endurance-enquete

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

is een max. van 12 km per uur een belemmering?

Ja, ik zal dan ook niet aan een wedstrijd meedoen.
Geen stemmen
Nee, ik probeer me aan de snelheid te houden
13 (65%)
nee, maar ik laat mijn paard zijn eigen tempo lopen ookal is dit boven de 12 km. per uur.
6 (30%)
Wanneer ik na een wedstrijd merk dat 12 km/uur te langzaam is voor mijn paard schrijf ik me niet meer in voor een wedstrijd
1 (5%)

Totaal aantal stemmen: 20


Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

endurance-enquete

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 21:50

Lees eerst onderstaand berichtje even voordat je de poll invult

Ik wil eens een beetje informeren bij de mensen die nog nooit een endurance-rit hebben gereden en die door alle enthousiaste verhalen van andere bokkers toch een keer een rit willen gaan rijden. Jullie mogen van mij weten dat het plan bestaat om basisklasse (of kennismakingsklasse) op te zetten (dit is echter nog niet besloten!). In deze klasse geldt een maximum snelheid van 12 km per uur. Kom je hierboven dan word er een bepaalde berekening uitgevoerd waardoor je 'strafkilometers' krijgt. Deze worden van de maximum snelheid van 12 km afgetrokken. Dat wordt je uiteindelijke snelheid.

Voorgaande jaren was deze klasse er nog niet en hanteerde men een maximum snelheid van 15 km/uur met hetzelfde systeem van 'strafkilometers'.

Wat ik graag van de toekomstige endurance-mensen wil weten is of de maximum snelheid van 12 kilometer een belemmering zou zijn om aan een endurance-wedstrijd deel te nemen omdat je bijvoorbeeld nog niet weet hoe hard je paard of pony eigenlijk loopt. Of neem je gewoon het risico op strafkilometers en laat je je paard lopen zoals ie bij een buitenrit altijd doet of ga je op je horloge letten of je niet te snel gaat?

Ik ben benieuwd!

Uiteraard mogen de die-hards ook aan deze enquete meedoen. Hou dan in je achterhoofd of je het prettig zou vinden om maximaal 12 km per uur te rijden met je paard Lachen

Een uitleg over je antwoord zou ook erg prettig zijn. Thanx!

Nog even 1 ding voor de endurance die-hards. Het is niet mijn bedoeling om tegen heilige huisjes aan te schoppen of een heftige discussie te ontketenen. Ik ben gewoon benieuwd Knipoog Lachen

Aan het einde van het endurance-seizoen zal ik een nieuwe enquete op jullie loslaten met de vraag hoe jullie de eventule snelheidsbeperking van 12 km/uur hebben ervaren Lachen

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 22:02

Ik wil dus inderdaad wel een keertje meedoen en heb dit nog nooit eerder gedaan. Mij zegt 12 km/uur erg weinig. Ik zou de eerste keer mijn paard gewoon in zijn eigen tempo laten lopen en het zou me niet uitmaken als ik daarna straftijd krijg, want het gaat me dan toch niet om de klassering.
Maar wat is de gedachte achter deze tempoverlaging? Zijn er mensen die hun paard de eerste keer over de kop jagen?
In de cross weet ik ongeveer wanneer ik 500m/min. ga, maar 12 km/uur?
Denk niet dat veel beginners daar al op letten.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 22:15

Ik ben het wel met marieke eens. Dat het paard niet over zijn toeren loopt en in zijn eigen tempo vind ik belangrijker dan een maximum snelheid. Je moet toch voldoende door de veterinaire keuring komen, als je je paard daar niet door krijgt zegt dat ook wel iets.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 22:26

Weet je wat het moeilijke is als je nog nooit een wedstrijd hebt gereden: je weet niet goed hoe 'hard' je gaat. Moet alles op gevoel doen met trainen. Hoeveel km heb ik gereden? Hoe lang deed ik daarover? En hoe was mijn paard in die omstandigheden? Ik vind het iig erg moeilijk in te schatten. Want als ik een uur onderweg ben moet ik toch hele stukken stappen omdat a) ze de benodigde conditie nog niet heeft en b) we stukken over de verharde weg moeten of omdat de bermen etc nu nog zo nat zijn. Geeft dus momenteel nog geen reëel beeld van hoe het ervoor staat. Maar Tinka vind het niet erg om te stappen tussendoor, wordt dan ook meteen rustig, dus ik denk niet dat het problemen geeft om de snelheid in de gaten te houden en je daaraan aan te passen.
Maar misschien zeg ik na de eerste rit wel dat het tempo best laag is, geen idee! Lachen Ben erg benieuwd!

