[WN] springen met westernzadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lcranch

springen met westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 13:46

Hallo allemaal,

Zelf rijd ik al jaren western en mede daarom (en omdat ik geen hindernissen zelf heb :P ) eigenlijk nooit gesprongen.
Nu rijd ik sinds 2 jaar trec(voor info zie www.trec-club.nl) en daar zijn ook wat sprongen in verwerkt.

Afgelopen zondag(11 april) zijn we naar een crosstraining geweest in Moordrecht.
Zeer mooi terrein en hindernissen van laag tot erg hoog.
We deden mee in de "puppy" groep, zodat het jonge paardje van mijn vriendin goed kon wennen.
Mijn paard werd "turbo krentebol" genoemd :o

Zijn er nog meer western ruiters die springen?

Hier wat foto's van deze leuke dag :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:20

Hihi, Wat een leuke foto's!

Bij ons op (western)stal organiseren we 1x per jaar een springwedstrijd.
Met twee (verplichte) springlessen voor de deelnemers vooraf.
Is altijd heel veel animo voor en de paarden vinden het helemaal geweldig.
Dat doen we gewoon met onze westernzadels. Wel uitkijken voor de knop... :D

*zoekt even naar foto's*

Niet fantastisch, maar hierbij toch twee foto's van ons allereerste springavontuur.
We vonden het nog echt lastig; veeeeeeeeeeel te hoog erover heen, hihihi :D

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4GEQA3HI.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BII7GO3B.jpg

superpony

Re: springen met westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:56

Jaaaaaaa, leuk!!!! Ik spring weleens met mijn westernzadel. Maar i moet eerlijk zeggen dat ik vaak alleen spring als er toevallig ene sprongetje staat en ik te beroerd ben om er zelf eentje neer te zetten.
Nu heb ik een western gereden new Forest, maar die is wel springen gefokt een beetje, dus springt wel makkelijk.
Mijn zadel heeft geen hoge knop, maar als je paardje netjes springt en je gaat netjes mee kan het best tot een hoogte van 80cm ongeveer.

Ik vind het er echt super uitzien hoor, best hoog ook!

lcranch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 15:12

Leuke foto's Rumbleteaser! En gaaf dat jullie toch ook springen met jullie westernzadels.

superpony, de hoogte viel wel mee hoor, alleen springt Cody veel te hoog :o
Inderdaad is tot een hoogte van 80 cm. goed te doen. Een heel parcours op 1.20 lijkt me niet echt fijn, hi hi.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:25

Tot 80 cm durf ik ook nog wel aan, beetje onduidelijke foto:

Afbeelding

Met geleend springzadel:

Afbeelding

In mei doen we mee met de PTV in Eersel, dus dan kunnen we het weer proberen.

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:56

Springen met westernzadel doe ik wel, maar vind ik wel minder handig dan met engels zadel. Maar ik was het altijd in een engels zadel gewend, dus het is gewoon even wennen voor mij denk ik.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:00

Ik heb het 1x geprobeerd. Paard maakte een hele rare sprong en ik zat op de knop van mijn zadel **auw**

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:06

Ik doe het ook, niet te hoog maar dat doe ik mijn paard sowieso niet aan, ook niet met engels zadel. Gaat prima met een western zadel vind ik, het is echt een stuk stabieler zo!

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:08

Ik heb wel gesprongen, zo'n 50 cm, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar zonder knop... Ook omdat ik mijn lichaam dan wat beter kan positioneren. Maar ziet er niet slecht uit toch? Gewoon lekker doen als je het leuk vind!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:13

Ik ga er binnenkort mee beginnen, de max. hoogte wordt een klein strobaaltje. ;) Dat vind ik al hoog genoeg. Omdat ik ( Western) Working Equitation, op 29 mei de 1e wedstrijd, wil gaan doen met mijn Paint hengst, moet ik wel |( .
Daar komt bijna standaard een klein sprongetje in voor.
Het zal vast wel lukken, al moet ik wel oppassen voor de ( hoge) knop.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:31

Crow vind springen erg leuk, nadeel is wel dat hij dat ook wil in een lope over in de trail. We pakken in het bos graag een boomstammetje mee maar dan heb ik wel een 'ruzie' met de knop, dat er kleding achter blijft hangen.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:47

Verplaatst van [WN-AM naar WN-ITP]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:32

Haha toevallig net nog gesprongen met mijn Quarter en ook met westernzadel :D Doe het wel vaker, het is tot nu toe gelukkig maar 1 keer flink mis gegaan waarbij mijn paard niet goed uitkwam en een onwijs hoge noodsprong maakte. Het resultaat was een paar pijnlijke en blauwe ribben door de zadelknop := Voor de rest word Whis altijd erg enthousiast van springen, ze neemt de sprongen vaak ook echt heel mooi :j

