Help!! Een grote scheur in haar hoef...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Help!! Een grote scheur in haar hoef...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-03 21:09

Hey, ik heb net ondekt dat mijn verzorgpony een grote scheur in haar hoef heeft. Hij loopt van onder tot bijna bovenaan, volgends de boer (waarvan de pony is) heeft ze dit al heel lang. Is er wat aan te doen en hoe kan ik hier het beste mee om gaan? Volgends de boer groeit de scheur er vanzelf weer uit, is dit waar? Of moet er alsnog een hoefsmid bij?


Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 21:16

Zeker in deze periode van het jaar groeien de hoeven niet zo hard. Uitzonderingen daar gelaten. Is het jou nooit eerder opgevallen ??
Zelf zou ik er een hoefsmid bijhalen die eventuele grote ellende kan voorkomen.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 21:22

Ja hoefsmid erbij. Zeker als hij van beneden naar bijna helemaal boven loopt. Hier kan je zelf niets aan doen op dit moment.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 22:16

Zo'n scheur gaat helaas niet vanzelf over.
Een scheur die overdwars zit groeit er vanzelf weer uit, maar een diagonale scheur is echt een ander verhaal omdat het de tegennatuurlijke groeirichting is.
Vergelijk het maar met een nagel aan je vinger, met daarbij de extra druk die wel op een hoef staat vanwege het gewicht van de pony.
Doordat er constant druk op de hoef staat zal de hoef gespleten blijven.
De hoefsmid kan je vast verder helpen, doen hoor !

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 22:31

Hoefsmid bellen hoor. Die maakt er dan een soort plaatje op zodat de druk minder wordt en het niet verder kan splijten als het weer bijgroeit.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 22:40

Als ze het niet altijd gehad heeft dan zou ik de hoefsmid even bellen, mijn Haflinger heeft het in z'n beide achterhoeven, ook van onder tot boven, iedereen is er verbaasd over dat die nog nooit daardoor kreupel geweest is.
Bij Amulet is er weinig aan te doen behalve te zorgen dat het redelijk schoon blijft, zodat er geen schimmels inkomen, verder groeit het er bij hem ook niet meer uit, hij heeft het waarschijnlijk al vanaf z'n geboorte.

Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-03 16:29

Bedankt voor al jullie reacties. Ik was er gisteren pas achter gekomen, omdat ik Viotty (zo heet de pony) pas sinds een paar dagen verzorg, nou ja, ik ga der inrijden. Dus ik doe Viotty samen met mijn eigen paard Lyra. Ik ben vandaag naar de eigenaar toegegaan en gevraagd of hij eens naar de hoef van Viotty wilde kijken, hij heeft gekeken en gaat waarschijnlijk de hoefsmid opbellen, ik hoop dat hij dit zo snel mogelijk gaat doen!!!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 17:10

Tja ik heb het zelfde probleem, en idd een plaatje erop dat zou misschien ook helpen, Kimberly heeft helemaal niet zulke goeie hoeven Boos!.
Maar bij ons belt de hoefsmid wanneer hij tijd heeft.
Sommigen zeggen ook dat het helpt als je er ijzers onder laat zetten.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 17:54

Het groeit er op een gegeven moment wel uit maar als ie zo groot is duurt dat errug lang, met het risico dat ie nog verder scheurt.
Ik zou een hoefsmid er naar laten kijken.
Wat ik wel eens gezien heb is dat iemand er een klein gaatje boven boorde zodat ie niet verder kan scheuren. Maar da's voor goeie
doe-het-zelfers Knipoog en geheel voor eigen risisco


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HappyFlow, Leliesan en 37 bezoekers