stal = toilet????????!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-01 13:45

Nu las ik hier weer net iets in 'Wat u over paarden moet weten'. Nl. dat STRESS PAARDEN AGRESSIEF MAAKT.

Ik zal ff een stukje citeren:

'Als uw paard zo wordt gehouden als de meeste paarden, dan staat hij op stro in een box die drie bij drie meter groot is. Als we deze afmeting omrekenen op onze omvang, dan is dat ongeveer zo groot als een TOILEThuisje, met de bewegingsruimte van één stap heen en één stap terug. En net als in een toilethuisje ruikt het ook in een paardenstal. De 'geur van paarden', waar wij ruiters dol op zijn, is de geur van uitwerpselen. Vrij gehouden paarden gebruiken grote delen van hun weiden alleen om er te mesten en te urineren. Eten en slapen doen ze ergens anders. (...) De voortdurende onderdrukking van natuurlijke gedragingen (zoals op stal) betekent stress voor het paard, net als dat voor elk ander levend wezen het geval zou zijn. Rechts en links van de box van uw paard staan waarschijnlijk andere boxpaarden. Hij heeft dus 'gezelschap' denkt u. Maar paarden die door traliewerk van elkaar gescheiden zijn, kunnen geen kudde met elkaar vormen. Ze hebben namelijk geen mogelijkheid om een rangorde tot stand te brengen of om aan onderlinge 'sociale' vachtverzorging te doen.'

Dit is maar een stukje. Ik vind dat Christiane Ghol helemaal gelijk heeft. Zij opteert dan ook voor buitenboxen met een uitzicht en mogelijkheid tot contact met andere paarden. Paarden moeten op zijn minst meerdere uren per dag buiten staan met andere paarden, liefst zelfs dag en nacht.

Wat vinden jullie hiervan?


groetjes

Aglaranna

_________________
Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: aglaranna op 2001-06-27 13:54 ]</font>


Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 13:50

ik vind ook dat paarden zoveel mogelijk buiten moeten kunnen zijn. als ze een allergie ofzo hebben is het wat anders natuurlijk. Maar dat stress paarden agressief maakt... Het KAN agressief maken. Sommigen worden juist inzichzelf gekeerd en vermijden contact door de stress. Anderen worden zenuwachtig of gaan raar gedrag vertonen. Volgens mij hoeft het niet per definitie agressief te maken zoals de titel suggereert.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 14:59

Ik ben het er ook wel mee eens, behalve met dat stukje over die weilanden. Die mevrouw heeft het landje waar Sam staat nog nooit gezien daar ligt alles over het hele stuk verspreid Haha!
Ik heb heel bewust gekozen voor een pensionstal waar de paarden dagelijks van 9-15 uur buiten staan, in vaste groepen in grote paddocks. En de hele zomer staan ze op het land.
Of het hierdoor komt weet ik niet, maar een aantal paarden bij ons op stal waren nerveuze wrakjes toen ze binnenkwamen en zijn na een paar maanden veel rustiger en evenwichtiger geworden.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 15:38

Helemaal mee eens!

Waar heb je dat gevonden precies? Ik wil wel meer van haar lezen. Heeft ze ook boeken uitgegeven?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 16:15

tralalala wat heeft pink het dan toch weer geweldig Lachen Alleen mist hij een vriendje waar hij de baas over kan spelen! }> Verdrietig

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-01 17:47

Tof dat jullie het ermee eens zijn!
Dat paarden naargelang ze langer op de weide staan rustiger worden is zeker waar.

Anders komen ze op de weide en denken, raprap, eten, want dadelijk moet ik er weer af.

groetjes

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-01 17:53

Carola, dit stukje kwam uit 'Ontspannen paardrijden' (minder stress in de omgang met je paard) van dus Christiane Gohl. (Tirion-reeks)
ze schrijft geweldig hé, ik ben het bijna steeds met haar eens!

ciao

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-01 17:54

Pinky girl, kan je dan niet vragen of er een pony van in de buurt hem mag komen vergezellen?

