We trainen lekker door met 2 wedstrijd op de planning!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

We trainen lekker door met 2 wedstrijd op de planning!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 12:03

Hallo Bokkers,

Floor en ik hebben het de afgelopen weken wat rustig aan gedaan. Door zowel de vakantie als wat downs van mijn kant hebben we het vooral bij grondwerk en longeren gehouden, sinds ongeveer 2 a 3 weekjes zijn we het rijden weer aan het oppakken en niet zonder reden. Eind augustus rijden we een B dressuur wedstrijd als voorbereiding voor 10 september, onze eerste western wedstrijd *\o/*

Floor is in topvorm, heerlijk te rijden en voelt super aan! De dressuur oefeningen die in de proef voorkomen oefenen we los aangezien onze bak helaas te klein is, voor haar grote, om het hele proefje aan mekaar te rijden. De eigenaren staan er steeds weer van te kijken hoe ze loop wat ik weer als een groot compliment zie :D Het blijft een meedenker en dit maakt soms de opstart wat lastig, maar met goed losrijden en veel overgangen gaat dit steeds beter. We zijn hier met de lessen ook mee bezig, net zoals mijn handen die nog wel eens hun eigen leven lijden :P Een stalgenote en mijn mama hebben de afgelopen tijd foto's gemaakt en deze wilde ik graag even showen.

Deze zijn van 31 juli
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


En deze zijn van gisteren, 16 augustus
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Belonen <3
Afbeelding Afbeelding
Stelling en de volte op
Afbeelding
En uitdraven



Bedankt voor het kijken, tips mogen natuurlijk altijd maar blijf aardig ;)
Afbeelding
Bedankt voor het kijken!

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: We trainen lekker door met 2 wedstrijd op de planning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:13

Oh leuk dat je ook gaat starten! Ben benieuwd! Alvast veel succes!

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: We trainen lekker door met 2 wedstrijd op de planning!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 12:53

Jah wat onverwachts aangezien ik niet dacht dat dat dit jaar nog zou kunnen, maar heb nu de vrijheid gekregen van haar eigenaren om vaker weg te gaan dus kunnen meer gaan doen samen :)

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Re: We trainen lekker door met 2 wedstrijd op de planning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:31

Wat heb jij je paard toch altijd fijn aan het lopen. Succes op je wedstrijd!

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: We trainen lekker door met 2 wedstrijd op de planning!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 08:55

Dankjewel :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: We trainen lekker door met 2 wedstrijd op de planning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:58

Wat leuk dat je lekker samen op pad kan nu. Daar ga je vast hoge ogen mee scoren!

Ga je in de L4 beginnen? Dan moet er wel een ander bit in :)

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 10:15

Rije schreef:
Wat leuk dat je lekker samen op pad kan nu. Daar ga je vast hoge ogen mee scoren!

Ga je in de L4 beginnen? Dan moet er wel een ander bit in :)

Haha jah ben blij dat ik nu meer met haar kan gaan doen :D Nee een onderlingen wedstrijd in Arendonk, maar we gaan na die wedstrijd ook wat meer op haar snaffle oefenen mochten we volgend jaar inderdaad L4 starten :)

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: We trainen lekker door met 2 wedstrijd op de planning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:17

Ziet er voor mij als leek allemaal superleuk uit!
Hoe laag moeten ze gaan met hun hoofd? Maakt dat iets uit of is het hoe lager hoe beter?

Staat wel gaaf zo met een Fries :)

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: We trainen lekker door met 2 wedstrijd op de planning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:30

Hoe laag het hoofd gaat maakt eigenlijk niet uit. Het gaat erover of het paard over de rug loopt en stuwt vanuit de achterhand. Sommige paarden lopen van nature met hun hoofd over de grond, andere hebben een hogere hoofd/halshouding.

Het is niet omdat een paard laag loopt met zijn hoofd dat hij ook correct over de rug loopt. Dat mag niet verward worden.

Ik vind dat je op de foto's je paard nog veel meer je hand mag laten volgen. Ik heb het idee dat je nu nog met veel contact/aanleuning rijdt. Paard mag veel meer op eigen benen lopen. Pas als ze een fout maken corrigeren. Bijvoorbeeld met de foto van het uitdraven. Daar geeft het paard een ideale gelegenheid om je handen te laten zakken, zodat het hoofd ook zakt.
Je paard mag meer zijn onderhals gebruiken ipv de bovenhals.

