luchtzuigband, hoe strak?en dan eten in de wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

luchtzuigband, hoe strak?en dan eten in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-03 15:53

Quentin is dus vorig jaar uit frustratie van de pijn gaan luchtzuigen, hij had verplichte boxrust nadat ie zn spronggewricht had beschadig door tegen de muur te schoppen, hij ging uit verveling op zn voerbak bijten, dat is uitgegroeid naar luchtzuigen, en ja dat werkt verslavend, hij deed het dus alleen op zn voerbak, maar die smeerde ik met cribox in dan doet ie het niet, verder doet hij het niet in zn stal, maar zet ik hem in de wei gaat ie gelijk op het hek staan luchtzuigen, dan na n halfuurtje ofzo gaat ie hooi eten en met de 2 anderen spelen, en is het hooi op gaat ie nog ff luchtzuigen en dan is het vaak alweer eind vd middag en haal ik ze weer naar binnen

hij heeft sinds ie luchtzuigt regelmatig koliek en DA zei dat hij zn eten niet goed verteerd met zn maag vol met lucht vaak eet ie ook niet al zn eten op hij is verder nagekeken, DA kent hem al langer dan ik Quentin ken, en die zei dat Q niet gaat luchtzuigen omdat hij maagpijn oid heeft, maar juist door het luchtzuigen last van zn maag/darmen heeft, dus dan maar een luchtzuigband

dus ik heb er eentje, zo'n namaak miracle, de stal waar ik werk gebruikt die ook en ook instructeur raadde die aan, dus hij heeft hem nu om, maar ik weet niet precies hoe strak hij moet, hij was nog helemaal recht, dus t zat niet helemaal soepel rond zn hals, maar toen ik hem omdeed ging ie alleen maar met zn hoofd staan schudden, hij staat nu in de wei en heeft heel ff op t hek staan bijten, en ging bijna meteen toch maar het hooi opeten, maar kan hij wel normaal slikken met dat ding om?

want het duwt best wel in zn keel, en als je paard normaal slikt voel je dat zn keel op dat punt beweegt precies waar nu dus die band zit, vraag me af of het dan niet slecht is dat ie nu in de wei hooi staat te eten?

verder heeft ie hem op stap dus niet om, alleen als hij in de wei staat verder is het niet nodig.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 16:05

Ik denk dat het ding vrij strak moet zitten, het voorkomt dat ze die typische nek opzetten (spieren), en dus moet er onvoldoende plaats zijn om die spieren te spannen ... Anders zou ik even de winkel bellen of de DierenArts.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-03 16:10

ja ik heb hem nu vrij strak zitten, maar aan de zijkant zit ie nog n beetje vreemd, omdat ie dus de hele tijd gewoon recht heeft gelegen omdat ie nog nieuw is en nu ineens dus rond de hals zit, maar aan de onderkant bij zn keel zegmaar daar kan ik er geen vinger meer tussen krijgen zo strak zit ie, maar omdat hij dus zo ging schudden met zn hoofd dacht ik dat ie misschien te strak zat.
maar hij heeft niet meer zo staan luchtzuigen op het hek dus t zal toch wel helpen!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 17:03

Hij werkt pas in als hij de typische houding aanneemt van het luchtzuigen, ze kunnen wel gewoon eten zonder dat ze er last van hebben. Hoe strak ie moet is moeilijk uit te leggen, zal vast wel een regeltje voor bestaan, maar die weet ik zo niet.

Tipje voor het stugge: vet/olie hem elke dag eventjes in. Knipoog

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 17:25

Ik ben niet echt een fan van die banden en mijn ervaring is vaak dat die luchtzuigbanden nooit helemaal afdoende werken.
Kan je bijv. ook niet een stroomdraadje voor het hek doen?
En de voerbak gewoon heel laag ophangen, dan kan hij ook niet luchtzuigen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-03 18:20

Steef:ik heb hem toen ik hem kocht meteen ingevet!en hij heeft hem nu voor de 1e keer om, moet zeggen dat ik hem bijna niet heb zien luchtzuigen vandaag! 2x een poging, maar hij ging al snel wat anders doen!