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 18:03

Ik ben het hier 100 % mee eens, ik zou me doodongelukkig voelen als ik wist dat mijn pony niet io de wei kon staan.
Gelukkig gaan ze bij ons lekker veel naar buiten, in de zomer al om 5'uur 's ochtends tot 's avonds een uur of 9, in de winter wat korter maar het is absoluut gezonder.
Je merkt ook aan merries dat ze beter en veel regelmatiger hengstig worden, dat heeft met de daglichtlengte te maken, puur natuur en zo hoort het ook!
Wel rot voor iedereen die niet over deze mogelijkheden beschikken, vooral voor de paardjes.

Wat niet is kan nog komen...

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 19:21

Ik vind het al zielig wanneer onze paarden op de paddock moeten, die ongeveer zo groot is als een piste. Dus... Bij ons staan ze dan maar in de winter om een stuk van 45 are of meer.
Mogen we wel weer opnieuw inzaaien, maar ja dat heb je er gewoon voor over *LOL* *LOL* *LOL* .

Nee, geef onze pony's een zeer ruime en veilige, warme schuilstal een een heerlijke uitloop en weidegang *LOL*

Zo, fijn dat jullie er ook zo over denken. En, wie weet, als je je paard te lang in een stal alleen zet, worden het dan geen bonsai-paardjes, (brrr...)

Als ik kijk naar hoe uitgelaten onze paarden galloperen, wanneer ze 's morgens de wei in gaan... heerlijk. Dan denk ik, kon ik al de paarden maar elke morgen in de wie laten (ik zou er gewoon een beroep van willen maken... Party!! )


Femke

Moosie

Berichten: 341
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 19:58

Ik heb ooit op televisie eens iets gezien van een stal die er denk ik ook een soort van deze filosofie op na houdt.

Daar waren de paarden allemaal los, dus hele grote inloopstallen, en de paarden liepen ook gewoon over het erf Cool
Grote korven hooi etc.
Het enige nadeel volgens een van de eigenaren was dat ze nu naar haar paard toe moest om hem te halen.
Hoe ze dat met voeren deden weet ik niet meer Verward
Het zullen ook wel allemaal recreatiepaarden geweest zijn.
Maar ik ben voor *LOL*

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-01 21:06

Ja, het is wel jammer voor de mensen die niet over de mogelijkheden beschikken om hun paarden zo te stallen. Maar velen zetten ze ook op stal voor het gemak.

In de zomer, wanneer het gras te 'vet' is, zetten we die van ons 's nachts ook op de uitloop(anders worden ze te dik Vork ). Daar is een groot schuilhok waar ze in schuilen tegen de vliegen en de warmte. Er zijn wat bomen en wegjes tussen deze bomen.
In de uitloop maken ze ook meer tijd om elkaar wat te krabben enz. Lovers
Allé ja, voor hun sociaal contact hé Haha!

Oh, femke, dat als beroep!!!!!!! tijdens zonsopgang ze buiten zetten, en tijdens zonsondergang terug op de uitloop. Alhoewel, voor de paarden hun bioritme is het beter om constant op een schrale weide te staan. Inderdaad ook voor hengstigheid, heb daar ook al van gehoord.

En wat denken jullie van die stress?

groetjes

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 22:46

ben het ermee eens.tink heeft zo'n stal kan met dr koppieover de deur met de buurvrouw snuffelen en heeft nog een luik wat als het erg warm is naar buiten open gaat,ze ziet altijd andere paarden en haar stal is reuze schoon,daar draag ik grote zorg voor.verder komt ze elke dag een paar uur op de wei

soms is het beter om te zwijgen

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 23:18

Mijn paard loopt zomers een paar uur in de wei, 's winters 's ochtends even in de paddock en ik kom 's middags om wat met hem te doen.
Vanmorgen waren ze er door het onweer pas laat uitgegaan, dus ik dacht, laat ze nog maar even lopen. Liepen de heren dus heen en weer voor het hek, help wij willen naar binnen. De rest van de paarden vond het allang best.
Als ik die van mij dan niet gauw genoeg binnen haal, slaan echt de stoppen door en draait hij helemaal door. Volgens mij spoort hij niet hoor, maar ik kan er ook niets aan doen. Verward

Navragen is beter dan afvragen.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-01 23:25

Een mevrouw hier in de buurt had dat ook voor, als ze haar paarden niet op het vaste uur naar binnen haalde. Dat is gewoon omdat ze dat zo gewoon zijn!
En ze denken dat er iets mis is als het wat later is.