Maar het ziet er erg netjes en ontspannen uit. Ik herinner me nog de topics zonder zadel.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:36

Kirrr schreef:
Hoe laag het hoofd gaat maakt eigenlijk niet uit. Het gaat erover of het paard over de rug loopt en stuwt vanuit de achterhand. Sommige paarden lopen van nature met hun hoofd over de grond, andere hebben een hogere hoofd/halshouding.

Het is niet omdat een paard laag loopt met zijn hoofd dat hij ook correct over de rug loopt. Dat mag niet verward worden.

Ik vind dat je op de foto's je paard nog veel meer je hand mag laten volgen. Ik heb het idee dat je nu nog met veel contact/aanleuning rijdt. Paard mag veel meer op eigen benen lopen. Pas als ze een fout maken corrigeren. Bijvoorbeeld met de foto van het uitdraven. Daar geeft het paard een ideale gelegenheid om je handen te laten zakken, zodat het hoofd ook zakt.
Je paard mag meer zijn onderhals gebruiken ipv de bovenhals.

Maar het ziet er erg netjes en ontspannen uit. Ik herinner me nog de topics zonder zadel.


Hoe bedoel jij dat contact dan? Want ik zie alleen losse teugels.
Wederom, ik ken niks van de westernsport maar wil graag bijleren :)

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:42

Ik zie geen losse teugels. Ik zeg nergens dat ze trekt aan de teugels. Maar er is contact, zeker met een hefboombit. Wat ook geen enkel probleem is. Maar zo blijf je babysitten.
Als het paard nu wil zakken met zijn hoofd 'botst' hij op het bit.

Je neemt contact, werkt het paard van het bit af en je laat je handen zakken, zodat het paard mee kan zakken. Als paard omhoog komt, uit elkaar valt,... neem je opnieuw contact en begin je opnieuw.
Als je constant blijft 'vasthouden', dan ben je aan het babysitten en kan het paard geen fout maken, maar leert hij ook niet op eigen benen lopen.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: We trainen lekker door met 2 wedstrijd op de planning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:49

Wat grappig dat je zegt dat ze echt de onderhals moeten gebruiken kirrr, dat is de klassieke dressuur echt helemaal anders!! :D super mooi paar!

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 10:54

Kirrr schreef:
Hoe laag het hoofd gaat maakt eigenlijk niet uit. Het gaat erover of het paard over de rug loopt en stuwt vanuit de achterhand. Sommige paarden lopen van nature met hun hoofd over de grond, andere hebben een hogere hoofd/halshouding.

Het is niet omdat een paard laag loopt met zijn hoofd dat hij ook correct over de rug loopt. Dat mag niet verward worden.

Ik vind dat je op de foto's je paard nog veel meer je hand mag laten volgen. Ik heb het idee dat je nu nog met veel contact/aanleuning rijdt. Paard mag veel meer op eigen benen lopen. Pas als ze een fout maken corrigeren. Bijvoorbeeld met de foto van het uitdraven. Daar geeft het paard een ideale gelegenheid om je handen te laten zakken, zodat het hoofd ook zakt.
Je paard mag meer zijn onderhals gebruiken ipv de bovenhals.

Maar het ziet er erg netjes en ontspannen uit. Ik herinner me nog de topics zonder zadel.

Bedankt ook voor de uitleg en het stukje hierboven en je hebt gelijk omdat ze snel zo druk word of heel erg meedenkt ga ik snel 'babyzitten'. Ik ga het meenemen met de trainingen :)

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: We trainen lekker door met 2 wedstrijd op de planning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:00

Ik herken het heel erg omdat ik een enorme drukke merrie heb.
Zulke paarden moet je heel erg op de benen rijden. Duwen met benen wil zeggen verzamelen. Vooruitrijden is vanuit je zit en beweging in de benen.
Breed werken met je handen, tussen heup en knie en vandaaruit zachtjes meer teugels geven zodat ze je hand echt leren te volgen.
Je moet je teugels niet losgooien, maar wel telkens meer vrijheid geven.

Succes op je wedstrijd!

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 11:03

Kirrr schreef:
Ik herken het heel erg omdat ik een enorme drukke merrie heb.
Zulke paarden moet je heel erg op de benen rijden. Duwen met benen wil zeggen verzamelen. Vooruitrijden is vanuit je zit en beweging in de benen.
Breed werken met je handen, tussen heup en knie en vandaaruit zachtjes meer teugels geven zodat ze je hand echt leren te volgen.
Je moet je teugels niet losgooien, maar wel telkens meer vrijheid geven.

Succes op je wedstrijd!

