Bang? of toch niet??!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Simon
Berichten: 21
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Boyl

Bang? of toch niet??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-03 14:10

Hallo Bokkers,

Ik heb gisteren een artikel over bange paarden gelezen. Ik vroeg me toen, bij sommige voorbeelden die ze gaven, af of het betreffende paard wel echt bang was.

Mijn vraag of discussiepunt aan jullie is:
Wanneer weet jij zeker dat jouw paard echt bang is of een spelletje met je speelt?

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 14:23

Tja, hoe leg je dat uit? Je kent je dier door en door, dus vat 't maar eens samen in een paar woorden.... Haha!
Als Mileen echt schrikt of bang is, doet ze haar hoofd vaak maximaal omhoog en zie je het derde ooglid. En met bv buitenrijden dan merk je het aan de spanning in haar lichaam, niet eens zozeer aan wat ze doet ofzo, want ze zal er niet snel vandoor gaan ofzo. Blijft stokstijf staan juist, een beetje alsof ze spontaan bevroren is.

Maar echt bang of echt geschrokken is ze niet zo vaak, 't is meestal gespeeld (en dat zie je wel aan die ondeugende blik, het orenspel en het ontbreken van echte spanning in haar lichaam).

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 14:25

Als Pablo echt bang is, springt hij weg en gaat dan meteen verder met werken. Als het flauwekul slaat hij dan aan het kl*ten. Net las wat Sonja zegt, je paard kennen dan zie je het aan hem/haar.

Simon
Berichten: 21
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Boyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-03 14:27

Dank jullie wel. Dat ben ik inderdaad met jullie eens. In het artikel hadden ze het over een paard dat uitgebreid ging bokken enz. Mij lijkt het dan dat hij gewoon een spelletje speelt. Paarden die echt bang zijn reageren meestal toch anders en gaan niet echt uitgebreid bokken.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 15:08

Nee dat lijkt mij ook niet, als sunny echt bang is, verzet ze geen stap meer, haar ogen staan dan ook wijd open, en je ziet het wit dan. Ook staan ze vaak een beetje wankeler. Ze zijn meestal vol van hetgene wat ze zien.
Als ze zich aanstellen (bv door onder werk uit te komen) dan gaan ze inderdaad bokken, soms ok nog wel eens te lucht in, maargoed, dat merk je dan wel..

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 15:18

Een paard wat echt bang is is door zijn hele lijf heen gespannen en soms trillen ze.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 15:37

Je ziet dan het wit van zijn ogen en inderdaad Steef, Dan zijn ze door hun hele lijf heen gespannen en soms trillen ze. Ze kijken dan ook heel erg gespannen naar hetgene wat 'eng' is.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 17:23

Het is niet altijd zo evident om een bang paard te onderscheiden van een aansteller. Wanneer je je eigen paard door en door kent weet je het op den duur wel, maar tegen dat het zover is, heb je al een pak inschattingsfouten gemaakt, wat je met heel verstandige paarden echt soms in een moeilijk parket kan brengen. Paarden zijn van nature vrij angstige beesten en dat kunnen ze op veel manieren laten zien : van gewoon blijven staan en grote ogen opzetten, trillen over gans het lijf, stijgeren, omdraaien, wegrennen, wegrennen en bokken, achteruit beginnen lopen .... het kan allemaal een uiting van schrik zijn maar evengoed van aanstellerij. Een paard met schrik moet je vooral vertrouwen geven, dus kalm blijven, eventueel afstappen en het zelf eens voordoen (grondoefeningen zijn trouwens uitstekend om de vertrouwensband met je paard wat op te vijselen). Wanneer het paard zich echter aanstelt is dit enkel afdoend op te lossen door kordaat op te treden en resoluut te reageren. Een jong paard zal meestal wel echt gemeend schrik hebben, maar na een tijdje gebruiken sommige (intelligente) paarden hun "schrikreacties" als middel tegen de ruiter om zo hun zin te krijgen. Op dit ogenblik is kordaat en consequent handelen van "levensbelang" voor de (machts)verhouding tussen jou en je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 18:22

Het wit van de ogen laten niet alle paarden zien die bang zijn.
Ik ken ook paarden die het wit van de ogen laten zien als er nog niets aan de hand is.

Toch doe ik vaak hetzelfde bij een gespannen paard of een aanstel paard.

Ik rij standvastig richting het enge iets.
Als het door flauwekul is leren ze dat ze er toch brutaal langs gereden worden.

Zijn ze bang leren ze dat het niet eng is want het baasje laat geen angst zien.

Mochten ze gaan bokken om welke reden dan ook, dan laat ik met mijn stem toch heel erg duidelijk weten dat dat niet de bedoeling is.

Ook met steigeren zal ik ze naar voren proberen te krijgen. op welke manier dan ook maar mogelijk is.
Of het op dat moment angst is of niet, maakt me erg weinig uit.
Zoiets duld ik simpelweg niet.

Maar idd als je je paard wat langer hebt, weet je gauw genoeg of het aanstelleritus, is of niet.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 20:01

Inderdaad zie ik het met name aan de ogen van mn paard. Echte angst of aanstellerij haal ik er wel uit.

