gangenpaarden en hun trainingen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
biri
Berichten: 54
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: rotterdam

gangenpaarden en hun trainingen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 14:07

hoi allemaal,

graag zou ik willen weten hoe iedereen traint met hun gangenpaard.
zelf heb ik een tennesee walking horse, color is zijn naam de foto is te zien bij de in the picture (de hengsten van de black riders,schreps).
hij draaft niet onder het zadel en dat is goed maar hij loopt het liefs in een telgang.(zit lekker hoor.) om hem te laten walken een 4 tackts gang.
is best een hele klus. en er zijn bij mij geen trainers in de buurt dus alle tips zijn welkom. ps. ik ben al begonnen met veel achteruit lopen en meer achterhand te vragen.
heb je tips laat het me weten.
alvast bedankt doei biri

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 15:31

Zelf rij ik IJslanders. Als een paard lateraal is, moet je allereerst nagaan waardoor dat komt. Houdt hij zijn rug vast, is hij achter niet actief genoeg, wil hij te hard en heeft hij daardoor teveel spanning? Vaak helpt het om wat lichter en meer achter in het zadel te zitten en met een hele lichte aanleuning maar wel voldoende oprichting tempowisselingen te rijden. Niet in 1 tempo rijden dus, maar voortdurend schakelen tussen langzaam (bijna stap) en wat sneller. Een iets ingewikkelder oefening is zigzagjes rijden en dan bij het omstellen steeds een halve ophouding maken zodat het paard meer op zijn achterhand komt. Dit moet je wel goed kunnen timen. Achterwaarts gaan helpt ook om het achterhandgebruik te verbeteren, maar laat hem dan maar enkele passen achterwaarts gaan en rij vervolgens vanuit het achterwaarts meteen voorwaarts. Hou hem steeds actief en alert en licht op het bit. Succes, ik hoop dat je wat hebt aan mijn aanwijzingen!

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 15:37

Ik rijd ook een ijslander. Momenteel rijd ik erg dressuurmatig om een goede balans en spieropbouw te kweken. Alleen met de juiste balans kan een paard alle gangen goed doorlopen. Mijn instructrice is ZZ dressuur geweest en rijdt tevens ijslanders. Ideaal dus, want zo pak ik van beide manieren van rijden wat mee en gebruik ik wat van toepassing is op mijn paard. Mijn paard is waarschijnlijk ook 5-ganger, maar aan die vijfde gang (telgang) begin ik nog lang niet. Eerst de andere 3-4 gangen maar eens heel goed onder de knie krijgen, dan zien we wel weer verder. Dat was Askja schrijft, ben ik nu dus heel erg mee bezig. Overgangen rijden, rechtrichten en veel, heel veel figuren.

biri
Berichten: 54
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 20:36

alvast bedankt en ik ga zeker alle tips gebruiken ik ben blij dat jullie reageren.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:02

biri schreef:
ik ben al begonnen met veel achteruit lopen en meer achterhand te vragen.

Ik heb net geleerd dat achteruit lopen ALTIJD een straf is voor het paard. Dus of je met veel achteruit lopen goed bezig bent betwijfel ik Verward
Ik weet niet hoe je engels is, maar zoek eens naar een engelse (amerikaanse) site. In Amerika lopen tenslotte heel veel gangenpaarden rond.

biri
Berichten: 54
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 21:19

met veel achteruit lopen bedoel ik een paar passen per stop.
en inderdaad word achteruit lopen ook als straf gebruikt maar geloof me een paard weet donders goed wanneer dit als straf bedoeld is.
en natuurlijk heb ik al rond gesnuffeld op de amerikaanse site's
maar daar beschrijven ze wel over het ras en hun gangen maar niet over het trainen hiervan.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:19


biri
Berichten: 54
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 13:04

ik ga gelijk kijken, in ieder geval bedankt.