(puzzel) stalmatten of tegel..wat zijn jullie ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
inferno1
Berichten: 83
Geregistreerd: 15-11-07

(puzzel) stalmatten of tegel..wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 16:03

Tot nu toe had ik altijd van die speeltuintegels in de stallen liggen, maar aangezien er geen afvoer is,
ben ik hier toch een beetje minder enthousiast over geworden. In de begin jaren zijn ze ideaal maar zeker het schoonspuiten en alles eruit halen is een vies en tijdrovend karwei. Nu ben ik aan het rondkijken op internet en heb ik o.a. puzzeltegels gezien (afmeting 62 x 62 cm of 1 mtr bij 1 mtr).
Hebben jullie hier ervaring mee of hebben jullie misschien een andere goede tip?

Hoor het graag!

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: (puzzel) stalmatten of tegel..wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 16:07

Ik heb de staltegels van 1mx1m met 4cm dikte van Bos Rubber. Ook geen afvoer in de stal. Maar mijn paarden gebruiken de stallen enkel als schuilstal al ligt er in de winter wel stro in.
Ben er heel erg tevreden van. Paarden gaan veel liever liggen nu, mest blijft er niet te hard aan plakken en water en urine loopt er redelijk vlot doorheen.
We halen ze er wel gemiddeld 1x per jaar uit en even met de hogedrukreiniger er over en klaar.

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: (puzzel) stalmatten of tegel..wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 09:27

Ik heb denk ik de puzzeltegels waar jij het over hebt (Jebimex?) sinds een weekje in de stal liggen. Tot nu toe zeer tevreden! De stal blijft droger, handig en simpel systeem, het lag in een kwartiertje in de stal. Achterin de stal liggen losse betonnen tegels met een geul eronder (oud koeiensysteem), dus het vocht loopt onder de matten door naar de goot. Ze zijn zo licht dat je ze er ook zo uit tilt om schoon te spuiten. Het is lekker zacht maar niet zwaar. Ik heb er nog wel stro op liggen. Weet natuurlijk nog niet hoe het qua slijtage zit.

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: (puzzel) stalmatten of tegel..wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:18

Ik heb puzzelmatten liggen op een betonnen vloer zonder afvoer en daar ben ik blij mee. Maar dan gewoon omdat ik een gravende ruin heb zonder ijzers en dat was funest voor zijn hoeven. In het begin heeft hij een paar keer de matten opgegraven, maar nu gaat het al heel lang goed. Ik hoef in elk geval niet meer bang te zijn voor overmatige slijtage. Voor de stal doet het weinig. Mochten ze heel raar doen met het strooisel, dan liggen ze in elk geval nooit op het kale beton, maar verder… Ik gebruik gewoon een laag vlas, dus het scheelt niet in strooisel en omdat de matten vloeistofdicht zijn, is de stal ook niet droger o.i.d.

Scamander

Berichten: 467
Geregistreerd: 25-05-16
Woonplaats: Inside my suitcase

Re: (puzzel) stalmatten of tegel..wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 09:11

Op de manege zijn stalmatten zodat ze minder stro hoeven te gebruiken. Werkt erg goed en als je er niet te weinig aan wilt uitgeven en goede kwaliteit hebt dan blijft het er niet op zittwn.