Western met een niet western ras

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Western met een niet western ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 10:55

Geen showmanship hier. Mijn haflinger vond er niets aan. En mijn inschatting is dat paintlief het ook niks vindt. Die is van de actie.

Waar mijn haflinger wel op aan ging was de in hand trail. Zodra er balken bij komen kijken dan wordt hij helemaal enthousiast.

Maar mijn westernpaard gaat ook niet van de trail zijn ben ik bang. Balken zijn stom _O-
Afbeelding

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Western met een niet western ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 12:34

Kan nog enorm veranderen met training hoor! Als ze het echt niet leuk vindt moet je niks forceren natuurlijk, maar het opletten op de balken, voorzichtigheid en benen optillen kunnen ze prima leren met de tijd :j Dat laconieke heeft ook wel een voordeel natuurlijk, het niet gauw onder de indruk zijn van hindernissen.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 14:10

Het is over het algemeen sowieso nergens van onder de indruk :+
Maar ook snel niet geïnteresseerd. Of juist heel snel afgeleid. Zo'n paard waarmee je niet eindeloos hetzelfde moet trainen, omdat ze het na 2x toch wel snapt.
Zo heb ik haar voor de balk gezet. Voorhand pasje opzij, hemel ingeprezen, achterhand pasje opzij, weer hemel ingeprezen. En toen ik voor en achter vroeg, kreeg ik een keurige sidepass. Klaar :+
En dat had ik nog niet eerder zo gedaan.

racinggirl
Berichten: 1286
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 17:16

Mikkee schreef:
racinggirl schreef:
Hi Mikkee, was jij nou ook niet jaren geleden bij de barrel training van Chad met Kelly enz??

Geloof het wel. Was dat niet 15 jaar geleden ofzo? :P


Lang geleden ja

W1ckedWitch

Berichten: 11
Geregistreerd: 02-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 23:55

Ik hoop mij ook te melden!
Echt super gaaf om te zien dat het ook allemaal mogelijk is zónder Paint of Quarter!

Ik heb zelf een paint merrie van 19 jaar, maar o zo hard op de sukkel met haar gezondheid en het startte al enkele jaren terug met hoefkatrolontsteking.
Als student zijnde niet echt héél veel budget voor een raspaard (laat staan een quarter die aan 8000 over de toonbank gaat) dus in de zomer van 2022 de beslissing genomen om een veulen aan te schaffen!
Nevada heeft ook haar eigen volgtopic want ze heeft een hele rugzak en verleden. Ras? Anoniem x Anoniem vind ik wel een gepaste beschrijving :D

Ze wordt in juli 2 jaar en hoop binnen 1.5 jaar te beginnen met zadel en korte ritjes. Helaas geen trailer tot m'n beschikking, maar misschien als ze wat ouder is en ik aan 't werk ben na m'n studies, dat we wél de baan op kunnen :)

Ik vind het fantastisch dat ik me hier met gelijkgestemden thuis voel, want in het westernwereldje zijn we al flink uitgelachen door de befaamde quarter/paint-lovers met een waslijst aan stamboekpapieren en mooie namen en kleurtjes.
Ik distantieer me hier liever van, want als ik zie hoe mijn paint merrie erdoor is gekomen... Nee, geen quarters en paints meer; kapot gefokt en absurde prijzen. Geef mij maar een maatje van een ander ras (of zelfs geen ras!) waar het mee klikt!

Ik volg jullie graag mee op de voet en klets gezellig mee!

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 08:22

Op papier kun je niet rijden zeg ik altijd :D
Heb je een foto?

Gerliev

Berichten: 329
Geregistreerd: 16-12-19

Re: Western met een niet western ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 09:39

Welkom!!! Ik ben ook benieuwd naar een foto!

Gerliev

Berichten: 329
Geregistreerd: 16-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 09:41

Hier voor de 2e keer zadel opgehad en gehangen in de beugels, geen kick! :))
Afbeelding

miranda_x

Berichten: 881
Geregistreerd: 30-01-07

Re: Western met een niet western ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:39

Ah wat super knap Gerliev!

