Te veel eten... :?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

Te veel eten... :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-03 10:38

Hoi, mijn paard staat al haar hele leven bij vrienden van ons en sinds 2 maand is ze van mij. Toen ik vroeger met haar reed viel het niet op maar nu zie ik dat de staleigenaar gelijk wel veel eten geeft. 'smorgens geeft hij de paarden hooi. Ik dacht dat je ong 2 plakjes moest geven maar bij hem zit dat op een rol. Hij pakt het hooi en draait 1 keer helemaal rond , neemt hij nog wat los hooi dat op de grond ligt en dat geeft gij dan aan 1 paard. Als ik de berg oppak kan ik er niet meer overkijken. Veel volgens mij (als jer aan uit kan tenminst Haha!, moeilijk uit te leggen opt net) wel veel is. 's middags geeft hij de paarden 1.5kg granenmengeling en 's avonds nog eens een hele berg hooi. Dag lijkt mij toch wel heel veel. Mijn paard staat niet echt dik en ook niet mager (kan ook niet anders Haha! )
De zwarte pony die daar ook staat was véél te dik. De DA zei dat ze dringend moest afvallen omdat ze anders iets aan haar hart zou kunnen krijgen. Geeft de eigenaar plots geen eten meer. Een heel klein beetje hooi per dag!!! Vind ik ook niet kunnen. Je moet een dieet toch langzaam opbouwen??? Als mijn paard wat te dik staat geeft hij haar wat minder eten en als hij ziet dat ze weer goed staat geeft gij haar wat meer Verward
Wat moet ik doen??? Of doet die man goed Verward Verward

laura

i love quincy 4-ever Lovers superpaardje...


batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 10:42

Ik zie liever veel hooi en minder krachtvoer dan andersom, maar aan hoeveelheden kan je weinig zeggen. Ten eerste zeg je niet hoe groot je paard is en hoe veel hij werkt, en ten tweede hangt het van ontzettend veel factoren af.
Fleur moest bij de vorige stal met spoed afvallen en kreeg uiteindelijk op doktersadvies 1kg per dag (ipv ruim 2) Op deze stal krijgt ze een stuk meer en zit ze super in haar vel. Hangt dus van merk, omstandiheden en jaargetijde af.

Vraag het anders even aan de veearts als hij er is.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 10:43

Persoonlijk vind ik dat je beter veel hooi kan voeren dan veel krachtvoer en zo te horen doet je paardje het er prima op.

Over het algemeen met voeren denk ik dat als ze het goed doen, dat je het gewoon moet laten zoals het is. Je kan eventueel eens aan de dierenarts vragen wat hij/zij vindt. Ik dacht dat die van mij ook een beetje bol werd, maar mijn dierenarts vond hem echt supergoed.

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 10:44

batje typt net iets sneller Tong uitsteken

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 16:53

En het hangt ook nog eens van de kwaliteit hooi af. (oud hooi kan je goed doorvoeren en is dus ideaal als bezigheid voor een paard, eiwitrijk of kuil kan je maar beperkt voeren anders worden ze ziek)
Ik zie trouwens ook liever meer hooi dan brok. Mijn pony's krijgen ook zo goed als onbeperkt hooi (zowel op stal als buiten) zo weet ik tenminste dat ze zich niet gauw vervelen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers