zijn er proefwedstrijden van endurance?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

zijn er proefwedstrijden van endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 20:20

hier even een vraagje voor de endurance ruiters, maar natuurlijk ook voor anderen.
op zich interresseer ik mij behoorlijk veel voor het endurance rijden, ik heb dan ook meegedaan aan de vierdaagse in holten en vond dat ook bijzonder leuk.
nu is mijn vraag of je een keer mee kunt doen aan een officiele of oefenwedstrijd zodat je precies weet wat het inhoud zonder dat je alle mikmak hebt moeten betalen voor een heel jaar. want als het je dan niet trekt zou dat natuurlijk wel zonde zijn.
en maakt dat nog uit als je bijvoorbeeld met een hengst zou starten?
alvast bedankt, liselot

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 20:34

Je mag drie keer als niet-lid starten, en dan moet je beslissen of je door wilt gaan (en zo ja, dan word je lid). Overigens weet ik niet of die regel erin blijft zodra de DER en de KNHS eruit zijn wat de conseqenties ervan zijn dat de DER nu onder de KNHS valt, maar ik hoop van harte dat die regel wèl blijft. Het is zo belangrijk dat mensen de kans krijgen om kennis te maken met de sport zonder meteen allerlei (financiële) verplichtingen.

In de endurance mag je met een hengst starten. Ik weet niet of daar een leeftijdsgrens voor is en ik heb het reglementenboekje ook zo niet bij de hand. Misschien dat iemand anders het weet? Je hengst moet trouwens wel een rode strik in z'n staart (althans, ik weet niet of het verplicht is maar veel hengstenrijders doen dat wel), net als paarden die trappen. Anderen zijn dan gewaarschuwd dat ze - om wat voor reden dan ook - beter niet te dicht op jouw paard kunnen rijden.
Laatst bijgewerkt door Karin op 11-12-02 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 20:34

Je mag 3 keer proberen,
wil je daarna oko nog blijven starten moet je lid worden.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 20:46

ahaa bedankt voor de informatie!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 21:27

Zou eigenlijk wel geinig zijn als ze zoiets ook zouden doen bij dressuur en springen. Dat je 3x kunt starten zonder gelijk de hele toestand van startkaart e.d. aan te hoeven vragen, is best een gedoe en ook niet bepaald goedkoop. Vergelijkbaar met HC starten, maar dan anders. Tuurlijk kun je ook wel onderlinge wedstrijden rijden, maar officieel is toch anders.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 21:36

De meeste rijverenigingen bieden wel onderlinge wedstrijden aan waar je eerst een paar keer 'voor de lol' of 'ter voorbereiding op...' een proefje of parcoursje kunt starten. Dressuur en springen is wat dat betreft veel meer ingeburgerd, daar zijn ook veel meer mogelijkheden voor buiten het officiële startkaartcircuit om het eens uit te proberen. Bij endurance moet je het toch hebben van die 15 wedstrijden die er ieder jaar in totaal georganiseerd worden, daar moet het 'testrijden' wel tegelijk met die officiële wedstrijden plaatsvinden.

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 19:59

mischien kunnen we zelf iets organiseren als iemand intresse heeft. Bij ons kan je erg goed rijden in de duinen en over het strand dus als iemand daaron intresse heeft........

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 12:18

Dat zou geen echte simulatie van een Endurancewedstrijd zijn. Veterinaire keuringen, P/A controles, wedstrijdspanning, het rijden door onbekend terrein, het volgen van een uitgzette route.. Dat maakt het juist zo anders en leuk..

Ik zal even in de reglementen kijken wat betreft het starten met een hengst..

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 12:30

Ok, dat houden jullie van me tegoed. Ik kan zo snel niks op de site vinden, en mij reglementen liggen op stal.. Ik zal het vanavond laten weten.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 12:55

Hoi,

Ik heb in de reglementen niets kunnen vinden over het rijden met een hengst. Maar aangezien we nu bij de KNHS zijn aangesloten kan het zijn dat we die reglementen (ook) aan moeten houden. Verward

Djilan
Laatst bijgewerkt door Djilna op 16-12-02 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 16:04

Ik ben dit jaar ook met mijn hengst gestart zonder lid te zijn. Enige verschil is dat je hem met een hoofdstel moet voorbrengen ipv een halster.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 01:44

NaVy! schreef:
Dat zou geen echte simulatie van een Endurancewedstrijd zijn. Veterinaire keuringen, P/A controles, wedstrijdspanning, het rijden door onbekend terrein, het volgen van een uitgzette route.. Dat maakt het juist zo anders en leuk..


Daar ben ik het nou ook mee eens. Daarom lijkt het mij nou juist zo leuk endurance te starten. Het is een samenwerken met je paard.
Ik vind het een uitdaging en ik zou ook al blij zijn als wij de eerste rit uit gaan rijden. Immers; "to finish is to win". Helaas lijkt de laatste tijd de belangstelling van ruiters toe te nemen die denken dat endurance een gewone buitenrit is....

Over het starten met een hengst ??? Ik heb geen flauw idee of daar bepaalde regels aan verbonden zijn.