iets met zijn rug? (lang achtergrond verhaal)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

iets met zijn rug? (lang achtergrond verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-03 20:25

Mijn vriendin heeft volgens mij bijna een jaar geleden een paardje gekocht, hij was toen 1.60meter.
Er werd ons gezegd dat hij bijna drie jaar was en hij was twee maanden onder het zadel, dat twee maanden onder het zadel klopte wel, maar zijn leeftijd niet. Hij bleek dus na de koop 2,5 jaar te zijn en misschien wel jonger.
We reden toch op hem want het kwaad was al geschied, dachten wij. Maar hij werd vervelend en kon op de een of andere manier niet meer recht lopen, vooral niet op de linkerhand. Toen hebben we hem dus een half jaar op de wei gezet samen met de andere twee pony's van mijn vriendin.
(Ik ben toen niet meer naar hem toe gegaan, omdat ik een van die andere pony's totaal niet vertrouw)
Zaterdag ging ik dus weer naar hem toe, want nu is hij drie jaar of iets ouder en we willen hem dus weer laten werken.
Ik ging hem longeren, eerst linksom. Dat ging heel goed, hij booog mooi in een draafde rustig en ontspannen op het rondje. Ook de galop ging tot mijn grote verbazing goed (hij trok dan altijd)
Maar toen was natuurlijk ook de andere kant aan de beurt. Meteen werd hij vervelend. Ging met zijn hoofd recht naar mij toe staan en een beetje stijgeren of draaide snel om en ging weer linksom lopen.
Na een klein 'gevecht' had ik hem eindelijk rechtom lopen. Maar het zag er dus echt niet goed uit! Hij drukte zijn rusg helemaal weg en liep met zijn hoofd naar links. Ik heb hem een paar rondjes laten lopen en hem toen uitlaten rusten.
Maar wat kan er nou met zijn rug zijn? Wat zou hij hebben?
Komt het doordat hij te jong is ingereden? (Doordat zijn zadel eerst niet paste?)
En wat kan ik voor hem doen? Zodat hij losser word en minder last heeft van zijn rug? Want hij leek echt pijn te hebben rechtsom.
(het probleem is alleen wel, dat ik maar een keer in de week kan.(zaterdag) heel soms ook op vrijdag en zondag, datr is natuurlijk niet genoeg om hem echt spieren te laten kweken of wel?)
Ik hoop dat jullie kunne helpen want ik voel me hier echt heel rot over, dat llieve paardje helemaal verpest?


blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 20:40

mijn paardje heeft ook last van haar ruggetje. Zij heeft een zwakke rug. (Ze heeft ook een piereluttig klein knikje in haar ruggetje,...daaraan hebben we het eerst ontdekt)

En wat ik met haar heb gedaan om haar rug iets te verstevigen is:
-Longeren met een gogue die helemaal niet aangespannen is (twee keer gedaan maar hoor)
-Haar achterhand er goed onderrijden
-Zoveel mogelijk proberen de rug te ontlasten (verlichte draf (niet te vaak doorzitten dus) en proberen zo veel mogelijk galop in verlichte zit te doen) niet dat het veel helpt,...maar het zal op z'n minst wel een beetje helpen denkek,...
-Rustig in het zadel gaan zitten bij het opstappen.
-een goed gelletje kopen en een goed zadel dat goed past en niet super zwaar is. (een alfagel is aan te raden,...alle kleine beetjes helpen Knipoog
-verder ze naar beneden rijden
-balkjes draven (voor de ronding van de rug,...)


en ze ZEKER NI overbelasten.

Kweetni of ge zo'n dingetjes bedoelde?? Verward

Weet me te zeggen of je er iets aan gehad hebt! Haha!


Op de rug van een paard,
is de hemel op aard,...

Belker

Berichten: 15256
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 20:43

Paard goed laten nakijken door een DA.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 19:12

Het paard is niet van mij en die mensen die vinden dus dat er niks met hem aan de hand is, de dierenarts komt pas als 'ie een open wond zou hebben.
Ik zal dat van Blancatje proberen, maar ik ga er de eerste tijd nog niet op zitten hoor. Ik wil eerst dat zijn rug dan iets beter word.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 19:46

sorry dat ik het zeg, maar als je na de koop wist dat ie 2,5 of jonger was, dan blijf je er toch niet op rijden
oke de rug is dan al veel te veel belast geweest, maar om de schade te beperken had je beter toen gaan longeren ipv toch te rijden!

nu ben je hem blijven belasten, en zie hier het resultaat!

ik zou veel longeren, ook balkjes laten lopen aan de longeerlijn, en hopen dat de rug nu hij niet wordt belast maar hij toch met longeren zn rug&achterhand moet gebruiken, toch weer wat sterker wordt!

succes!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 19:51

En zoek met de zoekfunctie rechtrichten maar eens op.
Want daar heeft hij ook last van.
Citaat:
Hij drukte zijn rusg helemaal weg en liep met zijn hoofd naar links

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 23:30

Het kan ook met zijn gebit temaken hebben.Mijn paard wilde namelijk ook niet op een bepaalde hand lopen.Ze gooide dan haar hoofd in de lucht ging weg rennen en was onbestuurbaar.Na controle door de tandarts bleek ze dus haken en doppen te hebben.Ik hoop dat je er iets aan hebt.
In ieder geval succes!

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-03 13:59

Renske20, ik weet het, daarom voel ik me er ook zo schuldig over. We zijn veel te lang doorgereden en dat weet ik, alleeen ziet mijn vriendind dat nog steeds niet in. die wil er het liefste meteen weer opspringen.

Jessica24, ik denk niet dat het met zijn gebit te maken heeft want ik heb hem gelongeerd met een halster aan, zonder bit dus.
Bedankt allemaal voor jullie reacties!

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 14:09

Het paard heeft ook totaal geen spieren, begin dus vooral rustig op te bouwen. Het wil niet gelijk zeggen dat hij nu scheef gegroeit is of wat dan ook doordat jullie zo vroeg zijn gaan rijden, maar het paardje moet gewoon opnieuw leren. Hij heeft al die tijd niks meer hoeven doen en nu is zijn conditie en in zn bouw achteruit gegaan. Bouw de trainig dus heel langzaam op! Ik ben ook met een paard begonnen wat licht was aangereden en daarna ruim anderhalf jaar in de wei heeft doorgebracht. Ik verzeker je dat er niks aan haar mankeert maar zij drukt ook haar rug weg en wil haar achterhand er niet onder brengen met rijden. Daar krijgt ze namelijk spierpijn van! Logisch toch, als jij na lange tijd ineens weer hard gaat sporten krijg je ook spierpijn! Dat het voornamelijk 1 kant op gaat komt omdat een paard een bolle en een holle kant heeft en dus net als mensen links of rechtshandig kan zijn. Probeer eerst rustig in stap en een langzaam drafje die kant wat soepeler te krijgen en wissel vaak van hand. Niet een kwartier linksom longeren en dan een kwartier rechtsom en dan klaar nee veel vaker wisselen. Heb vooral geduld met het dier! Wanneer hij wat meer spieren krijgt en was soeper in zn lijf is zul je merken dat het best nog wel weeer goed met hem kan komen.
Succes

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-03 14:15

Dank je wel! Ik heb idd eerst de linkerkant gedaan en dan rechter en klaar! Morgen ga ik het steeds omwisselen en laat ik hem meteen balkjes stappen of draven.
Ik heb hem op de rechterhand ook trouwens alleen maar laten drraven, want galop dat ging overduidelijk nog niet en als 'ie ging stappen draaide hij meteen om.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers