waarom paardenhouderij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:40

was die vraag aan mij gericht?
Zo ja: Vaak lopen er van die pennymeisjes rond die ik dus totaal niet mag, en dan ook nog eens de helft heeft last van hogemoedswaanzin.
Maar natuurlijk zitten er ook gezellige leerlingen op school, daar niet van!

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 14:45

SuperPepeijn schreef:
ik ben met computers gaan werken omdat ik ze zo lief vind!

de meeste meisjes die dat kiezen hebben nog geen flauw benul wat ze met hun leven willen gaan doen of wat ze te wachten staat in de paardenwereld.


ik ben nu ook bezig met de 3 jarige opleiding in zwolle,
en in het eerste jaar is iets minder van de klas afgevallen,
Dat zijn dan mensen die denken leuk de hele dag met je paardje spelen,en er dan achter komen dat dat niet zo is.

Het is zeker zwaar om in de paarden te werken,
en het verdiend ook niet zo geweldig.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 18:12

Hebben we het nu over een MBO-opleiding in de paardenhouderij of een HBO-opleiding. mij lijkt dat daar toch ook wel wat verschil bij komt kijken, of niet?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 03:14

Marjolein schreef:
ik volg zelf ook een oplossing paardenhouderij en .......


Zodra het inderdaad een "Oplossing" is zijn er toch geen problemen Knipoog

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 09:27

ik snap dat sowieso niet je kunt een paardenhouderij ook zonder die opleiding beginnen en ervaring is belangrijker dan wat je daar leert. trouwens als je wat meer wilt weten dan kun je ook gewoon een cursus volgen, en ik ga over 5 á 10jaar ook wat beginnen mocht het allemaal lukken en ik doe die opleiding niet!! je moet eerst zorgen voor het geld zonder dat kom je er toch niet! Ik heb veel ervaring met paarden en lees veel boeken (informatief over paarden) dit vind ik belangrijker als je dit niet hebt dan vraag ik me af hoe et met die personen verder gaat! als er wat gebeurt of iets dergelijks dan moet je weten wat je moet doen etc.
nou genoeg gel*lt. kortom ze komen er nog wel achter dat het niet zo makkelijk gaat! (ik zit in de westernsector)
groetjes Naiomi

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 09:54

Ik heb het niet gedaan. Toen ik moest kiezen was ik 15 (ja, vroege leerling, en had net m'n overgangsbewijs van 3 naar 4 VWO). Je had toen Deurne. Dus dan zou ik op m'n 15e het huis uit moeten en helemaal naar de andere kant van eht land moeten. Zelf leek het mij enerzijds wel wat. Maar m'n ouders waren falikant tegen. Dus zodoende ben ik nooit naar een open dag of wat dan ook geweest. Dus m'n VWO afgemaakt en gewoon gekozen wat eigenlijk 'moest' bij ons in de familie, een WO opleiding. Eerst uitgeloot voor tandheelkunde (dat leek mij werkelijk waar wel leuk), en scheikunde gedaan (studie was heel erg leuk, het werk niet zeg maar).
Als ik nu weer moest kiezen, dan zou het een HBO opleiding kunnen wordne. Paardenhouderij zou dus een optie zijn. Maar ik ben niet iemand die gaat studeren om stallen uit te mesten (is niet arrogant bedoeld, maar zo zie je het wel vaak). En zolang alles nog een vrij beroep is, zie ik niet in om een volledige opleiding te volgen. Zonder geld kun je nooit voor jezelf beginnen. ERvaring is belangrijker dan eht papiertje.
Als je het doet, bedenk goed dat het grotendeels rotwerk is (mesten, dekens goedleggen enz) en dat het een harde wereld is waarin je niet rijk wordt.

Ik ken ook te veel mensen die aan de MBO paardenhouderij beginnen en denken dat het rijden is. Waar ik vind dat het aan schort zijn de eisen waaraan een stagebedrijf moet voldoen. Ik ken dus iemand die op de plaatselijke manege mocht uitmesten en opzadelen. NOU, daar leer je toch ook niets van? Dit kan iedereen die 3 rijlessen gehad heeft.
Verder werd er niets uit handen gegeven. Paarden in stands, nooit buiten, kleine binnenbak, geen ideale stageplaats dus.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 15:19

germie schreef:
Als ik nu weer moest kiezen, dan zou het een HBO opleiding kunnen wordne. Paardenhouderij zou dus een optie zijn. Maar ik ben niet iemand die gaat studeren om stallen uit te mesten (is niet arrogant bedoeld, maar zo zie je het wel vaak.


