[WN] Morris 3 jaar en dus zachtjes aan het grotepaarden leven in!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

essiedepessie

Morris 3 jaar en dus zachtjes aan het grotepaarden leven in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 11:26

Ja, dan ben je ineens drie geworden en staat je carriere als supersportpaard voor de deur.

We werken veel aan de lange losse teugel, en af en toe pakken we wat op, als hij nageeft de teugels weer los.

Morris is een driejarige quarter van Hesa Chic Commander zijn moeder komt uit een Doc Bar lijn.

Hij is braaf en erg werkwillig, maar wel vlug en soms wat heet!

We zijn rustig begonnen met wat stap draf galop, hij pakt het lekker op. We zien wel waar het schip strand! ;)

Morris wordt 2 dagen per week getraind door Kim van Dort, en de andere 2 dagen rijd ik hem. Hooguit 20 a 30 minuutjes... het moet wel leuk blijven voor de kip natuurlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik mag wel wat blijer kijken geloof ik! :+
Laatst bijgewerkt door essiedepessie op 23-03-10 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Re: Morris 3 jaar en dus zachtjes aan het grotepaarden leven in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:28

Ziet er over het algemeen wel fijn uit, maar waar zijn die 4e en 5e foto goed voor? :=

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 11:30

Oppakken, loslaten...

Dat staat er boven ook uitgelegd, dat zijn momenten van hooguit 2 seconden, hij is namelijk zo licht als een veertje.

Paard geeft na, teugels weer los, zodat hij over een tijdje op minimale druk verzameld.. dat is de bedoeling met westernpaarden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:32

leuk paardje

maar... ik vind de training al best intensief voor eentje die net drie of nog drie moet worden(dat laatste hoop ik maar niet)
verder wordt ik van dat getrek ook niet vrolijk, je handen vastzetten op je been is echt geen goed horsemanship

wil je dat hij lekker gaat inbuigen stap dan af, maak een elastiek vast achter de oren , via bitringen naar de singel en longeer hem daar mee tot hij gemakkelijk nageeft

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:33

oppakken en loslaten kan ook vriendelijker hoor jij zet je handen gewoon vast en dwingt hem naar benee niet mijn manier van rijden

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 11:35

mijn handen liggen daar niet vast hoor?

maar aangezien hij geen dressuurpony is houden we wel laag en breed aan.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:36

Je zet ze wel degelijk vast op je bovenbenen :)

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:36

Worden westernpaarden altijd meteen beleerd met sporen?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:37

basis is basis ik rij ook breed en laag maar zet ze niet op mijn benen, bovendien zitten de teugels ook behoorlijk strak dus dan lijkt het op vast zetten...vind geen fijn beeld

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:37

Beetje jammer dat je er een heb weggehaald :\
Ik zie op die foto toch duidelijk een stijve arm dat lijkt mij niet vriendelijk je kan zo niet meegaan met de beweging.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 11:38

ik zal proberen dat beeld te verbeteren!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:38

essiedepessie schreef:
mijn handen liggen daar niet vast hoor?

Gestrekte armen (is absoluut spanning) en op je benen... wáár precies kunnen jou armen/polsen dan nog veren?

Nee, lang en laag kan ook op een hele andere manier :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:38

Welke is er weggehaald dan Niezzz? :o? (of ben ik gewoon heel scheef _O- )?

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:39

Er stond er nog een bij zoals de ena laatste.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 11:41

het is alleen wel zo, dat we 90% van de training met de losse teugel rijden, en jullie nu alleen kunnen praten over die enkele momenten van oppakken.

Zoals ik al zei zal ik proberen meer vrijheid in mijn armen te creeeren, maar om nu 15 keer door het stof te kruipen lijkt mij niet nodig, ook niet op bokt.

Zoals ik net aangaf gaan we er aan werken! bedankt voor de tips!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:42

jij kan nooit met zo'n kort teugeltje genoeg mee naar voren in de beweging

de bedoeling is dat je paard voorwaarts neerwaarts leert lopen, neusje er iets uit
en dat met verzameling van de achterhand
nu trek je een paard voor in de krul maar je drijft niet everedig met je benen om de achterhand er onder te rijden
zou je dat bij deze teugeldruk doen stond je rechtovereind waarschijnlijk
dus meer drijven(sporen af want drijven doe je met je kuit ) en minder trekken
je hebt niks aan een paard wat jaknikt op teugeldruk, hij duikt gewoon weg achter de teugel

je bent nu bezig met de basis, het allerbelangrijkste!