Als je ze bv twee dagen wat langer zou buiten laten is dat over hoor!!

groetjes

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 12:20

Jammer maar helaas, we hebben vaak geprobeerd om ze gewoon buiten te laten, maar draaien echt helemaal door, echt over de zeik. Is dus echt onverantwoord om ze buiten te laten.

Navragen is beter dan afvragen.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-01 12:27

ahzo, tja, dan zou ik ze ook wel binnen laten Haha!

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 15:33

hoi,
Ik vind dat paarden horen te grazen. ik heb liever geen paard dan een paard dat alleen maar binnen MOET staan.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-01 15:45

Wow, join the club steef Party!!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 17:21

Mijn paard staat ook wel een paar uurtjes per dag in de wei hoor, maar na een paar uur MOET en ZAL hij eruit.
Vorig jaar moest ik de hele zomer bij hem blijven zitten omdat hij gek werd als ik wegliep, nou dan heb je het na 2 uur per dag wel gezien hoor. Hij had toen nog zijn peesblessure, dus mocht eigenlijk niet los in de wei, maar binnen werd hij ook gek. Dus een paar uur per dag onder begeleiding weidegang. Nu kan hij wel alleen, maar na een poosje wil hij er echt uit. Rondom hem staan ook paarden hoor, hij staat dus niet alleen.

Navragen is beter dan afvragen.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 20:30

Paarden horen inderdaad te grazen, maar niet bij idereen is dat mogeljk, hoor!!!
Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Sanne

Berichten: 940
Geregistreerd: 01-05-01
Woonplaats: Schenkeldijk, Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 21:00

Daarom hebben wij dus grote boxen, want wij hebben het ook omgerekend. Onze stallen zijn 4x4 meter.

I love all my animals!!!! to everybody a big [MagNiet]../upload/445/kusjuh.gif[/MagNiet]

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 21:03

Ik vind dat allemaal nogal makkelijk gezegd:
Liever geen paard dan een paard zonder dat hij kan grazen.

In de Randstad waar ik woon is die mogelijkheid nou eenmaal zeer beperkt. Bovendien heb ik mijn paard als sportpaard en krijgt hij genoeg beweging.

Niet iedereen is in de gelukkige omstandigheid om paarden op het land te houden. Maar ik weet zeker dat mijn paard echt niets tekort komt. Hij krijgt een verzorging waar menig paard jaloers op zou zijn ....

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-01 11:06

Fitzroy, dat maak je jezelf wijs denk ik.
Paarden moeten zoveel mogelijk buiten staan. En lichamelijk contact is voor hen prioritair!!!
Dan mag je hem nog goed verzorgen, ik denk dat hij zo niet al te gelukkig is, sorry.
En ik vind dat je voordat je je een paard aanschaft toch goed moet nagaan of je het wel dagelijks kan buitenlaten, en of er dan een maatje is voor hem. Vooraleer dat ik zeker was van die dingen zou ik toch zeker geen paard kopen!!

Enfin ja, ik denk dat je jezelf dat inpraat dat hij gelukkig is, sorry.

Groeten

Aglaranna

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 11:55

Ik denk niet dat je via een computer kunt beoordelen of andermans paard gelukkig is, ik denk dat de eigenaar dat het beste zelf kan beoordelen.

Uiteraard is het het fijnst als het dier naar buiten kan, maar in de Randstad kan het inderdaad gewoon niet overal. Daar kun je, hoe idealistisch je ook bent, je ogen niet voor sluiten.

Overigens is dit wel een van de redenen dat ik morgen van stal verhuis, want IK slaap niet lekker als ik weet dat m'n paard niet buitenkomt. Zelf heeft ze er weinig last van, omdat ze beweging genoeg krijgt. Ik denk dat het voor een deeltje wel tussen m'n eigen oortjes zit. Maar weidegang is gewoon het allerfijnste voor je paard, denk ik.

Sonja


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 143 bezoekers