1e endurance wedstrijd...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

1e endurance wedstrijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 12:48

heey!

ik ben van plan om binnenkort ( noujha binnekort, over een aantal maanden ) een keer een endurance wedstrijd te gaan rijden. Ik heb op de site van de D.E.R. veel erover gelezen, en ook een informatiepakketje besteld ( en gekregen, ook dat heb ik doorgelezen ) Ook de topics op bokt een beetje bekeken, maar toch blijf ik nog met een aantal vragen zitten.
Stel dat ik nu zou beginnen met trainen, met een pony die een normale tot goede conditie heeft, makkelijk 4 uur achterelkaar kan lopen ( bijv. met een buitenrit ) zo'n 5 a 6 keer per week gereden word ( zowel dressuur als springen en af en toe een buitenrit ). Over hoeveel maanden ( ik heb geen haast Lachen ) zou ik dan mijn eerste endurance wedstrijd ( klasse 1) kunnen rijden?
Wat is een leuke eerste wedstrijd? ik woon in Gelderland, dus het moet er niet 1 helemaal in Limburg zijn.
Ik wil ook nog gewoon dressuur en af en toe spring wedstrijden rijden, Kan ik daar wel mee doortrainen of moet ik echt heel vaak buiten gaan rijden?
alvast bedankt!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 12:51

Volgens mij hoef jij helemaal niet speciaal te trainen,
een paar met een normale tot goede conditie loopt de klasse I op zijn slofjes uit.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 12:51

Met zo'n conditie kun je nu al makkelijk ene rtit uitrijden hoor, geen probleem.
En je kunt gewoon van alles erbij doen, ook geen punt, das juist alleen maar beter voor zn algemene ontwikkeling.
Op de site van de DER bij wedstrijden seizoen 2003 kun je kijken welke wedstrijden er bij jou in de buurt verreden worden.
Maar hou er wel rekening mee dat er veel afgelast wordt ivm dat vogelpest gebeuren.
Succes ermee! En voor vragen mag je me PBen hoor.
Viv

hobbelheks

Berichten: 8843
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 13:44

Volgens mij zit het wel goed met de conditie van jouw paard als ik dit zo lees, dus daar moet je je niet druk om maken.
Een leuke wedstrijd om mee te beginnen is denk ik Holten, is een vrij lichte wedstrijd over een mooi terrein. De ouders van maarten organiseren deze rit dus misschien dat je hem eens kunt pb'en.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 23:14

Je pony is nu al in een goede conditie om een endurance klasse 1 rit met gemak uit te kunnen rijden, als ik het zo lees.
Ik denk dat de wedstrijd in Holten wel een goede eerste wedstrijd zou kunnen zijn, als die al door gaat natuurlijk....

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 07:18

Sjuimpje schreef:
Volgens mij hoef jij helemaal niet speciaal te trainen,
een paard met een normale tot goede conditie loopt de klasse I op zijn slofjes uit.

Idd, voor klasse I heeft je paard gewoon een basisconditie nodig, hij moet wel gewend zijn om door het bos te lopen, maar een klasse I kan bijna elk paard, als ze maar vaak gereden worden (dus niet de hele week stil staan en op zondag eens lekker door het bos raggen).
Veel succes!

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 11:43

Hoi anne,
een paard met een normale conditie kan vaak goed een korte klasse 1 lopen. Maar wat doe je nu met je buitenrit? Stap je voornamelijk of rij je ook veel in draf / galop?

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 11:44

Ik heb ook net het informatiepakket aangevraagd(en gekregen) en overweeg om lid te worden. Het is de bedoeling dat ik in Wittelte ga starten en dan misschien Katwijk nog. Het is wel vervelend dat de SGW's en endurancewedstrijden vaak veel overlappen...Ik rijd namelijk met hetzelfde paard ook samengesteld
Kootwijkerbroek is voor ons heel goed aan te rijden bijvoorbeeld, maar dat is net tegelijk met de enige cross die maar een half uur van mijn stal af is Frusty Verdrietig

En over de conditie van je paard hoef je je volgens mij geen zorgen te maken hoor *LOL*

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 08:52

Nou… als ik dit zo lees dan moet Holten echt geen probleem zijn met dit paard Lachen Misschien is het alleen wel even handig om te kijken hoeveel kilometer je rijdt als je een rit hebt gedaan van 4 uur. Als dat voornamelijk stappen is dan bestaat de kans dat je een te lage snelheid hebt en dan word je gediskwalificeerd. Als ik het zo goed heb dan is de minimum-snelheid in klasse I (of de kennismakingsklasse) 8 km/uur. Een paard stapt gemiddeld 6 km/uur dus moet je dat een beetje in de gaten houden Lachen

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 10:25

Stapt een paard al zo hard Maarten Verward Dat had ik nooit verwacht Bloos
Wat zijn de gemiddelde snelheden in draf en galop of weet je dat niet Verward
Kennismakingsklasse is minimaal 8 en maximaal 12, klasse I is dacht ik minimaal 9 en maximaal 13...

