Conditie opbouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AMarijn

Conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 17:45

hallo,

Ik heb sinds kort 2 verzorg haflingers. De eigenaren hebben er bijna een jaar niet meer opgereden. En maar heel af en toe gelongeerd.(De haffies zien er verder op en top uit) Maar ik moet weer helemaal conditie gaan opbouwen bij ze want die hebben ze niet meer. Ik vraag me alleen af hoe ik dat het beste kan doen. Ik dacht zelf aan eerst longeren een week of 2 lang. en daarna zelf rijden maar een kwartiertje en dan steeds iets langer, maar weet niet goed of dat wel de goede manier is. Ik zou graag tips willen hebben.

In iedergeval alvast bedankt

(Ik hoop dat ik hem goed zet want ik dacht wel dat het hier bij hoorde.)

friesiszwart

Re: Conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 05:46

Een welk elke dag longeren is niet echt leuk voor eht paard lijkt mij.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 06:24

Longeren, wandelen, lange buitenritten met veel stap, alles bij voorkeur trainen met een harrtslagmeter, zodat je effectief kunt trainen. Na een week of twee afstandwerk (maak ook gebruik van heuvels als je die hebt), kun je rustig dressuurmatig op gaan pakken.

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 12:23

Alicia2u schreef:
Longeren, wandelen, lange buitenritten met veel stap, alles bij voorkeur trainen met een harrtslagmeter, zodat je effectief kunt trainen. Na een week of twee afstandwerk (maak ook gebruik van heuvels als je die hebt), kun je rustig dressuurmatig op gaan pakken.

Waarom moet je een hartslagmeter gebruiken? Ik zou niet weten waar ik die vandaan moet halen. Maar eigenlijk wil ik gewoon recratief gaan rijden beetje buitenrittjes en af en toe licht dressuur werk in de bak.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:48

Je kunt een hartslagmeter voor mensen bij de sportwinkel kopen (30 euro) en die kun je makkkelijk aanpassen voor je paard.
je weet dan tenminste zeker dat je de conditie van je paard op een goede manier traint en hem niet overvraagd. Elke keer de hartslag opbouwen en dan een paar minuten rust voor het tweede interval enz.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:00

Ik zie niet in waarom je eerst 2 weken zou moeten longeren voor je erop kunt. Een paard heeft van zichzelf wel wat conditie hoor, zeker haflingers, die vallen echt niet om als je er 10 minuten op zit.

Het zit er meer in om de spieren te laten wennen aan het werk en het paard weer even te laten wennen aan het zadel en de ruiter op zijn rug. Belangrijk is zorgen dat ze geen spierpijn krijgen. Naarmate je meer traint op de spieren krijgen ze vanzelf meer conditie.

Ga eerst 2 dagen longeren, eerst 10 minuten, dan 15 minuten, bij voorkeur met zadel op maar touwtjes/bijzet is niet nodig. Galop hoeft ook niet aan de longeerlijn, laat ze rustig lopen, paar rondjes stappen, paar rondjes draven, merk je dat ze moe worden, dus wat zwaarder ademen dan ga je even stappen tot ze weer op adem zijn.
Na 2 dagen kun je weer een keer gaan rijden, eerst wat stappen om het paard te laten wennen aan de ruiter. In de loop van de volgende dagen kun je wat gaan draven en evt een keer galop, afhankelijk van hoe het paard reageert. Houd het nog kort, zo'n 15 minuten per keer.

Zijn ze weer helemaal gewend aan de ruiter dan kun je wat meer op de conditie gaan trainen. Draven is het meest inspannen dus wil je conditie opbouwen dan zul je vooral veel moeten draven. Houd je paard goed in de gaten, wordt het te zwaar dan neem je even rust.

Ideaal is om buitenritten te maken en lange stukken te draven, eerst 2 minuten draven, 4 minuten stappen en weer 2 minuten draven. Na verloop van tijd maak je de drafperiode langer en de rustperiode korter, tot je uitkomt bij bv 4 minuten draven, 1 minuut stappen. Voor de afwisseling kun je tussendoor ook galopperen, bv 3 minuten draf, 2 minuten stap, 2 minuten draf, 1 minuut galop, 2 minuten stap enz.

Houd gewoon goed in de gaten hoe je paardje zich voelt en let erop dat ze geen spierpijn krijgen, dan moet je ze een dag rust geven en een stapje terug doen in training.

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 13:07

anneliesdj schreef:
Houd gewoon goed in de gaten hoe je paardje zich voelt en let erop dat ze geen spierpijn krijgen, dan moet je ze een dag rust geven en een stapje terug doen in training.

Hoe merk je dat ze spierpijn hebben?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:10

Stijfheid, nukkig zijn, minder ruim lopen, kan van alles zijn. Als je je paardje kent en weet hoe hij normaal loopt dan merk je dat snel genoeg.

Naakita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 23:21

Ik hou dit topic even in de gaten!

_Fleur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:06

je kan ze wel gaab longeren, maar dan wel rustig aan opbouwen, dan doe je bijv de eerste dag 7 minuutjes stap en daarna even draf proberen, de volgende dag iets meer draf en minder stap en de derde dag kun je mss wel een paar rondjes galop doen, maar je moet ze niet overvragen, want als ze al een jaar haast niet hebben gelopen zullen ze idd niet echt een goede conditie hebben nee Lachen
ik denk dat je er na een weekje al wel een kwartiertje op an rijden, en dat kun je dan steeds opbouwen Knipoog

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 10:12

Dankje _Fleur_ dat ga ik doen.
het is niet zo dat de haffies alleen maar opstal hebben gestaan, ze hebben het hele jaar in de wei gestaan, waar ze zelf in de bak kunnen komen en in hun stal.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:27

Zijn ze braaf? Dan zou ik ze gewoon lekker mee naar buiten pakken voor een minuut of twintig tot een klein uur stappen (opbouwend). Na een week ga je dan stukjes draf erbij pakken en zo bouw je het op. Longeren is best zwaar voor een paard en als ze braaf zijn is een eind gaan stappen ook veel leuker voor jullie allemaal lijkt me.

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 12:01

Jaah ze zijn heeel braaf. Alleen 1tje die gaat je eerst uitproberen zo dra je er opzit. maar jah dat doen wel meer paardjes.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:04

Ik heb net een nieuw paardje dat ook ruim 7 maanden heeft stilgestaan. Ik rijd nu 3 a 4 per week met hem. Zit er rond de 30-40 minuutjes op waarvan veel stal en stukjes draf en galop. Verder staat hij de hele dag in de wei.
Hartslagmeters etc heb ik niet ik doe het op mijn gevoel en heb steeds een happy paard die weliswaar moe is maar niet loopt te pompen als een gek. Met rijden ga ik voor ontspanning en vraag ik geen lastige dingen. Hooguit beetje schoudervoor, wijken en stelling om hem wat losser te werken.
Ik ga steeds meet de drafstukken uitbreiden. Je moet ook naar je eigen gevoel luisteren

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:11

lekker veel buiten gaan stappen daar knappen ze enorm van op. Ik zou het zoveel mogelijk buiten doen en dan de draf steeds iets meer erbij oppakken. Overvragen doe je niet snel hoor een hartslag meter voor een leek is dan ook niet nodig dat is meer voor als je meer wilt gaan doen

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:33

Volgt topic!