voordroogbalen/schimmel vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

voordroogbalen/schimmel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 12:48

Ik heb al jaren paarden en voer al jaren voordroog uit grote ronde balen.

Wat ik mij nu al al die jaren afvraag waarom er in sommige balen totaal geen schimmel zit en in andere balen van dezelfde snee, van hetzelfde land, hetzelfde verpakt en hetzelfde opgeslagen wel.

Ik heb 2 weken geleden een baal opgengemaakt waar een ieniemienie klein plekje schimmel aan de buitenkant zat. Vanochtend maak ik een nieuwe baal open en is de bovenkant (platte kant) helemaal beschimmeld. Ben ik de schimmel zojuist helemaal aan het selecteren, kom ik ineens binnenin een warme plek tegen en al verder zoekend stuit ik ook hier op een fikse schimmelplek.

De pakken zijn heel erg mooi droog verpakt en direct binnen opgeslagen. Ook is het plastic niet beschadigd.

Nu heb ik 1 leverancier van balen waar ik nooit 1 plekje schimmel vind. Elk sprietje kan gevoerd worden. Helaas heeft hij veel te weinig land om mij van meer balen te voorzien (of ik heb te veel paarden). Ik heb weleens tegen hem gezegd dat hij clinics moet gaan geven over goede voordroogbalen maken, waarop hij zei dat hij niets speciaals doet.

Ik snap dus niet hoe het kan dat in een droge baal, die goed verpakt is en waarvan het plastic goed gewikkeld en niet beschadigd is, welke binnen is opgeslagen (dus geen water wat er tussen door is gelopen) schimmel komt.

Wie heeft voor mij het antwoord?

holiday94
Berichten: 33
Geregistreerd: 25-06-11

Re: voordroogbalen/schimmel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:51

misschien was het gras gemaaid toen het erg heeft geregend, vooral deze zomer, en dan heb je meer kans op schimmel. Het kan ook zo zijn dat er een klein gaatje in het plastic zat. 1 gaatje is al genoeg om schimmel in de baal te krijgen

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: voordroogbalen/schimmel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:52

Hoe staan de balen opgeslagen? Als je ze op/tegen elkaar zet heb je namelijk meer kans op schimmel (waarom geen idee, maar vertelde onze buurman) Wij hadden ze ook altijd op/tegen elkaar staan, en idd beetje broeierig en af en toe schimmel. Dit jaar alles los van elkaar en iets ruimte ertussen. En niks geen schimmel :)

(Of er zitten gaatjes in je folie?)

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:53

Hoeveel lagen gebruikt de loonwerker? Dat doet een heleboel. Verder is de wijze van opslaan belangrijk, een klein gaatje is voldoende voor schimmel. Zit er zichtbare schimmel in de baal dan zou ik hem gewoon terugsturen en een nieuwe vragen.

Niet uit gaan zoeken, want de schimmeldraden zitten door de hele baal heen en zijn schadelijk voor het paard.

Anoniem

Re: voordroogbalen/schimmel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:55

Verder scheelt het zelfs heel veel van welke kant van het land het gras komt. Staat er een bomenrand langs, is er een kant lager of dichter bij een sloot etc etc.

mellen95

Berichten: 735
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Klarenbeek(nabij apeldoorn)

Re: voordroogbalen/schimmel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:00

Ik heb ook altijd iets schimmel in de balen zitten die van de boomzijde afkomen.
Ik markeer ze altijd met een stift en ik voer ze het eerste op.
Er zit meer troep in die baal, en onder de bomen droogt het ook slechter.
Maar het valt wel reuze mee met schimmel.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 13:12

Bedankt voor de antwoorden.

Er zitten in de balen geen gaatjes voor zover ik kan zien. De zwakkere plekjes heb ik direct bij het opslaan voorzien van ducktape.
De balen staan wel tegen elkaar aan en op elkaar.
Om het land zitten geen sloten, wel bomen maar geen volle dichte bomen rij. Ik heb zelf het gemaaide en gedroogde gras op het land gecontroleerd voordat het in balen kwam. Het was mooi droog, zonder onkruid e.d.

Hoe kan het dan dat de buitenkant wel goed is en nu naar beneden valt en je dan ineens in de middenpartij schimmel aantreft?