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 10:40

De gemiddelde snelheid in draf en galop weet ik zo ff niet... dat is nogal verschillend. Het ene paard is sneller in galop terwijl een ander paard sneller gaat in draf en een paard wat galopeerd eruit loopt Haha!

Laat ik dit zeggen… je zult er redelijk hard aan moeten trekken om de eerste keer de 13 km/uur te halen. De meeste mensen die voor de eerste keer meedoen zitten op gemiddeld 11 km/uur. Probeer anders een paar keer voor jezelf flink door te rijden tijdens een buitenrit. Houd de tijd in de gaten en meet de route naderhand op de kaart na. Dan weet je ongeveer hoe snel je gemiddeld hebt gereden.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-03 11:31

Als ik een buitenrit maak van vier uur, zit daar veel draf in, omdat mijn paard en ik allebei het lekkerst rijden in draf. Meestal komt daar ook nog een rengalop bij over de zandverstuiving ( erg zwaar dus ). Het is dus niet zo dat ik een stap buitenrit maak van 4 uur! Het grootste gedeelte van de rit is dus draf! ik hoef me denk ik geen zorgen te maken over die minimun km/h

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 13:54

De gemiddelde snelheden van mijn (sport)fjord zijn:
stap 8-9km/h
draf 11-15km/h (licht aan de ondergrond en de weesrgesteldheid)
galop 20-25km/h

Mijn ervaring is dat ook in de klasse 1 je toch flink door moet rijden (weinig tot geen stap, veel draven en liefst nog wat galop om wat ruimte te creëren in de tijd, mocht je bij de vetgate of P/A een verplichte rust krijgen).

Maar zeer goed te doen voor een paard met een gemiddelde conditie.


Viv

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:51

Vippie schreef:
De gemiddelde snelheden van mijn (sport)fjord zijn:
stap 8-9km/h

Dat lijkt mij vrijwel onmogelijk! Onze paarden (2 arabieren die behoorlijk doorstappen) stappen 6 km/h... Dan moet het een super fjord zijn!

Pas als je klasse II en hoger gaat rijden moet je de training wat verzwaren en opvoeren.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 15:04

Guinni"]
[quote="Vippie schreef:
De gemiddelde snelheden van mijn (sport)fjord zijn:
stap 8-9km/h

Dat lijkt mij vrijwel onmogelijk! Onze paarden (2 arabieren die behoorlijk doorstappen) stappen 6 km/h... Dan moet het een super fjord zijn!

Pas als je klasse II en hoger gaat rijden moet je de training wat verzwaren en opvoeren.
[/quote]

Tjo stapt idd heel erg snel, althans volgens de kilometerteller van andy zn mountainbike wel als hij erachter/ervoor/ernaast fietst. Een gemiddeld paard houdt Tjootje idd niet bij in stap, hihihiii.
let wel de snelheden die ik neergezet heb zijn gemiddeld, op harde bodem stapt ze sneller dan op mulle ondergrond natuurlijk.
Ook aan de hand is ze bijna niet bij te houden, hihiii
En of het een superfjord is..... tsja moeten we daar nog over twisten???? Haha! Haha! Haha! Lovers
Viv

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 15:56

Hee Viv,

IK geloof uiteraard dat Tjo een superfjord is maar 8 a 9 km/uur lijkt me echt té hard. Ilonk haalt de 6 wel denk ik en die stapt echt goed door hoor. Ik denk dat er even naar de km teller van Andy gekeken moet worden....
Wie weet haalt Tjo in draf dan wel 20. Ilonk draaft als ze echt lekker gaat rond de 16 a 17.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:04

ik neem tegenwoordig de GPS mee als kilometerteller. Erg leuk voor de harde gallopjes Haha!

