paard heeft steeds jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oowie

paard heeft steeds jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 18:34

ik heb ook even een vraag over jeuk:

het valt me sinds een paar dagen op dat mijn paard steeds maar jeuk heeft,iedere keer als ik haar naar stal haal om te voeren en te borstelen dan staat ze een hele tijd als een gek te schuren.

ze heeft vooral jeuk aan de onderkant van haar hals en op haar manenkam en hoofd,op haar hoofd heeft ze helemaal kale plekken en vanmiddag hing er een pluk manen los,maar of dat van het jeuken komt weet ik niet,want er wordt ook nog wel is ruw gespeeld in de kudde.de plekken zijn wel echt gewoon kaal,geen wondjes ofzo.

nu was het de staleigenaar al opgevallen dat een paar andere pony's ook veel aan het schuren waren,en ze heeft het hekwerk afgezet met schrikdraad.
mijn paard staat vlak achter het ijsselmeer en niet in een bosrijke omgeving ofzo.

wat zou dit kunnen zijn?en wat zou kunnen helpen tegen de jeuk?
hier een foto van haar kalende koppie,is niet zo heel duidelijk,maar misschien kunnen jullie er wat mee.

Afbeelding

Daphne__

Re: paard heeft steeds jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:38

dat van haar manenkam kan zomerexeem wezen..
heeft ze er ook schilfers?

ik zou eigenlijk willen zeggen, wassen met teershampoo maar dat gaat moeilijk op haar hoofd...

hmm lastig!

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 18:41

Daphne__ schreef:
dat van haar manenkam kan zomerexeem wezen..
heeft ze er ook schilfers?

ik zou eigenlijk willen zeggen, wassen met teershampoo maar dat gaat moeilijk op haar hoofd...

hmm lastig!

ze heeft geen schilfers en ook gewoon een volle manenbos,het is ook niet zo dat ze alleen jeuk op haar manenkam heeft,de ene keer is het daar,de andere keer is het de onderkant van de hals,en de andere keer is het aan haar hoofd.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:44

mischien even een dierenarts erbij halen Lachen
ik denk aan schimmel, want dat is besmettelijk.. en je zei dat andere paarden het ook hebben bij jullie..

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 18:46

Daphne__ schreef:
mischien even een dierenarts erbij halen Lachen
ik denk aan schimmel, want dat is besmettelijk.. en je zei dat andere paarden het ook hebben bij jullie..

ik zal het nog even een paar dagen aankijken,misschien komt het door de warmte en het zweten,ze is vaak nat onder de manen en bij de oren,als het eind van de week niet minder is dan haal ik de da erbij.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:28

Hoi,

iemand die ik ken heeft een middeltje tegen schuren, wat gewoon bij de winkel te halen is, ik mail haar ff hoe dat heet. en dan zet ik het hier ff neer!

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 20:29

tommieee2 schreef:
Hoi,

iemand die ik ken heeft een middeltje tegen schuren, wat gewoon bij de winkel te halen is, ik mail haar ff hoe dat heet. en dan zet ik het hier ff neer!

bedoel je imaverol?

ik heb dit bij mijn vorige paard ook is gebruikt omdat ze schimmel had,maar dat is al een tijd terug en hoe het precies toegepast moet worden weet ik zo niet meer.

waar ik wel mee zit is dat er waarschijnlijk dus meerdere paarden in de kudde staan die er ook last van hebben,die staan ook opvallend veel te schuren.

stel dat ik mijn paard ga behandelen met imaverol en de eigenaren van die andere paarden doen dat niet,heeft het dan wel zin?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:33

nee dan heeft het geen zin, schimmel is ontzettend besmettelijk. Ik zou alleen niet weten waarom die anderen hun paarden niet zullen behandelen? schimmel is echt niet fijn! Schimmel krijgen ze idd kale plekjes van en haren laten los. Imaverol moet je 1:50 verdunnen en dan gewoon met een doekje of sponsje oid aanbrengen. Geweldig spul!

edit: als dit blijft zou ik wel even een DA erbij halen zodat je weet wat er aan de hand is.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:55