Paniekhaak, Gevaarlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Paniekhaak, Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-03 23:06

Ik was op de weg aan het stappen met patsia (ze heeft een singelwond)
en op de terugweg was ze echt ontzettend vervelend.
Ik had al een paar keer mijn stem verheft en het touw om haar neus gedaan (waar ze alleen maar meer door ging hupsen) maar dat hielp niet dus gaf ik een ruk aan het touw.

Het touw schoot gewoon los en pats liep dus los.
Ik kon haar gelukkig meteen pakken.
Dat hoort toch niet te kunnen, als je een ruk geeft dat je paniekhaak losgaat?

Ik had alleen het touw vast en niet de clip, dus het kwam echt door de ruk (en zo heel giga hard was die niet Knipoog)

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!


prompter

Berichten: 10912
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 23:08

Gebeurt heel vaak met paniekhaken, daarom heb ik geen touwen met paniekhaken...

Extremely rare and Beyond Compare

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 23:13

Paniek haken zorgen alleen maar voor paniek, BIJ MENSEN DAN

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 23:13

dito promptertje

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 23:18

ik wandel nooit met een paniekhaak, alleen 'vroeger' voor het vastzetten.
Het gebeurd idd wel vaker dat ze zomaar losschieten.

XxreneexX

Berichten: 660
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 23:25

promptertje schreef:
Gebeurt heel vaak met paniekhaken, daarom heb ik geen touwen met paniekhaken...

wat voor een touwen heb jij dan Verward

}>

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 23:28

Touwen met paniekhaken zijn ondingen vind ik.
Ze gaan lastig vast (als je er nog geen handigheid in hebt dan) en ze schieten los als het niet moet, maar als het weer wel moet willen ze weleens vast blijven zitten.
Dan maar een gewone knip aan een touw, met vastzetten een veilige knoop maken (jij kunt hem in 1 keer los krijgen, je paard niet) en met lopen dan maar met touw en al weg laten lopen, of er gewoon voor zorgen dat hij niet weg kan.

prompter

Berichten: 10912
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 23:34

XxreneexX schreef:
wat voor een touwen heb jij dan Verward


Touwen met een musketonknip, en een Parelli-touw met zo'n draaisluiting eraan (geen idee hoe zo'n ding heet, maar je kan hem ook met 1 hand losmaken bij panieksituaties)

Extremely rare and Beyond Compare

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 23:43

paniekhaken vind ik echt ondingen,
paard loopt een keer een andere kant op, en meteen is je touw los...

Aangezien Tos geen touw/musketonknip heel laat, heb ik nu een karabijnhaak en bergbeklimmerstouw *van meer ans een cm doorsnee*
Idiaal!
Touw snijdt niet in je handen, rafelt niet en niet doortetekken!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 23:47

Plus dat een kennis van me de paniekhaak door het stukje tussen haar duim en wijsvinger heen heeft gehad, onhandigheidje van haar, maar wel een gat in haar hand.
Ik heb zelf ook geen touwen met paniekhaak, alleen in de trailer vind ik het wel veilig.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 01:38

Als je paard in paniek raakt, z'n hoofd omhoog gooit en je trekt de panieksluiting los vliegt ie door de lucht (die sluiting dan Haha!) en met 'n beetje ongeluk op je dak Bloos
Ken al 2 mensen die dat hebben gehad Lips are sealed

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 02:22

De touwen met panieksluiting zijn bedoeld voor het vastzetten...of die sluitingen inderdaad veilig zijn voor het vastzetten betwijfel ik...

Je hebt ook veiligheids sluitingen met een draaiklip, ik heb hier geen ervaring mee.

Ik heb zelf ook gewone musketonhaken en altijd een mes op zak...Ik knoop het touw altijd vast aan een strotouw (deze is sneller door met een mes) Ik heb nog nooit een mes hoeven gebruiken...

Als ik met mijn pony's wandel/loop bindt ik altijd het touw om de hals, en neem een 2e touw (als ik de weg op ga) mee om te kunnen corrigeren (deze zit dan niet aan het halster bevestigd...) Mocht de pony een loopje willen nemen zwaai ik met het tweede touw voor haar neus langs...peert ze hem toch, zal het touw niet om benen kunnen slaan..

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 07:43

Paniekhaken zijn in mijn ogen weinig nuttig. Handig voor het vastzetten misschien, maar doordat ze zo snel losschieten niet erg praktisch voor andere dingen.
Je paard hoeft maar even de andere kant op te trekken en hij loopt los. Dat vind ik gevaarlijk. Ik gebruik zelf een gewoon touw met musketonhaak en gebruik daarbij een veiligheidsknoop. Die kun je met 1 ruk lostrekken als het nodig is.

* To Belg, or not to Belg *

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 08:55

Ik gebruik een paniekhaak enkel voor vastzetten voor poetsen en op de trailer. Ook altijd een paardenknoop, maar mijn pony krijgt die losgepruld, en wanneer ik he touw er nog eens doorhaal krijgt zij het niet meer los, maar ik ook niet meer in een ruk, vandaar dan de paniekhaak. Om je paard te leiden ed is een paniekhaak idd niet echt geschikt. Als een paard begint te trekken heb ik ook de neiging om het touw erg dicht bij het halster vast te nemen en zo heb ik al eens per ongeluk de paniekhaak losgetrokken. Paard weg natuurlijk (gelukkig op de wei).

