Te veel paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Te veel paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-03 13:06

Citaat:
Ik hoor vaak over paarden die worden afgedankt omdat ze niet goed genoeg meer zouden zijn voor hetgeen waar ze voor bedoeld waren! Of zie bij het slachthuis 9 Haflingers naar binnen gaan! Of al die zielige paardjes op de markten! Of al die paarden uit de Oostbloklanden die op transport gaan naar Italie en waar dan weer van die 'heerlijke' Salami van wordt gemaakt! Waar komen deze dieren in Godsnaam allemaal vandaan? Waar zijn wij mensen eigenlijk mee bezig om zo veel van deze dieren op de wereld te zetten als je bedenkt dat er al zoveel zijn die nog een goed thuis zoeken!
Ik vind dat fokkers en ook diegene die het zo leuk vinden om een keer veulentje te krijgen van hun paardje er ook eens over na moeten denken waar zo paardje later heen gaat, wat voor thuis het krijgt!
Ik ben er van overtuigd dat er een overschot aan paarden is.


Dit las ik op www.paardentips.com
Ik wil graag weten wat julie mening hier over is.
Doei,
[naam]

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 13:08

Te veel slechte en te weinig goede...
Dus niet echt een zwart wit antwoord.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 13:32

Tsja, wat is teveel? Ik vind het een moeilijke vraag... En kan er eigenlijk niks zinnigs op antwoorden.

* To Belg, or not to Belg *

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 13:47

Er zijn ook teveel katten, konijnen en honden zo kun je nog wel even doorgaan en teveel mensen want iedereen zegt Nederland is vol Lachen

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 13:52

Nee, zijn niet te veel. Anders worden ze nog veel duurder.

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-03 15:46

Dat denk ik juist niet.
Als er te veel paarden zijn willen ze juist minder.
Dus dan worden ze goedkoper anders kunnen ze ze niet kwijt.
Zolang ze maar niet onterecht afgemaakt worden vind ik het goed.
Doei,
[naam]

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"

Leo3hoekje
Berichten: 520
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 16:22

veel paarden is goed als ze allemaal goed kunnen leven, veel paarden is niet goed als de helft na een superrot leven in het slachthuis belandt

get off my back

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 17:04

Wat 'een veulen fokken' betreft:
je ziet/leest/hoort vaak dat mensen, die toevallig een merrie hebben, denken 'even' een veulen te fokken en die dan te verkopen.
Dan ook nog eens met de gedachte hier geld aan te verdienen... dream on... Knipoog

Dit kan heel goed gaan, maar er zijn ook veulens die totaal niet goed verkocht kunnen worden en na een half jaar al bij de slacht eindigen. Dus als iemand wil fokken moet diegene zich afvragen:
Houd ik het veulen? Of ga ik het verkopen?

Als ik het ga verkopen, komt het dan bij de handelaar en later bij de slacht of heeft het kans om door iemand gekocht te worden (vanwege de afkomst, papieren dus, of alleen al vanwege de bewegingen/mogelijkheden) Verward
Is er grote vraag naar het soort veulen dat ik straks krijg? Haha!

Verder over de paarden die naar Italiƫ gaan:
ik vraag me af of dit niet gewoon normale vleeshandel is. Zoals koeien en varkens.
In Italiƫ wordt paardenvlees gegeten, en salami en weet ik veel. Daar kan je je paarden ook verkopen. Vooral de oude en 'onbruikbare' (beengebreken enz.).
Dat zijn dus niet alleen veulens of jonge paarden die daarheen gaan.

Nog over het fokken:
ikzelf zit er dus wel over te denken om over een jaar of twee mijn merrie te laten dekken. Lachen
Maar als ik een paard zonder papieren had gehad, had ik dit dus niet gedaan, tenzij ik het veulen zelf wilde houden. Knipoog

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 21:10

Ik vind dat het verhaal wel klopt. Net als andere veedieren zijn er overschotten. Wij paardenminnend volk kijken er wel eens anders tegenaan omdat het gebruik van paarden anders is dan met bijv. koeien.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

boemel

Berichten: 8352
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 09:02

Een paar jaar geleden was ik op een paardenmarkt, waar 2 vrachtwagens vol shetland veulentjes op slachttransport gingen naar Italie. Ik denk dat geen enkel persoon in NL zijn veulen fokt voor de slacht. Er was gewoon een te groot aanbod en dan gaan ze inderdaad tegen slachtprijs weg en dus naar de slacht.
Echt triest om te zien!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 14:45

Helemaal eens met Sjuimpje en Dorine... Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 17:13

boemel schreef:
Een paar jaar geleden was ik op een paardenmarkt, waar 2 vrachtwagens vol shetland veulentjes op slachttransport gingen naar Italie. Ik denk dat geen enkel persoon in NL zijn veulen fokt voor de slacht. Er was gewoon een te groot aanbod en dan gaan ze inderdaad tegen slachtprijs weg en dus naar de slacht.
Echt triest om te zien!


In Frankrijk is er heel veel vraag naar Shetjes...ik denk niet dat ze naar de slacht gingen hoor...Bovendien, wat zit er voor vlees aan een Shetlandveulen?
En als ik zie wat er voor een Shetje tegenwoordig wordt gevraagd is dat ook best veel (of ze het ervoor krijgen is een ander verhaal)

Je suis Charlie.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 17:59

Op sommige plaatsen zijn er idd teveel paarden, maar op andere plaatsen is daar juist weer heel veel vraag naar dat soort paarden, kijk maar naar de tinkers 3 jaar geleden. Er zijn ontzettend veel tinkers in Engeland, Ierland, etc maar in oa Nederland was/is er heel veel vraag naar. Zo zal dat wel met meerdere rassen/paarden zijn. En net als met katten en honden wordt er ook veel te gauw voor de lol een jong gepland.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blue_flower, Lara_, MyWishMax, nonnekee, othelloster, sas27 en 103 bezoekers