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 09:37

Ik als herintredende "diehard" , zou 't er niet om laten, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of de minimum snelheid dan nog steeds op 9 km/u gehouden wordt. M.i. wordt de marge tussen 9 en 12 km/u erg klein. En het ligt er ook aan hoe je paard loopt. Als je een echte "loper" hebt en je moet constant gaan inhouden om maar niet boven de 12 km/u uit te komen, jaag je ook de hartslag weer omhoog.

Maar voor diegenen die nog nooit een endurance hebben gereden en moeite hebben met de gemiddelde snelheid te schatten. Neem eens een rondje dat je vaker rijdt. Bereken m.b.v. een kaart en zo'n wieltje de afstand. Rijd je rondje zoals je denkt in een wedstrijd te gaan doen en klok je tijd. Zo kun je dan berekenen hoe snel je gemiddeld hebt gereden. Probeer je paard in een voor hem zo gemakkelijk en constant mogelijk tempo te laten lopen. Ga dus bijvoorbeeld met een Draver niet galopperen. Hij kan het vast wel, maar het kost hem meer moeite dan draven. Zoek de meest economische gang voor je paard. Dit houdt ie uiteindelijk ook het langst vol.

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 09:54

Ik denkt dat ik wel een klein diehardje ben. Rij zo'n vier jaar ongeveer 5 a 6 wedstrijden per jaar. 15 k/m per uur heb ik nog nooit gereden, meestal zit ik tussen de 13 en 14.5 km per uur. Afhankelijk van het weer en het terrein. Als we maar twaalf kilometer per uur mogen rijden doen we gewoon wat rustiger aan. Wat vaker stappen. Ik denk niet dat mijn paard daar problemen mee heeft. Het wedstrijd element blijft toch wel, want uitendelijk telt ook de conditie mee.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 10:14

Maarten, ik heb nog steeds geen idee hoe hard ik rijd, dus voor mij wordt de eerste endurancerit toch een complete verrassing als nieuwkomer.
Ik doe dus maar wat Knipoog. Stap en galop, want de draf is bij Fitz slecht uit te zitten.
Na de eerste rit kan ik je vertellen hoe hard ik nu eigenlijk ga!

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 11:08

Ik wil graag komend jaar een rit rijden, en heb vorig jaar een paar keer met een GPS buiten gereden. Toen kwam ik op ongeveer 7 km per uur uit (ja, ik stap veel Haha! ). Ik denk niet dat ik uberhaupt de 12 km ga halen eerlijk gezegd.
Ik wil wel met een check op het horloge rijden omdat je anders helemaal niet meer weet wat je aan het doen bent.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 11:16

kebie schreef:
Toen kwam ik op ongeveer 7 km per uur uit (ja, ik stap veel Haha! ). Ik denk niet dat ik uberhaupt de 12 km ga halen eerlijk gezegd.
Ik wil wel met een check op het horloge rijden omdat je anders helemaal niet meer weet wat je aan het doen bent.


Tja, de minimum snelheid ligt op dit moment in Klasse I nog op 9 km/u. Rij je langzamer dan wordt je gediskwalificeerd. Is natuurlijk niet zo leuk.

Ik persoonlijk hoef niet perse te winnen, maar gediskwalificeerd worden wegens te langzaam rijden, nee, dat is mijn eer toch te na. Als m'n paard de snelheid dan niet aankan geef ik liever zelf op dan gediskwalificeerd te worden. Kwestie van gevoel Haha!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 11:22

Ik heb gemerkt dat als ik 'normaal' rij dat ik dan ongeveer 15 km in 2 uur afleg. Ja, dat zou te langzaam zijn voor een endurance.
Laatste tijd rijden we wat meer door (koud weer, harde wind, paarden wat frisser en ze hebben wat meer energie). Nu doen wij hetzelfde stuk in anderhalf uur en zitten we dus gemiddeld op 10 km per uur (en dan heb ik het gevoel dat we flink hebben doorgedraafd Haha!).
Ik denk dus niet dat de grens van 12 km per uur voor ons een beperking zou zijn, wel zou ik inderdaad pleiten voor een lagere minimumsnelheid.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 11:31

Zoals het er nu uitziet zal ik niet snel nog een keer mee doen emt een endurance maar toch wil ik even mijn mening geven.