Jah dat gaat al steeds beter! Heb het van een vorige post meegenomen maar betrap mezelf erop dat ik het nogsteeds te veel doe haha :P Dankjewel!

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:43

Kirrr schreef:
Ik zie geen losse teugels. Ik zeg nergens dat ze trekt aan de teugels. Maar er is contact, zeker met een hefboombit. Wat ook geen enkel probleem is. Maar zo blijf je babysitten.
Als het paard nu wil zakken met zijn hoofd 'botst' hij op het bit.

Je neemt contact, werkt het paard van het bit af en je laat je handen zakken, zodat het paard mee kan zakken. Als paard omhoog komt, uit elkaar valt,... neem je opnieuw contact en begin je opnieuw.
Als je constant blijft 'vasthouden', dan ben je aan het babysitten en kan het paard geen fout maken, maar leert hij ook niet op eigen benen lopen.


Is dit dan niet iets wat eigenlijk in elk soort training opgenomen zou moeten worden?
Ik rij nu vooral recreatief, bossen etc.. Maar dit klinkt toch wel logisch.
We hebben wat basis dressuurlessen gehad maar ik ben daarmee gestopt omdat Dexter het echt niet leuk vond. Dus misschien wordt dit in de hogere dressuur ook wel gedaan, ik zou het niet weten, maar daar zie je toch echt constant contact of niet? Zouden die paarden dan ook uit elkaar vallen als je ze los laat?
Zoveel vragen in een ITP, excuus! Ik ga er me eens in verdiepen :+

noortje991
Berichten: 7
Geregistreerd: 15-08-17

Re: We trainen lekker door met 2 wedstrijd op de planning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:51

Ik ben nu ook wel benieuwd, blijf volgen. En in ieder geval nog veel succes met trainen voor je wedstrijd!

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: We trainen lekker door met 2 wedstrijd op de planning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:12

Volgens mij hebben die de aanleuning wel nodig voor bepaalde zaken. Hoewel die uiteraard ook goed op eigen benen moeten kunnen lopen want anders ga je echt in de problemen komen bij bepaalde oefeningen.
Maar de hoofdhouding blijft natuurlijk heel anders.

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: We trainen lekker door met 2 wedstrijd op de planning!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 15:40

Heleennn en noortje991 dankjewel :)

Granoek hahah dat geeft niet, toch leuk om mekaar dingen te leren en kennis te delen :)

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: We trainen lekker door met 2 wedstrijd op de planning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:34

Wat gaaf om een Fries zo te zien lopen! Veel succes met je proefjes alvast, tof dat je met haar mag starten van de eigenaar.

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: We trainen lekker door met 2 wedstrijd op de planning!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 21:38

Hihi dankjewel! Jah ben heel blij dat ik nu vaker weg mag, ze vind het zo leuk :)

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: We trainen lekker door met 2 wedstrijd op de planning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 08:10

Wauw, jij hebt je Fries wel aan het lopen zeg, prachtig! Verder ga ik mee met Kirr, ze mag nog meer op eigen benen lopen. Je zou wat meer stops kunnen oefenen, achterwaarts en weer voorwaarts om de achterhand er dan meer onder te rijden voor de eigen beentjes eronder.

Geheel terzijde maar niet onbelangrijk; dat jij kiest om zonder cap te rijden is je eigen verantwoordelijkheid.

Maar dat Bokt dit topic dan toch in uitgelicht zet, vind ik erg jammer!

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 08:22

Je hebt jaar nogsteeds super aan het lopen, wat fijn dat de eigenaren je meer vrijheid geven! Dik verdient, wat zullen zij blij met jou zijn .

Heel veel succes met jullie wedstrijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 08:29

Heleennn schreef:
Wat grappig dat je zegt dat ze echt de onderhals moeten gebruiken kirrr, dat is de klassieke dressuur echt helemaal anders!! :D super mooi paar!



Kirr bedoelt denk ik het onderste deel vd hals, (stuk vd schoft tot half de hals) niet de onderhals.
Verder eens met haar. Je bewaakt haar teveel met je hand. Helemaal los laten en pas als ze uit het frame komt, corrigeren.
succes iig met je wedstrijd! Leuk paard om te zien ook :)

Edit: als training om de achterhand te verstevigen zou ik zeker geen stops aanraden, maar backup (dit kun je dan uitbreiden naar op minimale hulp backup en sneller) en heuveltjes/balken lopen

Anoniem

Re: We trainen lekker door met 2 wedstrijd op de planning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:12

Super Chris! <3