kadet zadel, goed of slecht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marsie

Berichten: 956
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:00

Boogiegirl schreef:
mm.. vreemd hoor, dus je moet maar de duurste paardenspullen kopen anders kun je je paard misschien geen goed tehuis bieden Verward
Ik probeer ook zo goedkoop mogelijk mijn spullen te krijgen, en waarom?
zodat ik zeker weet dat ik genoeg geld heb voor als het eens écht nodig is!
Ik vind niet dat je daarop dus kunt oordelen..


helemaal mee eens!

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:18

Dees"]
[quote="Unity schreef:
....En er zijn nou eenmaal mensen met een beperkter budget.

...Niet iedereen koopt kleding bij bijenkorf er is ook bijv. een c&a nodig.

En dus als je zon zadel goed onderhoud is dat beter dan een duur merkzadel wat niet past en niet onderhouden word!!


Mensen met een beperkt budget doen er goed aan om nog eens te overwegen of zij een eigen paard wel een goed tehuis kunnen bieden. Want wat doe je met je beperkte budet als het beestje in de draad loopt en je de operatie niet kunt betalen?
Een paard VERDIENT een goed zadel, daarop bezuinigen is niet eerlijk ten opzichte van je paard.
Daarover is het met mij slecht discussie voeren, ik vind dat gewoon. Heb ik geen geld voor het beste voor een dier, dan gun ik dat dier aan iemand die dat wel heeft.

Kleding van bijenkorf of cena, ik vind de vergelijking kompleet niet opgaan. De mens mag zelf kiezen wat HIJZELF draagt, een paard heeft die keuze niet. Daarom moet je voor het paard altijd het allerbeste kiezen.
En wees eerlijk, goedkope kleding zit lang zo lekker vaak niet als kwalitatief betere en dus duurdere kleding.
Overigens, kleding is modegevoelig, een zadel is dat niet. In de prijs van kleding zit daarom nog vaak een groot stuk 'merknaam gebakken lucht', dat is bij zadels bij lange na echt niet zo. Een zadel is hoofdzakelijk geprijsd naar kwaliteit.

Terug op het zadel; de kans dat je een goedkoop zadel vind dat beter past dan zadels van gerenommeerde merken is uiterst klein. Ik geloof het niet. Ik geloof echt dat de eigenaar zichzelf dat wijs praat, naar aanleiding van zijn eigen beurs.
En elk zadel dient goed onderhouden te worden.

Ik vind de zadels van goedkoop leer slechter dan die kunststof versies. Die zijn goedkoper in aanschaf, maar ik heb de indruk dat die minder snel je paard hinderen, misschien wel omdat ze minder strak in elkaar zitten.

Maar goed, mijn punt is, investeer in je paard zijn zadel, het is gewoon een must. Er zijn gewoon geen goedkoop gemaakte zadels die de kwaliteit van een gerenommeerd merk zadels kunnen benaderen.
[/quote]


Ik vind het nogal belachelij hoe je reageert mensen die net een paard kopen kunnen niet altijd direct een duur zadel aanschaffen, maar ondanks dat het paard wel een goed te huis bieden.
Wij hebben ook net een paard gekocht met een nieuw zadel noe is dat geen duur merk maar het past hem echt goed en dat is het belangrijkste.
sommige mensen hebben geld zat en zoals jij het nou doet over komen kunnen dus alleen de rijke? mensen een paard kopen en onderhouden.
Ben ik het dus niet mee eens.

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 23:24

Toen ik aan het rondkijken (sparen) was voor een paard (uiteindelijk kreeg ik hem van mijn ouders, hield ik rekening met tuigage (waaronder hoofstel, zadel, longeerspullen ed) mij werd met klem aangeraden (door diverse vakmensen op paardengebied en ook manege eigenares) om zeker op een goed zadel niet te bezuinigen.

Zelfs de manege eigenares (krent eerste klas) heeft op bijna alle manege paarden (oude) a merkzadels liggen, vanwege de kwaliteit.

Ik kan me niet voorstellen dat wanneer mensen een paard kopen voor 4000 euro ze rekening houden met 200 euro voor een zadel. Je merkt toch duidelijk het prijsverschil van 200 met 1000 euro dan zet je als koper toch je vraagtekens?

Doet me een beetje denken aan "gouden" kettingen kopen voor zeer weinig geld waar in no time het "goud" vanaf is.

