Waarom hebben ze eigenlijk sokken/vetlokken ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Waarom hebben ze eigenlijk sokken/vetlokken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 21:39

Alom bekend is dat kinderen nieuwsgierig zijn en op alles een antwoord willen hebben, maar toen ik dit weekend op buitenrit ging en een gezinnetje een pleziertje deed, kreeg ik een vraag van de oudste waar ik eigenlijk geen antwoord op wist...

Hij vond de sokjes van snowdon erg mooi (wel een beetje vies Lachen waren die dag nog door een bevroren moddersleuf gegaan ), maar waarom had snowdon eigenlijk die sokken? euhm ja... dat hoort bij het ras, dat heeft ie van nature, dat vinden sommige mensen mooi (waaronder ik)... Maar echt een goed antwoord wist ik niet... iemand van jullie wel? (Zelfde geldt dus ook voor sokken bij andere rassen en de vetlokken)

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 21:46

Volgens mij-ben absoluut geen kenner..- hebben ze dit inderdaad van nature. Op de bergen en in het landschap waar zij vandaan komen (Tinkers, Halfingers etc), deden deze dienst als extra bescherming, tegen bijvoorbeeld weersomstandigheden en vuil. Hmm.. ik dacht tenminste dat ik het wist, nu ik dit type klinkt het helemaal niet logisch meer.. (Waarom dan toch juist meer mokgevoelig?)

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 23:21

koudbloedpaarden (om het xzo te noemen) zijn van oorsprong woudpaarden. althans het type dan.
de naam zegt het al. veel bosjes bomen takken. enz...
nou komt het van 2 dingen af.
1 bescherming tegen takken en dergelijke op de grond. dichte begroeiing etc.
maar ook vanwege de dauw en dergelijken. woudpaarden kwamen meer water tegen in de bossen dan een steppepaard. dus het heeft ook waterafvoer. en daar is het verhaal op gebaseerd van waterafstotende vetlokken. en tegenwoordig is dat dus de enige functie die het behang nog heeft. tegen water beschermen (de benen worden kouder door water etc..)
maar oorsprokelijk dus gewoon bescherming. als je kijkt naar de andere types. het steppe en vlaktepaard. die hadden geen last van takken etc. die kwamen wel eens een bosje tegen maar dat was ook alles. de rest was gewoon plat (polder?? hihi)


ik hoop dat dit het antwoord is op je vraag...

waarom dan toch meer mokgevoelig???? heel gemakkelijk. toen die paarden nog wild waren paste ze wel op om de hele dag in de vuil te staan zoals de meeste paarden de hele dag op 1 plek in de stal staan. de paarden trokken rond en hoewel wij vaak het geluk hebben om ze een wei aan te bieden zijn die vaak zo nat dat ze in de blubber staan.
maar vroeger (jaja hele tijd terug) (toen ze nog wild waren dus) trokken ze rond en stonden niet de hele dag in de blubber.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 13:33

ehm ja grotendeels een antwoord jah

maar tinkers, shires, etc zijn gefokt door de mens... Echt wild waren ze niet, maar ze trokken idd wel overal rond Haha!

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 14:28

neej die rassen zijn idd meer uitgebreid en geselecteerd. maar die stammen dus af (en zijn nog steeds) de woudtypes.. en geloof me vroeger (heeeeeeel vroeger eh) waren ze wel wild Haha! nu heb je alleen nog de prezwalski, tarpan en brumby's die echt nog wild zijn...