Jong paard en zadelkeuze kwestie.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Jong paard en zadelkeuze kwestie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-03 17:29

Ik denk erover om als ik mijn fries ga beleren, (ja het komt in zicht!), met een kunstof zadel te beginnen. Waarom? Ze zijn lekker licht, lijkt me lekker voor het (jonge) paard, en in verhouding stukken goedkoper.
Nou heb je 2 merken, Wintec en Thorrowgood, wat is jullie ervaring hiermee? Ik wil wel de lederlook versie, niet met suede erover.
En kan je bij allebei de merken de boom wisselen? Als hij dan groeit hoef ik alleen de bomen te wisselen namelijk. Het plan is wel om dit (veelzijdigheids)zadel ook te houden voor de buitenritten en dergelijke, dat ik niet met een (duur) dressuurzadel door het water bagger enzo. Of toch meteen een (tweedehands) leren zadel aanschaffen?
In principe wil ik dan later een gewoon leren dressuurzadel aanschaffen, waarschijnlijk een Phryso, maar vanaf welke leeftijd kan ik die het beste aan laten meten? Hoelang groeit een jong paard nog door en dijen ze door het trainen ook nog erg uit? Dus na een jaar een nieuw zadel? Of nog langer wachten? Ervaringen please! Alvast bedankt!
Groetjes Linda

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 17:35

heb een zadel te koop!!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-03 18:23

irish_lady schreef:
heb een zadel te koop!!


Haha! Ja, maar ik heb er pas eind dit jaar één nodig, dus dan ga ik pas passen! Als ik er nu één zou kopen heb ik grote kans dat ie dan niet meer past. En das een beetje zonde...

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:27

Heb niet echt iets nuttigs in te brengen behalve dat zo'n Fryzo zadel echt heerlijk zit (Amadeus heeft er eentje...)

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 19:04

Ik heb een 10 jaar oude wintec liggen, zonder verwisselbare kamer/boom. Deze gebruik ik voor het inrijden, op elke pony die ik nu heb ingereden. Zo een verwisselbare boom is meer voor het rijden met 1 zadel op verschillende paarden dan om een zadel steeds passend te krijgen op 1 paard. De schoft van een paard veranderd namelijk niet, wel de bespiering er om heen.

Dan_ielle

Berichten: 46
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 12:49

Ik ben nu 3 mnd bezig met mijn paardje (bijna 4) en ben begonnen met een Wintec dressuur zadeltje. Het zadel kocht ik tweedehands in nieuwstaat voor nog geen 200 euro, het is idd lekker licht voor het paard en omdat het niet zo duur is is het geen ramp als er een keer 'iets mee gebeurt'.
Over een tijdje zien we wel weer verder, misschien schaf ik dan wel een leren aan, misschien ook wel weer een nieuwe kunststof, want het bevalt me tot nu toe prima.
Ik zou gewoon een prima (niet te duur) zadeltje zoeken, of dat nu leer of kunstof is maakt niet zo veel uit. 't is maar net wat goed ligt en wat jij zelf het fijnste vind...toch?

Groetjes Daan

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 17:50

Ik heb voor mijn jonge fries in eerste instantie ook een Wintec (alleen dan dressuur) gekocht, Ik vond het wel makkelijk hoor, die verwisselbare boom. Ik moet wel zeggen dat Tjalko een redelijk KWPN-model heeft, dus alle zadels liggen hem wel goed.
Nadeel van het Winteczadel vind ik dat het heel glad en vlak is. Ik vind het zelf belangrijk dat ik me kan concentreren op het inrijden van mijn jonge paard ipv op mijn eigen zit en daar hielp dit zadel niet echt mee!
Ik heb nu een Euroriding gekocht met een extra brede boom. Het ligt perfect en kan ook nog heel behoorlijk worden aangepast als Tjal wat breder wordt...