Maar even on topic, kadett is voor een B merk niet slecht.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 02:23

Kadett is geen slecht B zadel.
Ik verkoop S en K zadels, die zijn ook niet slecht.
Maar als
je mijn eerlijke mening wilt weten:
Koop een tweedehands GOED zadel!
Als je goed rondneust heb je die voor t zelfde geld als een nieuw Kadet.

Jullie beginnen Dees af te vallen, over dat niet iedereen een groot budget heeft.Daar wil ik dit op zeggen:
Als mensen bij mij een paard kopen, nemen ze liever zo'n mooi S en K zadel ( B merk) wat er zwart en glimmend uitziet, dan een Daaleman of Stubben wat een bruine kleur heeft, of waar de sporen van gebruik op zichtbaar zijn.Terwijl die laatsten 20
x beter zijn, juist omdat ze niet nieuw en stug meer zijn, maar vooral omdat het gewoon beter ligt op de paarden.Al LIJKT het dan minder chique.

Wintec en Thoroghwood zijn uitstekende vervangers voor de duurdere A merken.Gewoon omdat zij het paard niet in de weg liggen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 11:27

ik weet nog dat mijn Kieffer Aachen gejat was. In dat stallengedeelte waren alle zadels namelijk gejat die nacht. Dus ik zat zonder. Ik heb toen een ander zadel gekocht, een Kadet. WAs wel een mooi zadeltje. MAar ik kreeg last van mijn onderrug. Ik wist eerst niet waar dat aan lag, maar na verloop van tijd kreeg ik al gelijk last als ik in het zadel ging zitten. Nu wist waar het wel aan lag. Heb het ingeruild tegen een oude passier, en die heb ik nog steeds. een heel fijn zadel.

Moraal van het verhaal..............

Daarnaast, 2e hands merkzadels zijn veeeeeeeeeeeeel waardevaster dan een nieuw kadetje. Een kadet levert na een paar jaar namelijk niets meer op, en een 2e hands zadel nog wel.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 11:37

Dees schreef:
Een lager geprijsd zadel kan nooit een zadel zijn waar je jaren lang mee kunt doen...
Jammer maar helaas, goedkoop is bij zadels zeker weten duurkoop.


Onzin!
Hon heeft al 6 jaar een kadet, en die is toch echt wel intensief gebruikt! Aangezien ie ook nog weleens op andere pony's gebruikt werd.
Het enige wat vrij snel kapot was waren de passantjes voor de beugelriemen, maar verder is het een prima zadeltje!

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:02

hier ben ik het ook mee eens

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 18:33

Ik heb een 2 e hands Kieffer Bavaria gekocht inmiddels alweer 2 jaar geleden en hij zit nog steeds perfect.
Deel de mening echter absoluut niet dat wanneer je geen luxe A merk zadel kunt betalen je je paard niet zou kunnen onderhouden.
Ben alleen wel van mening dat je je paard onder elke omstandigheid er goed bij moet laten lopen...
Of dit nu onder t zadel is of in de wei... Met een te klein halster laat je je paard ook niet lopen.

Kadet zadels zijn niet slecht en kunnen jaren lang mee gaan wanneer goed onderhouden...
Zo heb je tijd om te sparen voor een wat duurder zadel (mocht je dit willen)...

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 07:55

Marsie"]
[quote="Boogiegirl schreef:
mm.. vreemd hoor, dus je moet maar de duurste paardenspullen kopen anders kun je je paard misschien geen goed tehuis bieden Verward
Ik probeer ook zo goedkoop mogelijk mijn spullen te krijgen, en waarom?
zodat ik zeker weet dat ik genoeg geld heb voor als het eens écht nodig is!
Ik vind niet dat je daarop dus kunt oordelen..


helemaal mee eens!
[/quote]

ik ben het ook hiermee eens.
Ik wil voor mijn verzorgpony ook een nieuw zadeltje kopen, omdat de oude niet meer past. Ik kies ook voor een B-merk zadel. Duurder kan ik ook niet betalen. (en nou is het onzin om te zeggen dat ik geen paard kan onderhouden enz, want ik hoef ook geen paard te onderhouden!)
Nu zul je wel zeggen, dan heb je toch zat geld over om een fatsoenlijk A-merk zadel te kopen.. Nou Nee, ik studeer en hou per maand nauwelijks wat over.