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 18:40

Ganna schreef:
Hee Viv,

IK geloof uiteraard dat Tjo een superfjord is maar 8 a 9 km/uur lijkt me echt té hard. Ilonk haalt de 6 wel denk ik en die stapt echt goed door hoor. Ik denk dat er even naar de km teller van Andy gekeken moet worden....
Wie weet haalt Tjo in draf dan wel 20. Ilonk draaft als ze echt lekker gaat rond de 16 a 17.


Idd, ik dacht ook dat 8 a 9 km/uur wel erg ongeloofwaardig was... Een km teller moet je eerst goed instellen (ik heb er een voor mijn fiets) dus eventjes nakijken??
Het kan trouwens wel dat ie heel erg hard stapt, ik heb een keer met een paard gelopen waar we dan achter gingen lopen omdat ie zo hard liep Haha!
Wedstrijdje hardstappen tegen Patatje }>

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 19:58

Mijn paard stapt ook flink door, maar de 8 km haalt hij volgens mij niet Verward (heeft wel lange benen dat scheelt ook een stuk *LOL* )

Draf en galop liggen het basistempo ook wel boven dat van de gemiddelde KWPN-er(halve draver hè Tong uitsteken ).
Zal eens kijken of ik een stuk route kan rijden en de gem. snelheid kan berekenen.

porsche
Berichten: 68
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Katwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 20:21

Hallo Anne,
Vorig jaar heb ik voor het eerst een endurancerit gereden en wel in Katwijk, die ik samen met een aantal anderen ook organiseer. Ik ben ongeveer een week of 8 daarvoor gericht gaan trainen voor deze rit. Het schijnt een van de zwaarste ritten te zijn van het wedstrijdprogramma van de DER. En ik moet zeggen dat deze training geen overbodige luxe was, terwijl wij het wel hele jaar door op dit traject rijden. We hebben een programma gemaakt met interval training, dit werkte niet alleen goed voor Yoram, maar ook voor mij. Je moet toch wel in staat zijn om aan het eind zo'n 20 min achter elkaar een rustige galop te kunnen rijden. Als ik het zo lees denken veel mensen dat als je vaak buiten rijdt, het zo maar een makkie is. Ik zou het toch niet onderschatten, het is wel een tijdrit. Tijdens deze trainingsweken hebben we de dressuurwedstrijden waar hij normaal ook aan meedoet, gewoon meegenomen. Het was dus een heel gevarieerd programma, maar ik geloof dat paarden dat ook wel erg leuk vinden.
Wanneer je antwoorden wil van een prof ga dan eens naar www.deronline.nl want ik dacht dat daar ook een forum gestart is.
Op 12-10-2003 is er weer een rit in Katwijk, wie weet zie ik je dan,
groetjes Jeanette

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 23:58

porsche schreef:
Als ik het zo lees denken veel mensen dat als je vaak buiten rijdt, het zo maar een makkie is. Ik zou het toch niet onderschatten, het is wel een tijdrit.


Dat denk ik nou juist niet....maar goed.
Ik heb Salty niet appart getraind voor de endurance (ja, wel langere tijd achter elkaar draven en dat soort dingen).
Een endurance is inderdaad geen gewone buitenrit, maar het is er ook helemaal van afhankelijk hoe jij je paard normaal gesproken traint om te beoordelen of de training voldoende is...
Ik en mijn dravertje hebben in Kootwijk een gemiddelde snelheid van 11,80 km/h gehaald.....lang niet slecht lijkt me.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 08:48

Je moet niet een rondje gaan stappen drie keer in de week, maar een paard dat drie keer in de week een rondje doet van iets van 12km en daar ong. een uur over doet kan klasse I rijden, je kan ook speciale manieren van trainen toepassen, bijv. Piektraining (interval) om zijn hart long vermogen te vergroten, maar volgens mij hoef je pas bij klasse II daar mee te beginnen.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 14:06

Mijn paard is niet speciaal erg lange buitenritten gewend, maar heeft wel een conditie van een sportpony, die zware lessen van zowel dressuur als springen loopt 5 a 6 keer in de week, met een buietnrit van 4 uur ( bijv ) draaf ik heel veel omdat, dat een makkelijke gang is voor ons allebei.
Ik ga mijn eerste wedstrijd 6 september rijden, heb dus nog tijd zat om me voor te bereiden lijkt mij!

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 13:10

succes met voorbereiden en we zien je wel in Holten!