Terugbrengen gaat niet, ik heb ze gekocht van de buurman en die zou het zo vervelend vinden als ik zou zeggen dat er schimmel in zit. Voor die paar 'centen' wil ik geen narigheid.

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: voordroogbalen/schimmel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:15

heb je katten?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:16

vreemd dat jij het bij droog gewikkeld hooi ziet.
Bij voordroog weet ik dat het kan dat er eenmaal de baal geopend is er broei ontstaat, waardoor je enkele dagen kan voeren, dus de buitenkant en dat ondertussen de binnenkant begint te broeien en wit/zwart uitslaat van de schimmel (en uiteraard veel warmte afgeeft)...

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 14:24

Ja we hebben 5 katten die graag op de balen klimmen, daarom hebben we bij de de 2hoog gestapelde balen gaas erom heen gezet zodat de katten er niet bij op kunnen klimmen. Deze balen heb ik nog niet geopend.

De baal waar ik nu mee aan het selecteren ben tussen het 'bokken' door blijkt middenin iets vochtiger te zijn dan aan de buitenkant, dus dat zou dit geval wel verklaren.
Toch snap ik niet dat de balen van mijn ene leverancier altijd perfect zijn.

Ik heb deze balen goedkoop kunnen kopen, maar wat een extra bult werk |(

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Re: voordroogbalen/schimmel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:30

Misschien dat de leverancier waarvan het voer altijd goed is, het toch net iets langer laat drogen?

Het maakt nogal wat uit of je voordroog hebt dat echt bijna hooi is zo droog of dat het wat natter in het pak is gekomen. Mijn ervaring is dat de wat nattere pakken vaker schimmel hebben.

Behalve bomen/sloten heb je soms ook wat reliƫf, als er een 'del' in het land zit, droogt het gras daar ook minder. Daarnaast heb je soms ook plekker waar het gras er 'wat dikker op staat', daar ligt na het maaien meer gras, zodat het drogen ook langer duurt. Zo kunnen er op 1 perceel best grote verschillen ontstaan.

Maar aangezien je schrijft dat je het zelf op het land hebt zien liggen en dat het er goed uit zag...weet ik niet of dat het is.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 14:38

Ja een del zou ook nog kunnen.
Het is trouwens ook goed en vaak geschud.

Over het nat in pak komen: vorig jaar had ik van de leverancier van de goede pakken, 2de snee balen die eigenlijk nog iets langer hadden moeten drogen maar wat in verband met het weer niet kon. Ook deze balen waren perfect, zonder schimmel.

Nou ja, hopen dat de andere pakken beter zijn dan deze, anders heb ik de mesthoop straks helemaal vol liggen met beschimmelde voordroogkuil.

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: voordroogbalen/schimmel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:47

Katten zijn echt funest voor balen. Wij geven geen garantie op de balen als er katten bij kunnen komen. Gegarandeerd schimmel als er katten op de balen geweest zijn. Ze zetten zich af met hun nagels als ze erop en eraf springen. De gaatjes zijn met het blote oog vrijwel niet te zien maar ze laten voldoende water door om schimmel te veroorzaken.

Nattere balen zijn geen garantie op schimmel trouwens, daarvoor moet er lucht bij gekomen zijn.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:51

als het wit of zwart uitslaat door het broeien heb je wel wat lang gewacht met een baal uit elkaar trekken als die warm wordt... Vaak door hem uit elkaar te trekken en het midden wat warm is er wat uit te halen of van boven wat afpellen koelt hij vlot weer af en kun je hem normaal opvoeren. Wat op de grond ligt moet wel regelmatig opgeschud en gekeerd worden, anders wordt dat muf.

Bij kleine baaltjes van de buurvrouw zaten ook soms midden in de baal van die schimmelplekjes of plekken. Heel vreemd. Ik heb wel eens een doorgelekte baal of dat er een gaatje in zat (staan buiten op en tegen elkaar op de stenen, dus niet op pallets en ook niet onder zeil), en dan broeien ze inderdaad sneller zodra je ze opentrekt, maar over het algemeen zijn het goede balen. Ik probeer ze zo droog mogelijk in het plastic te krijgen (meestal 4 dagen van maaien en schudden) en dan is het bijna hooi en gebeurd er ook weinig mee mits ze heel blijven en de regen er niet tussen/onder blijft staan.

