Sinds ongeveer een maand ben ik met mijn paard overgestapt op het western rijden. Magic is een Amerikaanse Appaloosa ruin van bijna 9 jaar oud en hij is de afgelopen 3,5 jaar dressuurmatig gereden. Hij is opgeleid als westernpaard, maar via nare wegen bij een handelaar in springpaarden terecht gekomen, waar wij hem dus vandaan hebben. Toen wij hem kochten was hij al eventjes dressuurmatig gereden, maar hij snapte geen enkele hulp meer. Nu na 3,5 jaar rechtrichten, basis, basis en nog meer basis heb ik de keuze gemaakt om mijzelf te gaan verdiepen in het western rijden, zodoende rijden we nu dus zo rond:

Wij zijn nog steeds voornamelijk bezig met het activeren van de achterhand en het buigen om het been. Het zweepje is er dan ook nog bij als aanwijsstokje voor zijn binnenachterbeen. Ik heb nog geen echte westernlessen gehad op Magic, maar ik heb wel een lesje gehad op zijn volle broer, waardoor ik in ieder geval nu bezig kan met het sturen, de teugelvoering en de hulpen. Daarnaast heb ik wel regelmatig les waarbij we alleen maar met de basis bezig zijn, daarbij maakt western/dressuur niet heel veel verschil volgens mij. Westernlessen komen er natuurlijk wel aan, ik hoop deze maand toch wel daarmee te beginnen.
Ik wil in ieder geval wat rijfoto's van de afgelopen maand laten zien, ben toch wel tevreden met het beeld en blij dat Magic het zo snel oppakt.

Eindelijk gekantelde bekken in galop, hij heeft daar erg vastgezeten en heeft dus erg veel moeite gehad om zijn bekken goed te kunnen kantelen.

Helaas weinig fatsoenlijke foto's op deze hand, terwijl dit eigenlijk zijn makkelijke kant is.. Toch een (vage) foto voor het idee

Hier ook een plaatje waar ik erg blij mee ben, dit is hoe ik de galop graag zie (ondanks de vreselijk kwaliteit van een printscreen uit een filmpje)

Ook hebben we gisteren nog wat traildingetjes gedaan, Magic gaat erg snel 'in zijn hoofd zitten' en hierbij moet hij goed meedenken
Zijwaarts over de balken in L-vorm. Het achterwaarts erdoorheen doet hij razendsnel, duidelijk iets wt hem bekend voorkomt. Hier geen mooie actiefoto van helaas.

'Hekje' gaat ook soepel, alleen het stukje achterwaarts vindt hij zo leuk dat we soms met paal en al een heel stuk achterwaarts door de bak gaan..

Rondje in het vierkant, dit probeert hij steeds meteen heel snel te doen, maar dan gaan zowel voor- als achterhand alle kanten op (wel netjes binnen het vierkant, maar niet de bedoeling). Ik denk dus dat hij dit ook wel kent van vroeger

Hopelijk zie ik er niet te veel uit als de dressuurruiter die een westernzadel op zijn paard gegooid heeft

Bedankt voor het kijken en een reactie zou leuk zijn!