Welke kosten weet ik nog niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Welke kosten weet ik nog niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-03 20:53

Hoi

Ik zat eens te denken over wat ik nu allemaal weet van de kosten voor een eigen pony. Ik heb er al veel maar nu diegene die ik nog niet weet. Kunnen jullie mij een beetje helpen?

Pony heb ik op het oog, kosten weet ik ongeveer.
Stalling heb ik het nu niet over, net als het normale voer, het hooi en stro.
Zadel en hoofstel ook niet, ook geen shabrak.
Geen poetsspullen, halster, halstertouw, hoefvet, antiklitspul heb ik meer nodig (nu)
Geen rijlaarzen en rijkleding.
Van de dierenarts weet ik dat de kosten niet te schatten zijn.

Dit heb ik allemaal al of weet ik zelf de prijs van.

Nu zijn er nog dingen waarvan ik de kosten schat of nog helemaal niet weet.

Hoefsmid voor alleen bekappen (heeft geen hoefijzers) 20 euro per maand??
Wormenspuit 10 euro per keer??
Inenten, 25 euro??

Is dit reel of te hoog/laag geschat? Ik heb al bij de zoekfunctie gekeken en daarvan heb ik het ongeveer gehaald.

Dan, wat komt er nog meer bij kijken? En dan heb ik het echt over de dingen die ik niet genoemd heb en die noodzakelijk zijn.

Wat voor het schoonmaken van het zadel? Hoe duur en wat allemaal? (zeep, vet enz)

Welke dekens zijn echt nodig, ze staat nu zonder deken op stal en soms in de wei maar ze heeft niet zo'n super dikke vacht dus ik denk dat dit wel een klein beetje nodig is bij de ergste kou.
Welke zijn noodzakelijk en hun prijs?

Wat heb je zeker nodig voor beenbescherming en hoe duur kost het?

Longeerlijn en zo'n stukje bij het bit? Hoe duur?

Ik weet het verder niet meer zo 1-2-3, zouden jullie als jullie zien dat ik, maakt niet uit hoe klein, iets vergeten ben het willen zeggen en hun prijs?

Ik bedank jullie al hartelijk, en ik hoop dat het duidelijk is!

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)


Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 21:13

Wormen kuur is ongeveer 10/ 11 euro
Ik gebruik voor het schoonmaken van mijn zadel vet; dit verschilt heel erg in prijs van 5 tot 10 euro ongeveer denk ik.

Winterdeken zou ik in ieder geval wel kopen.
Fleece deken( ook wel erg handig, voor als je pony nat is van het rijden en dan geen kou vat).

peeskappen (voorbenen)en strijklappen(achterbenen); samen 40 euro
of bandages; 4 bandages voor 35 euro

longeerlijn: 7,5 euro

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 21:17

Het schoonmaken van het zadel?ligt er aan waar je dat mee wil doen:ledervet(ongeveer net zo duur als hoevenvet) olie kan ook.en zeep natuurlijk ook he.

Een deken is geheel naar jou wens aan te schaffen.Als jij er perse een wil zou ik een niet al te dikke nemen en die kan je ook weer zo duur maken als jij zelf wil.Neem voor het gemakkie even 100 euro.

Een longeerlijn heb je heel goedkoop maar ik ga dan voor de zachte(materiaal) longeerlijn.Ik geloof dat ik pas nog 12,50 of iets in die riching heb betaald.Een tussen stukje voor aan het bit is niet perse nodig maar koop je die toch dan zal die ook zo rond de 10 euro zijn denk ik.

Wat ik wel heel belangrijk vind is de beenbescherming.Bandages(4 en dan de stevige en niet die van elastiek)zullen vast wel ergens rond de 25 euro te vinden zijn.Je kan ook pijpenkousjes nemen,net wat jij graag gebruikt.In ieder geval zou ik altijd zorgen dat je de voorbenen inpakt tijdens het rijden.
Wil je gek gaan doen dan zou ik ook transport bescherming kopen(voor de benen) als je eens met de trailer weg wil.