Doet er iemand van hier ook met de allbreed klasse mee van de Dawra spring show op 7 april? :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Western met een niet western ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:49

Ja ik :D SAH, IHT, TR en PL, alles all breed :j Wel weer 's leuk om te kijken hoe we er in vergelijking met all breed deelnemers bij staan :)

W1ckedWitch

Berichten: 11
Geregistreerd: 02-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:36

Daihyo schreef:
Op papier kun je niet rijden zeg ik altijd :D
Heb je een foto?


Haha! Groot gelijk wel! Is ook geen garantie dat ze talent en karakter volledig mee overerven denk ik altijd...

Gerliev schreef:
Welkom!!! Ik ben ook benieuwd naar een foto!


Dankjewel!

Hier een fotootje van Nevada:
Afbeelding

Deze was denk ik van november, toen was ze 16 maanden. Ondertussen is ze al 20 maanden maar ik kan hier niet zo 1 2 3 een recente foto plaatsen want van het cremello kleur schiet er nog maar weinig over :') Ze staat nu ook wel iets scherper qua gewicht en bouw.
De klodders hangen zo onderaan haar buik te bungelen, dus ik hoop met rui een recentere (en ook gewoon mooiere) foto te plaatsen 8)7 Maar als ze er deze week in een oké toestand doorkomt, zal ik wel nog eentje plaatsen ;)

Zware rugzak dat ze meedraagt, vooral lichamelijk heel wat achterstand. Ons verhaal is mee te lezen in een volgtopic trouwens. Voornamelijk een dagboek voor mezelf om er aan herinnerd te worden van waar we komen aangezien ik zelf nogal een kritische vogel ben die met weinig tevreden is.
Ze zit nu ongeveer op 'n schoft van 1.38m, weinig overbouwd. Mijn grootste vrees is dat ze de 1.50m niet zal halen...

@Gerliev wat een knapperd zeg! Hoe oud en welke (als er rassen zijn ;) ) kruising is je paardje? Doet ie goed hé zeg! Kleine stapjes, grootse dingen!

Gerliev

Berichten: 329
Geregistreerd: 16-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:27

Ah herkenbaar al het wit en modder :+ !!! Leuk beestje heb je! Mijn paard zijn moeder is wel een paint vader onbekend. Ik zoek even een fotootje van hem als veulen met mama!

Tada…. :D

Afbeelding

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Western met een niet western ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 03:27

Wat een gaaf paard die Nevada!

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: Western met een niet western ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 11:09

Tip van flip: wees voorzichtig met bepalen of je paard iets wel of niet leuk vindt en het daarmee afschrijven. Ik heb zoveel mensen horen zeggen dat hun paard in de bakrijden niks aan vindt. Mijn vraag is dan altijd, wat doe je dan in de bak?

Het leuke van de Western vind ik de verschillende disiplines, iedere vorm kan wat opleveren voor je paard. Bij de pleasure gaat het bijvooorbeeld om een constant ritme, het is bijna meditatief en tegelijkertijd pittig om in de ontspannen inspanning te leveren om dat ritme en frame vast te houden in de bochten en rechte stukken. En op wedstrijden tussen de andere paarden.
In de Horsemanship gaat het juist om precisie en scherp zijn op de hulpen. Iets te scherp en je paard doet ho ipv stap of galop ipv jog. Sommige paarden moet je de hulp wat eerder geven dan bij de pion en voorbereiden. Het vergt best wat van de ruiter om het paard goed te kennen.
In de trail is het mooi dat je paard zelf kan denken ( de mijne heeft me al een paar keer 'gered' tijdens een proef) Maar als je altijd hetzelfde doet bij een balk of pion gaan ze teveel denken. Leuke anecdote is dat ik eens een dressuur wedstrijd reed met mijn trailtoppertje en keurig over de hoefslag reed om netjes de hoek in te rijden. Het was echter een afgezette rijbaan met van die witte 'balkjes'. Ik voelde hoe hij ernaartoetrok en kon nog net op tijd bijsturen om keurig haaks de bocht te gaan. LOL

Er zijn wel 10 dingen die je met 1 balk kan doen en dus varieren tussen herhaling en iets nieuws en zo de perfecte training voor jou paard samenstellen terwijl je bezig bent. Als je ze dan ook nog eens zelf creatief laat zijn is het helemaal een feestje.