Appie:er zit een stroomdraadje langs, maar hij kan er nog net bij, zn voerbak die smeer ik in met cribox dus daar blijft ie van af!
hij heeft die band alleen om als ie in de wei staat, dus dat is van 10-4 ongeveer, de tijd dat ie op stal staat heeft ie hem gewoon af.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 18:27

Evert heeft ook een luchtzuig band om, deze zit nu op het laatste gaat, maar hij kan er doorheen zuigen, we moeten er dus een gaatje bij maken. De band zit dus vrij strak om die slokdarm heen, tis idd moeilijk uitleggen zo... misschien kan je de DA even vragen om het een keertje voor te doen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 19:22

Van iemand die zelf een luchtzuiger heeft heb ik gehoord dat hij door de leren band heen zuigt, maar zo 1 met staal aan de onderkant niet.
Misschien een tip voor Mark.

Voor de rest heb ik (gelukkig) geen tips.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 19:38

Is er wel genoeg afleiding in de wei Verward Vindt het een beetje raar dat ie juist luchtzuigd in de wei en niet op stal Verward Maar goed, een luchtzuigband in de wei is erg gevaarlijk, helemaal als je paard met meerdere paarden staat. Vaak gaan andere paarden staan trekken aan de band, de kans dat jouw paard zichzelf bezeerd is zeer groot en kan verstrekkende gevolgen hebben..................... o.a. het verekken van spieren in de hals of erger.Trouwens als je hem te strak doet heb je ook nog eens het risico dat je paard zijn slokdarm kapot maakt, er onstaat dan littekenweefsel op de slokdarm en dat is een onherstelbare beschadiging. Als ik jouw was zou ik zoeken naar een andere oplossing hoe moeilijk die je ook lijkt te vinden. Succes ermee.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-03 19:38

ja die met staal hebben ze bij de stal waar ik werk ook, maar die gebruiken ze alleen bij paarden die het ondanks die leen band toch den, en dat waren er maar weinig, ze hebben nu trouwens maar 1 luchtzuiger staan, en die doet het bijna nooit.

die met staal ken ik van een paard wat ook op de manege waar die van mij ook hebben gestaan stond, die kreeg wel kale plekken van dat staal, en helaas is hij uiteindelijk op een verschrkkelijke manier aan koliek overleden(had zo'n pijn dat ie t voorstuk van zn box kapot heeft geschopt, is overal tegenaangevallen, nog 2 paarden zijn in paniek hun box uitgekomen, paard werd dood gevonden met zn hoofd helemaal open en overal op zn lijf kapotte plekken, echt verschrikkelijk, en het was zo'n schat van een paard!!)

napoleon: ze staan met zn 3-en in de wei en er staan nog hertjes bij ze in de wei, er groeit nu geen gras maar ik leg altijd op veel verschillende plaatsen hooi&voederbieten nee, maar het eerste wat hij doet is naar het hek lopen, even luchtzuigen, en dan pas van het hooi eten en met de andere spelen!

dus alle tips voor meer afleiding zijn welkom!ik ben een beetje uitgedacht!hij wil het in zn stal ook doen, maar omdat er cribox op zn voerbak zit doet hij het niet, anders doet ie het nml ook de hele tijd op zn voerbak.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 19:45

ik heb ergens gelezen dat luchtzuigen hoegenaamd geen koliek veroorzaakt. Het is een ambetante gewoonte maar verder niets. De band is meer voor het baasje, die het luchtzuigen vervelend vindt, dan voor het paard. Kan het paard niet van iets anders koliekgevoelig zijn ?

more with less

nlannemieke
Berichten: 52
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 20:59