Ik persoonlijk vond die 15 km echt een eitje, op het moment dat dat verlaagd zou worden heb je helemaal niet meer met een wedstrijd te maken maar met een clubje recreatievelingen die lekker kunnen beppen.
Daar worden al genoeg ritten voor georganiseerd, dit is niet voor niets een wedstrijd dus moet er ook gestreden worden

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 12:02

nee, maar ik laat mijn paard zijn eigen tempo lopen ookal is dit boven de 12 km. per uur.

Als dat het tempo is waar in je paard lekker loopt dan zou ik dat doen. Net als in een cross. Tegenhouden kost veel meer energie. Jammer van de strafpunten, maar als je paard goed sneller dan 12 km/uur kan, kun je beter een klasse hoger starten. Als je je paard voldoende hebt voorbereid daarop.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 16:27

Voor mij maakt het niet zoveel uit, ik bedoel, wij rijden volgend jaar toch voornamelijk klasseII. Maar als ik een Klasse I rijd vind ik het niet erg om 12 km/h te rijden, Voltrack is dan wel gewend aan 15 km/h maar ik kan begrijpen dat er veel mensen in klasse I nu wat rustiger zullen doen en hun paard dus niet meer zo snel over hun toeren zullen rijden. Ik vind het wel begrijpelijk.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 19:36

Maarten schreef:
Lees eerst onderstaand berichtje even voordat je de poll invult

Ik wil eens een beetje informeren bij de mensen die nog nooit een endurance-rit hebben gereden en die door alle enthousiaste verhalen van andere bokkers toch een keer een rit willen gaan rijden. Jullie mogen van mij weten dat het plan bestaat om basisklasse (of kennismakingsklasse) op te zetten (dit is echter nog niet besloten!). In deze klasse geldt een maximum snelheid van 12 km per uur. Kom je hierboven dan word er een bepaalde berekening uitgevoerd waardoor je 'strafkilometers' krijgt. Deze worden van de maximum snelheid van 12 km afgetrokken. Dat wordt je uiteindelijke snelheid.

Voorgaande jaren was deze klasse er nog niet en hanteerde men een maximum snelheid van 15 km/uur met hetzelfde systeem van 'strafkilometers'.

Wat ik graag van de toekomstige endurance-mensen wil weten is of de maximum snelheid van 12 kilometer een belemmering zou zijn om aan een endurance-wedstrijd deel te nemen omdat je bijvoorbeeld nog niet weet hoe hard je paard of pony eigenlijk loopt. Of neem je gewoon het risico op strafkilometers en laat je je paard lopen zoals ie bij een buitenrit altijd doet of ga je op je horloge letten of je niet te snel gaat?

Ik ben benieuwd!

Uiteraard mogen de die-hards ook aan deze enquete meedoen. Hou dan in je achterhoofd of je het prettig zou vinden om maximaal 12 km per uur te rijden met je paard Lachen


Voor de die-hards onder ons...
Deze max. snelheid van 12 km/h is dus alleen voor de kennismakingsklasse! Voor de gewone wedtsrijden in Klasse I is de maximumsnelheid op 13 km/h gezet.
En in klasse II op 16 km/h.