En over die rugpijn -> ik rijd nu al 5 jaar op een spalding zadel en ik krijg er echt vaak genoeg ontzettende rugpijn van!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 10:56

spalding zadels zijn toch heel goed en ze zitten heel fijn. Mogelijk moet jouw zadel opgevuld worden omdat het achterover gekanteld ligt?

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 11:06

Desiree schreef:
spalding zadels zijn toch heel goed en ze zitten heel fijn. Mogelijk moet jouw zadel opgevuld worden omdat het achterover gekanteld ligt?


Ja daarom, omdat het zo'n goed kwaliteit zadel is zou je verwachten dat het op en top zit enzo.
nee het zadel is pasgeleden nog opgevult dus dat is het niet.
Esther heeft ook op mijn zadel gereden en krijgt er ook rugpijn van.

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 11:38

Ik heb vroeger ook een Kadet vzh voor mijn haflinger gekocht. Ik was er helemaal niet tevreden mee.
De kwaliteit van het leer vond ik niet goed en bij mij kwamen er ook al snel bobbeltejs op het zitvlak. Ook toen we het kochten pastte het helemaal goed maar hij kreeg alsnog allemaal zadelwondjes. En verder was er nog vanalles mis mee.
Ik heb nu een nieuwe Rossner Amerika en daar is gewoon alles wel perfect mee. Het is niet een van de duurste zadels wat je kan krijgen maar het voldoet aan mijn eisen.
Voor mij nooit meer een Kadet, ik koop dus liever een beter zadel.

Maar ik snap dat niet iedereen daar de mogelijkheid toe heeft.
En als zo'n Kadet of wat dan ook goed ligt op je paard geeft het helemaal geen problemen.

germie

Berichten: 25989
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 19:17

WE zijn al bijna een jaar verder, en die haf heeft nog steeds hetzelfde zadel, het zadel ziet er nog net zo uit als een jaar geleden. De zitting bobbelt nog steeds een beetje, maar het leer is verder nog prima. Ik kan er ngo steeds niet op zitten, maar het ligt niet slecht op de pony.
M'n stubbenzadel pastte standaard ook niet op het paard dat ik rij (rug wel vrij, maar zwaartepunt te ver achterover), maar dat is allemaal aangepast (extra hoge keil).
Een goedkoop zadel pas je nooit aan, dat overstijgt de waarde van het zadel. Maar dat wil niet zeggen dat je dus een goedkoop zadel nergens voor kunt gebruiken.

Voor het geld dat een Kadet zadel kost zijn het geen slechte zadels.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 20:28

Desiree schreef:
spalding zadels zijn toch heel goed en ze zitten heel fijn. Mogelijk moet jouw zadel opgevuld worden omdat het achterover gekanteld ligt?

Wat is een Blond Spalding zadel?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48443
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 20:50

trouwens Natasha... ik vermoed dat mijn zadel ook bij jou vandaan komt (is van Quinty geweest)... ligt prima op Banjer, en ziet er goed uit... alleen wat gebruik-sporen, vooral waar de beugelriemen en mijn been het zadel raken.. Lachen

Het ligt iig goed op Banjer.... en die heeft geen makkelijke rug zeg maar... Haha!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 21:54

Tof Veer, maar je kreeg het zadel dus al gebruikt, en dan is het wel wat fijner als nieuw!!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:12

Natasha"]
[quote="Desiree schreef:
spalding zadels zijn toch heel goed en ze zitten heel fijn. Mogelijk moet jouw zadel opgevuld worden omdat het achterover gekanteld ligt?

Wat is een Blond Spalding zadel?
[/quote]

een typisch engels rijzadel.
(uitstekend kwaliteit leer!! daar is niks over te zeggen. Het zadel is nu al best oud en het leer is nogsteeds super!)
Nieuw koste dat zadel ong... 2400 (gulden) als ik het goed zeg uit mijn hoofd.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:21

germie schreef:
Een goedkoop zadel pas je nooit aan, dat overstijgt de waarde van het zadel. Maar dat wil niet zeggen dat je dus een goedkoop zadel nergens voor kunt gebruiken.

Voor het geld dat een Kadet zadel kost zijn het geen slechte zadels.


