[WN] Jodi en ik: pas sinds november

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JonneN

Jodi en ik: pas sinds november

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 15:06

Hoi allemaal,

Ik heb besloten maar eens met de billen bloot te gaan :')
Ik rijd pas sinds November Western en ik heb hier veel plezier in. Heb daarvoor lang dressuurmatig gereden, maar was hierin al lang het plezier kwijt en ben daar jaren geleden daarom mee gestopt. Ik heb een chronische ziekte waardoor ik veel pijn aan mijn spieren heb, maar ik ervaar het Western rijden als een heel ontspannen manier van inspanning, waardoor mijn lichaam hier erg goed op reageert.
In het begin was het een grote uitdaging om Jodi los te laten en te voelen dat hij vervolgens écht wel daar naartoe gaat waar ik heen wil.

Onderstaand filmpje is gemaakt op 13 juni, waarin ik nog duidelijk kan zien dat ik druk ben met mijn hand en dat heeft duidelijk zijn uitwerking op Jodi. Die is onrustig met zijn hoofd. Nu was op dit moment wel iemand met een bladblazer bezig rondom de paddock, wat in het begin ook voor wat afleiding zorgde, maar dat is geen excuus voor mijn eigen onrustige hand.

Het volgende filmpje is gemaakt op 11 juli. Hierop zie ik dat ik zelf minder onrustig ben met mijn hand (en meer stilzit), hem wat meer ruimte geef en dat het totaalplaatje daardoor veel rustiger is.

Overigens rijd ik niet altijd op één hand. De galop is over het algemeen heel goed te rijden op één hand, maar losrijden en draven doe ik altijd op 2 handen. Op deze filmpjes zie je me met een bitloze sidepull rijden, maar de laatste tijd rijd ik ook wel eens met een bitje om net iets strenger te kunnen zijn als dat nodig is.
Inmiddels (het is nu alweer 24 september) zijn we al een paar stappen verder samen met hulp van zijn lieve eigenaresse die mij vaak uitleg geeft :D Inmiddels heb ik gewerkt aan het geven van kortere hulpen, dus mijn hand eerder terugbrengen naar het midden bij bijvoorbeeld het inzetten van de rollback en heb ik gewerkt aan wat meer nageeflijkheid en tempo. We hebben ook allerlei andere dingen samen gedaan in de tussentijd, zoals schriktraining en rijden op halsring en barebackpad. En Jodi blijft even braaf, ik vind het een heerlijk paard :)

Zelf vind ik het in ieder geval heel prettig om mezelf op deze manier terug te zien. Ik kan duidelijk zien waar verbeteringen nodig zijn of waar dat gebeurd is, en de gevolgen ervan. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, wees alsjeblieft niet te streng want ik kom net om de hoek kijken :o

Josefien, dank je wel voor alle tijd en energie die je al in het uitleggen gestoken hebt! En voor de leuke kans die ik bij jou gekregen heb :)
Afbeelding

Ann_moi

Re: Jodi en ik: pas sinds november

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 15:32

Leuke filmpjes Jonne! Vind het leuk om te zien hoe blij je met Jodi bent en dat je je zo in het western kan vinden. :D Gaaf!

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 15:33

Ah lief, dank je Anniek! :D

JLDB_SL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:42

Wauw je kan het echt al goed als je het pas doet

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:52

Leuk hoor!
En fijn dat je allerlei andere leuke dngen met hem doet!

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 21:51

Dank jullie wel! :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:29

Ik zou zegggen lekker op 2 handen gaan rijden. Kan wel zien dat dit paard ervaren is trouwens. Probeer er nog wel iets aan te werken in je lope, dat ze niet naar een 4 takt gaat neigen. Verder is het niet makkelijk als je net begint dus je doet het best goed!
Dit is trouwens dat paard van die mooie foto's of niet!

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 09:46

Dank je ViviaLaVida (volgens mij valt nu bij mij het kwartje; jij bent diegene die laatst een reactie plaatste op de bewerkte foto op mijn facebook pagina, right? :+ ). Ik rijd inderdaad tegenwoordig alles op 2 handen, maar ook met een bitje. Hij is inderdaad meer ervaren dan ik, ik moet af en toe nog een beetje werken aan mijn afstemming op zijn knopjes.
Dit is het paard van dit topic, ik weet niet of je die bedoelt, maar kan kloppen ja, hihi :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:40

Jaaa dat ben ik ;)
Denk dat je maar eens een update moet plaatsen dan :D

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 14:59

Hihi ik heb al eventjes niet meer gereden vanwege mijn lichaam, maar als ik weer ga rijden zal ik vragen of Josefien weer even foto's wil maken ;)