Na het topic kopen of niet... wou ik me toch al even voorstellen en mijn verhaal vertellen (de adrenaline van de keuring stroomt nog door de aderen)
Hoe het begon... op 40 jarige leeftijd besloot ik een kinderdroom waar te maken : leren paardrijden. Na wat informeren voelde ik meteen dat western mijn ding was, en ging ik op zoek naar een western stal. Gevonden, ingeschreven, echter.... ik moest eerst mijn basis engels leren en dan omschakelen naar western. Wist ik veel, dus maar aanvaard en gestart.
Hierbij, april vorig jaar, voor een allereerste keer ooit op een paard...

Echter, na een aantal lessen ging het flink fout. Het paard waar ik les mee had, werd aan de longe geraakt door de longeerzweep en maakte wat bokkesprongen, tijdens het leren draven. Ik ben niet gevallen maar was heel erg onder de indruk, ondanks alles moest ik doordoen en heb nog een kwartier versteven van angst me vastklampend aan het zadel doodsangsten beleefd.
Toen ging het enkel bergaf... ik kon me niet meer ontspannen en panikeerde bij elke onverwachte beweging. Tot tranen toe. En gaf het op op die manege.
Toch, het bleef knagen en had het idee van western riding niet laten varen. Met mijn laatste moed had ik me ingeschreven in een western kamp waar de focus lag op connectie en communicatie met paarden en grondwerk. Dat bleek een stap in de goede richting te zijn en op het einde van het kamp kon ik terug een paar rondjes ontspannen stappen.

En toen kwam deze knapperd op mijn pad, op zoek naar een bijrijder... Rijden was nog niet aan de orde maar wou vnl mijn vertrouwen in paarden terug opbouwen door middel van grondwerk en agility/vrijheidsdressuur (en lekker tutten

Iedereen verklaarde me gek... ik kon niet eens rijden, kende niks van paarden, en dan meteen een verzorgpaard? Waar was ik mee bezig? Koppig als ik ben, er toch maar voor gegaan. Het was liefde op het eerste zicht.

Ik vond goede western lesgevers in de buurt van mijn werk, en begon zeer intensief lessen western te volgen.
Met Razzje deed ik uitsluiten grondwerk, we leerden het meer ernstige werk, met hulp van instructrices die aan huis kwamen (let niet op foute houding, dit was het begin)

Maar soms wat relaxen in de wei en gekke bekken trekken en genieten van elkaar is al genoeg...

Na een drietal maand kreeg ik de moed om hem op te zadelen en voorzichtig de eerste stapjes te zetten, hij was zo braaf, geen stap verkeerd...

Zijn zadel was loodzwaar en ik kreeg hem niet alleen opgezadeld... dan maar op zoek naar een eigen allround western-zadel dat een stuk lichter is. Bleek bij het passen, dat hij uit zijn aanvankelijk zadel gegroeid was. Dat werd verkocht en ik kon hem eindelijk zelfstandig opzadelen. Meteen een hele aanpassing want hij had meer schoudervrijheid en nam daar dankbaar gebruik van, een zeer actief uitgestrekte draf waar ik heel hard moest aan wennen. Maar alles went!

Ondertussen had ik besloten een sabbatweekje in te lassen in Spanje, bij Paard in nood. Ook daar leerde ik werken op vertrouwen en buitenrijden (doe ik wel nog niet met Razzje). In februari dit jaar leerde ik rijden zonder zadel en vooral een paardje vertrouwen...

Dat moest ik meteen thuis uitproberen! Zelden zo'n braaf en aandachtig paardje onder me gehad

Vanaf toen ging het snel. Met mijn lespaarden maakte ik grote vorderingen en dierf ik eindelijk in gallop (waar we nu nog steeds hard aan werken).
In mei nog eens teruggekeerd naar Spanje en deze knappe deugenieten hebben mijn zelfvertrouwen nog een extra boost gegeven.

En sindsdien groeien we meer en meer naar elkaar toe, Razzje en ik. Soms gaat het iets minder, en soms gaat het wow, maar we zetten telkens door en begrijpen elkaar steeds beter en beter. Soms wordt er getest, en gecorrigeerd, maar ik krijg goede begeleiding en we maken vorderingen.

Een eerste wedstrijdje gereden met een lespaardje...
http://i128.photobucket.com/albums/p187 ... 0552_n.jpg
Maar toch vooral genieten van dat lekker speels manneke waar ik nu reeds een jaartje mee werk, en die zo goed als zeker deze maand nog van mij is

http://i128.photobucket.com/albums/p187 ... 4664_n.jpg