Citaat:
Nog even 1 ding voor de endurance die-hards. Het is niet mijn bedoeling om tegen heilige huisjes aan te schoppen of een heftige discussie te ontketenen. Ik ben gewoon benieuwd Knipoog Lachen

Aan het einde van het endurance-seizoen zal ik een nieuwe enquete op jullie loslaten met de vraag hoe jullie de eventule snelheidsbeperking van 12 km/uur hebben ervaren Lachen

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 19:44

Hoi,

Voor Don en mij is die maximum van 13 km/h prima te doen.
De eerste 3 wedstrijden reed ik erg rustig, maar daar was het terrein dan ook naar. Een echte klasse A rit. Met warm weer en veel mul zand op de Veluwe.
Op onze 1e wedstrijd reden we 9,08 km/h
Op onze 2e ook...
Op onze 3e wedstrijd reden we precies 10 km/h
En op de laatste wedstrijd, dat was licht terrein in Holten reden we 12,09 km/h

En dan heb ik nog wel een dravebier, net als Ret van karin!
15 km/h was ook best wel hard hoor

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 02:42

Romkabouter schreef:
nee, maar ik laat mijn paard zijn eigen tempo lopen ookal is dit boven de 12 km. per uur.

Als dat het tempo is waar in je paard lekker loopt dan zou ik dat doen. Net als in een cross. Tegenhouden kost veel meer energie.


Hier ben ik het helemaal mee eens. Toevallig hebben Ret en ik in onze laatste wedstrijd een gemiddelde behaald van 14,7 km/u, maar tegelijkertijd was dat ook onze fijnst gereden wedstrijd. Veel gegaloppeerd (niet hard, eerder relaxed maar wel constant) en af en toe stukken gestapt. Ik merk dat Ret zich in galop minder druk maakt dan in draf en daar profiteer ik dan van. Ben dus ook niet echt blij met het terugbrengen van de maximum snelheid, maar goed, dan spreek ik voor mezelf.

Citaat:
Jammer van de strafpunten, maar als je paard goed sneller dan 12 km/uur kan, kun je beter een klasse hoger starten. Als je je paard voldoende hebt voorbereid daarop.


Ik kan me voorstellen dat je bij een eerste wedstrijd nog niet exact weet wat je paard aan kan, hoe hard hij gemiddeld loopt en hoe hij aanvoelt in een wedstrijdsituatie. Maar na een aantal keren starten krijg je daar steeds meer zicht op. En ik ben nu zo ver dat ik een klasse 2 aan durf. Maar... ik wil niet gedwongen worden om op alle wedstrijden klasse 2 te starten omdat mijn paard een hoger tempo dan 12 of 13 km/u aan kan. Mocht ik klasse 1 starten (puur omdat de klasse 2 op diezelfde wedstrijd mij te lang is - 70 km bijv.) en merken dat mijn paard in een hoger tempo lekkerder loopt, dan riskeer ik dus gewoon (zoals hierboven gezegd) die straftijd. Liever dan mijn paard te moeten inhouden terwijl hij zo graag wil lopen en het ook kan hebben.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 09:50

Karin, dan kun je toch meer stukken stappen tussendoor inlassen of zie ik dat verkeerd? Met Fitz ga ik er ook voor kiezen om veel te galopperen en te stappen. De draf sla ik bij voorkeur over, die is echt niet uit te zitten in het tempo dat Fitz wil lopen Haha!

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 10:00

Karin schreef:
Maar... ik wil niet gedwongen worden om op alle wedstrijden klasse 2 te starten omdat mijn paard een hoger tempo dan 12 of 13 km/u aan kan. Mocht ik klasse 1 starten (puur omdat de klasse 2 op diezelfde wedstrijd mij te lang is - 70 km bijv.) en merken dat mijn paard in een hoger tempo lekkerder loopt, dan riskeer ik dus gewoon (zoals hierboven gezegd) die straftijd. Liever dan mijn paard te moeten inhouden terwijl hij zo graag wil lopen en het ook kan hebben.


Ik wist dus nog niet dat de maximumsnelheid was teruggebracht naar 13 km/u (was niet op de vergadering - vergeten Bloos ). Ik ben er ook niet zeker van dat dit een goede zaak is, maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.