Mr. Magoo is een notoire luchtzuiger, maar met de miracle-band lukt 't hem niet om lucht in te slikken. Bij Magoo zit de band vrij los, het lukt hem regelmatig om dmv schuren de voorste band over 1 of 2 oren te schuiven Knipoog
Echter, als hij z'n typische zuighouding aanneemt werkt het ding prima! En in vergelijk met de muilkorf die hij aanhad/omhad toen ik hem kocht, vind ik dit veel diervriendelijker en duidelijk minder hinderlijk voor het paard.
Magoo kreeg voorheen bijna maandelijks bezoek wegens (gas)koliek, sinds de band (nu ruim 1 jaar als hals/hoofdsieraad te bewonderen) geen tekenen meer gezien!

Luchtzuigen in combinatie met veel beweging (weidegang, rijden etc) en genoeg ruwvoer zou inderdaad amper aanleiding moeten geven tot koliek.

Die 'rimpel' aan de rechterzijde (meestal) van de band verdwijnt naar verloop van tijd, het leer moet even wennen.

De meeste paarden die voor het eerst een (nep)miracle-band omkrijgen hebben de neiging om heel laag en gestrekt te gaan staan met hoofd en hals, het voelt natuurlijk heel vreemd, zo'n prikkend stukje leer tegen je keel! Maar die onwennigheid gaat snel over, en voor je het weet staan ze al met 't koppie klaar om 'versierd' te worden Haha!

Sterkte met Napoleon!

Groetjes, Annemieke

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 23:00

nlannemieke schreef:
Sterkte met Napoleon!


Was die voor mij bedoeld Verward Napoleon van mij is nu al 4 maanden luchtzuigband-loos en ik moet zeggen dat mijn paard happyer en vrolijker is dan ooit Tja hij zuigt nog af en toe lucht op de deur (voerbak heb ik inmiddels wat lager opgehangen dus daar doet ie 't niet meer op) en hij heeft er in de afgelopen 3 jaar nog nooit koliek van gehad (het was echt een verschrikkelijke luchtzuiger, je draaide je om en hij had al iets vast om te zuigen..............)

Ik heb het knopje in mijn hoofd om moeten zetten om die band af te laten en sindsdien is ie geweldig opgeknapt Nooit meer een band voor mij

Oja Renske, als jouw paard het toch alleen maar heel even doet als ie de wei in komt en daarna gewoon gaat staan eten, waarom moet hij dan die band om Verward Van dat ene minuutje kan hij geen koliek krijgen........ Heb je al eens een voerbal geprobeerd of een hooiruif met kippengaas erin zodat ie langer en veel meer moeite moet doen voor zijn eten? Misschien een optie, kan ook geen kwaad voor zijn weidemaatjes Knipoog

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 23:27

Mijn pony is dus ook een luchtzuiger. Hij heeft de miracle band. Alleen mijn pony kreeg er dus wondjes van, hij heeft nu een speciale band met bont erom heen, dus let ajb op dat ook jou pony er geen wondjes van krijgt.

Hoe strak die band moet is moeilijk te zeggen, ik heb hem aan het begin vrij los gedaan en dan gewoon goed opletten of ie nog kan zuigen, kan die dat, dan doe ik hem een gaatje strakker, hij zit nu vrij strak maar hij kan er nog gewoon goed mee eten enzo. Ook mijn pony heeeft er vaak koliek van gehad.

Succes ermee

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 23:29

Heeft iemand een menig over of tips voor een luchthapper die zich dus niet vastzet, maar echt een HAP neemt, ook door de miracle band heen? Bij mijn paard is het een stresskwaal, hij doet het dus alleen als hij zich onzeker voelt en dan met name als er tijdens het eten te veel naar hem gekeken wordt door mensen die hij niet kent. Of als er teveel vreemden om hem heenstaan ofzo. Als hij in zijn box staat en je houdt hem, zonder dat hij dat zelf doorheeft, in de gaten, doet hij nix.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 23:46

Jammer dat die ondingen nog steeds verkocht mogen worden !
Misschien moet je eens met de zoekoptie op zoek gaan naar andere topics over dit onderwerp. In een aantal daarvan zul je meer informatie vinden over de oorzaken en gevolgen van luchtzuigen. Het is allemaal zó anders dan men altijd dacht.
Nogmaals, luchtzuigen veroorzaakt géén koliek en antiluchtzuigbanden zijn martelwerktuigen.

