De toekomst voor mijn jonge Welsh K

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

De toekomst voor mijn jonge Welsh K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 15:03

Een kleine 3,5 jaar geleden vond ik de ideale pony voor mijn dochter. Alleen had ze net een veulen gehad en dat veulen zat bij de koop inbegrepen. Ik dacht toen nog het veulen te verkopen als het gespeend was maar inmiddels is hij bijna 3,5 en nog steeds hier.
Ik vind het een geweldig beestje en wil hem eigenlijk niet kwijt.

Alleen ik weet nu niet zo goed wat ik met hem aan moet. Ik kan hem zelf wel gaan inrijden maar met zijn 1.43m is hij gewoon veel te klein voor mij en dat zit niet echt prettig. Een vriendin wil het inrijden eventueel wel doen als ik hem klaarmaak en dat is een leuke optie maar wat dan?

Mijn oudste rijdt de moeder en heeft geen behoefte aan nog een pony, de jongste is veel te jong voor een jonge hittepit met 3/4 Arabisch bloed en de verzorgster heeft ook veel te weinig ervaring voor hem. Ik zou het zonde vinden als hij verpest wordt want hij heeft alles in huis om een hele leuke sportpony te worden.
Leuke ruitertjes zijn hier dun gezaaid, althans de leuke ruitertjes hebben allemaal al eigen leuke pony's.

Eigenlijk zit ik gewoon met een gat van een jaar of vijf. Tegen die tijd is mijn jongste groot genoeg voor hem en is hij oud en wijs genoeg voor haar. De jongste is ook wat fanatieker dan de oudste en zal waarschijnlijk wel plezier van hem kunnen hebben.

Ik heb er over zitten denken om iemand te zoeken die hem in bruikleen wil hebben maar dat vind ik ook best moeilijk.

Vanmorgen had ik het er weer met een vriendin over en zij zou hem in principe graag willen hebben voor haar dochter. Dat meisje is ongeveer van dezelfde leeftijd als mijn oudste en zou dus hulp nodig hebben maar ze is wel fanatieker dan mijn dochter en rijdt al wedstrijdjes met haar B-pony.
Ik zou nu juist weer die leuke B pony wel willen hebben voor mijn jongste dochter. Dan zouden we kunnen ruilen maar wel allebei eigenaar kunnen blijven van onze eigen pony. Tegen de tijd dat haar dochter te groot is voor mijn pony kan hij dan weer terug naar ons. Waar de B pony dan naartoe moet is dan natuurlijk ook weer de vraag.

Maar komend jaar moet er dan nog steeds een oplossing gevonden worden voor hem.

Verkopen is natuurlijk wel de gemakkelijkste weg maar dat vind ik echt doodzonde.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 16:41

Lastig hè, paarden en pony's en echtgenoten en kinderen die maar niet bij elkaar passen... Klinkt als een heel goede optie trouwens! Dat van de B-pony komt ook als de pony bij je vriendin blijft, dus dat is niet iets dat heel zwaar mee mag wezen in de belsuitvorming. Ik neem aan dat Giant gewoon blijft???

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 16:42

tja geen makkelijke beslissing,
en ik denk dat je van verkopen spijt krijgt, het blijft toch jou paardje, die vanaf veulen bij jou is, ruilen met die b-pony, is trouwens wel een slim ideetje, succes met je keuze!!

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 16:56

Giant gaat nooit weg en [naam] heeft ook heel veel plezier met hem maar echt goed leren rijden gaat niet op een Shet, althans dat is mijn ervaring met Simone en ik zie ook dat andere kinderen heel erg moeten wennen als ze overstappen van een Shet naar een rijpony.

Giant loopt ook nog voor de kar en [naam] zal hem ook wel blijven rijden zolang ze er nog op past. Maar als ze vanaf volgend jaar op een leuke B pony naar de ponyclub kan zou dat natuurlijk wel leuk zijn. Deze pony is echt een super betrouwbare pony en [naam] vindt het al een hele leuke pony.

Alleen blijft het natuurlijk moeilijk wanneer er een ziek wordt of er gebeurt iets met een van de pony's. Dat moeten we van te voren dan wel heel goed regelen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 17:22

Ik denk dat de bruikleen methode die je in gedachten hebt, een goede oplossing kan zijn. Ik maak uit jouw reactie al op dat verkopen eigenlijk geen optie is.
Zet wel alle afspraken zwart op wit en idd vooral veeartskosten en aansprakelijkheid zijn dan belangrijke punten. Plus een opzegtermijn mocht 1 van jullie alsnog zijn pony terug willen om wat voor reden dan ook... En wie betaalt de verzekering voor welke pony? Ik noem maar wat dwarsstraten, hoor.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 23:37

Verzekeren doen we geen van beide maar er moeten inderdaad over dat soort zaken dan afspraken gemaakt worden.

Ik zit ook een beetje met het rijden van mijn oudste. Stel dat ze opeens toch heel fanatiek wordt en Gwenn niet meer kan meekomen. Dan zouden ze natuurlijk eventueel samen kunnen rijden maar dat zal niet meevallen voor ze denk ik.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 01:00

Ik denk dat die ruil een hele goede optie is.
Het is een vriendin van je schrijf je, dus stel dat je oudste wel ineens heel fanatiek wordt, is er toch altijd weer een mouw aan te passen?
Wonen jullie ver bij elkaar vandaan?

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 01:29

We wonen in dezelfde plaats en haar paarden staan op de manege bij mij in het dorp, nog geen 2 km. van mijn huis dus wat dat betreft is het ideaal. We kunnen allebei volop contact houden met onze eigen pony's.

We hebben ook nog grotendeels dezelfde ideeen over verzorgen en rijden. Misschien is het inderdaad de beste oplossing. Toen ik mijn dochter voorzichtig polsde over het verhuren van Rissaz riep ze meteen dat ze hem wel er bij wilde rijden maar ik ken haar en weet dat ze eigenlijk alleen maar oog heeft voor haar Gwenn (wat ik ook heel goed vind overigens).
Op die leeftijd twee pony's rijden waarvan een dagelijks wordt niets. Als ik er zelf nu nog op zou kunnen rijden zou het een ander verhaal worden maar hij is zo klein Scheve mond

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 01:37

Kom ik weer met hele andere ideeen, sorry...

Maar uit ervaring is bij ons gebleken (pony aan mensen met kinderen en grote stal en wei gegeven) dat het erg moeilijk was om telkens mijn pony door andere verzorgd en gereden te worden.

Mensen verzorgde haar op zich wel goed, maar toch anders dan ik zou doen en ik werd er telkens aan herinnerd.

Mijn oude e merrie heb ik voor 2,5 jaar uitgeleend aan gehandicapten manege, die zag ik net regelmatig en dat beviel prima.

Na die 2,5 jaar is ze weer lekker bij ons terug gekomen om van haar oude dag te genieten.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 11:08

ik heb je een PB gestuurd