Hoe bedoel je dit?
Als het nodig is, wordt Hon's zadel gewoon aangepast, voor die 45 gulden (dacht ik, destijds) van opvullen koop ik geen nieuw zadel

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 00:44

Een Kadett zadel is een goed zadel met een STUBEN!!!! boom. Het is een sterk zadel en wat stugger leer. Ik heb Kadett zadels op manege pony's zien liggen. Die zadels krijgen wat te voorduren.
Ik heb een paard ingereden met een Kadett zadel, heerlijk zat hij.
Prijs en kwaliteit verhouding is zeer goed. Aanrader voor iemand met een smal budget voor jaren lang rijplezier.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:14

Suleika schreef:
[Ja daarom, omdat het zo'n goed kwaliteit zadel is zou je verwachten dat het op en top zit enzo.
nee het zadel is pasgeleden nog opgevult dus dat is het niet.
Esther heeft ook op mijn zadel gereden en krijgt er ook rugpijn van.
[/quote]

Dat is natuurlijk onzin he. Elke paardenrug is anders, dus moeten ook niet alle zadels hetzeflfde zijn qua pasvorm. Elk zadel dat niet past is slecht voor rug van paard en ruiter, welk merk het ook om gaat

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:16

Suleika schreef:
[Ja daarom, omdat het zo'n goed kwaliteit zadel is zou je verwachten dat het op en top zit enzo.
nee het zadel is pasgeleden nog opgevult dus dat is het niet.
Esther heeft ook op mijn zadel gereden en krijgt er ook rugpijn van.
[/quote]

Dat is natuurlijk onzin he. Elke paardenrug is anders, dus moeten ook niet alle zadels hetzeflfde zijn qua pasvorm. Elk zadel dat niet past is slecht voor rug van paard en ruiter, welk merk het ook om gaat.

Trouwens Phia, volgens mij heeft de kadet echt geen stubben boom. Volgens mij ben je in de war met de CTD. Dat is wel een soort Stubben b merk. Maar dat zijn toch wel veel betere zadels dan de kadet hoor. maar tegenwoordig helaas ook niet meer zo goedkoop.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:20

Desiree"]
[quote="Suleika schreef:
[Ja daarom, omdat het zo'n goed kwaliteit zadel is zou je verwachten dat het op en top zit enzo.
nee het zadel is pasgeleden nog opgevult dus dat is het niet.
Esther heeft ook op mijn zadel gereden en krijgt er ook rugpijn van.
[/quote]
Dat is natuurlijk onzin he. Elke paardenrug is anders, dus moeten ook niet alle zadels hetzeflfde zijn qua pasvorm. Elk zadel dat niet past is slecht voor rug van paard en ruiter, welk merk het ook om gaat


nee dit bedoel ik ook niet.
ik bedoel dat het voor mij goed zou moeten zitten.
en het ligt dus niet aan mij, want es krijgt er ook rugpijn van.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:33

Desiree schreef:
Trouwens Phia, volgens mij heeft de kadet echt geen stubben boom. Volgens mij ben je in de war met de CTD. Dat is wel een soort Stubben b merk. Maar dat zijn toch wel veel betere zadels dan de kadet hoor. maar tegenwoordig helaas ook niet meer zo goedkoop.


Nee, ik ben niet in de war. Kadett komt uit de Stubbenfabriek met een Stubbenboom erin, dat was tenminste een jaar of 10 geleden wel zo Verward

germie

Berichten: 25989
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:14

CTD komt van STubben, en is ook een goed merk, maar minder keuze in allerlei extra opties.
Kadet is echt van heel andere kwaliteit hoor, goedkoper leer, de vulling die eerder gaat bobbelen, enz. De beugelriemhaken gaan op den duur ook roesten, iets wat bij Stubben niet gebeurd. Ik vind de boom van een kadet zadel verder neit slecht, behoorlijk goed zelfs voor de prijs die je ervoor betaalt. Maar het is nu eenmaal geen A-merk.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 20:32

zoals ik zei, mijn zadel is 6.5 jaar oud, destijds compleet voor 350 gulden gekocht, en de vulling bobbelt echt niet. Ok, op de zweetbladen zitten wat kale plekken, gewoon slijtage.
Mijn andere zadel (Nedhorse, Immitatie grand Gilbert, nieuw 500 euro) heb ik echter al mijn zweetblad (bovenste) opnieuw laten stikken aangezien het los liet, en eigenlijk moeten de onderste ook...