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 23:48

mijn paard is ook een luchtzuiger, dit doet ze niet in de wei maarjuistalleen in de stal, doordat ook zei al vaak koliek heeft gehad, moest ik zo een band aanschaffen. Ik wilde hem zelf zolos mogelijk maar dan heeft het niet zo veel zin mijn paard zuigt er dan gewoon doorheen of schuurt hem opzij. Ik doe hem nu best strak en bij mijn band kan er ook geen vinger meer tussen, ze probert nog wel te zuigen maar het lukt niet en stopt er al weer snal mee, dus effect heeeft de band zeker wel.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 23:57

Tinkie schreef:
Jammer dat die ondingen nog steeds verkocht mogen worden !
Misschien moet je eens met de zoekoptie op zoek gaan naar andere topics over dit onderwerp. In een aantal daarvan zul je meer informatie vinden over de oorzaken en gevolgen van luchtzuigen. Het is allemaal zó anders dan men altijd dacht.
Nogmaals, luchtzuigen veroorzaakt géén koliek en antiluchtzuigbanden zijn martelwerktuigen.


Idd gebruik anders even de zoekoptie, er is genoeg over geschreven en het heeft dus geen zin om nu nog een keer helemaal uitgebreid te gaan vertellen wat oorzaken en gevolgen kunnen zijn van luchtzuigen.......... worden mensen denk ik ook af en toe een beetje moe van Dromen

We hadden het in 1 topic zelfs over Offereins die zelf in een lezing beweerd dat luchtzuigen geen koliek kan veroorzaken, nou vraag ik je da's toch een gerenomeerd dierenarts/paardenarts............

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-03 00:56

over de mening of luchtzuigen nu wel/geen koliek veroorzaakt ben ik geen discussie begonnen, ik twijfelde er eerst aan, maar heb 2 paarden gezien die sinds ze gingen luchtzxuigen echt vaak koliek kregen, eentje is op een verschrikkelijke manier aan koliek overleden en sinds mijn paard luxchtzuigt heeft hij ook iedere 3 of 4 weken een koliek aanval, daarvoor had hij ruim 2 jaar nooit koliek!

dus voor mij staat het vast dat het komt omdat hij, sinds hij luchtzuigt, zn eten niet goed verteert of door de lucht in zn maag oid koliek krijgt, vandaar die band.

ik stoor me er verder niet aan, in de wei zie ik het toch niet, maar dat hij steeds koliek heeft, dat vind ik wel hee erg vervelend, vandaar dzt ik nu die band uitprobeer, blijft hij koliek houden ondanks dat hij geen lucht meer zuigt, ja dan zal het een andere oorzaak hebben, maar nu lijkt mij het luchtzuigen de oorzaak.

maar mijn vragen waren alleen hoe strak zo'n band moest(vrij strak dus) en of ze nog wel normaal konden eten(en dat kan dus ook nog)

verder moet ik zeggen dat hij na zn 1e dag met luchtzuigband op een normale manier zn eten op at toen hij uit de wei kwam(normaal is dat heel chagie en laat soms wat staan) nu deed ie gewoon vrij normaal, en ik heb hem in de wei maar 2 pogingen tot luchtzuigen zien doen ipv een ruim halfuur als ie naar buiten taat, en dan daarna als t hooi op is stond ie lucht te zuigen tot ik ze naar binnen haalde

ook heeft hij vandaag niet gelegen in de wei, iets wat hij normaal ook vaak doet, zekf als de grond nat of bevroren is, en dat doen de meeste paarden ook niet lijkt mij.

