paar "stomme" vraagjes over endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

paar "stomme" vraagjes over endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 20:34

het lijkt mij leuk om aan endurance mee te doen
maar gewoon lage klasse

nou is mij vraag ik heb een paint horse het lijkt mij wel dat die dat aan kan toch?
ik snap het niet echt over het min. snelheid dat is toch ong. genomen dat hoef je toch niet de hele tijd te lopen?
en ik kan me niet echt iets bij 25 km voorstellen met ook nog de min. snelheid dan he ik bedoel wanneer weet ik of mijn paard het aankan?
en kan ik gewoon met western zadel?
of is dat te zwaar en te warm.

misschien wat stomme vragen hoor maar ik weet echt bijna niks over endurance

en nogmaals ik wil niet hoog ermee komen hoor want ik ben meer met reining bezig maar het lijkt me wel is leuk voor mij en me paard om wat tochtjes mee te doen

groetjes vrolijk

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 21:03

Er is op bokt al veel informatie over endurance te vinden. Gebruik de zoekfunctie maar eens Lachen
De minimale en maximale snelheid zijn gemiddelde snelheden !
Dus inclusief de staptrajecten voor de P/A en de finish.
Zelf rijd ik ook met westernzadel, hoofdstel en pad en in de lagere klasses mag dat nog geen groot probleem zijn. Ik (euh, Salty) had er in ieder geval geen last van.

Groetjes, Mirjam

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 21:36

De meesten zeggen dat iedere pony de laagste klasse aan kan...
Ik heb ook nog nooit endurance gereden maar wil het ook wel een keer gaan doen
En op de zoekfunctie staat er veel over en op www.deronline.nl


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 23:28

Als je paard goed in conditie is kan je het natuurlijk gewoon een keer uittesten. Zet een test-rondje uit van 15 kilometer, zoek een aardige dag uit (vandaag was prima, niet te heet en niet te koud) en draven maar.
Want op draven komt het aan, en het is niet alleen je paard dat die kilometers moet draven, jij moet er ook goed bij blijven lichtrijden. Iets dat, zoals ik vandaag gemerkt heb, bij het ene paard makkelijker gaat als bij het andere. Ik draafde 2x een uur achter elkaar (ertussen 10 minuten adempauze) en Yeesh, ik heb echt geen conditie - en Yeesh, Rowan heeft helemaal geen fijne draf om zolang in licht te rijden, hij gallopeerd veel lekkerder.
Maargoed, waarom test je niet of het iets voor je is? Daar heb je nog geen wedstrijd bij nodig, dat kan je ook thuis uit vinden Lachen

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 11:31

kom gewoon een kee rop een wedstrijd kijken. dan zie je vast hoe het er aan toe gaat. Ik zou gewoon een keer meerijden in de kennismakingsklasse en dan kun je meteen zien of het wat voor je is. Kies een wedstrijd uit met een korte afstand. En veel paarden kunnen het hoor. Ik rij zelf met een fjord in klasse 3 en met een arabier in klasse 2.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 15:28

Er zijn ook paarden die het langer volouden in de galop dan in de draf. een vriendin van een vriend van mij ontdekte dit bij haar paard. In draf wond die zich meer op en liep ze moeilijker dan in galop (een arabiertje trouwens) in galop bleef de hartslag beter. Natuurlijk wel afgewisseld met stukken stappen en stukje draf...