SPAANS BIT te scherp?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

SPAANS BIT te scherp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-03 02:04

Hoi,
Ik wil voor mijn spaanse kerel een spaans hoofdstel + bit kopen.
ik denk namelijk dat hij vroeger veel met zo'n bit is gereden omdat ik in de bak altijd met een gewoon enkel gebroken bit rij, en als ik buiten rij dan gebruik ik een western dubbel gebroken trainingsbit (met scharen dus) en daar loopt hij echt goed op (op dat andere bitje ook wel hoor, maar wil graag zo'n spaans bit om het een geheel te maken).
Ik wil mijn hoofdstel en bit op Animoruitersport kopen en dan gaat mijn voorkeur uit naar een gebroken Vaquera bit met vrij lange scharen eraan dat wel.
Dus als iemand een reactie heeft op dit mailtje dan hoor ik dat graag.
P.s zo'n bit is niet zielig want ook al rij ik pas 16 jaar ik heb wel een beetje ervaring.
Thanx

Portugal "Here I come"..............


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 09:13

De scherpte van een bit ligt aan de manier waarop de ruiter er mee wil inwerken.

Als jij genoeg feeling ervoor hebt zie ik het probleem niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 12:07

Scherpte meet je niet af aan het bit maar aan de hand van de ruiter. Dus als jij goedmet zo'n bit om kunt gaan, zal je paard daar niet zo'n bezwaar tegen hebben denk ik.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 13:06

Waarom wil je met zo'n bit rijden? Veel paarden uit Spanje en Portugal worden alleen maar gereden op een dergelijk bit en mits goed gebruikt, is er niets aan de hand.
Maar, wat je veel ziet is dat deze paarden het bit niet aannemen, maar erachter kruipen. Dan krijg je een spectaculair plaatje, maar als je verder kijkt dan dat plaatje, dan zie je dat het paard wel netjes afgebogen loopt, maar verder totaal geen rug of achterhand gebruik heeft. Dat komt omdat deze paarden domweg bang zijn het bit aan te nemen, dat is ze niet geleerd. Zonder aanleuning kun je geen verbinding maken tussen de voor-en achterhand van het paard via de ruiter.

Om met een dergelijk bit te kunnen rijden (zeker als je er een met lange scharen wilt), moet je de kunst van het loslaten tot in de finesses beheersen. De teugels moeten steeds al bijna doorhangen en je onderhoudt slechts een minimaal contact. Geeft het paard na, dan moet jij ook onmiddellijk nageven op twee teugels ondanks dat je al het gevoel hebt niets in je handen te hebben en al steeds (na) te geven. Doe je dat niet en houdt je steeds druk op de mond, dan zal het paard naar alle waarschijnlijkheid de aan loop gaan en niet stoppen. Hij vlucht dan voor het bit.

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 14:08

het beste bit is er een in wijze handen

Het ligt er inderdaad aan hoe jij er mee om gaat, je kan elk bit scherp maken, zelf een enkel gebroken trens kan je scherp maken als jij er steeds aan loopt te trekken. Dus ik denk dat je dat bit gewoon meotkopen en er consequent mee om meot gaan

keep your head up

Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-03 14:14

bedankt voor jullie andwoorden, en ik zal er nog eens goed over nadenken want ik wil geen paard hebben die bang is om het bit aan te nemen

Portugal "Here I come"..............


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 130 bezoekers