteerd hoor!(dat had ik al gezegd Haha!)
Ik ben ook heel tevreden dat wij (weer) 4e en 5e zijn geworden, maar jij bent 1e Ka! OK dan!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 07:13

Jantien schreef:
Heel erg gefeliciteerd zeg!!
Nu mag je niet meer zeggen dat je een recreatieruiter bent Haha!


FOUT!! Klasse I en II zijn namelijk geen echte klasses. Zijn maar kleuterklasses om het zo maar te zeggen. Het echte werk begint volgens velen pas veel verder Haha! Knipoog Dit is gewoon een leuk buitenritje Knipoog

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 08:37

He wat goed joh! Gefeliciteerd!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 08:47

Mijn moeder is met een vriendin ook naar Wittelte geweest om de dochter van die vriendin te groomen.
Volgens mijn moeder moest ik ook maar endurance gaan rijden want dat leek haar toch stukken leuker dan altijd dat dressuren en springen...