Dit is een springfoto die genomen is tijdens een van de eerste keren dat ik met haar ging springen, ik had haar toen net. Inmiddels gaan we al wat hoger en ziet het er technisch wat beter uit :P
Afbeelding

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:37

oke nu ikke he....lig al meteen weer dubbel als ik eraan denk....ritje bos..mooie zondag middag. ligt er opeens een bomstonk op me pad...denk ag ff eroverheen klein sprongetje moet kunnen.....(had ik het ff mis) kom met me bh over die rand van me knop te zitten..trek zo mijn bh kapot....tja ik dacht natuurlijk meteen spring houding was dus geen strak plan...als ik er weer aan denk lig ik weer krom van het lachen lol _O- := _O- := _O-

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:53

Supergaaf zo springen met je western knollie :D Ziet er leuk uit!

Nu ik spring ook wel es met mijn paard, maar de laatste keren dat ik dat deed was nog met mijn Wintec 2000 VZH zadel. Met mijn westernzadel heb ik nog geen sprong genomen, ook nog niet nodig gehad op buitenrit. Maar ja, ben nog maar westernbeginner, dus een echte westernruiter ben ik (nog) niet.

Ga eerlijk zijn, als ik echt springlesje zou nemen (wat ik voor de afwisseling wel es leuk zou vinden) dan gooi ik er toch mijn VZH op denk ik haha... Lijkt me niet zo heel comfortabel om te springen met een western namelijk, met die knop enzo. Wel super als het je lukt zonder problemen! Is dan weer een kwestie van oefenen denk ik :)

Ach als je maar lol hebt met de knol, toch?!

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:22

gave foto's van gave paardjes.
Ik heb voorheen ook wel veel gesprongen met mn paardjes met westernzadels en boomloos zadels.
Maar met spring of vzh vind ik het toch wel wat fijner eigenlijk :D

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:15

Leuke foto's!!

Ik sprong voorheen ook met mijn westernzadel maar vind het al snel gevaalrijk als het hoger word dan 50 cm.
De knop blijf je makkelijk aan hangen en verder lijkt het me voor de rug van een paard ook niet prettig om met een groot westernzadel grotere sprongen te maken.'
Daar is het toch niet voor gemaakt ;)

PBT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:23

Hey LCranch

Ik sprong ook met een westernzadel (ook TREC), maar kreeg steeds meer een 'dood gevoel' in mijn buik. Ik heb de knop er nu toch maar af laten halen. Voelt voor mij comfortabeler.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 13:12

Ik vind het zelf een beetje een griezelig idee met zo'n knop voor mijn buik, dat wil niet zeggen dat ik nooit een sprongetje maak, maar dan echt niet zo hoog. Heb ooit 1 keer een knop tussen mijn ribben gehad, en dat was zeer oncomfortabel (was van een cuttingzadel.. tja dan vraag je er om he ;) )

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 13:18

Ik vind het ook levensgevaarlijk, springen met een westernzadel. Ik moest het voor het western ruiterbewijs (!) en heb toen die knop tegen mijn borstbeen gehad. Ik had even behoorlijk moeite met ademhalen, en dat had een stuk slechter af kunnen lopen.

Ik spring wel heel af en toe met mijn quarter, maar dan altijd met een engels zadel.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 13:28

Ik spring ook wel eens met mijn westernzadel, geen grote hoogtes hoor, max 40 cm. Soms springt mijn paardje ook wat te hoog of bv onverwacht over een plasje en dan gebeurt het wel eens dag mijn jas over de knop blijft hangen. Maar ach, bij een serieuze bokkesprong heb ik dat ook al gehad.
Wanneer ik wel die knop in in mijn maag voelde in het begin dat ik met een westernzadel reed, is wanneer we heel steil berop gingen en het paard sprongen moest nemen om boven te geraken... Tegenwoordig hou ik de knop dan vast, dan kan ik mijn lichaam wat beter "beschermen".

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:01

Zo te zien hebben jullie veel lol!

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 16:44

Leuke foto's van je crosstraining.
Jep ik heb het ook gedaan met westernzadel nu nog wel eens af en toe.
Afbeelding

Maar ik doe het veel liever met mijn engelse zadel , heb de knop al meerdere malen in me buik gehad en ook eens door een enorme noodsprong ben ik met mijn lies erop beland , en gosh dat doet zeer :Y)

Heb van de week nog gedaan met mijn jonge paard een kruisje van 20 cm , en van 40 cm maar voor hoger gaat er straks toch echt ene engels zadel op ;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:55

Gave foto's! Ook quarters en paints zullen springen best leuk vinden!
Ik neem aan dat de cowboys van vroeger ook wel eens een sprongetje moesten maken, maar idd is zo'n knop niet echt lekker als je daar net tegenaan komt ...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 07:29

Ik laat het springen aan mijn dochter over, hij gaat mij iets te hoog :+

Afbeelding

Leuke actie foto's hier! :j