W1ckedWitch

Berichten: 11
Geregistreerd: 02-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 21:03

@Gerliev vader onbekend zeg je? Nooit vrees gehad dat ie te klein zou blijven of kon de fokker/verkoper je wel een indicatie of info meegeven betreft de vader?
Wel echt een knap dier hoor! Heel mooi vlekkenpatroon ook!

Wat zijn je toekomstplannen met 'm? Hij vindt het zadel zo te zien alleszins al dikke prima -:)

@Juniper dankjewel voor je complimentje! :D

Gerliev

Berichten: 329
Geregistreerd: 16-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 22:31

W1ckedWitch schreef:
@Gerliev vader onbekend zeg je? Nooit vrees gehad dat ie te klein zou blijven of kon de fokker/verkoper je wel een indicatie of info meegeven betreft de vader?
Wel echt een knap dier hoor! Heel mooi vlekkenpatroon ook!

Wat zijn je toekomstplannen met 'm? Hij vindt het zadel zo te zien alleszins al dikke prima -:)

@Juniper dankjewel voor je complimentje! :D


Nee bang dat hij te klein zou blijven niet… zijn moeder is 1.52 en drachtig naar België gekomen. Eigenlijk heb ik er verder ook niet echt over doorgevraagd, ik was opslag verliefd op zijn koppie en blauwe ogen, ik heb hem zo via een filmpje gekocht en 2 weken daarna 4 uur enkele reis gereden om hem op te halen… :+

Ik ben wel benieuwd hoe groot hij nu is eigenlijk! Hij zal sowieso al wel rond (of over) de 1.50 zijn, voor mij hoeft mij absoluut niet groter eigenlijk. Ik ben zelf maar 1.60/1.65

Ik wil vooral de basis goed erop krijgen bij hem en lekker genieten van bosritten. Afgelopen zomer hebben we wel al een wedstrijd inhand trail gestart, en ga deze zomer wel meerdere wedstrijden hierin starten. Wat we uiteindelijk onder het zadel zullen doen weet ik nog niet, ik vermoed van alles een beetje, zolang we het beide maar leuk vinden.


Heb jij echt bepaalde plannen? Kwa welke richting op enz?
Laatst bijgewerkt door Gerliev op 24-03-24 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Onlylienn

Berichten: 126
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: Rijen

Re: Western met een niet western ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 22:49

Mag ik vragen waar jullie lessen? Ik wil graag toch wat (onderlinge) wedstrijden gaan doen, al is het voor mij en mijn paard maar voor de lol en ervaring..
Maar daar staan natuurlijk wat “eisen” aan
Sta met mijn lieve dame in Brabant :D

Afbeelding

miranda_x

Berichten: 881
Geregistreerd: 30-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 23:45

Ik les bij Canisia Romani, mijn haf staat bij Vlijmen in de buurt.

De Dawra heeft allbreed wedstrijden op 7april en 18augustus. Je kunt inschrijven zonder lid te zijn.

Wat een knapperd heb je!

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Western met een niet western ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:54

Ik les ook bij Canisia, en ik gun eigenlijk iedereen met een paard een Canisia. _/-\o_

Waren er gisteren nog meer mensen bij beau dandy's? Wij hebben de eerste lintjes van 2024 weer in the pocket *\o/* 3x 2e (Trail en 2x pleasure) en 3e in de Ranch pleasure. Vooral heel erg blij met hoe ze het mentaal oppakte en gedurende de dag ontwikkelde *\o/*

Gerliev ahhh fantastisch, dat zijn de besten he! Diva heb ik ook vanaf video gekocht, die zag ik voor het eerst toen ze hier van de vrachtwagen af stapte :+ Was liefde op het eerste gezicht.