dus ik blijf de band nog een tijdje gebruiken, blijft hij koliek houden en veel liggen in de wei dan is er duidelijkiets anders aan de hand, en gaat ie voor ene uitgebreide controle naar een kliniek(ook als hij zo gestoord blijft doen tijdens het rijden maar dat is een ander verhaal, zie hier: [VvdD] Hij valt anderen aan als ik er op zit!*update*

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 01:00

Als je perse die band wilt gebruiken doe hem dan a.u.b. eerder te los dan te strak. Mijn B'elanna heeft ook van de miracle band enorme inwendige verwondingen gekregen. Aan de buitenkant zag je niets, maar de binnenkant was helemaal beurs en kapot. Kortom: ik wil hier geen spookverhalen vertellen, er alleen voor waarschuwen dat je het heel erg goed in de gaten moet houden. Ik was er veel te laat mee.

Lanna heeft nu drie jaar geen band meer en nooit koliek gehad, het luchtzuigen zelf is verminderd....

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-03 13:14

ik heb de band vandaag weer om, hij kon 1 gaatje strakker dan gister, en zit zelfs losser dan gister, hij zit nu op het 2e gaatje(van onderaf geteld, dus bijna zo los mogelijk)heb hem ook dichtgedaan en toen opgehangen vannacht, zodat ie een beetje in vorm blijft, hij is niet meer zo stug als gister.
hij deed zn hoofd mooi naar beneden toen ik zn stal in kwam, en toen ik de band om had zitten ging ie weer gewoon normaal staan zoals altijd, toen heb ik ze de wei ingedaan, en hij ging wat bieten eten en daarna liep ie naar de andere kant van de wei om hooi te gaan eten, en daar staat ie nu nogsteeds!

ik doe hem niet strakker behalve als ik hem toch zie luchtzuigen, maar zit idd niet te wachten op inwendige verwondingen, kan me wel voorstellen dat ze die van een veel te strakke band kunnen krijgen, maar voorlopig houd ie zn band mooi om in de wei, en dan maar hopen dat het liggen in de wei en de koliek aanvallen over zijn!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 14:03

Tinkie schreef:
Jammer dat die ondingen nog steeds verkocht mogen worden !
Misschien moet je eens met de zoekoptie op zoek gaan naar andere topics over dit onderwerp. In een aantal daarvan zul je meer informatie vinden over de oorzaken en gevolgen van luchtzuigen. Het is allemaal zó anders dan men altijd dacht.
Nogmaals, luchtzuigen veroorzaakt géén koliek en antiluchtzuigbanden zijn martelwerktuigen.


Jij zal het dan wel beter weten dan de veeartsen bij mij uit de buurt. Ik heb eerst een tijd bij een veearts gezeten die mij altijd heeft gezegd dat mijn paard het kreeg van het zuigen. Nou ben ik sinds kort over naar veeartsenpraktijk Meursin, en ook zij zeggen alle drie dat mijn paard het van het zuigen krijgt. Als ie de band wel om heeft en niet kan zuigen, krijgt ie ook geen koliek. Ik weet waar mijn paard het van gekregen heeft, ik weet wat de gevolgen ervan zijn, hij is pas aan koliek geopereerd in Utrecht en ik weet ook dat de miracle band het enige is wat helpt bij mijn pony. Maar als jij het beter denkt te weten, ook goed Gaaaap Gaaaap

nlannemieke
Berichten: 52
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 21:59