Volgesn mij haal je twee opleidingen door elkaar. Ik neem aan dat de MBO-opleiding, waar dus alles leert over de verzorging (o.a stallen uitmesten) niet hetzelfde is dan de HBO-opleiding paardenhouderij.
Verward

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-03 15:29

ff wat mensen op de grond zetten: er zit geen toekomst in. Het zijn bijna allemaal slecht betaalde baantjes waar je het echt mee moet treffen. Ja maar ik wil een eigen stal beginnen... GAAT BIJNA NIET!! ga es tellen hoeveel mensen er echt van rond kunnen komen. De meeste leggen geld toe. Al helemaal de nieuwe bedrijfjes. Je moet er echt voor 300% acchterstaan wil je dit doen!!
En HBO of niet, die stallen moeten toch wel gemest worden!! en ook die paarden moeten verzorgt worden. Alleen met HBO heb je meer afwisseling in de vorm van management en bijv. organisatie!!
Lang leve de hobby.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 15:30

Nee, haal ze niet door elkaar. Helaas ook met de HBO opleiding is de waarheid vaak stallen uitmesten. Om bedrijfsleider te worden is ervaring belangrijker dan opleiding. Veel HBO-ers paardenhouderij komen gewoon in het 'groomwerk' terecht.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-03 20:52

wij zijn trouwens begonnen met een klas van dik 30 man. uiteindelijk zijn er 8 van over geleven. Dus stel je zoieso niet te veel voor van de opleidingen die er links en rechts gegeven worden.
Ik was wel een van de eerste lichtingen en het is sterk verbeterd, maar als je al dag en nacht tussen de knollen zit zul je de eerste 3 jaar weinig opsteken behalve andere manieren van werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 23:38

Om weer terug te komen op je originele vraag. Ik doe nu een HBO-opleiding, dat is een Bedrijfskundige opleiding gericht op Paardenhouderij. Het voordeel hiervan is dat ik ook een bedrijfskunde opleiding achter de rug zal hebben (over 4 jaar), waar ik ook in andere sectoren eventueel aan de slag kan als het met de paarden niet lukt. Maar ik krijg nu ook een verdieping over paarden, en zaken erom heen, dat vind ik interressant en leuk om te leren.
Ik heb mij ook aangemeld voor Deurne, en heb de voorstage gedaan, en toen kwam ik erachter dat na 15 dagen van 07.00 tot 18.00 mijn rug en knieën toch begonnen te protesteren, en dat ik mezelf dan in de vernieling zou helpen. Wat moet je dan? Op dat moment ging viel mijn droom toch wat in duigen, maar verder gezocht en via via van deze opleiding gehoord. En ik ben er helemaal happy mee.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 01:15

Ook ik vind de voordelen van een HBO-opleiding t.o.v. MBO-opleiding erg groot, maar ook ik heb bewust voor een HBO-opleiding gekozen....
Precies wat Maya beschrijft....mocht het niet lukken in de paarden, kan ook ik een andere kant uit, dat lijkt me wat moeilijker met een MBO-opleiding.

Die stallen worden hier ook echt wel uitgemest, daar niet van....maar met een HBO-opleiding kun je toch eerder het niet - slaafsgewijze werk doen. Al zal dat dan misschien niet direct met de paarden te maken hebben.
Niet dat ik de MBO-ers wil af kraken, maar dit is mijn mening. Bovendien is er tegenwoordig wel genoeg werk te vinden voor MBO EN HBO afgestudeerden. Oke, om een eigen bedrijf te beginnen heb je misschien geen diploma nodig, maar liever een opleiding en werk dan geen opleiding en alsnog geen werk, want een eigen bedrijf vergt veel van je....

Mirjam

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 13:01

Ik ben bewust een HBO opleiding paardenhouderij gaan doen... ik heb hiervoor een MBO opleiding veehouderij gedaan wat me ook erg interreseert, ik heb gekozen voor een leraren opleiding met als vakrichting paardenhouderij... voor de klas staan vind ik erg leuk en les te geven over paarden kan eigenlijk niet beter!!!

Met de opleiding die ik doe kan je nog meer je hebt bevoegdheden om meerdere vakken te geven en er is ook nog eens een leraren tekort dus bang voor geen werk ben ik niet...

Maar een stage plek is om van te leren ikk on ook helemaal niks met koeien toen ik veehouderij ging doen ...