W1ckedWitch

Berichten: 11
Geregistreerd: 02-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:40

@Gerliev zo, op video gekocht en dan 4 uur gereden en meteen op de trailer geladen? Liefde op ‘t eerste gezicht noemen ze dat!
Nevada had ik via onderstaande foto online zien voorbijkomen. Na 1 bezoekje meteen verkocht en de hand geschud, was ook wel vanaf de eerste seconde helemaal m’n ding :o

Afbeelding

Afbeelding


Moeder was rond de 1m55 en vader zoals bij jou onbekend. Ze zouden dan toch ongeveer even groot moeten eindigen? Hoe oud is de jouwe nu en heb je ‘m recentelijk nog gemeten?

Door verwaarlozing was (en is…) Nevada nog steeds best klein. De vraag is of de centimeters bijtrekken of er permanente “schade” is berokkend.

Hier idem dito betreft de plannen! Een leuk, betrouwbaar paard met een goede basis erop om er samen op uit te gaan! Leuk dat je al wedstrijdjes hebt meegepikt in de hand, lijkt me ook wel gaaf!
Ik heb helaas geen trailer en sta ook niet op een stal, dus gericht trainen of deelnemen aan clinics of trainingen zit er niet in :(
Ik hoop toch ooit zo’n nuchter paard te hebben gecreëerd dat we richting de Extreme Cowboy kunnen ofzo. Uiteraard zoals jij zegt, zolang we ‘t beide maar leuk vinden :D

@amyz ook vanaf video gekocht? Zo wat een durvers allemaal en leuk dat het steeds goed uitpakt!

Gerliev

Berichten: 329
Geregistreerd: 16-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 18:18

Amy wat grappig!!! Ook zo via een video! Hoe oud was Diva toen?

W1cked wat een mooie foto’s! Leuk met mama erbij!!! Ik heb eigenlijk geen idee hoe groot hij is, heb hem nog nooit gemeten. Hij heeft best lange benen maar moet echt nog uitzwaren. Heb idd 4 uur enkele reis gereden, hij stond ergens verder in België en ik kom uit het Oosten van Nederland.

Ik ben vandaag voor het eerst gaan hangen! En ik kan inderdaad zeggen dat het liefde op het eerste gezicht was, maar ik ben nog steeds zo verliefd op hem!


amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Western met een niet western ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:15

Wat goed zeg! Mooie stappen zijn dat altijd he, zo'n eerste keer hangen <3

Diva was 2,5 toen. Maakt het ook wel makkelijker denk ik hoor, een volwassen paard zou ik minder snel ongezien durven kopen denk ik := Scheelt overigens wel dat ik redelijk thuis ben in de bloedlijnen, in dat opzicht weet je toch vrij aardig wat je koopt dan.

Fantast

Berichten: 1487
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Bolsward

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 08:57

Hallo allemaal, na lange tijd weer eens op bokt. En dit topic spreekt mij aan, dus ook ik wil graag mee kletsen.
Mijn paard Yew One (ingeschreven AES) wordt 4 mei alweer 28 jaar, een maand later is ze 23 jaar bij mij. Niet de makkelijkste tante in het verleden. Rond haar 19de waren een aantal stalgenoten die westernles kregen, het sprak mij aan maar om haar op haar 19de nog om te scholen.
Na een verhuizing van het paard, het rijplezier inmiddels kwijt deed ik alleen nog longeerwerk. Op die stal kwam iemand met het idee om grondwerkles te gaan doen, dat leek mij wel wat dus ook ik sloot hierbij aan(meer variatie, paard toen 24/25).
Mijn instructrice wist niet dat ik jaren terug al aan omscholen had gedacht maar wakkerde het weer aan. En mijn paard reageerde er zo goed op, het bommetje wat ze altijd was verdween en de rust kwam. Stiekem kwam er een hoofdstel en al snel een zadel. In de winter veel grondwerk, in de zomer rijden we weer. Door de compleet andere benadering heb ik weer een gelukkig paard! De korte teugel heeft haar altijd benauwd, zodra ze ruimte kreeg spatte ze weg, nu met ruimte heeft ze haar rodeo uitspattingen niet meer.

Vandaag een spannende dag want ze gaat verhuizen! Waar trailer laden vroeger erg stressvol waren gaat dat nu beter door het vele grondwerk vertrouwt ze mij meer.

Met mijn dochter
Afbeelding