Hoe ga je om met scheidingsangst???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Hoe ga je om met scheidingsangst???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 10:43

M'n hengst is een groot "mietje", hij is stoer zolang mijn merrie'tje erbij is, maar als hij haar "kwijt" is (zij komt in de stal en hij heeft het niet gezien) is het hek van de dam, meneer gaat RENNEN, ROEPEN, PANIEK!!!!!! ... straks gaan ze beiden in hun eigen stal om duidelijke reden (hengst en merrie), maar toch zullen ze blijvend vast contact hebben (staan tegen elkaar aan met fisiek contactmogelijkheden), de bedoeling is dan om elke dag met één van beide te gaan wandelen. Ik weet dat zij mooi meegaat, ze vertrouwd me. Maar met hem is het een andere zaak. Mijn man had ze vorige week de ene in de achterste wei gestoken, en hij in de voorste, en toen wou ie de hengst meenemen even, maar nemeer stond gewoon ROTSVAST, wou geen voet verzetten zonder z'n liefje ... Geen wortel of appel kon 'm verleiden.
Messchien is het van belang te weten dat ie nog geen jaar oud is, en dat ie nog niet zo lang gespeend is van zijn moeder en dus kort na het spenen (tiental dagen ertussen) bij m'n merrie'tje kwam te staan. Is zij zijn surrogaat moedertje? En hoe los je zoiets op? Ik zie het al voor me dat we haar moeten meenemen omdat meneer anders vastloopt als we gaan wandelen ....

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 11:01

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar denk dat je ze nu ze nog jong zijn regelmatig uit elkaar moet halen. Ze moeten er echt aan gaan wennen en dat kan alleen door het te doen.
In het begin in een paar minuten denk ik genoeg en dat kun je dan steeds opbouwen.

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 11:34

Je kan het beste af en toe de merrie weghalen want die loopt wel mee. Hij zal moeten leren dat hij alleen achter moet blijven maar paarden vinden het over het algemeen nooit een geweldig idee om helemaal alleen te zijn. Hij zal er toch zo snel mogelijk aan moeten wennen anders kan je helemaal niets met ze doen in de toekomst.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 11:36

Klopt,
laat hem maar eens een uurtje alleen op stal staan terwijl je met de merrie opstaat gaat.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 11:39

Da's haalbaar, hopelijk gaat hij dan niet zo uit z'n dak dat ie m'n stal afbreekt, of uitbreekt! Omgekeerd lukt het niet, hij weigert een voet te verzetten gewoon zonder haar .... Mijn man stond daar te trekken en te porren, maar geen voet gaf die toe hé!!!!! En da's dan nog een veulen (of nu een jaarling zeker?) ... om nu meteen met zwepen te gaan zwaaien ... vind ik ook niet ideaal, wat als ie dan wegloopt bokkend (kan ie heel goed), kunnen we hem vast ook niet houden. Messchien zullen we haar nodig hebben om hem mooi te leren meewandelen ... Zucht ...

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 12:21

Je zal inderdaad wel voorzorgsmaatregelen moeten nemen. Op stal zetten met de deur goed dicht is nog het meest veilig. Ik weet niet of je lint hebt maar er bestaat een kans dat hij daar doorheen gaat.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 15:58

De stal is in cellenbeton (hij blijft in de stenen stal, da's nu al zeker!), maar de deur in vurenhout en niet hoog genoeg voor hem (daarjuist zat ie er met z'n kont op, hij had jeuk), met het bouwen van de andere stal denk ik van die deur te gaan gebruiken voor de pony en voor hem een nieuwe te maken in STEVIG hout en hoger zodat ie er niet over kan. Ik heb 'm nog nooit zien springen, maar wil het niet afwachten tot op zo'n moment, stel je voor dat je net bij de straat staan en meneer komt daar afgehuppeld van "IK GA MEE"!!!!!! Mag er niet aan denken! t'Is zowiezo altijd een beetje "feest" als we gaan wandelen ...

Hoe hoog is eigenlijk een normale staldeur (helften gemeten liefst)?