In principe moet het niet uitmaken als het gedroogde gras natregent voor het persen/wikkelen toch? kuil of Voordroog kan heel nat het plastic in en zo lang het luchtdicht afgesloten is gaat het niet schimmelen? Hier gaat mislukt hooi vaak ook in de balen, en wanneer het niet droog genoeg is.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: voordroogbalen/schimmel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:53

met hooi krijg je overigens wel schimmel door natte plekken in je gras die niet goed gedroogd zijn...

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:55

Jup, maar met kuil/voordroog niet. Anders zouden alle koeienkuilen beschimmeld zijn, als je ziet hoe nat dat erin gaat. ;)

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 18:37

In dit geval is de buitenste ring van ca. 15 cm mooi droog, niks mee aan de hand. Omdat ik de balen altijd op de platte kant heb liggen valt de buitenste ring op de grond.
Dit was ik aan het opruimen en op de bovenste platte kant zat schimmel wat ik aan het selecteren was, toen stuitte ik op een midden gedeelte, van boven tot onder, schimmel.
Dus hoe het dan kan dat binnen in schimmel zit is mij nog steeds niet duidelijk.
Afijn ik heb het pak nu 'schoon' en uit elkaar liggen. Het is natuurlijk ook ideaal weer voor schimmel, lekker broeierig.

Ik gooi trouwens nooit een pak met schimmel weg. Ik haal de schimmel er ruim uit en voer dan gewoon. Ik heb als tic dat ik altijd ruik als ik het in de kruiwagen gooi. En schimmel ruik je direct.

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: voordroogbalen/schimmel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:43

maar de schimmelsporen niet, en deze zitten door de hele baal verspreid. Ik heb het toevallig laatst ergens aan de hand gehad. 1 van de balen had wat plekjes, deze weggehaald en de rest werd aan de paarden gevoerd. 1 voor 1 kregen ze verschijnselen. Terwijl het hooi niet eens zo verkeerd rook. Ik zou het risico niet nemen en de balen omwisselen voor goede. De reden dat er in het midden schimmel zat was ws dat er aan de bovenkant een gaatje zat waarna het water erin gesijpeld was.

Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Re: voordroogbalen/schimmel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:46

lees later even, is hier ook best wel vaak

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: voordroogbalen/schimmel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:54

het gistingsproces in voordroog is een process waar geen zuurstof bij hoort te komen. Als er dus een minigaatje in je pak zit of het is onvoldoende geperst heb je kans op schimmel. Zoals reeds gezegd trekken schimmeldraden door het hele pak en doe je er dus verstandig aan om ook pakken met kleine plekjes schimmel niet op te voeren.
Bij mijn vorige paard is het kuil wel 'geselecteerd', hij is daardoor koliekgevoelig geworden en kon daarna helemaal geen droogkuil meer krijgen (zwol in drie dagen op en kreeg dan gaskoliek).

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 19:57

Het selecteren doe ik al jaren en (afkloppen) mijn paarden hebben zelden koliek. Als ik trouwens alles weg moest doen als er een plekje schimmel in zat dan had ik beter hooi kunnen voeren.
Ik snap het wel hoor, van die schimmeldraden, maar persoonlijk ben ik daar dus niet zo bang voor omdat ik al ruim een kwart eeuw paarden heb en daar nog nooit last van heb gehad. Het is maar net waar jouw paarden last van hebben of hebben gehad.

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: voordroogbalen/schimmel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:44

Hoe bedoel je dat? Heb je dan echt zoveel schimmel in je balen? Wij hebben het echt zelden tot nooit.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 21:30

Ja, op de een of andere manier heb ik altijd wel iets van schimmel in de ronde balen, behalve bij die ene leverancier. Van zijn balen kan ik normaal gesproken elke grasspriet voeren.

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:11

Dan zou ik eens goed controleren hoeveel wikkels er omheen gaan want ik gok zomaar dat daar op bezuinigd wordt. Anders dan jij gewend bent is schimmel in balen NIET normaal. Wij maken enorm veel balen per jaar maar hebben echt zelden tot nooit last van schimmelplekken.

Silviaatje

Berichten: 89
Geregistreerd: 01-08-10
Woonplaats: Ergens in het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:21

Caira schreef:
heb je katten?


Ik lees even mee, maar dat is een goeie vraag. Hier struinen nogal wat buurtkatten rond........ lastig om alle 'nagelgevoelige' spullen tegen katten te beschermen is mijn ervaring ....