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:43

Jammer, iemand zet leuke foto's hier neer om te laten zien hoe leuk het paard het doet en dan komt er weer dat ongelovelijke gezeur van sommige mensen!!! Alsof iedereen die commentaar heeft het allemaal wel 100% goed doet!!! Toppie hoor Es!! Ik vind het er super uit zien

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:45

spatter schreef:
wil je dat hij lekker gaat inbuigen stap dan af, maak een elastiek vast achter de oren , via bitringen naar de singel en longeer hem daar mee tot hij gemakkelijk nageeft

En daar ben ik nu weer geen voorstander van. Van een elastiek kan een paard gaan leren hangen. Been there, done that.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:49

Sann_e schreef:
Jammer, iemand zet leuke foto's hier neer om te laten zien hoe leuk het paard het doet en dan komt er weer dat ongelovelijke gezeur van sommige mensen!!! Alsof iedereen die commentaar heeft het allemaal wel 100% goed doet!!! Toppie hoor Es!! Ik vind het er super uit zien

:wow: als je dat super vind foto 4 en voormalige 5 dan wil ik niet weten hoe jij rijdt en dan nogmaals basis is basis staat los van springen, western en dressuur..je kunt op vele manieren losrijden maar het meest logische is paar laag met neusje richting de grond vaak heeft men dan weinig spanning nodig je kunt zowat met losse lijntjes rijden.
Bij de ts is het niet laag en rond maar ver achter de LL wat dus niet goed is en haar hele houding is aggresief als jij dit goed vind succes verder

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:50

Wat betreft het vastzetten van de handen. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, en wij bewandelen de weg van: leren wijken voor druk. Op alle delen van het lichaam, dus ook in de mond. Dat is met behulp van grondwerk bij dit paardje al meegenomen, met touwhalster en leadrope. En dat wordt nu - in hele korte etappes - ook meegenomen onder het zadel. Dat je je handen even vastzet op je bovenbeen, voorkomt dat je blijft trekken. Longeren met touwtjes is namelijk niets anders. Je paard moet wijken voor druk op dat bit.

Mochten jullie oprecht interesse hebben in de rijstijl die Esther met Morris aan het rijden is, zou ik even verder kijken dan jullie poezelige neusje lang is:

http://www.downunderhorsemanship.com

En als jullie dat programma hebben doorgewerkt, praten we verder.

Esther, ziet er goed uit hoor...hij gaat gewoon heel erg leuk!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:51

Ik neem aan dat die ene foto even oppakken is en van daar uit weer naar beneden?? Denk dat dat wel een goede manier is van aanbieden om weer naar beneden te gaan.

Maar leuk paardje!! en verder ziet het er lekker relaxed uit!!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:53

Oprechte vraag, geen aanval:
Ik dacht dat het principe van wijken voor druk, de bedoeling was dat de druk zo laag mogelijk ligt, dus hoe minder druk hoe beter, en reageren ze, dan de druk laten wegvallen (Als beloning).

Dus als het paard loopt zoals op foto 4, hij reageert duidelijk op de druk, wanneer komt dan het punt van loslaten? is ze dan al niet te laat?

@Cassidy, vind de link die je plaatst niet erg informatief, eerder commercieel?

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 11:54

Cassidy, Sann_e dank je! :))

Jouke! zo zit het inderdaad in elkaar! dank je, hij is ook zo'n popje!

Loes, daar zat ook het punt van loslaten, want na de klik liet ik los... daar boog hij namelijk net in.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:55

Mooi paard om te zien!
Verder kan ik geen commentaar geven omdat ik nog in de leerperiode zit;)

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:55

Tuurlijk willen wij neusje laag en los teugeltje, maar zo is een paard niet geboren!!
Daarbij kan ieder paard met een losteugeltje stappen en draven maar wij willen toch niet dat hij dan op de voorhand valt???
En wat jullie willen: lekker los teugeltje, paard lekker altijd en veel op de voorhand dan doet hij het niet lang meer hoor!!
Western en horsemanship is wel wat anders!!