Glij (Sliding) ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DreamBigx

Berichten: 45
Geregistreerd: 19-03-17

Glij (Sliding) ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 00:19

Aller eerst weet ik niet of dit goed staat...anders sorry.
Het gaat om een paard dat glij-ijzers heeft.
Ze komt vrijdag hier en ik vroeg me af (omdat ik veel verschillende verhalen hoor) of het verstandig is om een paard met glij-ijzers in een kudde te zetten. Na mijn idee zijn sliding ijzers best scherp en kunnen gemakkelijk een ander paard openhalen als ze een flinke trap wil geven.
Ik hoor graag jullie ervaringen/ideeën

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Glij (Sliding) ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 00:44

Staat wel goed hoor.

Het ligt aan de paarden. Als ze trappen kun je flinke verwondingen krijgen. Dus hoe is je kudde? Stabiel? Is er veel ruimte en eten?

Ik zou een nieuw paard altijd apart introduceren, dus even apart ernaast zetten om even kennis te laten maken. Dan kun je na een aantal dagen soms een stabiel paard uit de kudde daarbij plaatsen. Als dat goed gaat, kun je het draadje weghalen en kijken hoe het gaat.

Maar denk erbij van wie de paarden zijn. Als ze allemaal van jou zijn, is het jouw eigen risico. Zijn de paarden van verschillende eigenaren, moet je er samen even naar kijken.

Heel veel mensen kiezen ervoor om paarden op plates apart te houden, maar wel naast elkaar. Of met echt goede maatjes, dus na een tijd naast elkaar staan bijv.

Wat ook vaak werkt of wat wij doen, is samen wandelen aan de hand en dan 2 paarden samen. Als het goed gaat, weer op stal of in eigen wei/paddock. Dus wij stoppen de eerste paar keren als het leuk is.

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Glij (Sliding) ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:19

De eerste vraag is doe je iets met het paard wat glij-ijzers nodig heeft. Zo niet meteen er onder uit halen. Niet alleen bestaat het gevaar voor trappen en flinke verwondingen, maar ook op uitglijers op nat gras.

Als een paard net geïntroduceerd gaat worden in een wei met onbekende paarden zal het er zeker wat rommelig aan te gaan en zal er minstens wat gejaagd gaan worden. Gerend wordt er sowieso als de paarden niet 24/7 op de wei staan, maar dagelijks maar een aantal uren.

Als eigenaar van één van de andere paarden zou ik er iig niet van gediend zijn als er een paard met glij-ijzers zo maar tussen gezet zou gaan worden en zou je zeker verantwoordelijk houden voor de gevolgen.

DreamBigx

Berichten: 45
Geregistreerd: 19-03-17

Re: Glij (Sliding) ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 21:10

De glij ijzers worden er onder uit gehaald maar ze is net naar de hoefsmit geweest en ik ga niet persee daarvoor de hoefsmid peciaal nog een keer laten komen.
De kudde is van mij. De kudde is stabiel maar er zitten een aantal getraumatiseerde paarden bij. Dit betekend dat we sowieso voorzitig zijn met haar aan de kudde wennen en haar niet er gelijk bij gooien

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Glij (Sliding) ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 00:42

Als je een fijne vast hoefsmid hebt, kun je beter die vragen om tussendoor ze er even onderuit te halen dan. Dat kost niet gek veel en is vele malen goedkoper dan de gevolgen van ongelukken als ze wel hele gekke dingen gaan uithalen of daarna in de kudde ruzie krijgt.

Popstra
Berichten: 13736
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Glij (Sliding) ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:09

Als ze niet nodig zijn zou ik zé ook eerst laten verwijderen voor je het paard bij nieuwe vrienden plaatst.

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Re: Glij (Sliding) ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:11

Voorkomen is beter dan genezen, maar dat zul je zelf ook wel weten :+

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Glij (Sliding) ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:23

Ik zal de sliding plates er tijdelijk onderuit halen tot het paard zn plek in de kudde heeft gevonden. Mijn vorige paard stond ook op plates, dat ging prima in de groep omdat hij maatjes was met de andere paarden, maar ook bij hem haalde ik de plates er tijdelijk af als er een nieuw paard in de groep kwam. Gewoon voor de zekerheid :)