opleiding paardensport in deurne

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lecoco
Berichten: 294
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 16:38

vriend moet het zij haha en hij heeft het er wel naar zijn zin

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 16:54

Waarom volgt jou vriend de opleiding in deurne? Wat wil hij na de opleiding gaan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 18:28

Voor het lesgeven word regelmatig een diploma Deurne gevraagd. Ook met de orun kun je lesgeven, maar als je de gewone sport opleiding Deurne doet, word je opgeleid voor het manegevak. Helaas gaan teveel mensen met de illusie dat ze na Deurne Anky nr 2 zijn.

Nou is het inderdaad zo dat je met een stukje ervaring ed er ook wel komt. Maar het voordeel van Deurne is, is dat je een kijkje in de keuken van vele stallen kunt nemen, en dat heeft de orun niet. Daarnaast is de Orun een cursus en geen opleiding. Is ook niet erkend als opleiding. Dus na een Deurne heb je een volledig Mbo diploma. En na de Orun heb je een leuke cursus gedaan. Op het moment ligt het nivo gelijk. Maar dan ga je uit van de gewone sportopleiding en de gewone Orun. Als je de Masterclass Deurne erbij pakt, is het nivo een stuk hoger. Vaak vergelijken mensen de paardenhouderij mensen van Deurne met een Orun. Tja dat moet je niet doen, totaal verschillende opleidingen.

Daarnaast zou je beter kunnen vergelijken met de mensen die werkelijk de opleiding afgemaakt hebben, ipv de mensen die er nog op zitten, want die zitten nog in een leerproces, en wie zegt dat ze ooit slagen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 18:45

Ik wilde een paar jaar geleden ook heel graag naar Deurne, maar omdat er daar werd gezegd dat wedstrijd rijden niet mogelijk was als je de interne opleiding ging volgen, heb ik toch voor iets anders gekozen.

Na verschillende baantjes zit ik nu bij een Springstal, ik ben daar de enige zonder diploma's, maar wel degene die de jonge paarden traint en er over dingen meebeslist, en nog een meisje rijdt de paarden, maar zij zit nu in het eerste jaar van de Deeltijd-Sportopleiding

er zit een meisje dat het Houderij-diploma heeft, zij werkt er al 8 jaar en heeft er de verantwoording van wat er op de stal gebeurd, en er zit een meisje dat een jaar of 2 of 3 geleden haar 4 jarige, interne sportopleiding heeft afgerond, en zij doet nix dan stallen uitmesten en paarden naar de wei brengen...
Deurne diploma wil dus niet meteen zeggen dat je ook echt alles mag&kan als je in de paarden gaat werken!

en nog iets, Deurne is lang geleden een particuliere opleiding geweest, toen was het echt nog heel erg streng, dat is zo'n jaar of 8-10 geleden veranderd, en werd het ietsjes soepeler, maar nog wel met hoe toelatingseisen en je werd echt een week getest voor je werd aangenomen.

Nu heeft Deurne een bepaald aantal nieuwe leerlingen per jaar nodig, om hun subsidie te krijgen, gevolg: er worden veel meer mensen te makkelijk aangenomen, het niveau is naar beneden gegaan(en dat zegt niet alleen mijn baas, maar nog meer eigenaren van paardenbedrijven) en er zitten echt wel goede&getalenteerde ruiters op Deurne, maar er is nu ook een manegeklas, en ik heb nix tegen mensen die op een manege rijden, zo ben ik ook begonnen, maar die zullen nooit in 4 jaar tijd evenveel leren als de mensen uit de sportklas, omdat die al zover voorliggen dan de manegeklas, en daardoor wordt de mening ver Deunre weer slechter, want ja als jee op je bedrijf een stagiare krijg uit de manegeklas, heb je er nou eenmaal vaak minder aan dan iemand uit de sportklas, en daardoor wordt het beeld van Deurne ook steeds minder goed.

Mijn mening is dat je nog het beste een deeltijd opleiding kan volgen in Deurne, dan ga je 1 dag per week naar school(dat niveau is ook lager en minder streng, vroeger werd er in uniform gereden, meisje van mn werk gaat er in gewone rijleren heen, en rijdt met schoenen+chaps....wat dus jaren geleden echt not done was, nu kan&mag bijna alles!)
maar als je een Deeltijd opleiding volgt, werk je dus minimaal 20 uur bij een paardenbedrijf, en leer je veel in de praktijk(en je wordt er nog voor betaald ook!) en na 4 jaar heb je een diploma dat net zoveel waard is als wanneer je 4 jaar daar intern hebt gezeten!

ik heb er nu ook weer aan gedacht om toch een opleiding in Deurne te gaan volgen, maar dan wel deeltijd, maar heb er vanaf gezien, omdat ik nu dus doe wat ik wil doen, en ik heb inmiddels een aardig CV en veel werkervaring, en dat zegt vaak meer dan een Deurne diploma.

Ik wil wel bij de Orun cursussen gaan volgen om les te mogen geven, maar om gewoon op een stal te willen gaan werken, zou ik echt niet naar Deurne gaan!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 18:49

nog ff vergeten, 1 meisje van mn werk zit in de Masterclass(deeltijd), die hoeven echt zelden naar school, nog minder dan het meisje dat deeltijd de sportopleiding doet en die hoeft echt niet eens iedere week.