De hoefsmit is trouwens meestal zo rond de 8 weken pas weer nodig.En is meestal wel zo rond die prijs die je al in gedachten had.

Er zijn verschillende wormen spuiten verkrijgbaar.
Sommige moeten om de 8 weken sommige om de 10 en weer andere om de 12.
Ook daar heb je werschillende prijsklasses in.
Zelf heb ik meestal een van de duurste en die kost zo rond de 16 euro.Die gaat dan zo'n 12 weken mee,maar het is verstandig om deze om de 11 a 11 en een halve week te geven.(dat staat allemaal aangegeven op de bijsluiter.(de hoeveelheid is eigenlijk vrij makkelijk te bepalen.Ik heb een welsh a en die geeft ik 200 en ik heb een d pony en die geef ik 400.Heb je een paard dan is dat meestal gewoon 600 en dat is de hele spuit)

Je kan voor meer ideen gewoon eens een ruiterzaak binnenlopen of misschien eens een boek aanschaffen van bv de horselover of divoza.

Euhm ben ik nog iets vergeten....ik weet het niet maar ik hoop dat ik je al vast wat heb kunnen helpen.
groetjes

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-03 23:26

Ik ben een Longeerzweep vergeten, ik schat zo'n 15 euro
sporen heeel misschien maar die zouden dan uitkomen op 14 euro gok ik.
Hoefteer 7 euro voor 1 liter.

Weet iemand nog iets?

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 00:33

Volgens mij heb je het meeste wel, kon zo even niets bedenken wat materiaal betreft.
Ik weet niet of je op les wil gaan? Daarvan zijn de kosten erg verschillend, ik betaal E67 voor 10 lessen (met eigen pony).
Misschien een trailer, of het huren ervan (als je wedstrijden wil gaan rijden ofzo).
En verder natuurlijk de onverwachte DAkosten en medicijnen, maar dat kun je nooit van te voren zeggen.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 14:57

Maar de meeste van de dingen die je opnoemde zijn niet meteen noodzakelijk. Dingen als een longeerlijn en zweep heb je niet perse de eerste week al nodig. Ik had pas 3 maanden nadat ik Sher gekocht had een longeerlijn en -zweep gekocht, daarvoor longeerde ik haar niet zo vaak en als ik het deed leende ik gewoon spullen van iemand anders. Voor die dingen, en voor hoefteer en dat soort dingen kan je dus ook nog even sparen, of bv. vragen voor je verjaardag ofzo. Haha!
En een deken, denk je echt dat je die nog nodig hebt? Als ze de hele winter al zonder deken staat houd ze het denk ik nog wel vol hoor. Mischien hoogstens een zweetdeken voor na het rijden, dat is wel handig.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 01:04

Ik weet niet waar jullie je wormenkuren halen, maar ik betaal mooi 17 euro! En dat dus om de 2 รก 3 maanden. Verder betaal ik voor bekappen (dus niet eens ijzers) 25 euro. Dit doe ik eens in de 3 maanden, maar dat ligt ook aan je paard.
Verder is inenten veel duurder, ik betaal altijd zo'n 48 euro p.p en dat 1x per jaar.

Voor schoonmaakspullen van mijn tuig heb ik nu zeep en olie, was zo'n 16 euro. Tussenstukje bit was 5 euro, longeerlijn 10 euro in de uitverkoop.

Ik gebruik bandages, maar als jouw paard geen beenbescherming gewend is zou ik er ook niet opeens mee beginnen. 4 Bandages zijn zo'n 25 euro, peesbeschermers e.d nog meer.
De DA kost 24 euro voorrijkosten alleen, dus vergeet die kosten niet.
En de tandarts kost me zo'n 45 euro 1x in het jaar.

Dekens die ik echt zou kopen zijn een waterdichte regendeken en een zweetdeken. De rest is allemaal redelijk overbodig. Als je paard zo'n dunne vacht heeft koop dan een regendeken met voering. (ongv. 130 euro als je een goede wilt hebben) Zweetdeken was bij mij 60 euro.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lara_ en 31 bezoekers