En met rijden voel ik het meestal wel aan, kan dan moeilijk naar de ogen kijken Tong uitsteken Zo niet, gewoon been geven en kijken hoe ze reageerd. Loopt ze dan door, was er niets aan de hand. En als ze dan naar de andere kant van de bak dendert, was ze wel echt bang Haha!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 21:22

Ik voel het aan mijn paard. Hij is dan heel gespannen en trilt en zijn hart gaat heel snel.
Maar als ik er naast sta kan ik het ook aan zijn ogen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 21:23

Citaat:
Zo niet, gewoon been geven en kijken hoe ze reageerd. Loopt ze dan door, was er niets aan de hand. En als ze dan naar de andere kant van de bak dendert, was ze wel echt bang


Ik ken er genoen die doen alsof iets engs is en bij been vrolijk er van tussen willen pieuwen, dus dat zegt ook niet zo veel Lachen

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 22:20

runningkawa schreef:
Citaat:
Zo niet, gewoon been geven en kijken hoe ze reageerd. Loopt ze dan door, was er niets aan de hand. En als ze dan naar de andere kant van de bak dendert, was ze wel echt bang


Ik ken er genoen die doen alsof iets engs is en bij been vrolijk er van tussen willen pieuwen, dus dat zegt ook niet zo veel Lachen


Er komt zeker meer bij kijken of ze met rijden bang is of niet. Maar kort samengevat helpt al als ik been geef. En als ze echt naar de andere kant dendert is ze zeker bang. Dan draait ze zich razend snel om en als ik haar dan rustig de tijd geef om te kijken is het ook zo over.

Weet ik dat het aanstellerij is, rij is gewoon door. Soms met schouderbinnen.
Maar geloof me, ik ken haar goed genoeg om te weten wanneer het echt is of niet.
En tuurlijk kan het bij andere paarden wel zo zijn dat ze er ff tussenuit willen.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 22:27

Als Sher iets eng vind doet ze meestal niets Haha! Ze kijkt er een beetje naar en probeert er zo ver mogelijk langs te lopen, en als ze het echt eng vind wil ze er in draf langs. Als ze ergens van schrikt dan zie je dat echt, dan verstijft ze als ware even.
Maar als ze nep schrikt, of iets eng vind dan gaat ze lopen springen, wegrennen (onder het zadel, aan de hand doet ze dat nooit) ofzoiets. Meestal zie je dat al omdat ze van tevoren altijd even met haar kop schudt (wel handig, weet je meteen wanneer je op moet letten Haha!)

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 23:59

door deze topic ben ik s ff gaan nadenken over het schrikken van mijn pony en kwam tot de conclusie dat mijn pony errug intelligent is Nerd Haha! . ze is nl eigelijk nooit echt bang het is bijna allemaal fake. nou is het een welsh K en dus vrij pittig. het is bij haar ook een manier om haar energie eruit te gooie. toch merk ik dat als we aan het werk zijn, ze schrikken en "bang" zijn als excuus gebruikt om onder het werk uit te komen. de eerste (paar Schijnheilig ) jaar ben ik erin gestonken waardoor ze het nu nog steeds als excuus gebruikt en dus nog vaak "nep schrikt".... maar goed, ff over het topic: ik denk dat er wel (veel) meer paarden en pony's zijn die gewoon goed kunnen acteren en schrikken/bang zijn gebruiken om onder het werk uit te komen }> Haha!

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 19:38

mijn paardje in lang niet zo snel bang maar als ze schrikt gaat r staart omhoog hoofd ook wit erbij en rennen.... in de bak 'schrikt ze ook wel eens' maar dat heeft ze allemaal al zo vaak gezien dat ik gewoon weet dat ze de oefening niet leuk vindt ( beetje sneaky guess it is a horse)

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 19:39

ohja wit bij de ogen bedoel ik dan

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 21:04

De mijne is helemaal sneaky...Haha!
Vandaag nog , we rijden in vreemd gebied , zijn nog nooit op dat weggetje geweest. Bovendien rij ik nu heel weinig en heeft ze dus de afgelopen dagen "stilgestaan" Knipoog Afijn , we draven lekker vlot een heuveltje op , gaan een paar meter verder in stap , slaan een bocht om.
Een stuk verderop staat een aanhanger in de berm , beetje raar idd Haha!
Dus ik weet al dat Rena daarvan gaat schrikken , maar ze kijkt er zeker 20 seconder naar , heel duidelijk .
Stappen gewoon verder terwijl ze er niet meer naar kijkt.
Een paar passen later zitten we er schuinvoor , en schrikt ze zich ineens een hoedje !! Oe waar komt dat enge ding vandaan , had ik niet gezien *bibber* Extreme duivel Kleine Sneak van me Lovers Tong uitsteken

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 21:58

Den heb ik 1x echt bang gezien. Mijn droge shet die nergens van schrikt is een X zo geschrokken voor de kar dat hij d'r van door gegaan is, ik van de kar gekukkeld en toen ik een kwartier later lopend thuis kwam stond hij daar nog steeds drijf nat van het zweet te shaken. Echt drijf nat en je kon het wit van z'n ogen zo verschrikkelijk goed zien. Dat was gewoon zielig om te zien.