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 10:02

Ik heb ook een touw, met paniekhaak, en ik heb er geen problemen mee.
Het is mijn fijnste touw.
Het is nog nooit losgeschoten, terwijl i ker regelmatig flink hard aan moet rukken , als lasagna weer eens wil galoperen, en denk dat ik wel mee kan rennen :/.
Maar ik heb ook een ander touw(gehad) met zo een sluiting, en die vloog dus om de paar minuten al los, leuk als je met een paardje wandelt dat graag wil rennen NOT!!.
Maar dat touw wat ik nu heb, daar doe ik alles mee, wandelen, op de trailer zetten en vastzetten.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 11:15

ik vind paniekhaken ook nutteloos, ik heb alleen touwen met een normale klip eraan, naam weet ik niet Verward

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 11:18

Ik heb het ook weleens gehad dat paniekhaken op het verkeerde moment losschoten.
Voor mij alleen maar gewone Karabijnhaken...en touwen van dik katoen. Die gaan op den duur wel stuk, maar een dik touw vind ik veel lekkerder in de hand liggen.

Je suis Charlie.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 11:49

Ik gebruik ook haast geen paniekhaak. Ik heb toevallig nog wel wat halstertouwen liggen met deze haak, maar gebruik ze haast niet. Lars weet dat ze los kunnen schieten. Als ik hem dan vastzet en even niet oplet, gaat hij met zijn volle gewicht er aan hangen en schiet de haak los. Helaas weet hij ook hoe een veiligheidsknoop los kan en als het halster te los zit, krijgt hij het halster af. Moeilijk paard dus..of toch te slim
Ik heb verschillende keren meegemaakt dat zo'n haak losschiet en dat je hem tegen je aan krijgt. Gelukkig nooit ernstig, maar een kneuzing of blauwe plek is ook niet leuk.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 13:01

Ik heb een touw met zo'n paniekhaak. Echte ondingen. Ze schieten bij mij niet los, dat niet, maar toen ik hem per ongeluk iets wat hardhandig openmaakte kreeg ik dat geval keihard tegen mijn hand aan Verdrietig Boos!

Ik heb altijd gewone musketons eraan hangen, of hoe het ook mag heten. En daar gaat het wel goed mee.

Ehm trouwens, dat paarden veiligheidsknopen niet los kunnen krijgen is onzin hoor, Jamey krijgt ze altijd los

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 14:32

Ik heb een hekel aan die dingen.Ze gaan los wanneer het niet moet en het is een geklooi om ze vast te maken.

Van die ronddraaiknippen word ik helemal crazy,die hadden ze bij mij op stage in de stand,harrejakkes wat een gedoe!
Knopje indrukken,draaien,zorgen dat het knopje niet alweer terugschiet,naar beneden trekken...
Wat werd ik gek van die dingen.

Doe mij maar gewoon een musketon haak,paardeknoopje er in als ie vaststaat en als er wat gebeurt heb je m zomaar los.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 15:13

Ik heb ook alleen musketon haken, en dan nog het liefst een van zware kwaliteit, helaas zijn deze amper meer te vinden.

In de trailer gebruik ik zo'n heel lang touw, die zou iedereen moeten gebruiken want nu kan je eindelijk je paar fatsoenlijk vastzetten. De meeste halstertouwen zijn gewoon te kort.
Dezew lange touwen met zeer goede haak zijn verkrijgbaar bij de westernzaak.

Paniekhaken zijn ondingen en die draaidingen wordt ik al helemaal niet wijzer van.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 15:29

Ik heb een paniekhaak voor wanneer ik mijn paard vast heb staan buiten, hij wil nog weleens eronder duiken.. raken we dus beide in paniek..
Voor lopen zou ik wel altijd gewoon musketon gebruiken, paniekhaak is er puur op gemaakt dat ze bij grote kracht losschieten..

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 01:12

Ik koop losse musketonhaken en koetouwen (zit zo'n klein lusje aan) en maak dus zelf halstertouwen (ik heb nu 3 officieele halstertouwen, met kerst gekregen.....ramp die er het goedkoopst uitziet is de beste...)
bij die koetouwen laat de verbinding van de lus niet los, de touwen zijn stevig en de musketonhaken kun je zelf uitkiezen.
Ik heb 3 kids en helaas zijn die touwen vaak zoek...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 03:34

Ik heb het ook een keer gehad, dat ik gewoon een pony kwijt was door die paniekhaken!! Ik heb ook geen enkel touw met paniekhaak die normale haken gaan ook zo los.

germie

Berichten: 25881
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 07:42

ROTDINGEN!!!!
Ik heb het eens op de keuring gehad, in de ring. Hup paard zomaar los. Toch een 1e premie gekregen, maar het kan natuurlijk ook verkeerd aflopen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Leliesan en 34 bezoekers