Maar net als Karin wil ik dus niet gedwongen worden Klasse II te starten omdat de kruissnelheid van mijn paard boven de 13 km/u ligt. Het feit dat hij economisch loopt bij een hoger tempo houdt niet automatisch in dat hij in een lager tempo een langere afstand aankan!
Daarnaast vraag ik mij af hoe het zit met je "strafkilometers". Als je je paard in een hoger tempo laat lopen omdat hem dat het gemakkelijkst afgaat, wordt dat wat je sneller rijdt weer van de optimale tijd afgetrokken (ik weet hoe dat berekend werd, ik ga er nu even vanuit dat dat ongewijzigd is). Aangenomen dat je gekwalificeerd bent voor Klasse II, stel dat je dan een aantal diskwalificaties krijgt vanwege te hard rijden, raak je dan niet weer je kwalificatie voor Klasse II kwijt?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 10:36

Natuurlijk kun je meer gaan stappen, maar ik zie dat wel als (vervelende) onderbreking van een lekker galoptempo. Ik stap echt wel hele stukken, maar om méér te gaan stappen dan ik nu doe, dat zie ik gevoelsmatig niet zitten, iig niet op de afstanden die ik nu in klasse 1 rijd. Ik merk dat Ret zich in stap ook vaak verveelt of gaat dwarsliggen. Dan houd ik hem liever bezig met een lekker galopje. In klasse 2 zal het wel moeten omdat je daar een langere rijtijd hebt, maar Ret is een diesel en gaat lekkerder lopen naarmate hij langer onderweg is. Hopelijk dat dan ook de stap beter wordt, in dat geval vind ik het minder erg om meer te stappen. Bij zo'n paard is veel kilometers maken misschien wel de beste manier om hem lekker te laten lopen, we'll see: in Austerlitz is ons debuut voor klasse 2 gepland. En misschien vinden we het wel helemaaaaaal niet leuk. Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 11:45

Van veel stappen krijg je trouwens ook een enorm zere kont Scheve mond
Je kan beter lekker ontspannen galopperen en er een beetje bovenhangen.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 12:19

Karin schreef:
Maar... ik wil niet gedwongen worden om op alle wedstrijden klasse 2 te starten omdat mijn paard een hoger tempo dan 12 of 13 km/u aan kan.

Maar dan wordt je dus nooit gedwongen. Ik rijd wedstrijden voor mijn plezier en het zal me een worst wezen als ik strafpunten krijg omdat ik te hard heb gereden. De hele tijd tegen je paard vechten omdat ie snel wil en kan, maar niet mag is geen pretje Scheve mond

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 12:23

Nee, maar als je door te snel rijden op een tijd uitkomt die onder de minimum snelheid ligt word je gediskwalificeerd. Vandaar mijn vraag ook of je je kwalificatie voor een hogere klasse weer kunt kwijtraken door een aantal diskwalificaties.... Sorry, ken het regelement niet meer zo goed en heb ook nog geen tijd gehad om het helemaal door te spitten.

Als dat nl. wel het geval is, wordt je dus in zekere zin wel "gedwongen" een klasse hoger te starten.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 12:32

EHm, je bedoelt door te snel rijden boven een maximum uitkomen denk ik? Of is er ook nog een minimum snelheid Verward
Tja, ik ken het regelement ook niet helaas. Maar dan zou je gelijk kunnen hebben ja.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 12:37

Nee, als je te snel rijdt wordt die snelheid die je harder rijdt dan de max. snelheid vermenigvuldigd met 1,25 en weer van de max snelheid afgetrokken. Geloof me, daar mee zit je al heel snel onder de min. snelheid (heb ervaring). Zeker als die naar beneden is bijgesteld. Ehh, de max.snelheid dan. Haha!

En ja, er was een minimum snelheid: 9 km/u. Kan me niet voorstellen dat die ook naar beneden is bijgesteld.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 13:20

Alvaron schreef:
Citaat:
Ik persoonlijk hoef niet perse te winnen, maar gediskwalificeerd worden wegens te langzaam rijden, nee, dat is mijn eer toch te na. Als m'n paard de snelheid dan niet aankan geef ik liever zelf op dan gediskwalificeerd te worden. Kwestie van gevoel


Mijn paard kan de snelheid wel aan, tenslotte draaf en galoppeer ik tijdens de dressuurtraining ook flink door. Maar bij mij moet de knop om. Ik moet niet meer denken in termen van "draven tot de volgende hoek" maar in termen van "nu ga ik 5 tot 10 minuten draven".
Heel langzaam komt die knop er wel op, en de paarden lijken het wel lekkerder te vinden zo. Maar ik blijf het lastig vinden. Komt misschien ook omdat wij altijd met z'n 2-en rijden?