Maar de 2 meisjes met Deurne diploma hebben ruim de helft tot 75% van hun klas waarmee ze het eerste jaar zijn begonnen, zien afvallen! sommigen stopten al in het 1e jaar anderen in het 23 of 3e en zelfs mensen zijn er vlak voor het einde van het 4e jaar gestopt...er beginnen veel mensen aan(nu zeker, omdat je veel makkelijker wordt toegelaten) die mensen hebben niet allemaal een idee wat het precies inhoud, en vaak valt het tegen(hard werken, lichamelijk zwaar, en je wordt ook vrij slecht betaald) en die zien er dus vanaf, maar ik vind het wel geweldig om op een stal te werken&te rijden, en heb altijd veel inzet getoond, en heb daardoor ook veel kansen gekregen!

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 22:28

[quote="Renske20"]
en nog iets, Deurne is lang geleden een particuliere opleiding geweest, toen was het echt nog heel erg streng, dat is zo'n jaar of 8-10 geleden veranderd, en werd het ietsjes soepeler, maar nog wel met hoe toelatingseisen en je werd echt een week getest voor je werd aangenomen.

Nu heeft Deurne een bepaald aantal nieuwe leerlingen per jaar nodig, om hun subsidie te krijgen, gevolg: er worden veel meer mensen te makkelijk aangenomen, het niveau is naar beneden gegaan(en dat zegt niet alleen mijn baas, maar nog meer eigenaren van paardenbedrijven) en er zitten echt wel goede&getalenteerde ruiters op Deurne, maar er is nu ook een manegeklas, en ik heb nix tegen mensen die op een manege rijden, zo ben ik ook begonnen, maar die zullen nooit in 4 jaar tijd evenveel leren als de mensen uit de sportklas, omdat die al zover voorliggen dan de manegeklas, en daardoor wordt de mening ver Deunre weer slechter, want ja als jee op je bedrijf een stagiare krijg uit de manegeklas, heb je er nou eenmaal vaak minder aan dan iemand uit de sportklas, en daardoor wordt het beeld van Deurne ook steeds minder goed.

[quote]

Al sinds 1984 is het geen particuliere opleiding meer, even je rekenmachine erbij pakken hoor Haha! Tong uitsteken Knipoog

Alleen de deeltijd van mbo paardensport is verdeeld in masterklas, sportklas ((m) Z nivo) en manegeklas

Zelf wil ik hbo paardensport gaan doen, voltijd.

Ik heb er nu 1,5 leraaropleiding wiskunde opzitten en daar ben ik mee gestopt.
Waarom? het was leuk, misschien wel erg leuk, maar ik miste de paarden Haha!
Als ik spijt krijg dan kan ik de leraaropleiding wiskunde heel makkelijk en snel nog deeltijd afmaken.
Maar ik heb dus nu echt de keuze gemaakt om verder te gaan met de paarden, en hbo paardensport vind ik daarvoor een goede start Haha!
Heb er goed over nagedacht, want ik weet dat het zwaar is en niet altijd even leuk de opleiding van verhalen, en daar komt ook nog eens bij dat ik m'n pony niet mee kan nemen...
Maar ik ga er nu voor en iedereen duimen dat ik toegelaten wordt he Haha!

Over het afvallen: ja helaas, dat gebeurt veel.
Maar ik denk dat het niet helemaal aan deurne ligt.
Veel, heel veel van mijn oud klasgenootjes van de havo zijn in het 1e of 2e jaar van hun vervolgopleiding van studie veranderd. Ze hadden toch niet zo goed over hun studie gedacht... net als ik.
Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar als je net van de mavo of havo komt, dan maken de meeste niet echt een hele bewuste keuze. Ik ging gewoon leraaropleiding wiskunde doen, nu ik achteraf nadenk, weet ik eigenlijk helemaal neit waarom Verward
Wiskunde daar was ik altijd erg goed in, en die leraren hadden het altijd zo gezellig, maarja over de moeilijke en minder leuke kanten van het leraarschap, tja daar dacht ik niet over na.

Nu heb ik wel over de minder leuke kanten van de paardensport nagedacht, en ik denk dat ik nu wel écht een keuze heb gemaakt Haha!

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 09:17

Zo hoor je maar weer hoe de meningen kunnen verschillen

Ik ben er zelf al over uit dat ik niet naar deurne wil Ik zie zelf het nut er niet van in.
Ik begin straks met met een MBO opleiding aansluitend op de PABO, daarnaast blijf ik gewoon met de paarden bezig. Ik rij nu voor iemand paarden in de wedstrijd. Ik hoor een heleboel dat dat na je opleiding kan. Ik denk toch dat het niks met je opleiding te maken heeft. Als jij in je eigen praktijk (0m het zo maar te zeggen) genoeg ervaring op doet, dan kom je er ook heus wel. En werken op een stal Scheve mond dat is wel het laatste wat ik zil doen Lachen Tuurlijk het hoort erbij zeggen velen, alleen om nou na mijn studie m,n brood te gaan verdienen (met werken op een stal) NEE Bloos ik denk dat ik dan na 10 jaar kapot en ongelukkig ben. Ben nu tevreden met hoe het gaat met de paarden Heb voor de paarden verder geen opleiding nodig ben ook niet van plan om op een manege te gaan werken. Wat ik wel wil gaan doen is de ORUn cuircus volgen om les te kunnen geven (gewoon erbij)