Oepsie doepsie, heb ik nu werkelijk weer een aantal doorelkaar gehaald! Excuus!!
Tja, en of nu wel of niet het zuigen een reden is om koliek te krijgen... ik laat het in het midden, dat debat wil ik niet aangaan. Ik heb alleen de feiten zoals ze er liggen als maatstaf. Ik kan me voorstellen dat de reden waarom een paard/pony gaat zuigen wel een argument is. Bij 'gootje is het duidelijk verveling, meer beweging, andere stalling en afwisseling verminderen de zuigbehoefte duidelijk. Echter; het STOPT niet. Hij weet de 'knop' te vinden, en hij zal 'm gebruiken.
In het geval van zuigen om pijn te verlichten lijkt het mij moeilijker om de gewoonte te doorbreken. Ik kan ook zo 1-2-3 geen tips geven daaromtrent.
Enne Tinkie, van een miracle-band kan een paard geen inwendige verwondingen oplopen, is domweg onmogelijk door de 'bouw' van 't ding. Anders dan met de metalen zuigbanden, die kunnen (KUNNEN dus Lachen )oedeem veroorzaken doordat ze te strak kunnen worden aangetrokken, wordt er met een miracle band ook een bevestiging over bot (voorhoofdsbeen) gebruikt. Daardoor wordt het zo goed als onmogelijk (waar een wil is, is natuurlijk altijd een weg Boos! ) om de band te strak om te doen.

Groetjes,
Annemieke

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 22:23

ricoh schreef:
Maar als jij het beter denkt te weten, ook goed Gaaaap Gaaaap


Jij denkt toch zeker ook dat je het beter weet Verward Bij ons in de praktijk is mijn baas er heilig van overtuigd dat een paard wat luchtzuigd er ook koliek van kan krijgen, geen gaskoliek maar een lichte koliekvorm in de maag, niet in de darmen. Een andere dierenarts in de praktijk van ons is er weer heilig van overtuigd dat een paard er geen koliek van krijgt maar \dat ie o.a. luchtzuigd omdat ie bijvoorbeeld maag of darmklachten heeft. Overigens is het ook zo dat spierbevangenheid, koliek en luchtzuigen allemaal samenhangt met de maag...............

Trouwens dat paard wat plotseling is gaan luchtzuigen en daarna een zware koliekaanval heeft gehad en daarna bleef luchtzuigen en steeds koliek heeft kan ook luchtzuigen omdat het heeft gemerkt dat het het nare gevoel van de koliek verdoezeld en heeft hij minder pijn. Hij maakt namelijk endorfine aan wat nog altijd verdovend werkt........

Wat ik al zei, zelfs Offereins en wel gerespecteerd paardenspecialist beweerd dat paarden er geen koliek van kunnen krijgen en dat paarden het niet overnemen van een ander paard, nou vraag ik je, weet jij het beter dan Offereins Verward Gaaaap

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 22:35

Tinkie schreef:
Jammer dat die ondingen nog steeds verkocht mogen worden !
Misschien moet je eens met de zoekoptie op zoek gaan naar andere topics over dit onderwerp. In een aantal daarvan zul je meer informatie vinden over de oorzaken en gevolgen van luchtzuigen. Het is allemaal zó anders dan men altijd dacht.
Nogmaals, luchtzuigen veroorzaakt géén koliek en antiluchtzuigbanden zijn martelwerktuigen.


als mijn paard geen band omheeft, martelt hij zichzelf!
hij heeft nu zijn band om en loopt lekker rond te keutelen. heeft er totaal geen last van. heeft genoeg afleiding in wei met andere paarden, stro en hooi knabbelen, voerbal en andere speeltjes. is continu bezig.
als ik z'n band af doe, staat hij binnen een dag weer te zuigen en dan niet af en toe. hij is haast alleen daar nog mee bezig en wordt er ook goed ziek van! hij krijgt een hele dikke buik van de lucht. Dit door mijn dierenarts en toen hij op de Uithof stond, geconstateerd. hij is ook supersloom. zodra hij z'n band weer om heeft, is na 2 dagen de verdikking van z'n maag weer weg en loopt hij weer lekker rond te keutelen en heeft hij weer energie.
dus mijn paard houdt gewoon z'n band om.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Duran123, ngoossens, xChanelx en 68 bezoekers