Paniekhaak, Gevaarlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 09:52

Ik gebruik alleen maar touw met paniekhaak, en heb er nog nooit iets negatiefs mee gehad Verward


Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 10:56

Ik gebruik alleen een strik met paniekhaak om ze tijdens het poetsen (of trailer) vast te zetten. Voor alle andere aktiviteiten die ik met de strik doe, heb ik of een musketon eraan, of zo´n draai-sluiting.

Er heeft trouwens (ik dacht zo´n 1 1/2 jaar geleden) een artikel in de Cavallo (soort duitse "Bit" Knipoog ) gestaan over paniek haken; het bleek dat de goedkope strikken met haken (die je bijv. op beurzen kan kopen) behoorlijk gevaarlijk kunnen zijn! Omdat die dingen in massa geproduceerd worden, kan het gebeuren dat er tijdens het gieten luchtbelletjes in dat ijzer komt. Ze hebben een aantal van die dingen getest door er net zoveel druk op te zetten, alsof er een paard in paniek aan trekt. Resultaat: die dingen springen gewoon uit elkaar en vliegen alle kanten op. Behoorlijk gevaarlijk dus voor zowel paard als ruiter Scheve mond !
Er is nu één-of-andere firma, die extra paniek-haken maakt, die volledig "luchtbelletjes vrij" gegoten zijn, met een strik, die ook veel meer druk uithoud als zo´n gewone nylon. Ik meen dat je ze bij (www.)Loesdau(.de) kon krijgen, of bij (www.)kraemer(.de). Ze waren iig niet veel duurder als die anderen (een paar Euro ofzo).
Zelf doe ik bij het poetsen en op de paddock/wei altijd graag het veiligheids-halster van Kalvalkade om; die hebben een elastsche neus- en hoofdband. Als het paard dan in paniek raakt (of zich op paddock/wei achter z´n oren krabt en met de hoef blijft hangen) kan hij zichzelf altijd uit het halster bevrijden!
Laatst bijgewerkt door Sterre op 06-01-03 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 11:08

Die met de draaisluiting vind ik ook het fijnst maar die zijn helaas niet overal te koop.

Ik gebruik altijd een paniekhaak met het vastzetten. Het is me meer dan eens overkomen dat het touw, ondanks de paardenknoop, zo strak getrokken was dat ik het niet snel los kon krijgen en dat is niet leuk als een paard in paniek is.

Voor het wandelen heb ik liever een gewone musketon, ik wil nog wel eens een korte ruk geven aan het touw als ze vervelend zijn en paniekhaken schieten dan soms los. Ik vind wel dat er veel verschil zit tussen de paniekhaken ook al zijn ze hetzelfde qua uiterlijk. Bij de een kan je rukken wat je wilt en gebeurt er niets, de ander schiet bij het minste of geringste al los.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 12:17

Ik heb 2 soorten. Ik had er toevallig 1 met paniekhaak ( omdat de haak zilver was en het touw kleurde zo leuk bij m'n halster), toen ik dat halster verkocht, het touw er ook maar bij gedaan. Nu heb ik alleen nog maar musketonhaken. die gewone dingen. Een goedkoop nylonachtig dun touw voor naar de wei brengen (het touw blijft voor de wei liggen en word wel eens vies of nat) en een dik katoenen touw voor gewoon gebruik (wandelen,poetsen ,etcetc)

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:22

Ik vind die paniekhaken ook alleen maar k*tdingen...
Ze schieten bij mij ook altijd los...en weg paard..Boos!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 19:19

ja ik vind het ook rare dingen, ik gebruik altijd musketons aan mijn touwen...

laatst was er een kennis en die zag dat ik die gebruikte en die ging helemaal door het lint dat ik mijn paarden in gevaar bracht en de volgende keer dat ik hem zag had hij een touw met paniek haak voor me...

mijn uitleg dat mijn haflingers nog nooit in paniek waren geraakt en dat ik ze strak genoieg vastbond zodat de zichzelf nie echt in benarde posities'konden brengen, hielp niet echt....

mijn haflingers trekken zichezelf ook zo los, easy-de peasy

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 23:07

Ik heb altijd muketons. Inderdaad omdat je per ongeluk de paniekhaak los kan trekken. Verder gebruik ik voor Dendro touwen die bestaan uit gevlochten lint. Ik hoop niet dat hij ze ooit door mijn handen trekt, maar de andere touwen vindt hij heerlijk om te slopen en te sabbelen. Ook krijgt hij de knoop zo los en ben ik dus wel verplicht om hem nog een keer door te halen (Hij sloopt ook dekens, verder is hij best lief!).
Ramony gaat vrij snel hangen. Die heeft dus een touw met elastiek en tot nu toe gaat het nog goed. Alleen in de trailer heeft ze een normaal touw omdat ze hierin al een keer onder de achterbar heeft gezeten met haar rug. Dus liever wat korter dan te lang.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 23:16

Wij eten halstertouwtjes en hebben daarom altijd de goedkoopste touwtjes die we kunnen vinden omdat ze toch binnen 3 weken weg/kwijt/overleden zijn.
Maar juist omdat je in een onverwachte situatie soms toch per ongeluk die haak grijp vond ik het al niets. Alleen bij het vast zetten. Maar een goede paardenknoop voldoet ook prima.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 23:41

Ik heb in de trailer paniekhaken, en ik heb nog een touw met paniekhaak, voor als ik hem ergens vast zou zetten. Ik doe dat alleen nooit, dus dat touw is werkeloos.
Het maken van een paardenknoop en dan in 1 ruk losmaken is aan mij niet besteed. Ik kan wel een paardenknoop maken hoor, maar als mijn paard eenmaal is gaan hangen, trekt hij de boel zo strak dat je hem niet zomaar in 1 ruk los krijgt. We zijn een keer met 3 man bezig geweest dat ding los te krijgen (de knoop van het hek af dus). Paard stond intussen al weer lekker op stal.
Kortom, als je het hangen voor bent is een paniekhaak niet nodig, maar als je er 1 zoals ik, die gaat hangen, is het toch wel erg fijn hem in 1x los te kunnen maken.
Met een paard/pony lopen doe ik nooit met paniekhaak, omdat ze idd las kunnen springen.

Navragen is beter dan afvragen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Isab123, monsera, SentiBot, wendyh en 38 bezoekers