Hoe kan je manen mooi krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Hoe kan je manen mooi krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 23:25

Ik heb Kore dr manen de laatste keer goed kort, in stekels, geknipt... Zie profiel. Maar nu laat ik ze weer wat langer groeien, staat toch wat netter, en ik zou ze nu weer even netjes op lijn willen krijgen. Normalitair knip ik ze altijd, maar daar worden ze zo dik van! Met trekken is Kore echt heel vervelend, en op een of andere manier krijg ik het ook nooit netjes recht op een lijn, en trek er soms veel te grote happen uit. Nu heb ik gehoord date er speciale kammetjes met een mesje erin bestaan, waardoor je de manen eigenlijk een beetje kan snijden... Dat lijkt me wel wat, dan snij ik het grootste deel, en de laatste dunne punten trek ik dan, om niet zo`n kaarsrecht effect te krijgen. Aleen, waar kan je die kammetjes kopen???? Iemand nog een ander advies voor nette manen??

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 23:52

Zo'n kammetje kan je kopen bij een goede ruitersportwinkel.
Kost ongeveer 30 tot 40 euro

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 00:37

Freckles schreef:
Zo'n kammetje kan je kopen bij een goede ruitersportwinkel.
Kost ongeveer 30 tot 40 euro

Of bij o.a. de Divoza voor welgeteld 6,35 euro Kijk maar eens bij verzorging, onderhoud dan naar poetsen&scheren bij het manen trimmesje, inklapbaar.

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:27

Die van mij (Tinker) heeft hele lange manen..
Dit houdt ik goed om zomers er vlechten in te maken!!
Het schijnt ook dat ze dan hard groeien de manen...
Iemand die dit ook wel eens heeft gehoord?
Ze manen zijn nu al ong 60 cm denk!!

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 18:41

Ik heb een ook een trekmesje. Ik heb 'm gewoon in de paardenwinkel gekocht. Was € 10,95. Er zitten 2 scheermesjes in.Als hij bot wordt kun je 'm openklappen en een gewoon nieuw scheermesje erin stoppen.
Mijn paard heeft echte rampen manen. Ze willen niet gaan hangen en vallen als ze meer lengte krijgen 2 kanten op. Maar het systeem werkt op zich goed. Ik gebruik 'm meestal in combinatie met een trekkammetje om kleine plukjes iets bij te werken.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 20:45

Als je ze een tijdje laat groeien en ze dan gewoon trekt, krijg je het beste resultaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 20:51

de kapper werkt wel een smet een efileerschaar [zo heet dat toch?]. Dat is een schaar met aan een kant een soort van kam. Die schaar zet je halverwegen de manen en bij de haaraanzet en knippen maar. Zo dun je ze makkelijk uit zonder pijn en trauma's voor je paard.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 20:52

Als je rustig en beheerst tekt en niet te grote plukken pakt krijgt er neimand een trauma...

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 21:10

Ik trek ze altijd (kleine plukjes tegelijk ) En omdat ze vaak naar 2 kanten hangen, vlecht ik ze zo nu en dan eens goed en strak in, en laat dat gerust een paar dagen zitten. Tenzij ze gaan schuren natuurlijk

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 21:17

Het hangen is geen probleem, dat doen ze wel. T is meer dat mn paard gaat hangen als ik haar manen trek! Boos!
En ik krijg het ook nooit mooi, zoals ik al zei. Ik denk dat ik maar voor zo`n kam mesje ga... nu ziet het er niet uit!