Energie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Limel
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Breda

Energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-03 20:22

Hallo...

Ik heb een verzorgpony.. Maar Hij is een paar maanden niet gereden en de eigenaar is wel gewoon doorgegaan met voeren en hij heeft nu heel veel energie.Daarvoor was er maar een paar keer op gereden En aan de longeerlijn is hij amper te houden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik erop kan gaan rijden. Maar hij heeft iedere dag weer zoveel energie. En de eigenaar wil niet minder gaan voeren. En als hij zoveel energie heeft durf ik er denk ik niet er op te gaan hangen en zitten enz.. Wie kan mij helpen met adviesen?

Groetjes
Ps. Ik heb dit hier gezet en niet bij rijtechinsche problemen omdat het gaat om zijn energie.


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:38

Doorgaan met voeren is best een ruim begrip Knipoog
Een pony heeft toch een standaard hoeveelheid voor nodig, vergelijk het maar met mensen.
Ook al zitten we bij wijze van spreken de hele dag te niksen op de bank, eten moeten we toch.
Welliswaar minder dan wanneer we de hele dag actief bezig zijn maar er is altijd een basisbehoefte.
Van teveel voer wordt een pony inderdaad erg pittig, maar dat is niet de enige reden.
Voer speelt zeker wel een rol, maar het feit dat hij weinig of geen beweging heeft gekregen is waarschijnlijk de eerste reden dat hij nu zo uitbundig is.

Ik denk dat je er goed aan doet om je pony voor het longeren eerst eens lekker uit te laten razen.
Gewoon los in de bak of in de wei, dan kan hij zijn energie goed kwijt.
Daarna een poosje longeren, en je zult zien dat hij dan een stuk minder fris wordt.
Als je je pony bijna niet kunt houden aan de longeerlijn, heeft het ook geen nut om daarmee te beginnen, je maakt vaak meer kapot dan dat je opbouwt.
Je pony mag best een bok geven of even lekker fris zijn aan de longeerlijn, maar dat is iets anders dan compleet onbestuurbaar, daar bereik je echt niets mee.

Veel succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:40

Eerst eventjes longeren in een afgezette bak. Als hij aan delonge niet te houden is, dan lukt dat onder het zadel ook never.
En van minder voeren wordt een paard vooral mager en heus niet rustiger hoor.

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:47

Ik ken dat paard ook.. Hij krijgt nu 2 kilo brok... Ik ken limel ook.. Hij is egt helemaal gek geworden en als hij op de wei staat gaat hij niet rennen..

In de auto van de week, zag ik een wolk die op arafat leek

Limel
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-03 21:59

Heey!
Omdat het met meteen longeren dus niet zo goed ging heb ik hem ook losgegooid in de wei en opgejaagd (hij loopt trouwens heel mooi Tong uitsteken) en daarna in de wei gelongeerd want de bak is aan 1 kant open en als ie je meesleurd...Maar het ging al beter maar aan het einde ging tie staken...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Googlebot, MarjanB en 153 bezoekers